Kirjoittaja Aihe: Sotaanlähtö |S| angst  (Luettu 2183 kertaa)

Vlad

  • Sudenmorsian
  • ***
  • Viestejä: 3 438
  • Loveatar
Sotaanlähtö |S| angst
« : 10.12.2012 13:40:00 »
Nimi: Sotaanlähtö
Kirjoittaja: Vlad
Ikäraja: S
Genre: angst
A/N: Hieman myöhässä ollaan, mutta itsenäisyyspäivän fiiliksissä tämän tuplaraapaleen myötä. Aiheena talvisota on äärimmäisen mielenkiintoinen (heh, minäkö muka tykkään sotahistoriasta, en toki) ja täynnä mahdollisuuksia. Halusin siis kertoa kuvitteellisen tarinan yhdestä hetkestä, jonka varmasti kaikki sellaiset, joiden kohdalle tällainen on silloin tullut, muistaa ikuisesti. Kommentteja saa heittää, niitä arvostetaan aina. ;D Olen suunnitellut, että tekisin muutaman raapalemittaisen tekstin "sarjan", jotka kertovat kaikki talvisodasta. Tämä on niistä ensimmäinen. Inspiraation tälle tekstille antoi Jääkärimarssi. Huh, että tuntuu oudolta käyttää suomalaisia nimiä jossain tekstissä. ::)



Sinä iltana kukaan talossa ei nauranut. Äidin silmät olivat itkemisestä punehtuneet eikä Saarakaan pystynyt kätkemään itkun merkkejä kapeilta kasvoiltaan. Isä oli lähtenyt jo aikaisemmin, mutta nyt oli pojan vuoro lähteä. Saara ei tahtonut millään hyväksyä sitä, että rakas Janne-veli oli lähdössä sotaan.

Janne oli jättänyt haikeat jäähyväiset perheelleen ja marssinut sitten muiden kylän nuorukaisten ja parin veteraanin mukana sotaan. Saarasta nuorukaisten laulama Jääkärimarssi oli tuntunut silkalta ivalta eikä hän ollut lähdön jälkeenkään kyennyt kuuntelemaan marssia radiosta. Se oli tuntunut nauravan katkerasti surevien perheiden nyyhkeelle ja nuorukaisille, jotka oli julmasti revitty juuriltaan ja pakotettu marssimaan pystypäin omaan kuolemaansa. Koko kylä olisi pian täynnä parkuvia leskiä ja siskoja, jotka surivat urheiden nuorukaisten kohtaloa. Saara kuitenkin oli pakottautunut nielemään katkerat kyynelensä lähdön hetkellä ja vilkuttamaan Jannelle ylpeästi pää pystyssä. Hänen rakas veljensä oli sotilas ja sellaisena hänet muistettaisiin, jos hän ei koskaan palaisi rintamalta kotiin. Jannen lähtö kuitenkin iski syvät haavat nuoren tytön sydämeen, eivätkä ne koskaan parantuneet. Saara ei kyennyt koskaan unohtamaan, kuinka hänen veljensä marssi sotilaspuvussa rintamalle kohtaamaan neuvostoliittolaisten tykit. Nuorukaisten mielet olivat täynnä kansalliskunniaa, joka poltti jopa pelon pois, mutta kotirintamalla perheiden sydämissä paloi pelon kylmä liekki.

Sinä iltana Saara teki yhden elämänsä vaikeimmista päätöksistä. Hän tiesi sen tuottavan tuskaa perheelleen, mutta hänen sydämensä pakotti häntä.

"Äiti, minä haluan lähteä lotaksi."
I love not man the less, but N A T U R E more.

私は悪魔で執事ですから。



"Always"
1946-2016

Tinppa

  • Rokkari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 780
  • Angustiina
Vs: Sotaanlähtö |S| angst
« Vastaus #1 : 10.12.2012 18:16:09 »
No mutta tämähän oli mielenkiintoinen. En koe olevani niin kovin perehtynyt sotiin, mutta siitäkin huolimatta otsikko veti mua jostakin syystä puoleensa.

Pakko heittää kehut siitä, millanen tunnelataus tässä oli, vaikka teksti olikin pikkuinen. Ja siitä, että tähän ei ollut mun mielestä tungettu mitään ylimääräistä. Tätä vois jopa sanoa melko raskaaksi, näin niin kuin tunnelman puolesta [mitä nyt todennäköisesti on haetukin. :D].

Myönnän tykänneeni tästä. Kirjoita toki lisää näitä, koitan jäädä kyttäilemään jatkon varalta. :P
Tinpan raapustukset
Vakola
WWW
Ladan pakoputki oli jonkin verran ruosteessa, Igorin slaavikyykky ei.

Funtion

  • Vieras
Vs: Sotaanlähtö |S| angst
« Vastaus #2 : 11.12.2012 14:14:00 »
!!!!! Mä oon viime aikoina ihan hiiiirveen kiinnostunut kaikista sotajutuista, joten kun mä näin tän, mä melkein hihkasin ilosta! Olisin lukenut tän saman tien kommentteineen, mutta kun on ollut ihan mielettömästi kiirettä - nytkään mun ei pitäis olla lukemassa tätä, vaan tekemässä jotain aivan muuta, mut ku näin tuon toisen originaalisi Lotta Svärd joka kuuluu tähän samaan tekstiin, tai siis ainakin hahmojensa osalta, niin sitten en enää kyennyt hillitsemään itseäni ja oli pakko tulla lukemaan nää molemmat. Just tätä ennen hypistelin Tuntematonta sotilasta iloisesti käsissäni, joten tästä kommentista tulee varmaan aika... ylitsevuotavan innokas.

Ensinnäkin, plussaa siitä että oot laittanut näitä tekstejä eri topiin! En tiedä laitatko vastasuudessakin, mut mä pidin siitä et ainakin tuosta yhdestä tekstistä teit sen verran irrallisen, että sen pystyy lukemaan sekin joka ei oo tähän syventynyt. Hienoa, jos tähän topaan tulee vielä lisää näitä pätkiä ja muuta, tuun ehdottomasti lukemaan ja kommentoimaan, mutta ilahdun myös jos kirjoitat lisää irrallisia tekstejä. Ilahdun joka tapauksessa jos vaan ylipäätään kirjoitat lisää sodasta. Ja se oli myös hienoa, että tää teksti on supisuomalainen! Harmittaa, kun niin harvoin Finistä löytää ihan suomalaisia tekstejä, siis suomalaisine nimineen yms.  Tai sitten mä oon vaan ettinyt vääristä paikoista. Mut... jotenkin noi nimet vähän vaivas tässä. Kun talvisotahan oli vuosina 1939-40 ja tässä puhutaan nuorukaisista, eli Janne oli joku parikymppinen... syntynyt siis joskus vuonna 1920. Siihen aikaan - väestörekisterikeskuksen sivujen mukaan - Suomessa annettiin 372 Janne-nimeä. Jotenkin toi Janne vaan otti korviin, kun se kuulostaa niin modernilta ja, no, nykyaikaiselta. Tokihan tän tekstin henkilö voi olla yks niitä harvoja Janneja mut... mä oon kai vaan tottunut "vanhanaikaisempiin" nimiin sotateksteissä. :DD Esim. 20-luvulla yleisimpiä nimiä jotka annettiin oli Johannes, Olavi, Eino, Toivo, Veikko, Armas... sit taas naisten nimiä Maria, Anna, Aino, Aili, Aune, Tyyne... Saarasta ja Jannesta mulla tuli heti mieleen vaan Salkkarit. Not good. Mut toki hei sun hahmos, sun nimes! Kunhan itsekseni kitisen.

Sitten itse teksti! Olit saanut upeasti näinkin lyhyeeseen tekstiin kovasti tunnetta ja tunnelmaa, joskin itse tykkään vähän... laveammasta kuvailusta. Mä oon jaarittelija itsekin, paljon puhuva ja miettivä, tiiliskiviromaanien suurkuluttaja, joten nää lyhyet tekstit ei oo ihan mun juttu. Mulla kestää hetki päästä tekstiin sisään ja tässäkin lämpesin vasta viimeisten rivien kohdalla vain huomatakseni, että aha, nyt se loppui. Mut tää on iha mielipideseikka ja mä oikeesti ihailen kirjoittajia, jotka voi tiivistää tekstinsä näin hyvin. Kielellisestikään sun tyylis ei oo ihan just sitä, mikä kolahtaa muhun, mä kun kaivaan jotain outoa ja erikoista, enkä pidä kovin simppeleistä jutuista, mut tässä oli yllätyksekseni monta helmeä! Tykkäsin ilmauksista julmasti revitty juuriltaan, neuvostoliittolaisten tykit, mielet olivat täynnä kansalliskunniaa... sit taas sellaiset kulutetut ilmaukset iski syvät haavat, pelon kylmä liekki, hänen sydämensä pakotti häntä ei oikein iskenyt muhun... mutta kuten varmaan miljoona kertaa sanottu, tää on puhdas tyyliseikka ja mielipideasia. En mitenkään pyydä sua muuttamaan tyyliäs tai mitään, halusin vaan kertoa mistä asioista tykkäsin tässä ja mistä en. : )

Lopetuslause oli upea, ytimekäs ja vahva. Juuri sellainen kuin pitääkin. Myös aloituslause oli kohdillaan. Aloitus ja lopetus on aina tärkeimmät ja tässä sä onnistuit kummassakin; alku sai mut lukemaan tän, loppu sai mut haluamaan lisää. Siispä menenkin saman tien lukemaan tuon uuden tekstisi Lotta Svärd (nimi kuulostaa ainakin hyvältä)! Ja nimestä puheen ollen, tänkin nimi on hyvin kuvaava, mutta ehkä vähän tylsä. Sotaanhan tässä lähdetään, mut jotenkin mä pidän enemmän sellaisista... no, ns. kaukaahaetuista nimistä jotka paljastuukin tekstin symboliksi. Mut joo, ainakin otsikko on ytimekäs! Ja sotaintoilijat ainakin löytää tän tekstin (minä mukaan lukien!) Kiitos paljon, pidin tästä! : )

Vlad

  • Sudenmorsian
  • ***
  • Viestejä: 3 438
  • Loveatar
Vs: Sotaanlähtö |S| angst
« Vastaus #3 : 11.12.2012 15:10:57 »
Tinppa, huu, kiitos. Tunnelma edellä lähdin tätä kirjoittamaan, joten kiva, että sitä löytyi. Raskasta tunnelmaa pn vähän vaikea välttää ällaisen aiheen kanssa.
Fierte, huh, miten valtaisa kommentti! En ollut tämän kohdalla tehnyt lainkaan taustatutkimusta, joten nimet on jotain, mitkä ensimmäisinä tuli mieleen, eli ei kauhean onnistuneita. Mä en tykkää kamalasti kulutetuista fraaseista, mutta mun mielestä ne istuu sotateksteihin vähän paremmin. Mäkin tykkään sellasista symbolisista ja no... sellasista... erilaisista otsikoista, mutta jotenkin tuntui epäluontevalta lähteä tähän tekstiin vääntämään väkisin jotain sellaista otsikkoa, joka ei luonnostaan synny. Mutta kiitos ihan tajuttomasti kommentista! Pistän kritiikin korvan taakse.

Oon jatkossakin laittamassa nää tekstit eri topiin, koska ikärajat on eri ja tällä hetkellä näitä pikkuraapaleita olis tulossa kahdeksan.
« Viimeksi muokattu: 11.12.2012 15:24:33 kirjoittanut Vlad »
I love not man the less, but N A T U R E more.

私は悪魔で執事ですから。



"Always"
1946-2016

Neiti Syksy

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 1 751
Vs: Sotaanlähtö |S| angst
« Vastaus #4 : 24.01.2017 20:12:27 »
Olipas tämä pieni teksti!

Niin paljon tunteita, niin pienessä määrässä. En tiedä, kirjoititko nämä loputkin, mutta pitänee etsiä ne kenties käsiini. Janne-veljeen olisi kiva tutustua enemmänkin, en tiedä, mikä siinä sitten niin kovin viehätti. Ja myös tuo lopun Lotta-juttu oli kiva. :> Se on minulle läheinen myös poliittisella tasolla ja tuntuu, että Lottien arvostus Suomessa on vähän noh, huonohko. Mutta pitää kyllä ehdottomasti kaluta loputkin sinun teksteistäsi, löytyisikö näistä lisää. Talvisota on ollut niin lähellä meitä historiassa, että on välillä aika älytöntä, kuinka sitä ei näin myöhemmin syntyneenä edes ymmärrä tai tiedosta. Kuitenkin isovanhemmilla pitkälti on joitain muistikuvia (tai useimmilla) ja ne muistikuvat vasta onkin hyytäviä. Joten kiitos tästä, oli kyllä tunnetta ja oikeastaan tämä minun kommenttini oli lähinnä hihkutusta koska jee joku on kirjoittanut tästä!!

- Syksy

Vlad

  • Sudenmorsian
  • ***
  • Viestejä: 3 438
  • Loveatar
Vs: Sotaanlähtö |S| angst
« Vastaus #5 : 24.01.2017 20:33:54 »
Neiti Syksy, awww, millä ihmeellä oikein päädyit näin vanhan tekeleen pariin :D Kirjoitin tästä sarjasta useampiakin tekstejä, en kaikkia suunniteltuja, mutta melkein kaikki. Täytyy kyllä sanoa, että tuntuu hassulta nähdä näin vanhan tekstin saavan kommentteja, kun ei enää itsekään meinaa muistaa, mitä oikein on kirjoittanut sillon aikoinaan :D Janne-veljestä oon kirjotellut kyllä muutamassa raapaleessa, se oli kiva hahmo :3 Talvisota on mun mielestä jotenkin kiehtovaa (terveisin suht innokas amatööri sotahistoriaharrastaja) ja ainakin nykyaikana tuntuu, että se on jäänyt valitettavan syrjään ja siitä kirjoitettuihin teksteihin tuntuu törmäävän harmillisen vähän. Tämäkin talvisota-raapaleiden rypäs syntyi siitä halusta tutustua tuohon jaksoon meidän historiassa tarkemmin ja edes jollain tavalla pukea sanoiksi se syvä kunnioitus, joka mulla on meidän isänmaan puolesta taistelleita sotilaita ja lottia kohtaan. Koska heidän uhraus on musta kultaakin kalliimpi.

Kiitos kommentista, oli hauska huomata, että jostain olet tänkin muinaismuistotekstin löytänyt ja päättänyt vielä kommentoidakin ♥
I love not man the less, but N A T U R E more.

私は悪魔で執事ですから。



"Always"
1946-2016