Kirjoittaja Aihe: Sinun vuoksesi, S, romance, angst  (Luettu 1317 kertaa)

Cea

  • Vieras
Sinun vuoksesi, S, romance, angst
« : 09.07.2010 16:37:36 »
Ficin nimi: Sinun vuoksesi
Kirjoittaja: Cea
Genre:  romance, angst
Ikäraja: S
Paritus: Severus/Lily (yksipuolinen)

A/N: Huh, jännittää. Ensimmäinen ficci tänne laitettuna. En tiedä kumpaan olisin tän laittanut, Komeroon portaiden alla vai tänne, Matami Puddifootin teehuoneeseen. No, kuten näkyy niin tännehän tämä sitten päätyi. ;D Nauttikaa, jos pystytte ja kommentoikaa. :)

Sinun vuoksesi

Rakas Lily,

tiedän, ettet voi lukea tätä kirjettä, koska sinua ei enää ole. Olen pahoillani siitä. Tuntuu kuin se olisi ollut täysin minun vikani. Ja kyllähän se olikin. Kaikki alkoi minusta. Minä en enää pysty elämään sen ajatuksen kanssa.

Tänään kuolemastasi on kulunut tasan vuosi. Minä ikävöin sinua jokainen päivä, ajattelen sinua herkeämättä. Mietin millaista elämämme olisi voinut olla, jos olisit antanut minulle toisen mahdollisuuden. En voi lopettaa sen ajattelemista. Ehkä olet kironnut minut. Tulet jopa uniini kostamaan. Mutta en voi syyttää sinua, sillä sinä, rakkaani, olet minulle pakkomielle, josta en ikinä halua päästä eroon.

Viimeksi, kun näin sinut olit kalmankalpea. Vihreät silmäsi eivät sädehtineet, huulesi eivät olleet vääntyneet riemukkaaseen hymyyn, eivätkä silkkiset, tummanpunaiset hiuksesi eläneet omaa elämäänsä, saati sitten hulmunneet vapaina. Haluan muistaa sinut sellaisena kuin olit eläessäsi. Aina niin iloisena, elämäni päivänpaisteena. Haluan nähdä sinun lumoavat silmäsi vielä viimeisen kerran. Ne ovat päässeet unohtumaan mielestäni.

Kärsin jokainen päivä, kun en voi puhua kanssasi, ja tiedän, ettemme enää ikinä näe toisiamme. Tai ehkä me näemme, joskus, jossain. Ehkä kuulen vielä naurusi, näen silmäsi. En koskaan lakkaa toivomasta, että joskus voisit vielä vastata rakkauteeni, vaikka se on lähestulkoon mahdotonta. Mutta sinä et voi kertoa minulle toivonko turhaan, enkä minä voi syyttää sinua siitä - se olisi turhaa ja epäoikeudenmukaista.

Kun kuulin kuolemastasi aioin ensin tappaa itseni. Silloin olisimme voineet olla yhdessä. Mutta minä tajusin, ettei kuoleman jälkeen ole mitään. Ei yhtään mitään. Siispä minä huusin, itkin, karjuin. Satutin, kidutin itseäni. Tein hirveitä tekoja, joita en halua muistella. Sitten tajusin, että kaikki oli turhaa. Kukaan, eikä mikään toisi sinua takaisin. Koskaan.

Mutta peilikuvani vainoaa minua. Mitä minä sitten näen? Näen miehen. Verestävät silmäni, elottomat, rasvaiset hiukseni, kalpeat, arpiset kasvoni, värittömät huuleni. Näen Ruikulin. On siis sanomattakin selvää, etten ole enää sama mies kuin vuosi sitten. Koska nyt minulla ei ole sinua, jolta sain kaiken elinvoimani, tarmoni, rohkeuteni.

Haluan sanoa, että kadun monia tekojani elämässäni. Kuolemaasi kaikista eniten. En tiedä miten voin hyvittää sen, mutta Albus Dumbledore kertoi, että jos suojelen poikaasi häneltä (tiedät kyllä keltä), voin vielä joskus hyvittää tekoni. En jaksa uskoa, että hän olisi oikeassa, mutta lupaan yrittää. Olen valmis tappamaan, uhrautumaan, suojelemaan, jopa rakastamaankin, vaikkei rakkaudestani tulisi koskaan samanlaista kuin sinua kohtaan. Sinun vuoksesi, rakas. Vain sinun.

Vielä viimeisen kerran, nimeäsi kuiskaten,
Severus
« Viimeksi muokattu: 11.05.2015 13:19:12 kirjoittanut Kaapo »

Sädekehä

  • Hömelö otus
  • ***
  • Viestejä: 1 180
  • Until you believe
Vs: Sinun vuoksesi
« Vastaus #1 : 10.07.2010 09:35:10 »
Päätin tulla oikaisemaan vääryyden ja kommentoida tätä. (:

Pidän Lily/Severuksesta kovasti, vaikken olekaan sitä lukenut pitkään aikaan. Siinä on se tietty tunnelma, haikeus ja surullisuus, mut musta se on myös tavallaan kaunis (ja J/S shipperille looginenkin) paritus. Ja sä kyllä sait tähän sen kauniin haikean tunnelman, ja kuvailit Severuksen ikävää kauniin uskottavalla tavalla. Pidin myös siitä, että teksti oli tavallaan hyvin pelkistetty ja yksinkertainen, eikä turhan rönsyilevä. Sellainen helppolukuinen, eheä ja selkeä.

En tiedä teinkö aivan omia tulkintojani ja menin niiden kanssa ihan metsään, mutta pidin myös kovasti siitä Severuksen kamppailusta, kun hän kirjettä kirjoitti. Aivan kuin hänen olisi ollut oman itsensä takia pakko kirjoittaa tuo kyseinen kirje, käsitellä asioita itsekseen. Se selittäisi myös sen pienen hullunkurisuuden, miksi Severus kirjoitti kirjettä kuolleelle Lilylle.

Olisin itse törkännyt pilkkuja hieman useimpiin kohtiin, esimerkiksi miten-sanan eteen, mutta en ennenkään ole kieliopista pahemmin huomautellut, niin en tee sitä nytkään. Joten, tiivistettynä minusta kokonaisuus oli oikeinkin kaunis, eheä ja varsin onnistunut. Kirjeenmuodossa kirjoittamisessa on omat riskinsä, mut sä ainakin kyllä onnistuit siitä ihan kiitettävästi. Tunnelma säilyi loppuun asti ja Severuksen ajatukset ja tunteet välittyi lukijaan asti. (:

Äh, nyt alan toistamaan jo liikaa itseäni! Lopetus oli tosi onnistunut sekin, ja selvisihän nimenkin merkitys, kun loppuun asti jaksoi lukea ja hieman ajatella. Osuva siis sekin. (:

Kiitos!
All I wanted was you

Ava by Sinderella

Cea

  • Vieras
Vs: Sinun vuoksesi
« Vastaus #2 : 10.07.2010 12:33:26 »
Kiitokset itsellesi ihanasta kommentista Sädekehä! :-*

Mielestäni Lilyn ja Severuksen tarina on koskettava, joten sen takia lähdin tätä alun perin kirjoittamaan. Hienoa kuulla, että pidit tästä ja onnistuin mielestäsi tavoitteessani saada tekstistä helppolukuista, sekä tietynlaisen kokonaisuuden.

Tulkintasi osuivat täysin oikeaan. :) Itse halusin sen olevan Severuksen oma tapa käsitellä suruaan, koska on jo sanomattakin selvää, että Lilyn kuolema oli miehelle liian kova pala suoralta kädeltä purtavaksi.

En ole todellakaan mikään pilkkuekspertti ja ne ovat aina välillä hakusessa. Ja itse tykkään laitella ennemminkin pisteitä kuin pilkkuja. :D Kirjeen kirjoittaminen oli aluksi hieman hankalaa ja epäröinkin paljon, mutta muutaman lauseen jälkeen se alkoi sujua.

Mukavaa, että pidit myös lopetuksesta. :)