Crysted, nelosessa tuli yhden päivityksen mukana naapurusto nimeltä Newcrest, jossa on pelkkiä tyhjiä tontteja valmiina. Mä tykkään pelata sillä eniten, koska on niin paljon tilaa omille simeille. Tässä pelissä pitää kuitenkin huomioida, että sä et pysty asettamaan tontteja minne haluat vaan sun pitää pelata niillä, mitkä on jo valmiina siellä. Niillä valmiilla simeillä ja taloilla, jotka on naapurustoissa tonteilla, voi pelata. Sims 4 on kans siitä kiva, että kaupungeissa on ns. tyhjässä tilassa sellasia rakennuksia, jotka näkyy itse tontilla pelatessa.
Mä en ole vielä niin pitkään ehtinyt pelata kaikilla omistamillani lisäosilla, että oisin vielä ehtinyt muodostaa sen suurempia mielipiteitä siitä, mitkä on ehdottomat lempparit ja mitkä inhokkeja. Kaikista eniten mä tykkään Yliopisto-lisäosasta, koska tykkään kokeilla eri tutkintoja ja sitä, mitä niillä tutkinnoilla voi saavuttaa (eli sun sim käytännössä aloittaa työt sitten joltain 7 tai 8 -tasolta niissä ammateissa, joihin tietty tutkinto valmistaa ja saa aloitusbonuksen ja parempaa palkkaa). Lisäosissahan merkkaa se, että mitä sä tykkäät tehdä (ja mistä oot tykännyt aikasempien simsien lisäosissa).
- Vuodenajat tuo luonnollisesti vuodenajat ja säätilat, mutta myös uuden ulottuvuuden puutarhan hoitoon (eli esim. jokaiselle kasville on määritelty yksi tai useampi vuodenaika, jolloin ne menestyy parhaiten).
- Get to Work tuo uusina ammatteina terveydenhoidon, poliisin ja jonkun kolmannen (oisko ollut keksijä?) ja sun on mahdollista mennä simin mukana työpaikalle, jolloin sun työpäivän suoritus riippuu siitä, miten paljon tehtäviä ehdit suorittaa. Tää tuo muistaakseni myös uuden naapuruston.
- Get Famous tuo uutena ammattina näyttelijän ammatin ja samalla ainakin näyttely-taidon, jota voi kehittää. Tässäkin sä voit mennä simin mukana studiolle suorittamaan tehtäviä. Näyttelijän ammatti on keikkapohjainen eli sä käyt koe-esiintymisissä jne. Sim voi myös kehittää julkkisstatustaan ja saa siitä pisteitä, joilla voit "ostaa" simille tiettyjä etuja. Tässä on kivaa se, että pitää oikeesti nähdä vaivaa sen eteen, että status kehittyy.
- Yliopistossa luonnollisesti sim menee yliopistoon. Sinne haetaan, voi hakea myös stipendejä ja voit valita kahdesta eri yliopistosta, joissa on eri distinguished degrees. Se, mille aloille tuut hyväksytyksi riippuu täysin siitä, mitkä sun simin taidot on ja miten korkealla ne ovat. Mä hokasin parissa päivässä, että mun kannattaa kehittää teininä simin taitoja aika paljon. Tässä tulee uusina uravaihtoehtoina Law, Education ja muistaakseni Engineering. Oiskohan ollut muitakin? Yliopisto tuo myös uuden naapuruston.
- Lemmikit tuo luonnollisesti lemmikit (kissat ja koirat), mutta niitä ei pysty ohjaamaan. Silti kiva lisä peliin.
Tässä pystyy myös työskentelemään eläinlääkärinä ja voit omistaa eläinklinikan! Tässäkin tuli muistaakseni uusi naapurusto.
- Island Living tuo uuden naapuruston Sulanin, jossa on rantatontteja. Iso miinus on, että rantatontteja ei pysty muokkaamaan maanmuokkaustyökalulla ja mä toivon, että tää korjattais jossain tulevassa patchissa.
Tässä tulee myös merenneidot! Vielä en oo tätä ehtinyt paljoa testaamaan.
- City Living tuo myös uuden naapuruston San Mushynon ja tää oli itse asiassa mun eka lisäosa, jonka ostin neloselle. Tässä on mun mielestä kivaa se, että luonnollisesti mukana tulee kerrostaloasunnot ja sä pystyt rahaa kartuttamalla raivaamaan ittes siitä huonoimmasta asunnosta kattohuoneistoon asti. Mun muistaakseni kattohuoneiston rakennusmahdollisuudet on pitkälti samat kuin normaalilla tontilla, eli pystyt rakentamaan useemman kerroksen jne. En oo tolla naapurustolla pelannut pitkään aikaan, mutta pitääkin kokeilla taas. Tässä tuli mukana myös uusia ammatteja, mutta en muista yhtään mitä ne oli.
- Get Togetheria en omista niin en osaa siitä sen enempää kertoa.
Game packeista mä suosittelen Parenthoodia (suomeksi kai vanhemmuus) ja toi on mun ainut omistama gamepack, jonka ostin vain ja ainoastaan ominaisuuksien takia. Tossa tuli esimerkiksi parenting-skill ja huomattavasti laajemmat toimintamahdollisuudet lasten kasvattamisessa ja ylipäänsä simien välisessä kanssakäymisessä lasten ja aikuisten välillä. Tässä erilaisilla toiminnoilla pystyy muokkaamaan lapsen "piirteitä" (emotional control, responsibility ja conflict resolution). Tämän packin ominaisuuksia mä itse asiassa käytän eniten, joka johtuu siitä, että imo tää vaikuttaa mun pelaamiseen suoraan eniten, koska mä pelaan perheillä ja yritän kasvattaa legacy-tyyppistä sukupuuta. Nää ominaisuudet näkyy siis ihan suoraan taaperoiden opettamisessa ja esim. jos lapsi korjaa tiskit niin saa siitä suoraan plussaa vastuullisuudesta. Jos saa noi kolme piirrettä tietyn verran plussan puolelle siihen mennessä, kun sun simin pitäisi kasvaa teinistä aikuiseksi, saat siitä automaattisesti ekstrapiirteitä. Sitä en tiedä, mitä tapahtuu, jos ne on saman verran miinuksella.
Toivottavasti nää avasi lisäosia ja auttaa sua päätöksessä.