Kirjoittaja Aihe: Hallitut tunteet, S (Minerva/Irma, oneshot, drama)  (Luettu 2364 kertaa)

SnowBlind

  • ***
  • Viestejä: 522
  • epäsivistymätön
Nimi: Hallitut tunteet
Kirjoittaja: SnowBlind
Beta: Vehka
Tyylilaji: femmedrama, oneshot
Paritus: Minerva McGarmiwa/Irma Prilli
Ikäraja: S
Yhteenveto: Kirjastoon tulo ei ollut sattumaa. Se oli periksianto monen päivän odotukselle ja turhautumiselle, jota odottamisesta oli seurannut.
A/N: Äkillisen inspiraation tuloksena syntynyttä opettajafemmeä :) Osallistuu femmekymppiin.


Hallitut tunteet

”Kuuntele minua, Potter. Olen monta kertaa kieltänyt sinua hyökkäämästä Malfoyn kimppuun tuolla tavalla.”

”Mutta professori McGarmiwa...”

”Hiljaa, älä keskeytä minua.”

”Hän ärsyttää meitä aina. Tänään hän haukkui taas Ronin perhettä ja kertoi huonoja vitsejä äidistäni.”

”Harry. Tiedän kyllä että sinä ja Malfoy ette pidä toisistanne. Uskon, että hän on aika ajoin hermostuttava. Mutta - pyydän, että kuuntelet minua nyt - sinä et voi silti käyttäytyä noin harkitsemattomasti. Ymmärrän, että elämässä tulee vastaan tilanteita, jolloin tekisi aivan hirveästi tehdä mieli jotain... jotain todella ajattelematonta ja... harkitsematonta. Aina ei voi kuitenkaan tehdä niin kuin mieli tekee. Omat tunteet täytyy osata hallita, Potter. Sinun täytyy oppia se erityisen hyvin.”

Harry Potter laski katseensa maahan. Katseessa näkyi selvää ärsyyntymistä ja tunnetta siitä, että häntä ei ymmärretty.

”Muista tämä ja usko minua, Potter. Kyllä minä tiedän, mistä puhun”, Minerva McGarmiwa painotti. ”Voit mennä.”

Minerva katsoi Harryn käytävällä loittonevaa selkää. Tuo poika ei ehkä usko minua nyt, mutta ajan mittaan hän kyllä ymmärtää, hän pohti mielessään.

*

Kirjastoon tulo ei ollut sattumaa. Se oli periksianto monen päivän odotukselle ja turhautumiselle, jota odottamisesta oli seurannut.

Minerva ei ollut käynyt täällä pitkään aikaan. Hän pakeni odotettua kohtaamista astelemalla tärkeänä ikkunan ääreen. Päivä näytti kirjaston ikkunasta katsottuna harmaalta ja kolealta. Minerva katseli ulkona avautuvaa ankeutta. Synkeä sää oli kuitenkin merkkiä kesästä, paremmasta, hän tiesi.

”Professori McGarmiwa? Voinko auttaa teitä jotenkin?”

”Aah – matami Prilli – kyllä, voitte auttaa minua.”

”Niin?”

”Tarvitsisin erään kirjan kielletyltä osastolta. Sellaisen, joka käsittelee vaarallisten muodonmuutosten historiaa. En valitettavasti muista kirjailijaa.”

”Hyvä on. Tulkaa perässäni.”

Mikään ei ollut improvisoitua Minervan esityksessä. Hän oli käynyt tilanteen läpi päässään kymmeniä kertoja. Joissain versioissa hän oli tosin pyytänyt kirjaa ”Lemmenlumojen salat” ja katsonut tuolloin Irmaa suoraan silmiin, joissain taas pyytänyt häntä katselemaan kirjaa kanssaan. Yhdessä versiossa Minerva oli pyytänyt Irmaa kahville huoneeseensa.

Se kuvitelma oli loppunut seuraavan aamun hymyyn ja kosketuksiin ennen lähtöä aamiaiselle.

Minerva sai katsoa rauhassa, kuinka Irma etsi kirjaa lukuisien muiden joukossa, kuinka hän juoksutti lyhyitä töppösormiaan niiden pölyisillä kansilla ja otti välillä esiin yhden lähempää tarkastelua varten.

”Kirja vaarallisten muodonmuutosten historiasta. Siinä taitaa olla muutama järkyttävä kuva, vai?”

Minerva hätkähti hieman huomatessaan, että repliikki oli esiintynyt yhdessä hänen kuvitelmassaan. Hän siirsi katseensa Irman vihreänharmaisiin silmiin, joiden lähelle oli jo ennättänyt ilmestyä vanhuuden ryppyjä. Kypsyyden ryppyjä, hän ajatteli mielessään.

”Kyllä.”

”No hyvä, että se on sitten laitettu tänne. Minusta on hyvä, etteivät oppilaat pääse näkemään ja lukemaan kaikenlaista.”

”Täsmälleen.”

Tässä kohdassa Minerva oli pyytänyt Irmaa kahville, kävelylle, rupatteluhetkelle, omaan huoneeseensa, Irman huoneeseen, keskustelemaan kirjoista, lammelle tai sänkyyn.

”No niin, tässä se nyt on!”

”Kiitoksia kovasti avustanne.”

”Eipä kestä.”

”Hyvää päivänjatkoa.”

”Samoin sinulle.”

*

Avain kääntyi luokkahuoneen lukossa.

”Mmmh... Percy, älä... olemme sentään koulussa.”

”Penelope hei... ei tänne tule ketään...”

”Neiti Clearwater on oikeassa. Hänelle siis yksi tupapiste.”

”Professori McGarmiwa?”

”Minä olen. Laittaisitko housut päällesi, nuori herra Weasley?”

”Oh - kyllä, professori.”

Huolimatta kivikovasta maskistaan Minerva ei voinut estää punaa nousemasta poskilleen katsoessaan yllättämäänsä nuorta paria. Se ei ollut kuitenkaan mitään verrattuna siihen, miltä Percy Weasley näytti sulkiessaan vyötänsä tai Penelope Clearwater oikoessaan hamettaan. Molempien kasvot hehkuivat syvänpunaisina.

”Saanen muistuttaa rakastavaisia siitä, että tämä on oppilaitos. Täällä ei ole suvaittua tehdä aivan mitä vain mieli tekee.”

”Anteeksi, professori. Emme me niin kuvitelleetkaan”, Percy vastasi hädissään.

”Toivon, etten tule törmäämään tällaiseen toista kertaa astuessani tiettävästi tyhjään luokkahuoneeseen.”

”Kyllä, professori.”

”Hyvä. Menkäähän nyt. Percy, sulkisitko vielä sepaluksesi.”

Percy näytti erittäin vaivaantuneelta ja järkyttyneeltä Minervan yllättävästä saapumisesta. Punainen väri hänen kasvoillaan vain syveni syvenemistäään ja hänen silmänsä pysyivät tiukasti lattianrajassa. Ketäköhän minä oikeasti koko ajan muistutan näistä asioista, mietti Minerva mielessään suljettuaan luokan oven. Heitä vaiko minua? Olinkohan liian ankara heille? He ovat sentään nuoria.

Siitä huolimatta tämä on kuitenkin koulu.

*

”Professori McGarmiwa. Hauska nähdä teitä taas täällä kirjastossa. Voinko auttaa jotenkin?”

”Kyllä. Tykästyin paljonkin tuohon muodonmuutosten historiasta kertovaan kirjaan. Voisitteko auttaa minua löytämään lisää saman kirjailijan teoksia?”

”Mielelläni! Seuratkaa vain minua.”

Ehkä jossain toisessa ajassa ja paikassa se voisikin olla mahdollista... Minerva ajatteli katsoessaan Irman ylös päälaelle kiinnitettyä harmaista ja ruskeista hiuksista muodostettua nutturaa, joka heilui pienesti naisen kävellessä hänen edessään.

Mutta ei nyt, eikä missään nimessä täällä.

Minervan kasvot pysyivät asiallisina ja tulkitsemattomina. Hän ei saanut antaa periksi mielihaluilleen.

Hänhän hallitsi tunteensa.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2011 21:21:50 kirjoittanut Guadaloupe »
The mind has so many pictures, why can't I sleep with my eyes open?


Avasta kiitos AnnieBlacille <3

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 391
Vs: Hallitut tunteet, S
« Vastaus #1 : 03.06.2009 14:44:40 »
Ei pitäisi lukea ficcejä samalla kun tekee ruokaa - onnistuit melkein pilaamaan päivälliseni. (: Mutta lukunautinto oli kyllä sen arvoinen (varsinkin kun ruoka pelastui).

En ajatellut aluksi lukea tätä, kunhan vain modeilin. Summary oli kuitenkin sen verran mielenkiintoinen ja olen tällä hetkellä addiktoitunut dialogeihin, joten päätin sitten lukaista. Dialogi alkoi todella sujuvasti ja siitä sai heti hyvän otteen. Ote olisi voinut olla varsin hyvin suoraan kirjastakin, osaan kuvitella, kuinka Harry olisi mulkoillut kenkiään ja miettinyt samalla, mistä professori tiesi mitä puhui. Kättelisin sinua, jos se olisi mahdollista.

Tuo kirjastokohtaus oli erittäin valloittava, tykkäsin todella paljon Minervan ajatuksista ja suunnitelmista, jotka eivät kuitenkaan toteutuneet. Samanlainen skenaario on varmasti tuttu monelle teinille, ja minusta oli varsin hellyttävää, että pystyin samaistumaan vanhaan naiseen. Minerva oli ihana, kuten aina.
Kohtauksen viimeisestä vuorosanasta oli muuten unohtunut piste.

Olet vetänyt dialogia hyvin vahvasti läpi koko ficin, ja taas kiitokset kolmannessa kohtauksessa. Pelkkien vuorosanojen avulla pystyi saamaan tilanteesta ehkä jopa enemmän irti kuin itse sanojen kautta, tykkäsin paljon siitä kuinka sain itse kuvitella Percyn ja Penelopen kuhertelemassa vasten jotain pulpettia. Muutenkin tilanne oli kovin hupaisa, asiallinen ja jäykkä Percy ahdistelemassa tyttöystäväänsä. Hyvä parivaljakko tähän tilanteeseen, toimi hyvin.

Ja sitten vielä viimeinen kohtaus. Pidin edelleen, kiellettyä hedelmää ei voi vastustaa, vaikka tietääkin, ettei sitä saa haluta. Tuossa viimeisessä lauseessa oli ihanaa ironiaa, se lopetti tämän erittäin hyvin ja kokosi koko idean kasaan. Kovin hellyttävä ja todenmukainen loppuvaikutelma - kaukaa tarkkailtu ihastus.

Lainaus
Ehkä jossain toisessa ajassa, ja paikassa se voisikin olla mahdollista...
Kieliopillisesti tuo pilkku ennen ja-sanaa jäi hieman häiritsemään, se pysäyttää lukemisen hieman ikävästi. Muuta "pahaa" tästä ei olekaan sanottavaksi, tykkäsin todella paljon, kiitos äkilliselle inspiraatiollesi!


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

debora

  • ***
  • Viestejä: 240
Vs: Hallitut tunteet, S
« Vastaus #2 : 03.06.2009 14:50:38 »
Minerva/Irma on jo parituksena mielenkiintoinen, miksi ihmeessä siitä ei kirjoiteta lisää XD

Kuitenkin, yay, sait sen valmiiksi! Tämä oli mielestäni upea, tuttu ajatteleva tyylisi oli vahvana mukana ja pidin tuosta, miten jokatoinen kohtaus on Minervan muistuttelua ja toinen salaisia haaveita. Mielestäni toteutus oli juuri tästä syystä niin onnistunut. :D Pidin myös todella Minervasta tässä, hän oli niin tiukka ja tuttu kuin Minerva muutenkin on. Hänen ihastumisensa Irmaan... wow. Hienoa!

Ja voi parkaa! Rynnätä nyt luokkaan kesken Percyn ja Penelopen "puuhien". Mahtoi ketuttaa! Mutta jälleen, hieno toteutus, upeaa työtä!

Lainaus
Se kuvitelma oli loppunut seuraavan aamun hymyyn ja kosketuksiin ennen lähtöä aamiaiselle.

Pidin kovasti tästä lauseesta, se jotenkin tiivisti hyvin Minervan tunteet ja ilmaisi tuhat asiaa vain parilla yksinkertaisella sanalla. Eli jos et jo tajunnut, niin pidin tästä kovasti, olet ihan tajuton kirjoittaja, älä unohda sitä! : D (ja kirjoita lisää rarea, joohan? Kiltti? <3)
un día decidí hacerle caso a la brisa

Ex-Minttushka

(AO3)

Kaarne

  • Unenkutoja
  • ***
  • Viestejä: 9 366
  • Lunnikuningatar
Vs: Hallitut tunteet, S
« Vastaus #3 : 03.06.2009 14:54:03 »
Hei, halusin tulla vielä sanomaan (koska betatessani sen varmaan unohdin :) ), että rakenteellisesti tässä on aivan upea jippo. Tykkään kovasti Minervan haaveiden ja todellisuuden hypähtelystä, tuossa kakkoskappaleessa, se tuo mukavasti tuoreutta ja toisaalta auttaa lukijaa samaistumaan Minervan tunteisiin, kun esitellään samanaikaisesti sekä todellisuus että se, mitä haaveissa voisi olla. Tajusin sen vasta näin kolmannella lukukerralla, mutta kauhean vaikuttava yksityiskohta kyllä. :)

Ei minulla sen suurempia, ficci oli mukava lukea vielä uudestaan. Kuten sanoin jo aiemmin, tykkäsin tästä ja parituskin on kieltämättä mielenkiintoinen. Voisinkin yhtyä Minttushkan sanoihin:

Lisää rarea, kiitos!  ;)


someone i loved once gave me a box of darkness.
it took me years to understand that this, too, was a gift.

SnowBlind

  • ***
  • Viestejä: 522
  • epäsivistymätön
Vs: Hallitut tunteet, S
« Vastaus #4 : 05.06.2009 21:38:04 »
Uaah - arvatkaas kuinka paljon järkytyin, kun yhden iltapäivän aikana tänne oli ilmestynyt kolme kommenttia! Normaalisti niitä ei ilmesty juuri yhtään :')

Arte: Onneksi päivällisesi onnistui, vaikka ficcini onnistui melkein pilata se :'D Minustakin nuo haaveilut ja dialogi olivat tässä ne pääasiat. Ensiksimainittua tulee ruudun tällä puolella harrastettua paljon monien muidenkin tapaan, toiseksimainituun olen minäkin hulluna. Kiitos pitkästä ja hienosta kommentistasi =)

Minttushka: Wow, samaa mieltä - lisää Minerva/Irmaa ;D En nyt osata vastata mitään järkevää muuta kuin, että oli ihanaa, että pidit ja komentoit :D

Vehka: Hihi, hienoa, että sinäkin bongasit tuon haaveilun ja todellisuuden vaihtelun tuolta! Rarea voisikin kirjoittaa lisää, niin herkullisia pareja sillä linjalla saa ;)
The mind has so many pictures, why can't I sleep with my eyes open?


Avasta kiitos AnnieBlacille <3

Psykiatri

  • Mr. Kala
  • ***
  • Viestejä: 60
  • Shall we dance through the night 'till we bleed?
    • kadotus
Vs: Hallitut tunteet, S
« Vastaus #5 : 05.06.2009 22:23:09 »
1. En tiedä miksi ylipäänsä aloin tätä lukemaan.
Eli vaikka olen sitä mieltä, että Potterista ei oikein saa femme parituksia (enkä muutenkaan femmeä lue) niin eipä haitannut. :3 Rakentavia en osaa antaa, sori. Mutta oli hyvä (ja hauska tuolta... tuolta *osoittelee kohtaa missä on Percy j Penelope mukana*).

(Ja vasta luettuani tajusin, että kuka on kirjoittanut ja että miehän olen tavannut siut. :3)

Kaatosade

  • pervektionisti
  • ***
  • Viestejä: 4 856
  • kiero ja sarkastinen
Vs: Hallitut tunteet, S
« Vastaus #6 : 06.06.2009 01:10:44 »
Ihanaa. Etsin jotakin kivaa shottia luettavaksi ja huomasin, että joku muukin on kirjoittanut tätä paria. Olen tykästynyt heihin kovasti, vaikka en ole kuin pari raapaletta saanut aikaan.

Tykkäsin siitä, miten vaivattomasti tämä ficci eteni. Harryn ja Percyn sekä Penelopen kanssa tapahtuvat kohtaukset loivat mukavaa kontrastia kohtaamisille Irman kanssa. Voi Percy-parkaa, olisi kyllä nolouden huippu varmasti, ja Minerva menee vielä antamaan Penelopelle pisteen. <3 Pisti hymyilemään väkisin. Ja ihanan jännitteisiä nuo kirjastokohtaukset.

Kiitoksia. <3
Mitä tarinoita kertoisin sinulle hämärän rannalla
että haihtuisi surusi, suloinen ja surullinen nukkeni.   (Pablo Neruda)


SnowBlind

  • ***
  • Viestejä: 522
  • epäsivistymätön
Vs: Hallitut tunteet, S
« Vastaus #7 : 02.07.2009 20:56:47 »
En toki vastaile myöhään kommentteihin :) Kiitokset molemmista!

Psykiatri: Hauskaa, että pidit, vaikka et potterifemmestä muuten kamalasti perusta! Ja kyllähän me taidettiin jossain miitissä joskus nähdä ;D

Pics: Tämä pari on kyllä hieno <3 Niinkuin kommenttisikin, joka piristi päivääni :) Hienoa, että sinäkin tykkäsit!
The mind has so many pictures, why can't I sleep with my eyes open?


Avasta kiitos AnnieBlacille <3