Pitää varmaan katsoa vielä uusiksi että saa tarkemman vision, mutta näin ensinäkemältä kyllä tykkäsin. Ehkä odotuksetkin olivat aika matalalla, niin yllätys oli positiivinen.
Rick ei ole ikinä ollut minulle mikään lempihahmo, enemmänkin hieman koominen hahmo, mutta kyllähän twd on nimenomaan Rickin tarina. Ja hänen perheensä. Niinpä tämä muutos on tosiaan iso laatuaan. Pelkäsin, että Rickin kuolema ja/tai eloonjääminen vedetään liiaksi yli suuntaan tai toiseen, mutta tämä oli minusta aika miellyttävä versio siitä, mitä tiesi olevan tulossa.
Minua häiritsevät aina sellaiset kohtaukset, kuten tuossakin oli edellisen jakson lopussa, että zombit lähestyvät kiihtyvällä vauhdilla, mutta sitten tässä jaksossa ne kuitenkin jumittuivat samaan kohtaan siksi, kunnes Rick tokeni, sai itsensä kammettua ylös ja vielä ehti hevoselleenkin. Edellisen jakson vauhdilla (ja ylhäältä kuvatun mukaisesti) edeten zombit olisivat herkutelleet Rickillä täysiään jo ennen kuin se olisi kunnolla silmänsä avannut!
Mutta parempi tietysti näin.
Hallusinaatiokohtaukset olivat ihan ok, eivät ehkä koskettaneet niin paljon kuin joitakin muita, koska Shane oli minusta alusta saakka epämiellyttävä hahmo, en ollut ihan niin kiintynyt Hersheliin kuin useimmat tuntuivat olevan, ja vaikka Sasha olikin lempihahmojani sarjassa, niin se oli tuossa ehkä vähän lattea. Mutta olen silti tosi iloinen että Sasha valikoitui siihen!
Siltakohtaus, jossa Rick kuvittelee näkevänsä läheistensä tulevan auttamaan, kosketti minua eniten, koska se oli ehkä noista se kohtaus, johon Rick itse uskoi eniten, eikä se kuitenkaan ollut totta...
Sekin kosketti, kun Rick ikäänkuin sai siinä suloiset jäähyväiset Michonnen kanssa, mutta Michonne ei saanut kokea samaa ja hyvästellä Rickiä, vaan ainoastaan näki tämän räjähtävän tulimereen.
Darylin kyyneleet saivat minut itsekin melkein kyyneliin. Ja se väpättävä alahuuli...
Daryl yritti viimeiseen asti auttaa ystäväänsä, vaikka näki että tilanne oli mahdoton. Ja se kosketti myös, kun Daryl vaelsi yksin suremaan metsään, kun muilla sentään oli toisensa lohtuna. Se oli tyypillistä Darylille ja myöskin muistui mieleen joku haastattelu, jossa Norman (muistaakseni?) sanoi, että Daryl voisi poistua sarjasta niin, että vain kävelisi jonnekin metsään eikä häntä nähtäisi enää koskaan sen jälkeen... No, mehän tiedämme että Daryl palaa vielä kuvioihin, mutta miten kauan lie on kestänyt toipua tästä menetyksestä, sitä voimme vain arvailla tässä vaiheessa.
Olin yksi niistä, jotka vitsailivat tällä Jadis ja helikopteri -jutulla jo ennen kuin selvisi, että Jadis oli oikeasti helikopterin kanssa tekemisissä.
Siinä mielessä tuo loppu oli koominen, ja koska olin spoilaantunut jonkin verran ennakkoon, pelkäsin että se herättää minussa vain hilpeyttä, kun tietää kuitenkin että Jadis on ollut kovasti Rickin perään. Pollyanna pelasti tilanteen kohtauksella, jossa se heitti aseen pois ja pyysi vilpittömästi apua ystävälleen. Se oli ehkä yksi kohtaus, johon oikeasti uskoin, joka tuntui aidolta ja joka kosketti sydäntä. (Se kopterikohtaus sitten puolestaan oli enemmän jotain, mistä tuli joku tuhma ficci mieleen.
)
Se kyllä jäi tökkimään, miten muka yksikään ei nähnyt tai kuullut helikopteria, nyt eikä aikaisemmin (paitsi Rick silloin kerran tiellä). Sen ääni kuitenkin kuuluu pitkälle. Ja kun on tyhjä taivas, niin näkeehän sen myös. Sekin mietitytti, miten kukaan ei etsinyt Rickiä, mutta ilmeisesti tosiaan Rick sitten ajautui joessa jonkin matkan päähän (savupatsaan sijainnista päätellen) ja päätyi Jadisin löydettäväksi.
EKSTRA SPOILER:Ilmeisesti on luvassa kolmen elokuvan sarja Rickistä (lol), jossa kenties saamme tietää, mitä tapahtui noiden kuuden vuoden aikana, joina perhe ja ystävät eivät tiedä Rickistä mitään ja uskovat miehen kuolleen. Onko Rick viety ulkomaille, pidetäänkö häntä vankina, onko hän menettänyt muistinsa tai jälleen koomassa, vai väitetäänkö hänelle, että entinen on tuhoutunut ja läheiset kuolleet? Tuo aikahypyn kuusi vuottahan on pidempi aika kuin se, minkä Rick on ollut näiden ystäviensä parissa, tuntenut koko Michonnen, saati ollut hänen kanssaan yksissä. Jos Rick onkin päätynyt yksiin Jadis/Annen kanssa, niin siinä ajassa he ovat ehtineet saada melkoisen pesueen pikku Jadiseja ja kehittää vahvan siteen. Jotenkin jo herkuttelin ajatuksella, että jos tuleekin jälleennäkeminen jossain vaiheessa, onko molemmilla silloin jo uusi rakkaus; Michonne yllättyy nähdessään Rickin uuden perheen, ja Rick vasta yllättyykin kun siellä myhäilee vastassa Judithille (ja mahdolliselle jälkikäteen syntyneelle pikku "Richonnelle" - kovastihan ne olivat vauvaa tekemässä vasta viime jaksoissa...
) isäksi ruvennut Negan.
Neganista puheen ollen, minä kyllä uskon, että Negan vähintään puolittain veti showta. Hän on manipuloiva ja laskelmoiva ihminen. Negan sai jo Michonnen kieroiltua kertomaan Lucillen kohtalosta (mistä vetoa, että kun Negan pääsee vankikopista, seuraa harras jälleennäkeminen...
) ja Rick oli yhtä lailla hänen pauloissaan. Tietenkin hän pelasi myös Maggien mielellä. Sitähän hän tekee parhaiten. Jäin ainoastaan siitä epäselvyyteen, yrittikö Negan manipuloida Maggien tappamaan itsensä ärsyttämällä hänet kiihdyksiin Glenn-puheillaan (totta kai hän muistaa Glennin nimen), vai pelkästään tehostaa kontrastia siihen ihmisraunioon, jota hän lopuksi esitti? Minusta tuntui, että Negan virnisti kohtauksen lopussa, mutta pitää joku kerta kelata ja katsoa oliko se oikeasti niin. Nyt jos naisilla on hänestä lannistunut ja avuton, katuva ja sureva visio, niin onkos iso vaiva esittää vähän lisää, että pääsee "vaarattomana" pois vankilastaan...
EKSTRA SPOILER, tai no, olettamus mutta kuitenkin melko varma juttu:Varmaahan on, että se sieltä pääsee. JDM on kallis näyttelijä pitää tyhjän panttina häkissä, ja varsinkin kun nyt on poistunut sarjasta kaksi isoa hahmoa (Rick ja Maggie) niin siihen tarvitaan joku uusi kantamaan tarinaa eteenpäin. Sarjakuvassa Negan on isossa roolissa taistelussa Kuiskijoita vastaan ja nyt kun niiden tulo on vahvistettu, hahmot roolitettu ja kaikkea, niin eiköhän se kohta ole vapaalla jalalla... Itse veikkaan, että Judith saa sen Carlin juonikuvion, jossa bondaa vangin kanssa ja vapauttaa Neganin.
Lopussa esitellyt uudet hahmot ovat suoraan sarjakuvasta, ja vaikuttavat mielenkiintoisilta. Kuiskijoita en sen sijaan odota innolla, koska ne ovat raakoja ja ilkeitä. Voi toki olla, että tässäkään juonikuviossa ei ylletä ruudussa sarjakuvan tasolle raakuudessa, ja hyvä vain jos niin. Voi olla, että uudet hahmot tuovat vähän uutta ja kiinnostavaa sarjaan, joka on jo jonkun aikaa vähän polkenut paikallaan.
Ilmeisesti FTWD:lle kävi vähän samoin, jos oikein olen käsittänyt? Sen seuraaminen jäi mulla siihen tokaan kauteen, mut ilmeisesti siinäkin lähes kaikki alkuperäiset hahmot on menneet vaihtoon, mitä en vaan ymmärrä.
Mainittu Fear teki neloskaudellaan jännän tempun ja käytännössä vaihtoi koko castin, ihan muutamaa hahmoa vaille. Toivon, ettei TWD:n kanssa käy yhtä radikaalisti, mutta Fearista on pakko sanoa, että sille tämä muutos oli eduksi. Neloskausi oli minusta parempi kuin koko kolme ensimmäistä yhteensä. En tykännyt kenestäkään alkuperäisessä castissa, ja nyt siihen tuli kerralla monta miellyttävää ja kiinnostavaa uutta hahmoa.