Kirjoittaja Aihe: Yksin tällä puolen & Tunnen kuinka raja lähestyy | S, H/D  (Luettu 3923 kertaa)

Ripple

  • ***
  • Viestejä: 717
Title: Yksin tällä puolen & Tunnen kuinka raja lähestyy
Author: Ripple
Beta: Miss-schoolweek
Genre: Angst, Romance, (H/C)
Raiting: S
Pairing: Draco/Harry
Summary: Sinun takkisi roikkuu omalla paikallaan siinä vieressä. En ole vienyt sitä pois, eivätkä muut ihmiset ole pakottaneet.

A/N: Tällainen vähän erilainen näkökulma H/D:hen tällä kertaa, itse olen kuitenkin tähän tyytyväinen, joten toivottavasti joku muukin tykkää ja jaksaa lukea :) Kaksi erillistä otsikkoa, koska tavallaan kirjoitin nämä itsenäisinä ficceinä, mutta samalla tuo toinen teksti on kuitenkin totta kai jatko ensimmäiselle.

Haasteisiin:
- One True Something 20
- OTP10 2.0
- Yksilön elämänkaari -haaste
- Genrehaaste III
- Ficletpakka

***

Draco:


Yksin tällä puolen

Maa on niin muhkuraista, että joudun kulkemaan hyvin hitaasti. Askeleeni ovat lyhyitä ja pidän katseeni maassa. Ruohotupoista on tullut yllättävän haasteellisia ja varon osumasta niihin laahaavilla kengänkärjilläni. Puristan ryppyisillä ja särkevillä sormillani keppini kahvaa ja haen siitä tukea samalla kun nostan katseeni tarkastaakseni oikean kulkusuunnan. Reitti on minulle hyvin tuttu; porteista suoraan koko rivi loppuun asti ja sitten kaksi väliä oikealle.

Menee monta minuuttia, että pääsen perille, mutta minulla on aikaa. Muuta ei enää nykyään olekaan. Toinen käteni on lujasti nyrkissä pienen esineen ympärillä ja varon pudottamasta sitä. Sanoin sinulle aina, että kun aika tulee, sinulle olisi kyllä paikka Malfoyn sukuhautausmaalla. Mutta sinä et halunnut. Halusit mieluummin yleiselle velhohautausmaalle, jossa monia muita sinulle rakkaita ihmisiä jo nukkui. Ja onhan täällä kaunista; hautausmaasta pidetään hyvää huolta. Minäkin olen päättänyt, että aikanani tulen tänne. Totta kai minä seuraan sinua.

Selkään särkee pitkän kävelymatkan jälkeen kun vihdoin saavun luoksesi. Vanhaa sydäntäni puristaa edelleen kun luen nimesi hautakivestä. Aikaa on kulunut jo kolme vuotta, mutta kaipaan sinua edelleen niin paljon. Suurimman osan elämästäni kuljit vierelläni ja yhtäkkiä olenkin jäänyt yksin. Herään aamuisin yksin, kaikki on niin hiljaista. Kaikki vuosien varrella keräämämme astiat ja tavarat tuntuvat turhilta kun niille ei ole enää käyttöä. Kaapissa on kymmeniä laseja, mutta käytän vain yhtä. Jätän sen aina päiväksi pöydälle odottamaan käyttöä, vaikka sinä et pitänytkään siitä, että tiskejä jäi esille. Mutta olen niin väsynyt rakas.

Täällä käy muitakin. Sinulla oli paljon ystäviä ja ihmisiä, jotka välittivät. Haudallasi on aina paljon kukkia. Minä en tuo niitä, koska tiedän ettet haluaisi. Nostan kaatuneen kynttilälyhdyn pystyyn; sen liekki on sammunut. Lasken keppini varovasti hautakiveäsi vasten ja etsin takkini taskua. Käteni hapuilee hetken takin kylkeä turhaan, kunnes vihdoin käppyräiset sormeni osuvat sen liepeeseen. Hitaasti työnnän käteni sisään ja tartun vanhaan sauvaani. Käytän sitä enää hyvin harvoin. Jostain syystä loitsut eivät enää tottele minua niin kuin ennen. Haikeana muistelen usein aikoja, kun olimme voimiemme huipulla. Kuinka paljoon me pystyimmekään. Vedän sauvan eteeni ja huterasti heilautan sitä lausuen tutun loitsun, jonka opein jo aivan kouluvuosieni alussa. Melkein tiesin, ettei liekki syttyisi. Yritän uudelleen, mutta kynttilä pysyy elottomana edessäni. Turhautuneisuus valtaa sieluni, vaikka tiedän ettet sinä välittäisi tuosta typerästä kynttilästä. Mutta olen niin väsynyt. Toivoisin jo pääseväni luoksesi. Joka yö nukkumaan mennessä toivon, etten enää herää tästä maailmasta vaan sieltä minne sinä olet jo edeltä mennyt.

Avaan toisen käteni nyrkistä ja katson pientä esinettä kämmenelläni. Sain samanlaisen sinulta vuosia sitten.  Silloin kun olimme nuoria ja täynnä elinvoimaa. Vaikka muistini on nykyään huono, niin se hetki on painunut syvälle sisääni ja pysynyt siellä. Sanoit rakastavasi minua aina, ja niinhän sinä teit. Lasken sormuksen hautakiven eteen maahan ja painan pienesti kengällä sen päälle. Tämä on sinun sormuksesi, jota olen pitänyt laatikossani tähän asti. Olisi pitänyt antaa se sinulle hautaan mukaan, mutta en silloin jostain syystä pystynyt. Tänään kuitenkin tuntui siltä, että on aika tuoda se sinulle takaisin. Astun taaksepäin ja laitan hitaasti sauvan takaisin taskuuni. Katson taas nimeäsi. Kuinka paljon voikaan yksinjääminen sattua. Mutta rakas, minä olen tulossa pian. Tunnen sen.

***

Tunnen kuinka raja lähestyy

Avain ei ota osuakseen lukkoon käsieni täristessä. Väsynyt ärtymys nostaa päätään sisälläni; Näin käy joka kerta, ehkä pitäisi alkaa jättää ovea auki. Mitä varastettavaa meidän kotonamme olisi? Tavaraa on aivan liikaa minun tarpeisiini. Voihkaisen kun avain putoaa nivelrikkoisista sormistani kiviportaalle. Pieni paniikki iskee minuun, koska kumartuminen tekee niin kipeää ja olen kaatua aina niin tehdessäni. Otan kuitenkin tukea kepistäni ja kurkotan hitaasti alas. Tunnen polttavan vihlaisun selässäni eivätkä kankeat polveni suostu taittumaan. Kurotan niin paljon kun yletän, mutta maantasolle on niin pitkä matka. Suoristan itseni vaivalloisesti saamatta avainta. Samassa pelastus saapuu luokseni; naapurin emäntä kurvaa juuri autolla pihaan ja tulee avukseni. Hän nostaa avaimen ja avaa lukon puolestani. Kiitän häntä hartaasti astuessani sisään rivitaloasuntoomme.

Siivooja on juuri käynyt ja asunto on oikein puhtoinen. Minulla käy avustaja täällä joka toinen päivä ja arvaat varmasti, että vihaan sitä. En kuitenkaan tule enää toimeen yksin. Silloin kun sinä vielä elit täällä kanssani, olin paremmassa kunnossa. Pystyin siivoamaan, tekemään ruokaa ja hoitamaan sinua viimeisinä hetkinäsi. Nyt kuolema on ottamassa minustakin voiton samalla tavalla kuin se teki sinulle. Muistan kuinka elämä pikkuhiljaa häipyi sinusta ja poistuit luotani ensin henkisesti ja sitten fyysisesti. En ole pitkän elämäni aikana kokenut yhtä turruttavaa surua, kun silloin yksin jäädessäni tunsin. Olisin lähtenyt heti perääsi, jos elämä olisi niin minulle suonut. Mutta minun kohtaloni oli jäädä yksin.

Hitaasti riisun takkini ja asetan sen naulaan. Sinun takkisi roikkuu omalla paikallaan siinä vieressä. En ole vienyt sitä pois eivätkä muut ihmiset ole pakottaneet. Toiset sotkeutuvat elämääni nykyään paljon, pelkäävät kai että minulle sattuu jotain. Lasken avaimen lipaston päälle, siihen tavalliselle paikalle. Minua väsyttää aivan kamalasti. Käynti luonasi vei minulta voimat. Minua on kielletty käymästä yksin hautausmaalla, mutta en tahdo sinne ketään mukaan. Meillä oli tapana järjestää usein kahdenkeskistä aikaa. Tahdon edelleen olla kaksin kanssani enkä jonkun hoitajan saattamana. Mutta eivät he ymmärrä. Tai ainakaan välitä.

Rinnassani tuntuu outoa puristusta. Väsymys on nykyään jokapäiväistä, mutta nyt se painaa entistä voimakkaammin. Otan vaivalloiset askeleet omaan lempituoliini. Sanoit sitä aina lepopesäkseni. Istahdan varovasti paikalleni ja hengittelen syvään. Sinä tulet mieleeni nyt vahvempana kuin aikoihin. Tunnen melkein läsnäolosi ja se saa kylmät väreet kiirimään lävitseni. Ikävä puristaa rintaani, kunpa voisin vielä nähdä sinut. Kaiken lopullisuus vyöryy ylleni ties kuinka monennen kerran ja tyhjyys valtaa mieleni. Siitä on niin kauan kuin viimeksi tunsin lämpösi ihollani. Puristus rinnassani kasvaa.

Nostan katseeni seinällä oleviin liikkuviin valokuviin. Olemme molemmat muuttuneet niin paljon sitten nuoruusvuosien. Viimeisin kuva meistä on noin viiden vuoden takaa, olemme siinä ryppyisiä ja kuihtuneita. Sinulla on sentään harmaat hiuksesi tallella, mutta minä olen lähes kalju. Muistan kuinka nuorempana pidin hiuksiani äärimmäisen tärkeinä. Kuinka naiivi tuolloin olinkaan. Katseeni siirtyy kuvaan joka on otettu niin kauan sitten. Olemme siinä muistaakseni alle kolmekymmentävuotiaita, lähes lapsia vielä. Roikut kaulassani ja minä pidän sinua reppuselässä. Nauramme vapautuneesti ja hoputamme kuvaajaa ottamaan kuvan nopeammin. Olen jo unohtanut kuka kuvan otti. Miten monta vuotta tuosta hetkestä oikein onkaan, en osaa enää edes laskea. En voi olla kuin onnellinen muistellessani elämää, jonka sain viettää kanssasi. Sain paljon enemmän kuin osasin ikinä toivoa.

Kaikki meidät nuoresta asti tunteneet ovat ihmetelleet, miten me kaksi päätyimme lopulta yhteen. Se kävi niin salakavalasti, että taisimme itse yllättyä kaikista eniten. Muistan, kuinka varsinkin minulle asian hyväksyminen kesti kauan. Kielsin tunteeni mahdottoman pitkään, mutta onneksi sinä jaksoit yrittää kerrasta toiseen. Lopulta uskalsin myöntää roihuavat tunteeni, ja se kerran syttynyt liekki on jaksanut palaa hiipumatta aina tähän päivään asti. Muistan kuinka itsepäinen ja kiivas nuorena olin, tai olen ollut oikeastaan koko elämäni. Sinun lähtösi jälkeen temperamenttini on hautautunut väsymyksen ja surun alle, mutta syvällä sisimmässäni pystyn edelleen tuntemaan todellisen minäni. Sanoit rakastavasi minua sellaisena kuin olin. Et usko kuinka paljon se minulle merkitsee.

Yhtäkkiä tunnen kuinka viimeisen kolmen vuoden aikana tuntemani suru alkaa helpottaa. Ei siksi, että pääsisin sinusta yli, vaan koska sisälläni alkaa kyteä tunne, että näin sinut vielä. Aivan kuin tämä hetki olisi jo lähellä. Eletty elämä alkaa vieriä mielessäni ja kyyneleet kohoavat silmiini. Tuntuu kuin sinun sielusi koskettaisi minua nyt. Rintaani puristaa kipeästi, mutta sinä olet tullut jostain auttamaan minua. Rauha valtaa yhtäkkiä kehoni ja kipu katoaa. Meidän kotimme alkaa hämärtyä silmissäni ja tunnen kuinka onnellisuus valtaa mieleni. Annan elämän kuluttaman ja väsyttämän ruumiini veltostua ja nukahdan rauhallisesti tietoisena sinusta vierelläni. Ilo valtaa sisimpäni tuntiessani sinun vetävän minua valona mukaasi pois tästä maailmasta. Jätän nykyisen elämäni ja seuraan sinua elinvoimaisena kohti toista todellisuutta.

***

A/N: Kommentteja? Anyone?
« Viimeksi muokattu: 24.05.2015 02:12:07 kirjoittanut Beyond »
"Forget the people from the past, there is a reason why they didn't make it to your future."

Ripple

  • ***
  • Viestejä: 717
Heh, ja silti joudut tuota paritusta lukemaan, kun tekstejäni betailet ;) Itse taas yritän päästä tästä parituksesta hieman irti, mutta ei ole helppoa. Jos on lemppari, niin on lemppari :D

Totta, huomasin itsekkin, että pitkät monimutkaisemmat lauserakenteet puuttuvat. Itselleni on jotenkin ominaisempaa kuitenkin kirjoittaa selkeästi ja lyhyesti. Nyt kun tämäkin on huomioitu, niin osaan ehkä kiinnittää asiaan huomiota. Ehkä.

Äh, tuota liiallista kuvailua pelkäsinkin! No, siinä toinen asia, missä petrata :)

Kiitos kovasti kommentista!
« Viimeksi muokattu: 15.06.2013 14:02:50 kirjoittanut Ripple »
"Forget the people from the past, there is a reason why they didn't make it to your future."

onkonälkä

  • ***
  • Viestejä: 542
  • Show me some skin, I might bite it
Tämä on aivan loistava !!

Itse en tuosta parituksesta niin perusta, mutta tässä se toimi. Ajattelin kertojan Dracona, jona ilmeisesti sinäkin? Tykkäsin tuosta taian toimimattomuus-yksityiskohdasta ja lasista pöydänreunalla. Ajatukset olivat realistisia ja vaivojen kuvailu luonnollista. Aivan kuin olisit itse kokenut tuon kaiken :D (Tosin en usko, että lähentelet kuolemaa, ainakin toivon, että näin ei ole koska ma tahtoo lisää tälläistä!)

Nämä olisi voinut toimia jopa erikseen, jälkimmäinen olisi tosin tarvinnut siihen vähän pohjustusta, mutta kuitenkin. Ja se on vaan hyvä asia.
Rakastuin tuohon kappaleeseen, missä kerrotaan valokuvista, tilanteista joissa ne on otettu ja henkilöistä silloin.

Lainaus
Kaikki meidät nuoresta asti tunteneet ovat ihmetelleet, miten me kaksi päätyimme lopulta yhteen. Se kävi niin salakavalasti, että taisimme itse yllättyä kaikista eniten

Myös tämä lainaus vei sydämeni. Koko teksti on kirjoitettu tosi kivalla tyylillä ja on just sopivasti tauotettu.

Rakentava juoksi just äsken tosta ohi ja nyt on hyvä asento, en lähde perään.

Kiitos tästä, rakastuin :) <3
In the world of locked doors
the man with the key is king
And honey you should see me in a crown

Ripple

  • ***
  • Viestejä: 717
onkonälkä: Voi kiiiitos ihanasta kommentistasi ♡ Omakohtaista kokemusta itsellä ei tosiaan kuolemasta ole, mutta koska sairaalassa työskentelen, niin olen sitä paljon läheltä nähnyt. Minulla itse asiassa oli alun perin tarkoitus julkaista toinen osa itsenäisenä jatko-osana erikseen, mutta päädyinkin sitten laittamaan nämä samaan viestiin. Aivan ihanaa että tykkäsit!! :)
"Forget the people from the past, there is a reason why they didn't make it to your future."

Daran

  • ***
  • Viestejä: 202
Saat kunnian olla ensimmäinen jonka kirjoitusta kommentoin ;)

Ensinnäkin, pidin kovasti. Etenkin ekasta osasta, se todella oli varsin autenttisen oloinen kuvaus ikääntyneen ihmisen kaipuusta menneeseen ja toisaalta sitten myös odottavaan kuolemaan. Etenkin tämän tyyppiset kohdat olivat minusta ihania:

Lainaus
Kaapissa on kymmeniä laseja, mutta käytän vain yhtä


Kuoleman kuvaus ei sitten taas tuntunut oikein realistiselta mun kokemusten mukaan. Useamman vanhuksen pois lähtöä olen seurannut, eikä yksikään ole ollut tuollainen "saappaat jalassa ja rauhan vallitessa"-kuolema, mutta sopi kyllä tarinaan. Mutta muuten siis oikein herttainen, joskin mun makuun välillä turhan romantisoiva, kuvaus rakastaan ikävöivästä vanhuksesta :) Niin, ja mä tykkäsin myös siitä kuvailusta nimenomaan...

(Ja siis en oikeasti kyennyt ajattelemaan tässä Harrya ja Dracoa, koska Harry on NIIIIIN hetero kuin olla ja voi... Parituksen takia meinasin jättää lukematta, mutta onneks en jättänyt :D )

Ripple

  • ***
  • Viestejä: 717
Daran: Voi kiitos kun lähdit kommentoimaan :) Olen samaa mieltä kanssasi, että eka osa onnistui paremmin. Itsekin olen nähnyt työssäni monta vanhuksen kuolemaa viereltä, eikä ne tosiaankaan noin mene. Mutta enpä halunnu oikeastaan lähteä kuvaamaan mitään riuduttavaa kuolemaa kuitenkaan. Kyllä noita tuollaisiakin kuolemia sitä paitsi on ;) Ei ehkä noin romantisoituja, mutta noita "saappaat jalassa" -tyylisiä kyllä. Sairaalassa kun työskentelen, niin näitä ei kyllä tule nähtyä. Mutta kyllähän ihmisiä kotiinkin kuolee ns. yllättäen. Tuossa lyhyesti ohimainitsin Harrynkin kuolemaa, ja itse ajattelen että hän olisi aiemmin kuollut johonkin sairauteen joka eteni hitaasti ja kuihduttuen.

Heh, mitä tuohon paritukseen tulee, niin ymmärrän varsin hyvin xD Taidan itse olla niin fanonisoitunut tämän suhteen, että pystyn kuvittelemaan Harryn varsin hyvin homoksi :P Kirjoja lukiessa en kylläkään.

Mutta kiva kun luit, ja kiitos ihanasta kommentista! :*
"Forget the people from the past, there is a reason why they didn't make it to your future."