Kirjoittaja Aihe: Thor: Ihmiset ovat vähän vaikeita [S] T/J  (Luettu 1786 kertaa)

Brangwen

  • ***
  • Viestejä: 473
Thor: Ihmiset ovat vähän vaikeita [S] T/J
« : 19.07.2013 11:44:38 »
Nimi: Ihmiset ovat vähän vaikeita
Kirjoittaja: Brangwen
Ikäraja: S
Tyylilaji: ihmeficlet
Fandom: Marvelin Thor
Paritus: Thor/Jane
Vastuuvapaus: Marvel on ominut Thorin viikinkimytologialta. Minä en saa tästä rahallista korvausta.
A/N: Tämä teksti on tehty tilaustyönä Fredericalle. Vähän vaikea vieläkin uskoa, että käytin melkein kolme kuukautta reilun kolmensadan sanan kirjoittamiseen, mutta paritus ei kaikessa canonisuudessaan ole ihan mun juttuni.


Ihmiset ovat vähän vaikeita


Taivas oli usein Janen mielessä. Ennen hänen ajatuksensa olivat vaeltaneet yötaivaalla, tähtien takana aukeavissa uusissa maailmoissa. Se oli ollut hänen työnsä ja elämänsä. Nykyään hänen elämänsä oli mustien pilvien peittämä taivas, raivoisana ryöppyävä sade, joka moukaroi jäiset pisarat vasten hänen kasvojaan, taivaan poikki välähtävät sokaisevansiniset salamat. Jane taivutti päänsä taaksepäin ja tunsi, miten iholla lämminnyt sadevesi valui paidankauluksesta sisään, hiipi kuin kosketus pitkin solisluita, piirsi ohuen polun rintojen väliin.
Sade oli verho, joka kätki kaiken taakseen, sokaisi silmät ja sumensi kuulon. Kun jäljellä oli enää tuntoaisti, Jane hapuili kylmän turruttamilla sormillaan, kunnes tavoitti metallipinnan, monimutkaisille kuvioille taotun panssarin. Hymy häilyi hänen huulillaan.
‒ Minä odotin kauan, hän sanoi.
‒ On sopimatonta antaa neidon odottaa.
Vastaus kuiskattiin aivan hänen korvaansa. Jane nojasi taaksepäin, tunsi hänet siinä takanaan vakaana kuin seinä, yhtä periksiantamattomana. Monen taistelun kovettama käsi haki Janen käden otteeseensa. Sadevesi oli johdin heidän välillään, ja Jane tunsi, miten sähkö juoksi pitkin hänen ihoaan, sai pienet ihokarvat nousemaan pystyyn, kuin kylmät väreet, mutta eivät kylmät kuitenkaan. Voltit ripsahtelivat iholla sinisinä kipinöinä, ampeerit ampaisivat pitkin hänen kudoksiaan kohti hänen sydäntään.
– Anteeksi, tuo taisi sattua, Thor sanoi hiljaa tuntiessaan Janen värähtävän.
– En minä sähkö pelkää, Jane sanoi. – Minä ymmärrän sitä. Fyysikko ja niin edelleen. Sinua minä en aina ymmärrä.
– Pelkäätkö sinä sitten minua? Olen kuullut, että ihmiset pelkäävät usein sellaista, mitä eivät ymmärrä.
Thorin ääni oli huolestunut. Jane kääntyi ympäri nähdäkseen hänet, hänen tulenkultaiset hiuksensa ja sateensiniset silmänsä. Ilme oli vakava, niin kuin usein Janen seurassa. Vain Darcyn törttöily ja Erikin humalahorinat onnistuivat enää houkuttelemaan esiin sen huikaisevan hymyn, joka joskus oli saanut Janen polvet veteliksi. Nykyään hänelle riitti  vakavampikin ilme. Tuo taisteluun väsynyt katse, jännittynyt ilme, ne olivat peittäneet taakseen poikamaisen innon ja tuoneet esiin vakaan kuninkaan. Jane tavallaan piti siitä, mutta aina välillä hän kaipasi Thorin hymyä.
– Minä pelkään vain niitä hetkiä, jolloin sinä olet muualla, hän sanoi. Thorin ilme synkkeni aavistuksen.
– Siinä tapauksessa minun ei liene enää sopivaa poistua seurastasi.
Jane nauroi hänen huolestuneelle äänensävylleen, kiersi kätensä hänen kaulalleen ja kurottautui varpailleen. Niin hän ylettyi juuri ja juuri painamaan suukon karhean parran peittämälle leualle.
– En minä niin sanonut, senkin höpsö. Tarkoitin, että on mukava nähdä sinut taas.
« Viimeksi muokattu: 13.11.2014 10:34:06 kirjoittanut Vanilje »
There’s a thin semantic line between weird and beautiful. And that line is covered in jellyfish.
-Cecil Baldwin

nauha

  • ***
  • Viestejä: 339
  • Sunnuntaiteuras
Vs: Thor: Ihmiset ovat vähän vaikeita [K7] T/J
« Vastaus #1 : 16.10.2013 11:43:11 »
Heti aluksi tunnustan, ettei Marvel ole mulle fandomina erityisen tuttu. Ei oikeastaan melkein lainkaan tuttu, ja siksi kävin ensin internetin ihmeellisessä maailmassa hankkimassa vähän taustatietoja ja uskaltauduin vasta sitten nappaamaan tämän kampanjasta.

Otsikon arkinen hienous sai minut tarttumaan tähän. Siinä korostuu samalla kahden yksilön ja kahden yhteisön välinen kuilu, se kun toinen on ihminen ja toinen jotain enemmän.
Tällaisella fandomin tuntemuksella ficlet on erittäin oivallinen mitta, sen aikana ehtii antaa tarpeeksi, mutta ei viedä liian syvälle. Käytit mielestäni tämän pituuden hyvin, eikä mukana ollut turhaa pois annettavaksi, mutten myöskään jäänyt kaipaamaan lisäselityksiä. Napakkaa siis, mutta silti tunnelmallista.

Sanoit, ettei paritus ole canonisuudestaan huolimatta sulle se mieleisin, mutta ei se tekstistä paistanut läpi. Mulla taitaa olla salainen heikko kohta tämän tyyppisiin parituksiin. Vahva poissaoleva mies ja nainen, joka pärjää, mutta kaipaa silti. En varmaan osaisi sellaista lähteä kirjoittamaan silti, enkä ainakaan pystyisi peittämään omaa epämukavuusaluettani niin hyvin, kuin sä olet peittänyt.
Onhan tässä parissa selvästi oma imelyytensä, mutta musta sä sait sen toimimaan tässä.
Se miten alussa oltiin lähinnä Janen pään sisällä, ajatuksissa ja tuntemuksissa, mutta käsi lopulta tavoitti kuvioidun panssarin, oli maukasta.

Alun tilanne, sateessa seisominen ja vesi piirtämässä polkua rintojen väliin, on ehkä aika käytetty, mutta annoit sille mukavasti uusia tarkoituksia myöhemmin, kun vedestä tuli johdin. Ehdoton lempikohtani tässä onkin tuo sähkön värittämä:

Lainaus
Voltit ripsahtelivat iholla sinisinä kipinöinä, ampeerit ampaisivat pitkin hänen kudoksiaan kohti hänen sydäntään.
– Anteeksi, tuo taisi sattua, Thor sanoi hiljaa tuntiessaan Janen värähtävän.
– En minä sähkö pelkää, Jane sanoi. – Minä ymmärrän sitä. Fyysikko ja niin edelleen. Sinua minä en aina ymmärrä.

Dialogi oli kokonaisuudessaan soljuvaa, pidin siitä, että Jane oli odottanut kauan ja Thor tiesi sen olevan sopimatonta. Samoin siitä, että sähköä ymmärrettiin ja miestä ei. Siinä oli jotain erityisen hienoa ja siksi sitä lainasinkin.

Ihmisten vaikeus sai pelostakin lisää väriä, samoin kaipauksesta. Tuntuu, että Jane tiesi itsekin olevansa joskus vaikea tai vaikeassa asemassa. Ainakin ihminen, mitä toinen ei ollut.
Siitä, ovatko hahmot IC minun on tietenkin vaikea sanoa mitään, mutta ainakin ne tuntuivat nahkoihinsa sopivilta.

Tekstin muotoiluun olisin ehkä kaivannut vähän lisää enteriä, se olisi keventänyt ja jaksottanut. Toisaalta kun itse tunnetusti ylikäytän enteriä törkeästi, ei tämä ole lainkaan moite, vaan vain makuasia :D Ei tämä turhan raskaaksi ehtinyt käymään näinkään ja jos kyseessä olisi ollut pidempi teksti, olisit varmasti jakanut sitä kappaleisiin.

Kiitos lukukokemuksesta, oli jännittävää kurkistaa tuntemattoman fandomin sisään, se oli antoisaa!
Kaipaan hetkeä jonka toivoin sinun olevan minun

onkonälkä

  • ***
  • Viestejä: 542
  • Show me some skin, I might bite it
Vs: Thor: Ihmiset ovat vähän vaikeita [K7] T/J
« Vastaus #2 : 18.12.2013 22:27:45 »
Niin paljon kun Thorista pidänkin (ja marvelista yleensäkin) olen harmittavan vähän lukenut Thor ficcejä. Itseasiassa tämä taitaa olla ensimmäinen. Korjattakoon tämä huutava vääryys siis.

Liitän tämän kommentin kommenttipakettihaasteeseen :)

Otsikko on ihana, niin Thorin tyylinen. Se sai avaamaan tekstin. Enkä pettynyt tippaakaan! Molemmat hahmot ovat IC, ja vaikken Janesta liiemmin pidäkään, tässä olet saanut neidin kuulostamaan miellyttävältä, mutta silti omalta itseltään. Thor nyt ainakin on oma itsensä, tuollainen ihmisistä tietämätön hassu. Ja olet hyvin kuvannut myös tuon muutoksen, joka hahmossa oikeastikin tapahtuu.

Kirjoitat tosi taitavasti, ja näinkin lyhyessä tekstissä on ihan uskomattoman paljon kauniita kielikuvia ja on helppoa maalata tämän perusteella silmien eteen myrskyinen taivas ja pari katokseen. Kai se niin loppujen lopuksi on, että Jane rakastaa Thorissa myrskyä, sillä sitä herrassa on ihan riittämiin, mutta ei sillä kliseisellä tavalla :D

Lainaus
Voltit ripsahtelivat iholla sinisinä kipinöinä, ampeerit ampaisivat pitkin hänen kudoksiaan kohti hänen sydäntään.
Tuosta kohdasta pidin jotenkin tosi tosi paljon! Se kuvasti juurikin sitä myrskyä Thorissa.
Pidin myös yksityiskohdasta, että Darcyn törttöilyt ja Selvigin humalahorinat saivat Thorin nauramaan.

Lainaus
– En minä sähkö pelkää, Jane sanoi.
Tuossa kohtaa oli ainoa typo, jonka löysin. Uskoisin, että sen on tarkoitus olla sähköä :) Tosi hyvin kirjoitettu ja muutenkin oikein mainio teksti :) Kiitos tästä lukuelämyksestä!
In the world of locked doors
the man with the key is king
And honey you should see me in a crown