Kirjoittaja Aihe: Vuosi elämästäni || S, Narcissa, 4 x raapale  (Luettu 2075 kertaa)

Elfalas

  • Rouva Valas
  • ***
  • Viestejä: 557
  • Die mit dem Tod tanzt
Otsikko: Vuosi elämästäni
Kirjoittaja: Elfalas
Genre: omituisia raapaleita
Paritus: Lucius/Narcissa
Ikäraja: Sanotaan kokonaisuutena sen S // Scarlett muokkasi ikärajan vastaamaan uusia sääntöjä
A/N: Päiväkirjahaaste ja FF100.
Oikeastaan nämä on neljä erillistä raapaletta, mutta koska aihepiiriltään ja ajallisesti liittyvät toisiinsa, isken samaan topiciin. Nuori Narcissa kertoilee elämästään omaan pikkunokkelaan tyyliinsä. En tiedä, paljonko pointtia näissä on, mutta sainpahan testata Narcissan kertojanääntä toistamiseen.

-

FF100: Syksy

Lopun alkua

1. syyskuuta
Tylypahkan pikajunassa


Taas kerran matkalla. Vielä kerran, paremmin sanottuna: minä tiedän kertomattakin, että tämän jälkeen ei ole paluuta. Käteni kieltäytyy kirjoittamasta, kun silmänurkissa hämärtyy.
Tähän saakka tie on ollut selkeä ja saneltu. Liian pian olen omilla jaloillani ensi kerran. Jos siristän silmiäni, saatan erottaa kuinka pimeys nostaa päätään taivaanrannassa.
Sirius ja Regulus riitelevät viereisessä osastossa. Ihan kaikkea en jää kaipaamaan.

Tänä vuonna ennustan tapahtuviksi seuraavat asiat.
Yksi: Jättiläiskalmari sieppaa kolme uhkarohkeaa rohkelikkoa, maistelee ja sylkee pois.
Kaksi: Rabastan Lestrangen kuuluisat hiukset kärsivät raa'an murhayrityksen.
Kolme: Sirius Musta saa nenilleen.
Neljä: Narcissa Musta menettää järkensä.

Narcissa Musta menettää järkensä.


-

FF100: Talvi

Pimeä nousee

8. joulukuuta
Loitsukäytävässä


Lunta on nyt jo liikaa. Kyllähän minä sen tiesin. Tänä aamuna meidän oli pakko kutsua kotitonttu sulattamaan pääovi auki, että pääsimme kasvihuoneille. Muutama päivä lisää, niin ikkunat tukkeutuvat, ja sitten me emme voi kuin istua kädet ristissä.
Eilen muodonmuutosten tunnilla mörkö hyökkäsi McGarmiwan päälle, tuosta vain, äkkiarvaamatta, se oli jotain mustaa muodotonta ja niin valtavaa että se tukahdutti alleen koko huoneen niin kuin suunnaton kalmolaskos. Me vain katsoimme. Eikä edes Dumbledore saanut sitä aisoihin. Edes Dumbledore ei voinut hillitä sitä.

Lisäys koskien Sirius Mustaa: tämä on se päiväkirja, johon minä kirjoitan omia ajatuksiani. Leikekirja on kirjoituspöydän laatikossa.


-

FF100: Kevät

Rauniot

23. toukokuuta
Sairaalasiivessä


Ne yrittivät ottaa minulta kynäni. Sanoivat, että minun pitää rauhoittua, nukkua vähän. Veivät kaiken pois. Kaksi päivää minä kirjoitin kämmeneeni hiilenkappaleella; kun se loppui, minun oli pakko jatkaa omalla verelläni. Siinä vaiheessa ne tulivat järkiinsä ja antoivat minulle kirjoitustarpeeni. Melkein menetin itseni hallinnan. Melkein. Nyt päiväkirja on päänalusenani aamusta iltaan.

Mitä ne luulevat? Minä raadan sormeni verille, valvon yöt ja vaivun kasaan kesken loitsujen loppukokeen. Enkö minä sillä ole ansainnut pientä hetkeä kirjojeni parissa?

Ulkona vaalenee jatkuvasti; sen huomaa kun makaa aloillaan päivästä toiseen. Narsissipenkka ikkunan alla muuttuu unisenvihreästä pistävänkeltaiseksi.

Lienee paras sulkea verhot. Minun pitää levätä.


-

FF100: Kesä

Valo

16. kesäkuuta
Ulkona


Tylypahkasta kesään. Pesästä taivaalle. Istun portailla, kirjoitan, seuraan lähtijöiden virtaa. Minä tiedän, että olen tehnyt sen. Olen ravistellut lumet harteiltani ja seison pystyssä. Haistan, että pimeä tekee tuloaan keskellä kirkkainta kesäpäivää, mutta tiedän ettei se kosketa minua. Enää.
Kokeiden tuloksiin on riemastuttavan pitkä aika, mutta silti me seitsemäsluokkalaiset keräännymme päät painuksissa portille ja yritämme imeä itseemme nämä viimeiset hetket.

Tänä iltana minä olen taas kotona. Tänä iltana Lucius Malfoy illastaa meillä, ja minä tiedän, että hän aikoo esittää kosinnan. Tämän päivän takia minä suostun. Minusta tulee toinen, hehkuvampi ja läpinäkyvämpi Narcissa.

Ja viimeisen kerran, Sirius, lakkaa lukemasta päiväkirjaani.

-

Narcissa Mustan päiväkirjasta vuosilta 1972-1973.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2014 00:26:25 kirjoittanut Scarlett »

sprig

  • Sprii G
  • ***
  • Viestejä: 435
Vs: Vuosi elämästäni
« Vastaus #1 : 12.11.2009 22:54:02 »
KK-haasteesta terve! (Olen ollut nyt puolitoista viikkoa kuumeessa, joten en ehkä saa kirjoitettua niin hienoa kommenttia kuin haluaisin.  :D)

Jokainen raapale ja varsinkin niiden muodostama kokonaisuus on hieno ja tykkäsin kaikista kovasti. Itse asiassa pätkät liittyvät yhteen niin selkeäksi kokonaisuudeksi, että ajattelen niitä mieluummin yhtenä ficcinä. Toivottavasti olet testaillut Narcissan kertojanääntä näiden jälkeenkin, sillä tässä se on ainakin toimiva ja mielenkiintoinen.

Tykkään siitä, miten tässä sanotaan asiat hiukan epäsuoraan ja kaipa epäsuorasta kerronnasta voisi tehdä kaikenlaisia päätelmiä Narcissan suhtautumisesta tapahtumiin, mutta taidan jättää mielten ruotimisen psykoanalyytikoiden huoleksi. Esille tuli kaikkia hauskoja yksityiskohtia, kuten Rabastanin kuuluisat hiukset ja Sirius, joka yrittää lukea Narcissan päiväkirjaa. Minä onnistuin kehittämään mielessäni Narcissan ja Siriuksen välille jotain, mutta en tiedä, oletko ajatellut kirjoittaessasi mitään sellaista. Ja ovathan he toisaalta serkukset, että ehkä Sirius oli vain utelias.

Narcissan masennus, tai mikä sitten olikaan, on kerrottu kivasti rivien välistä ja kielikuvin. Kieli ja sanonnat ovat vähän siinä rajalla, että ovatko ne kliseisen dramaattisia vai sittenkin nerokkaita. Kallistuin nerokkuuden puolelle.  :D Päiväkirjaficiksi tämä on harvinaisen kiintoisasti ja persoonallisesti kirjoitettu ja Narcissalle tällainen tyyli sopii mainiosti.

Jonkinlaisena yhteenvetona voisin sanoa, että tyylikästä!
The happiest man is he who learns from nature the lesson of worship.