Kirjoittaja Aihe: Sillä jos hänellä on voima (OC/Scorpius, adventure, K-11, 2/?)  (Luettu 2607 kertaa)

Charla

  • Neville-addikti
  • ***
  • Viestejä: 117
// Alaotsikko: 2. luku ilmestynyt 21.6.!

Title: Sillä jos hänellä on voima
Author: Charla
Pairing: OC/Scorpius, (Neville/Lavender)
Charecters: Lavender Longbottom (OC), Scorpius Malfoy, James Potter, Neville Longbottom...
Genre: Adventure (sitten tulevaisuudessa)
Rating: K-11 (sekin sitten tulevaisuudessa), nyt vielä varmaan S // Scarlett muokkasi ikärajan vastaamaan uusia sääntöjä
Summary: Nevillen tytär lajitellaan Luihuiseen. Mitkä ovat seuraamukset ja miten sujuukaan hänen aikansa Tylypahkassa?
FF100: 086. Valinnat

A/N: Tätä minä olen pyöritellyt ja pyöritellyt mielessä. Olen jo pitkään halunnut kirjoittaa tästä uudesta sukupolvesta, ja nyt on sopiva aihekin. On se jännää välillä luoda omiakin hahmoja, ensimmäinen ficcini, jossa päähenkilönä on Original Charecter.  :o Olenpas huono houkuttelemaan ihmisiä lukemaan tekstejäni, mutta kokeilkaa! Ei se tapa. Tulossa vielä monta lukua. ;)



Sillä jos hänellä on voima


Prologi
Joulukuu 2005

”Tänään se tapahtuu.”

Painaessaan viilentävän pyyhkeen vaimonsa hiestä helmeilevälle otsalle Neville kohotti kulmiaan kysyvästi, vaikka aavistikin tasan tarkalleen mistä oli kysymys.
”Alice syntyy tänään”, Lavender kuiskasi heikko hymy huulillaan väreillen.
”Ei tänään ole laskettu aika, hassu”, Neville vastasi värittömällä äänensävyllä ja käänsi katseensa pois estääkseen vaimoaan näkemästä mustunutta katsettaan.
”Mutta minä tiedän kyllä”, Lavender väitti. Sanoja säesti rankka yskänkohtaus. ”Minä tiedän kyllä milloin tyttäreni syntyy.”

Kunpa vain olisit väärässä, Neville ajatteli, mutta suukotti hellästi vaimonsa pyöristynyttä mahaa, ainoaa Lavenderin jäljellä olevaa ruumiinosaa, josta terävät luut eivät yrittäneet puskea ihon lävitse. Hymyillen Lavender ojensi vapisevan kätensä kohti miehensä kasvoja. Varovaisesti Neville tarttui käteen ja asetti sen kasvoilleen tietäen vaimonsa haluavan tuntea hänen kasvonsa, niiden jok’ikisen arven ja juonteen kätensä alla. Kosketus oli heikko, ja käsi valahtikin nopeasti takaisin sängylle huolimatta Lavenderin ponnisteluista.

”Ei sen väliä”, Neville totesi surumielinen hymy kasvoillaan ja suuteli vaimoaan hyvin varovaisesti huulille. Suudelma maistui taivaallisen tutulta ja turvalliselta, mutta samaan aikaan kuitenkin myös vieraalta ja katkeralta: kuolemalta.
”Tule tänne”, Lavender pyysi.

Neville meni makuulle Lavenderin viereen ja kietoi kädet tämän ympärille kuin olisi käsitellyt särkyvää lasia. Lavender ynähti mielissään ja nosti kätensä Nevillen oman päälle.
”Tästä päivästä lähtien Alice tulee olemaan elämäsi keskipiste”, totesi nainen lämpimästi.
”Mihin sinä itsesi jätit?” Neville kysyi ja yritti naurahtaa kepeästi.
”Kyllä sinä tiedät, mitä parantaja sanoi.”

On hyvin epätodennäköistä, että edes lapsi selviää synnytyksestä – valitettavasti äidistä ei oikeastaan ole sitä pientäkään mahdollisuutta.’ Aivan, kyllä Neville tiesi tarkalleen, mitä parantaja oli sanonut. Tavallaan hän oli katkera Lavenderille, joka oli päättäväisesti kieltäytynyt keskeyttämästä raskauttaan – tämä ei tajunnut tapattavansa samalla Nevillen elämän tärkeimmän ihmisen. ’Olemme pahoillamme, mutta mitä luultavimmin vaimollanne olisi joka tapauksessa elinaikaa jäljellä korkeintaankin vuosi. Emme pysty kumoamaan kirousta, olemme jo yrittäneet kaikkemme.

”Sinä et saa olla katkera sen jälkeen, tiedäthän sinä sen. Varsinkaan Alicelle, minä pyydän. Hän on meidän lapsemme, Neville. Meidän vertamme ja lihaamme.” Hengitys rahisi Lavenderin puhuessa. ”Hän kyllä selviää, minä teen kaikkeni sen eteen”, Lavender lisäsi. Vaitonaisesti Neville silitti vaimonsa tuuheutensa menettäneitä hiuksia.
”Ehkä sinäkin selviät”, hän huokaisi hetken kuluttua toivon vivahde äänessään.
”Et viitsisi, Nev. Minä olen sujut kohtaloni kanssa.”

Neville puristi silmäluomensa tiukasti yhteen. Hänen tuntemansa Lavender olisi yrittänyt viimeisilläkin voimillaan pitää elämästään kiinni, mutta sairaus oli kasvattanut Lavenderin luonnetta. Neville ei ollut varma, oliko se hyvä asia, sillä se jätti hänet yksin lapsellisen suhtautumisensa kanssa. Miten hän muka selviäisi todellisuudessa, kun pelkkä ajatuskin oli jo ylitsepääsemätön? Neville hengitti sisään Lavenderin tuoksua, siveli valkoista ihoa yrittäen olla huomaamatta teräviä luita, puhalsi vaimonsa korvaan, suuteli päälakea, hyväili hellästi, ei irrottanut otettaan. Lopulta Lavender nukahti levottomaan uneen, josta heräili välillä haaveileva, välillä tyhjä ilme kasvoillaan.

”Minä olen sujut kaiken tämän kanssa ajatellessani, että sinä jäät tänne häntä varten”, Lavender mumisi unisesti.

Viittätoista yli kaksitoista lapsivesi kasteli heidät molemmat. Vaihdettuaan omansa ja Lavenderin vaatteet Neville lähti viemään vaimoansa sairaalaan. Pelko lamautti lähes kaikki sen rinnalla kilpailevat tunteet, vain huoli onnistui paistamaan sen läpi. Kipu lävisti Lavenderin kasvot ajoittain, vaikka tämä väittikin, että hänen viimeaikaisiin kärsimyksiinsä verrattuna supistukset eivät tuntuneet miltään.

Pyhässä Mungossa hymyiltiin surullisesti. Useimmiten velhot hoitivat raskautensa kotikonstein, mutta parantaja oli määrännyt tämän raskauden hoidettavaksi sairaalassa parantaakseen edes lapsen mahdollisuuksia jäädä henkiin.

Lavender ohjattiin yksityiseen huoneeseen, jonka keskellä olevan leveän sängyn viereen Neville asettui. Hän ei poistunut huoneesta edes hakeakseen teetä tai kahvia, hän vain katseli Lavenderia yrittäen painaa pienimmätkin kasvonpiirteet mieleensä. Tehdessään näin Neville myös vihdoin tajusi, että oli alitajunnassaan yrittänyt valmistaa itseään jo pitkän aikaa menetykseen, joka tulisi olemaan hänen elämänsä suurin.

Itse synnytys oli helvetti. Lavender huusi tuskasta ja yrityksestä, hänen kasvonsa kielivät voimien loppumisesta, eikä Neville voinut tehdä mitään muuta kuin pitää kädestä kiinni, rauhoitella sanoin ja yrittää olla näyttämättä kyyneleitään ja ahdistustaan. Lavenderin sairauden aikana Neville oli nähnyt paljon tuskaa, ja nyt hän näki sen nousevan täysin uudelle tasolle. Yritys onnistua oli lähestulkoon raivokas, se sai Lavenderin kirkumaan tuskasta ja vedet valumaan silmistä. Koko Lavenderin vartalo vapisi kuin jonkin suuremman voiman ravistelemana, ja hoitajien merkitsevät ilmeet eivät jääneet Nevilleltä huomaamatta.

Hän menettäisi Lavenderin.

”Sinä pystyt siihen”, Neville kuiskasi. ”Minä rakastan sinua. Älä luovuta.”
Vauva alkoi rääkyä hoitajan käsissä, vaikka olikin vaikea käsittää, missä vaiheessa lapsi oli edes syntynyt.
”Hän on kaunis”, Lavender henkäisi juuri ja juuri niin lujaa, että Neville erotti sanat. Mies juoksi vaimonsa luokse kasvot kyyneleiden sotkemana ja samassa ymmärsi hetkensä kiitäneen ohitse.

Tytöstä tuli Lavender Alice Longbottom.


Luku 1 – Hänen korkeutensa
2006-2017

Kenties johtuen hankalasta ajastaan kohdussa Lavender Alice osoittautui kadehdittavan helppohoitoiseksi vauvaksi, joka ymmärsi itkeä vain todellisen hädän hetkellä. Ymmärtäen tuoreen isän tarvitsevan aikaa toipumiseen lähipiiri otti vastuulleen osansa vauvan hoitamisesta, ja Lavenderin hoitaminen koettiinkin yleisesti ottaen miellyttäväksi puuhaksi. Erityisesti Parvati tuli harva se päivä hoitamaan pienokaista vapauttaakseen Nevillen omien mietteidensä pariin.

Voi olla, että Lavenderin elämän alkuvaiheessa Neville mielellään antoi lapsensa hoidon muiden huoleksi, sillä hän pelkäsi kohtaavansa Lavenderissa liian monia muistoja. Kun hän kuitenkin ymmärsi laiminlyövänsä tytärtään, hän pakotti itsensä kohtaamaan irvokkaat muistonsa pystyäkseen takaamaan lapselle hyvän kasvuympäristön, eikä kestänyt kauaa, kunnes hän kiintyi tyttäreensä ja rakasti tätä kuten menehtynyttä vaimoaan.

Kasvaessaan Lavender ymmärsi asemansa isän huomion keskipisteenä ja Parvati-tädin lellikkinä. Hän alkoi varovaisesti kokeilla rajojaan ja pian käyttämään hyödyksi tekemiään havaintoja. Kun hän sai mieleensä tarvitsevansa sokerisulkakynän, hän myös sai sellaisen. Tarkoitusperiltään kaikin puolin hyväntahtoinen tyttö oppi täten hiljalleen pistämään omat tarpeensa kaiken muun edelle.

”Isä, minä en pidä kukkakaalista”, Lavender nurisi heidän ollessaan päivällisellä Ronin ja Hermionen luona. Hänen isänsä posket punehtuivat, ja tämä katsoi anteeksipyytävästi päivällisen valmistaneen Hermionen suuntaan.
”Maistahan nyt edes, kukkakaali on maukasta ja terveellistä”, Neville kehotti pörröttäen tyttärensä vaaleita hiuksia.
”Ei, minä en halua.”
”Laita ne sitten sivuun, kultaseni”, Neville ehdotti vaivautunut hymy kasvoillaan.
”Minä en halua niitä lautaselleni”, Lavender kiukutteli.

Neville katsahti varottavasti Lavenderiin, mutta katse ei hetkauttanutkaan pientä tyttöä.
”Vie ne pois, isä.”
”Annapa lautasesi tänne, Lavender, minä voin viedä ne pois”, Hermione keskeytti ja napattuaan lautasen tytöltä lähti viemään sitä keittiöön.
”Kappas, viini onkin jo melkein loppu, minä kipaisen samalla hakemassa lisää”, Ron tokaisi ja lähti vaimonsa perään päättäväinen ilme kasvoillaan.

”Sinun ei olisi pitänyt tehdä tuota”, Ron mutisi vaimolleen keittiössä. ”Minähän varoitin sinua, että Neville on yhteistyössä Parvatin kanssa lellinyt Lavenderin pilalle.”
”Mutta Lavender on kokenut kovia, entä jos Rose ja Hugo olisivat joutuneet kasvamaan ilman sinua tai minua, täytyyhän sinun ymmärtää mitä Neville on joutunut…”
”Me olemme hänen ystäviään, Hermione, emme me voi katsoa vierestä, kuinka hän hemmottelee tyttärensä pilalle.”
”No hyvä on, puhutaan Nevillen kanssa sopivan tilaisuuden tullen, mutta ei vielä. Eihän hän pahaa tarkoita, hän rakastaa tytärtään enemmän kuin mitään muuta tässä maailmassa.”

Sopivaa tilaisuutta ei kuitenkaan näyttänyt tulevan, ja hyväsydämisestä Lavenderista kasvoi päivä päivältä röyhkeämpi. Hänen puolustukseen täytyy tosin sanoa, että huolimatta itsekkyydestään hän rakasti isäänsä täydestä sydämestään. Tästä esimerkkinä oli hänen kykynsä unohtaa omat tarpeensa täydellisesti hänen isänsä sairastuessa. Nevillen tervehtyessä tilanne oli kuitenkin jälleen ennallaan - eihän isällä ollut enää mitään hätää. Myös James Potter sai osansa Lavenderin kiintymyksestä - ajan myötä heistä tulikin parhaat kaverukset.

Iän karttuessa Lavender joutui yhä useammin kosketuksiin tuntemattomien henkilöiden kanssa, ja hiljalleen hän oppi, että heihin ei yleensä tepsinyt suoranainen vaatiminen - hänen oli käytettävä oveluuttaan saadakseen heiltä haluamansa. Vaikutusvaltaisiksi mieltämiään henkilöitä hän mielisteli, alempiarvoisia katsoi pitkin nenänvarttaan. Hän pisti merkille myös isäänsä kohdistuvan kunnioituksen, eikä hävennyt käyttää sitä hyväkseen.

Jotkut tapasivat sanoa, että tytön ulkoiset hyveet korvasivat tämän sisäiset puutteet. Isältä perittyjä pyöreitä kasvoja kehystivät kultaiset laineet, jotka useimmiten oli puolihuolimattomasti vedetty sivuponinhännälle pään vasemmalle puolelle. Tummahkot, pitkät ripset kaartuivat mahonginväristen silmien kehykseksi ja korkeahkot poskipäät loivat kasvoille ylevän ilmeen. Huulet olivat aistikkaan täyteläiset, mutta samalla suppeat kuin ruusunnuppu. Vanhempien piirteet olivat yhdistyneet lapsessa hyvin edullisella tavalla, eikä ulkonäön suoma ihailu ollut hyväksi Lavenderin luonteenkehitykselle - luonnollisesti se vain ruokki tytön itsekeskeisyyttä ja -ihailua.

Mitä taikuuteen tuli, usein Lavenderin voimakkaat tunteenpurkaukset aiheuttivat vahinkoa hänen ympäristölleen ja ajoittain myös ihmisille. Ei siis ollut kovinkaan suuri yllätys, kun hän 11-vuotissynttäreidensä jälkeisenä kesänä vastaanotti kutsun Tylypahkan noitien ja velhojen kouluun.

Matka Viistokujalle ajoitettiin kouluun lähtöä edeltävälle viikolle. Paikan päälle matkattiin onnistuneesti hormipulverilla, ja Lavenderin pyynnöstä he päättivät yöpyä Parvati-tädin kanssa Vuotavassa Noidankattilassa.

”Ja sitten minä ostan ison kattilan ja paljon oppikirjoja, ehkä hieman ylimääräisiäkin, sulkakyniä ja mustetta, paljon liemitarvikkeita, sitten vielä kaapuja ja hameita ja kauluspaitoja, sukkiakin tarvitsee totta kai, matka-arkku on välttämätön, hieno sellainen, ja ennen kaikkea minä tarvitsen taikasauvan! Ja sitten minä haluaisin vielä kissan”, Lavender selitti silmät innostuksesta kiiluen, kun hän hyppelehti alas Viistokujaa Nevillen ja Parvatin jäädessä kauas jälkeen.

”Minä en oikein tiedä siitä kissasta…” Neville aloitti epäröiden. ”Kissassa on paljon huolehtimista, tiesithän sinä sen, kultaseni?”
”Totta kai! Minähän rakastan eläimiä, siitä tulisi Britannian parhaiten hoidettu kissa! Minä vannon, isä!”
”Mutta kissaan on todella sitouduttava…”
”Minä haluan sen, isä.” Lavender tuijotti isäänsä vaativasti. ”Sano, että minä tarvitsen kissan, Parvati-täti. En lähde täältä ilman sitä.”
”Parvati-täti ostaa sinulle kissan, jos se vain sopii isille”, Parvati liversi Lavenderille ja loi kysyvän, mutta samalla käskevän katseen Nevilleen, joka lopulta kohautti olkiaan alistuneesti.
”Vain jos siitä myös sitten huolehditaan.”
”Totta kai huolehditaan!” Lavender huokaisi ihastuksissaan. ”Kaikki tulevat kadehtimaan minun kissaani koulussa.”
Matkan jatkuessa Neville ei voinut olla arvelematta, että joutuisi kenties loppujen lopuksi ottamaan kissan omaan hoitoonsa, vaikka eihän hän sitä varmaan pahakseenkaan pistäisi. Lavenderin lähtiessä kouluun kotona tulisi olemaan hiljaista.

Säilä & Imupaperissa oli melko tyhjää aikaisin aamulla. Neville pisti hämmentyneenä merkille, että melko suuri osa koulukirjoista oli samoja kuin hänen aikanaan käyttämänsä, ja tulikin ajatelleeksi, että hänen kirjojensa kierrättämisessä Lavenderille voisi olla pientä nostalgian tuntua.
”Ei”, Lavender vastasi tuimasti ehdotuksen kuullessaan. Neville päätti luovuttaa suosiolla ja lähti kassalle maksamaan upouusia koulukirjoja. Palatessaan Lavenderin luokse hän näki tämän pitelevän käsissään valtavaa, mustakantista teosta. Tytön silmiin oli syttynyt tuttu, innostunut pilke.

”Isä, osta tämäkin, jooko?”
”Mikä se on?” Neville kysyi epäilevästi.
”Ei mikään, kirja vain, ei se ole kalliskaan.”
Neville kohotti kulmiaan, ja hänen tyttärensä ojensi kirjan hieman vastahakoinen ilme kasvoillaan. Historiasi puhdasverisenä velhona. Nimen alapuolella luki koukeroisin kirjaimin: ”ja kuinka käyttäytyä arvosi mukaisesti”. Neville kurtisti kulmiaan ja loi tyttäreensä tutkivan katseen.
”Miksi sinä tällaisen kirjan haluaisit? Tämähän on täyttä roskaa.”
”Mutta minähän olen puhdasverinen!” Lavender huudahti puolustava sävy äänessään.
”Eihän sillä ole minkään maan merkitystä.”
”Minä haluan tietää taustoistani, kyllähän sinä olet kertonut minulle isovanhemmistanikin! Ihan sama asiahan tämä on.”
”Ei, tätä kirjaa minä en sinulle osta. En vaikka väittelisit kanssani kouluun lähtemiseen saakka.”
Lavenderin silmät tummenivat, ja hänen suupielensä vääntyivät alaspäin. Hän näki hyvin harvoin isäänsä näin päättäväisenä ja koki tämän päättäväisyyden suoranaisena loukkauksena.
”Osta se”, Lavender käski ääni täristen pidätellystä suuttumuksesta.
”Sinä et kaipaa tällaista roskaa”, hänen isänsä väitti vastaan.
”Tarvitsenpas!” tyttö älähti. ”Parvati-täti!”

Parvati kiiruhti paikalle hössöttäen kullannupustansa huolestunut ilme kasvoillaan.
”Mikä on, kultaseni?”
”Minä haluan tuon kirjan!”
”Mikäs kirja se on?” Parvati kysyi ansaiten varoittavan katseen Nevilleltä.
Tutkailtuaan kirjaa hetkisen vakava ilme kasvoillaan Parvati pudisti hitaasti päätään ja yritti naurahtaa keveästi. Häntä inhotti kieltää Lavenderilta yhtikäs mitään, ja hän kumartuikin tytön viereen mahdollisimman myötätuntoinen ilme kasvoillaan.
”Et sinä tällaista tarvitse, senkin höpönassu.”
”Miten niin en tarvitse? Totta kai tarvitsen! Minähän haluan sen.”
”Ostetaan sinulle jokin toinen kirja, täältähän löytyy vaikka mitä hienoja kirjoja, minäkin tuossa tutkailin juuri erittäin mielenkiintoista ennustuksista kertovaa opusta...”
”En minä mistään ihmeen ennustuksista välitä!”

”Minulla on tuo kirja kotona”, totesi vieras pojan ääni, ja varjoista astui esiin vaalea poika. Neville oli tukehtua kurkkupastilliinsa erehdyttyään ensin luulemaan poikaa ensiluokkalaiseksi Malfoyksi, joka oli jostain kumman syystä ryhtynyt leikkimään ajankääntäjällä. Pian hän kuitenkin huomasi, että pojan silmät olivat jäänharmaiden sijasta vihreät – tämän oli siis oltava kuuluisa Scorpius Malfoy. ”Minä voin lainata sitä sinulle”, Scorpius lisäsi.

Lavenderin ryhti suoristui kuin taikaiskusta, ja hänen ilmeensä muuttui kiukuttelevasta arvokkaan mittailevaksi.
”Kuka sinä olet?” tyttö kysyi epäröivästi.
”Scorpius Malfoy”, poika vastasi tyynesti ja ojensi kätensä.
”Lavender Longbottom”, Lavender esittäytyi ja tarttui käteen ilmeisestikin päättäen, että poika saattoi kuin saattoikin olla tutustumisen arvoinen henkilö.
”No, haluatko sinä lainata sitä kirjaa?” kysyi Scorpius, kun he olivat hetken aikaa tuijottaneet toisiaan silmiin hiljaisuuden vallitessa.
”Kyllähän minä voisinkin.”
”No, tulet vain meille sitten joku päivä, niin minä annan sen sinulle.”

Lavender salli pienen hymyn levitä huulilleen ja nyökkäsi yhteisymmärryksen merkiksi. Samassa heidän luokseen riensi viitta hulmuten pitkä mies, jonka hiukset olivat Scorpiuksen tavoin platinanvaaleat ja kietaistu poninhännälle silkkinauhalla.
”Longbottom, Patil”, mies totesi nyökäten jäykästi.
”Malfoy”, Neville vastasi hämmentyneenä.
”Päivää”, Parvati lisäsi jäätävästi.

”No, Scorpius, kirjasi löytyivät jo. Tulehan, meidän pitäisi mennä katsomaan kaapuja”, vanhempi Malfoy sanoi tutkailtuaan hetken kouluaikaisia tuttujaan ja viittasi sitten poikaansa seuraamaan itseään. Scorpius nyökkäsi Lavenderille ja kääntyi ympäri. ”Näkemiin”, mies lisäsi vielä naurahtaen, ennen kuin tarttui poikaansa käsivarresta ja suuntasi kohti ulko-ovia.
”Lavender, sinä et voi sopia tapaamisia tuolla tavoin kysymättä ensin minulta lupaa”, Neville huokaisi varmistettuaan, että Malfoyt kävelivät jo hyvää tahtia Viistokujaa alaspäin.
”Mutta saanhan minä mennä, isä?”
”Et sinä voi, Lav. Sitä paitsi, koulu alkaa kohta, ethän sinä edes kerkeäisi.”
”Sinähän et minua estä, mitäpä et suostunut ostamaan minulle tuota kirjaa!”
”Minähän lupasin sinulle jo kissankin. Sitä paitsi uskaltaisin väittää, että uusi tuttavuutesi on tulossa samalle vuosikurssille kanssasi.”

Vilkaistessaan tytärtänsä Neville huomasi tämän olemuksen muuttuneen rauhallisen miettiväiseksi. Ehkäpä äskeinen ilmoitus oli ollut tälle mieluinen. Täytyi vain toivoa, ettei Scorpius muistuttaisi liiaksi isäänsä.

- - - - - -

Loppuloman ajaksi Longbottomin talossa vaiettiin Malfoyista ja heidän omistamastaan mustakantisesta opuksesta. Neville yritti viettää mahdollisimman paljon aikaa tyttärensä kanssa ennen tämän kouluun lähtöä, ja monet illat he kuluttivatkin takkatulen ääressä Lavenderin upouusia koulukirjoja tutkaillessa. Erityistä kiinnostusta Lavender osoitti muodonmuutoksiin ja hieman myös yrttitietoon - johtihan isä sentään Taikaministeriön puutarhoja.

”Minä tulen kyllä olemaan melko etuoikeutettu”, Lavender väitti viimeisenä päivänään kotona.
”Mitenkäs nyt niin?” Neville huudahti keittiöstä, jossa valmisti kamomillateetä.
”No, jos minulle tulee pulmia yrttitiedon kanssa, voin aina kysyä sinulta.”
”Niinhän sinä voit.”
”Niin. Ja lisäksi voin varmistaa, ettei kukaan väitä minulle vastaan. Sanon vain, että isäni on tuhonnut yhden Voldemortin hirnyrkeistä ja voi kyllä tuhota sinutkin, jos et pidä suutasi kiinni.”
”Lavender! Tuo ei nyt ollut alkuunkaan sopivaa. En minä ole ketään tuhoamassa.”
”Eiväthän he sitä tiedä.”

Neville pudisti itsekseen päätä keittiössä, nappasi höyryävät teemukit mukaansa ja suuntasi askeleensa olohuoneeseen. Huone oli pieni, mutta kodikkaasti sisustettu punaisilla tekstiileillä ja tummasta puusta valmistetuilla huonekaluilla. Keskelle lattiaa oli linnottautunut Lavender koulukirjat sekaisissa pinoissa ympärillään. Tytön syliin oli tällä kertaa päätynyt Taikajuomat ja -liemet aloittelijoille, ja tämän selän takana kiehnäsi suklaanruskea kissa, jonka nimeksi oli päätetty antaa Rukki – kissalla kun oli taipumus hyristä jatkuvasti.

Nauruntäytteinen ilta venähti pitkäksi huolimatta seuraavan aamun aikaisesta herätyksestä, mutta Lavender nukkui unensa sitäkin maukkaammin. Edessä odottivat lukemattomat seikkailut ja uudet tuttavuudet, joista sopi uneksia. Huomenna hän olisi jo Tylypahkassa.

A/N2: Tämä nyt oli vähän tällaista johdattelua itse asiaan. :D Kommentteja kullat, jooko?
« Viimeksi muokattu: 03.01.2015 21:18:15 kirjoittanut zougati »

story^

  • Lattiaeläin
  • ***
  • Viestejä: 372
  • Billion dollar baby
Silmäilin tätä ficciä joskus aikaisemmin, mutten jostain syystä lukenut sen kummemmin/kommentoinut, mutta nyt kun luin tämän ajatuksella loppuun, on minun todettava että tämä oli tosi hyvä! Ainakin prologin ja 1. luvun perusteella juoni on aika loppuunmietitty, viitaten siihen, että olit minusta keksinyt hyvin, minkä vuoksi Lavender juniorista tuli tuollainen lellikakara kuin nyt on, ja minkä vuoksi Neville edes antaa tälle kaikessa periksi. Myös ajatus siitä, että niin kiltin ja hyväsydämisen Nevillen tyttärestä tulisi ilkeä Luihuinen oli minusta mielenkiintoinen, Parvatin hössötys oli huvittavaa ja Malfoyt hyvin IC. Mainiota, kerrassaan! :)
Otsikko on kanssa aika jännä, lupailee ihan hyvää. Kirjoitustyylistäsi vielä sen verran, että siinä oli monipuolista ja nokkelaa dialogia ja kuvailussa oli syvyyttä ja tunnelmaa. Nämä seikat tekivät tekstistä mukavaa luettavaa, mä ainakin nautin lukiessani. :)
Jatkoa lukisin enemmän kuin mielelläni, tätä tahtoo lisää! :D
-story^
The winter has passed
And the spring has come
We have withered
And our hearts are bruised from longing


ava by puolipro

NeitiMusta

  • ***
  • Viestejä: 977
  • Hakunamatata
:D
Täähän vaikuttaa kiinnostavalta. :D Prologi oli hyvä. Mä tykkäsin siitä.
Ja vaikka Lavender vaikuttaa ( anteeks) itserakkaalta, hemmotellulta nirppanokkaselta kakaralta.. se on hyvä, koska ois tosi tylsä jos se ois vaa sellanen täydellinen lapsi.
Harmi et Alice kuoli :(
SCORPIUS!! :D  Toivottavasti se esiintyy pian uudelleen.
Jään tänne venaan jatkoo. :D

NeitiMusta. :D
Kliseiden vannoutunut liittolainen! ♥

Charla

  • Neville-addikti
  • ***
  • Viestejä: 117
story^: Oivoivoi, kiitoksia! Kommentit ovat aina kovin inspiroivia. :D Kiva, että jaksoit palata lukemaan.
NeitiMusta: Scorpius tulee varmasti esiintymään ajan mittaan yhä enemmän ja enemmän, sen voin luvata! Hienoa, jos tykkäsit. :)

A/N: Anteeksi, että tässä jatkossa meni hetkinen jos toinenkin. Tässä se nyt kuitenkin olisi, toivottavasti vaivaudutte jälleen kommentoimaan minun ilokseni. ;) Arvostan todella jok'ikistä kommentoitua sanaa!



Luku 2 - Musta lammas
Syyskuu 2017

Laituri 9 ja ¾ oli täynnä elämää. Vanhemmat hyvästelivät lapsiaan itku kurkussa, lapset hihkuivat odotuksesta, ja ilmassa leijaili jälleennäkemisen riemu. Ihmisjoukon takana kohosi vanhanaikainen höyryjuna, jonka piipusta tuprahteli harmaita savupilviä.

Neville ei voinut väittää, etteikö olisi tuntenut oloaan kotoisaksi näyn edessä. Lavender puolestaan oli jatkuvasti kuin karkuun lähdössä. Hänen kasvoillaan loistivat monet tunteet hyvin voimakkaina – riemu, odotus ja ehkäpä jopa hivenen haikeus. Jos hän tunsi lainkaan pelkoa, hän peitti sen todella hyvin.  Jälleen isänsä vastakohta, Neville ajatteli miettiessään omaa ensimmäistä koulupäiväänsä, joka oli sujunut kaikkea muuta kuin pelotta.

”Isä, isä, James on tuolla! Tulkaa nyt, mennään!” Lavender tuhahti ja tarttui rivakasti isäänsä ja Parvatia käsivarsista. Heidän saavuttuaan Pottereiden luokse tyttö irrotti otteensa ja juoksi Jamesin luokse. Pojan kasvoille oli syttynyt leveä virne, ja tämä kaappasikin Lavenderin halaukseen. Tyttö ei pyristellyt tavalliseen tapaansa päästäkseen irti, vaan rutisti takaisin purskahtaen iloiseen nauruun. Lavender oli kuulevinaan Lilyn tirskahtavan jotakin ”Jamesin uudesta tyttöystävästä”.

”Hiljaa, Lily”, James murahti ja mulkaisi pikkusiskoansa merkitsevästi. Lavender tyytyi naurahtamaan hersyvästi.
”Hei, Lavender”, Albus tervehti puolestaan kasvoillaan vakava ilme, joka viesti huonosti peiteltyä hermostuneisuutta.
”Kappas, sieltä tulevatkin Weasleyt”, Neville totesi nyökäten punapäiseen joukkoon, jonka hännillä seurasi ruskeahiuksinen Hermione. ”Huomenta!”
”Huomenta, Neville!” Ron huudahti tuttavallinen virne kasvoillaan. ”Täällä onkin jo koko joukko koolla.”

Tervehdyksiä sateli puolelta toiselle ja kuulumisia vaihdeltiin tavalliseen tapaan. Vilkuillessaan laiturilla hyörivää väkijoukkoa Lavenderin katse seisahtui erääseen vaaleaan päähän. Neville seurasi tyttärensä katsetta. Niinpä tietysti, Scorpius Malfoyn platinanvaaleat hiuksethan ne siellä pilkistivät ihmisjoukon keskeltä  - jokin siinä pojassa näytti kiehtovan Lavenderia. Muutkin huomasivat tytön poissaolevuuden, mutta eivät vaivautuneet huomauttamaan asiasta. Heidän tuttavuutensa Lavenderin kanssa oli kestänyt vuosikausia, ja he tiesivät tarpeeksi hyvin, että olisivat saaneet vastaukseksi mitä luultavimmin vain ärtyneen tiuskaisun. Utelemisesta tyttö ei pitänyt, ei ainakaan kun se kohdistui häneen itseensä.

”No, juna tekee kovaa vauhtia jo lähtöä”, Ginny hihkaisi viitaten Tylypahkan pikajunaa kohden. ”Nyt on sitten taas hyvästien aika. Tulkaapas tänne, koululaiset.” James ja Albus hakeutuivat vanhempiensa luokse ja halasivat molempia pitkään. Ginnyn kasvoilla näytti kimaltelevan pari kyyneltä. ”Voi äitiparan sydäntä, taas lentää yksi pesästä pois. No, Albus, teet meistä varmasti ylpeät vanhemmat.”
Albus mutisi jotain hieman punehtuneena ja kääntyi isänsä puoleen.

”Lavender?” Neville kutsui vaimeasti. Tätä hetkeä mies oli pelännyt jo pitkään. Miten hän oppisi elämään yksinäisyydessä? Hän olisi ensimmäistä kertaa yksin vaimonsa kuoleman jälkeen ja joutuisi kenties käsittelemään taka-alalle sysättyjä tuntemuksiaan. Yhdellätoistakaan vuodella ei ollut ollut juurikaan parantavia vaikutuksia, eihän hän ollut suostunut edes juuri ajattelemaan asiaa päästyään ylitse pahimman tuskan. Eikä hän halunnut sitä vieläkään tehdä. Se sai hänet pelkäämään toden teolla. Lisäksi Lavenderin päästäminen sattui, vaikka hän tiesikin kuinka riemuissaan tämä oli koulun alkamisesta. Hän tulisi olemaan niin yksin vailla tyttärensä nasevia kommentteja ja ilkikurisesti tuikkivia silmiä - Rukkiinkin tämä oli jo kiintynyt niin lujasti, että Neville tiesi tyttärensä pitävän kissasta parempaa kuin hyvää huolta. Kenties hänen pitäisi hankkia itselleenkin tyhjien iltojen kumppani.

”Älä vetistele, isä, me nähdään joululomalla”, Lavender hihkaisi ja yllätti isänsä halaamalla tätä.
”Niin nähdään”, Neville murahti lempeä hymy kasvoillaan. ”Minun tulee kova ikävä sinua.”
”Aina kun tulee, niin ajattele kuinka hauskaa minulla on Tylypahkassa! Sen pitäisi auttaa.”
Neville naurahti ja sipaisi hiuskiharan tyttärensä silmien edestä.
”No, mene nyt sitten ja pidä hauskaa minunkin puolestani. Pianhan me näemme.”
Ja Lavender oli poissa hymyineen jättäen isänsä katsomaan peräänsä kulmat hienoisesti kurtussa.

Ginnyn ja Hermionen lähtiessä kotiin Hugon ja Lilyn kanssa miehet päättivät lähteä viihteelle. Muutama paukku vain, he sanoivat vaimoilleen ja pakottivat Nevillen liittymään seuraansa. Mutta palatkaamme Lavenderiin, joka erottuaan isästään lähti seuranaan Rukki, James, Albus ja Rose etsimään tyhjää vaunua. Hän ja James kulkivat edellä jutellen innostuneesti, Albuksen ja Rosen vilkuillessa junaa kiehtoutuneet ilmeet kasvoillaan.
”Sinä tulet rakastamaan Tylypahkaa. Aivan varmasti tulet, minä tunnen sen”, James vakuutti. ”Toivottavasti sinäkin tulet Rohkelikkoon, niin voidaan yhdessä suunnitella kaikenlaista jännää. Minä toteutin viime vuonna muutaman hyvin onnistuneen mestariteoksen, vaikka nyt itse sanonkin.”
”Minun aivoni, sinun toteutuksesi”, Lavender virnisti.
”Aivan! Sillä yhdistelmällä voisi saada aikaan vaikka mitä.”

Silloin Lavenderin sydän jätti jälleen muutaman lyönnin välistä. Hän näki Scorpiuksen käytävän päässä vino hymy kasvoillaan. Tuijotus oli pistävä, aivan kuin poika olisi pidätellyt naurua. Lavender tuijotti takaisin ja antoi omillekin huulilleen levitä ivallisen virneen. Tuijottakoot sitten.
”Kuulitko sinä?”
Lavender kääntyi katsomaan Jamesia hämmentyneenä.
”Mitä?”
”Minä sanoin, että Rosea ei kestä kukaan, kun hän pääsee koulun makuun. Vai mitä luulet?”
”No ei tosiaan!” Lavender naurahti ja vilkaisi taakseen. Rose puristi sylissään valtavaa opusta keskittynyt ilme kasvoillaan. James ja Lavender vilkaisivat toisiaan merkitsevästi ja puhkesivat sitten nauruun. Tytön kaikkitietävyydesta oli kehkeytynyt heidän välisensä sisäpiirivitsi.

Sivusilmällä Lavender huomasi, että Scorpius lähti kävelemään heitä kohti, ja sipaisi ylimääräiset hiukset kasvoiltaan luoden niille välinpitämättömän ilmeen. Poika ei kuitenkaan pysähtynyt heidän kohdallaan, vaan huomaamattomasti sujautti Lavenderin käteen pergamentinpalasen. Kulmat kurtussa Lavender puristi nyrkkinsä kiinni ja seurasi Jamesia, kun tämä iloisesti ilmoitti tyhjän vaunun löytyneen. Lavender viivytteli hetken aikaa ovensuussa ja antoi Rosen ja Albuksen tunkeutua ohitseen samalla, kun avasi nyrkkinsä ja suoristi vaivihkaa pergamentinpalasen. ”Tule vessoille. Jos kiinnostaa.” Toinen lause oli kuin haaste, jos uskallat. Lavender tuhahti ääneen, kukakohan tämä Scorpius oikein kuvitteli olevansa. Tyttö tunki lapun housujensa taskuun. Jos hän edes menisi paikalle, saisi poika luvan hieman odottaa.

Hän istuutui Jamesia vastapäätä Rukki sylissään ja kuunteli puolella korvalla Rosen ja Albuksen keskustelua, jonka sävy oli vahvasti hermostunut. Hän tuijotteli ulos ikkunasta ja kuuli pillin viheltävän. Vilaukselta hän näki isänsä vilkuttavan hyvästiksi, ja hän vilkutti takaisin leveä hymy kasvoillaan. Juna lähti nykäisten liikkeelle, ja tytön oli vaikea uskoa tämän olevan todellisuutta – vihdoinkin hän oli matkalla Tylypahkaan.

”Jännittääkö?” James irvaili. Poika oli yksi harvoista, joka irvaili Lavenderille – hän näemmä koki, että tytön ainoana ystävänä se oli hänen oikeutensa.
”Hah.” Lavender mulkaisi poikaa ja risti oikean jalkansa vasemman päälle. ”Milloin meidän pitää vaihtaa kaavut?”
”Ei vielä pitkään aikaan”, James tokaisi huolettomasti. ”Mutta kohta ruokakärryn pitäisi varmaankin tulla! Äiti tosin antoi melko vähän rahaa. Hänen mielestään meidän on opittava käyttämään rahaa järkevästi.” Pojan nenän nyrpistyminen kertoi, mitä mieltä tämä itse oli asiasta.
”Mutta minulla onkin aivan riittämiin!” Lavender hihkaisi pirteästi ja kaivoi esille punaisen rahapussinsa, joka kilisi iloisesti. ”Siitä riittää meille molemmille.”
”Neville-setä on aina ollut liian reilu!”

Lavender naurahti, ja kun hän kääntyi katsomaan ohikiitäviä maisemia hänen ajatuksensa harhailivat jälleen vaaleaverikköön, jonka hän jo kahdesti oli kohdannut. Pitäisiköhän hänen lähteä vessoille? Olisiko liian aikaista? Hän ei halunnut vaikuttaa liian innokkaalta. Ehkä hänen ei pitäisikään mennä. Mitä poika ylipäätänsä häneltä haluaisi? Lainata sitä kirjaa, jota hän oli Säilä & Imupaperissa katsonut? Tai kenties tällä olikin taka-ajatuksia?

”Minun pitäisi varmaankin mennä vessaan”, Lavender älähti ja nousi lähteäkseen.
”Löydätkö sinä perille?”
”Ei tämä juna nyt niin iso voi olla. Tuossa, ota rahapussini, voit ostaa meille mitä lystäät, jos ruokakärry ehtii ennen minua. Ja pidä huolta Rukista.”
”Okei”, James myöntyi ja jäi tutkimaan rahapussia epäröivä vivahde katseessaan.
”Nähdään kohta.”

Astuttuaan käytävälle Lavender sulki vaunun oven perässään ja kääntyi katsomaan oikealle. Käytävä vaikutti jatkuvan loputtomiin, mutta päättäväisesti tyttö lähti kävelemään eteenpäin. Siihen suuntaanhan Scorpiuskin oli lähtenyt. Käveltyään viitisen minuuttia pitkin käytävää ja ohitettuaan vaunun toisensa perään turhautuminen vaani hänen mieleensä. Missä ihmeessä ne vessat oikein piileskelivät? Kaikki ovet, joita hän koetti avata, tuntuivat olevan lukossa. No, lukuunottamatta yhtä, jossa ei ollut muuta kuin kaksi kappaletta tanssivia luuttuja ja junan tärähtelyjen tahdissa läikkyvä sanko. Pitäisiköhän hänen kääntyä takaisinpäin ja lähteä toiseen suuntaan? Hän kääntyi kannoillaan ja päättäväisesti lähti kävelemään eteenpäin.

”Kappas”, tokaisi ääni hänen takaansa. Jälleen tyttö kääntyi kannoillaan ja kohtasi tyynet, lähes ilmeettömät vihreät silmät.
”No, mitä asiaa sinulla oli?” Lavender vaati saada tietää.
”Ei enää mitään.”
”Miten niin ei enää mitään?”
”No, omapahan on vikasi, kun viivyttelit.” Scorpius lähti kävelemään poispäin saaden Lavenderin suun kaventumaan tiukaksi viivaksi. Ettäs kehtasi.
”Minulla meni korkeintaan varttitunti.”
”Sinun olisi pitänyt tulla vessoille”, poika huikkasi takaisin.
”Mistä ihmeestä minä tiedän, missä täällä on vessat!”
”Eihän tämä juna nyt niin iso ole.”

Lavender vilkaisi poikaa ylimielisesti, tuhahti ja lähti kävelemään takaisin kohti vaunuosastoa, jossa häntä odottaisi kaikin puolin mukavampi James.
”Nähdään sitten koulussa”, tyttö huikkasi mennessään.
”No varmasti nähdään!” huudahti poika takaisin. Hetken etsinnän jälkeen Lavender löysi tiensä takaisin vaunuosastoon, jossa James, Albus ja Rose olivat päässeet jo kiihtyneen keskustelun makuun.
”Miten meidät lajitellaan? Kertoisit nyt, James!” Albus vaati melkeinpä aneleva sävy äänessään.
”James onkin kertonut jo minulle”, littyi Lavender keskusteluun vaivattomasti naurahtaen.
”Mitä? Oikeasti? Minä olen sentään sinun veljesi!”
”Sinä näät sitten”, totesivat James ja Lavender yhteen ääneen.

”Älä välitä noista, Al, tulet joka tapauksessa olemaan Rohkelikossa. Minulla on sellainen vahva tuntemus, ja sinuna luottaisin intuitiooni. Itsestäni en kylläkään ole varma. Joko päädyn Rohkelikkoon tai Korpinkynteen, arvelisin. Sain muuten edelliseksi syntymäpäivälahjakseni äidiltäni Tylypahkan historiikin, ja vaikka siitä en varsinaisesti saanutkaan selville, miten meidät lajitellaan, sain kyllä selville, missä meidät lajitellaan”, sanoi Rose katsottuaan velvollisuudekseen puuttua keskustelunkulkuun. Hän ei ikinä ollut pitänyt tavasta, jolla James ja Lavender olivat yhdessä liittoutuneet Albusta (ja oikeastaan kaikkia muitakin) vastaan.
”Missä sitten?” kysyi Albus.
”Suuressa salissa. Siinäpä vasta paikka! Tiesitkö, että sen katto muuttaa olemustaan sen mukaan, minkälainen sää ulkona on? Kun saavumme paikalle, arvelisin katon olevan tumma ja kaunis tähtitaivas.”

”Rose, alat jälleen ikävystyttää minua muistuttamalla liikaa äitiäsi”, Lavender haukotteli kipristäen varpaitaan ja venytellen raajojaan.
”Jos jonkun pitäisi pelätä Luihuiseen joutumista, se et ole sinä, Albus”, laukoi Rose vastaukseksi tähän.
”Älä ota sitä niin henkilökohtaisesti. Äitisi on kyllä vallan ihana ihminen”, vakuutteli Lavender. ”Hän vain... tietää liikaa, jos niin voi sanoa. Täysin turhanpäiväisistä asioista.”
”Lavender...” James aloitti nähdessään serkkunsa silmien kostuvan.
”Pitäähän hänen luonnettaan vähän kasvattaa”, kuiskasi Lavender pojalle silmiään pyöräyttäen. ”Heikkona ei tässä maailmassa pärjää.”
”Ehkäpä niinkin”, myönsi poika, mutta loi silti myötätuntoisen katseen serkkuunsa. Jamesin mielestä Hermione-täti oli kerrassaan ihana ihminen ja varsin huvittavakin toruessaan Ron-setää milloin mistäkin.

”Ruokakärryt!” hihkaisi Albus innostuneesti katkaisten jännittyneen ilmapiirin, ja totta tosiaan, heidän vaununsa liukuovi avautui natisten. Käytävälle oli parkkeerattu täysin pulloillaan olevat ruokakärryt – asiaa, ajatteli Lavender. Kärryjen takana seisoi aurinkoinen, pulskahko ja punaposkinen naisihminen.
”Saisiko lapsille olla makeisia?”
”Kyllä, kiitos!” huudahti James. ”Tule, Lavender. Kärryissä on kaikkea mahdollista.”
”Etkös sinä joskus sanonutkin, että isäsi otti ensimmäisellä junareissullaan kaikkea mahdollista? Eiköhän meidän pidä sitten pysytellä perinteissä? Pistä kaikkea tuplana, sekä lisäksi suklaasammakkoja kymmenen”, määräsi Lavender ja käveli takaisin paikalleen vaunuosastossa. James saisi luvan laskea rahat.
”Lavender, joskus sinä olet yksinkertaisesti hullu, ja joskus minä myös rakastan sitä.”
”Siitä saattaa jäädä meille Tylypahkaankin jonkin verran.”

Myös Albus kävi ostamassa suklaasammakon ja pari kurpitsaleivosta, mutta Rose päätti pysytellä erossa moisista kiusauksista mumisten jotakin linjoistaan ja niiden ylläpitämisestä. Lavender ei viitsinyt edes kommentoida moista, varsinkin, kun hänen oma aineenvaihduntansa takasi hänelle ainakin vielä täysin vapaan herkuttelun. Jamesin kannettua kaksi sylillistä makeisia penkkien välissä sijaitsevalle pöydälle, risti Lavender jalkansa ja hieroi käsiään valmistautuen urakointiin.

”Tässä, Rose, ota sinäkin suklaasammakko”, hän komensi ilkikurisesti ja heitti perhetuttuaan suklaasammakolla. Tyttö inahti, otti suklaasammakon käteensä ja ojensi sen sitten Albukselle.
”Albuksella on omiakin jo”, marisi James.
”Älä ole ahne”, tuhahti Rose. ”Lavender kustansi sinulle jo puolet ruokakärryistäkin.”
James tyytyi murahtamaan ja nappaamaan käteensä itselleenkin suklaasammakon.

”Rose, osaatko sinä jo taikoa?”
”Miten niin?”
”Tee meille pieni esitys”, pyysi vaaleahiuksinen tyttö maireasti. ”Jos ei minun, niin Jamesin mieliksi.”
”Enpä taida nyt jaksaa.”
”Ai, pikku-Rosea pelottaa! Suotta sinä pelkäät, kyllähän Jameskin toisluokkalaisena ymmärtää, millaista oli ensimmäisellä. Ei kaikkea voi taitaa, joten vaikka sinä epäonnistuisitkin, ei siitä olisi mitään haittaa. Ei niin minkäänlaista.”
”Lavender, älä ole naurettava. Et sinä pysty minua manipuloimaan, vaikka harmittavan moni on sinun pauloihisi joutunutkin. James mukaan lukien.”
”Minähän se tässä Jamesin pauloissa olen”, huokaisi Lavender.
”Sinun kanssasi ei todellakaan voi olla samassa huoneessa kahta sekuntia pidempään!”
”Otan tuon kohtelaisuutena.”
”Rose, ihan totta, älä välitä. Lavender yrittää vain kasvattaa persoonaasi”, tokaisi James todettuaan tilanteen käyneen jälleen liian jännittyneeksi. Rose ja Lavender eivät sitten tulleet yhtään toimeen keskenään.
”Minä en todellakaan ymmärrä, miten Neville voi olla hänen isänsä! Miten niin mukavasta ja kohteliaasta ihmisestä on kasvanut jotakin noin... ilkeää? Sitä minä en ymmärrä. Mätäne vain Luihuisessa, Lavender.”
”Minä menen kyllä Jamesin luokse Rohkelikkoon.”
”Siitä nyt ei sinun kohdallasi ole minkäänlaista toivoa!”
”Rose, Lavender, lopettakaa!” pyysi James lähes hätääntyneesti. ”Ehkäpä meidän pitäisi vain Lavenderin kanssa etsiä Dominique ja Louis. He varmasti miettivät, missä me olemme.” Sitä paitsi, Lavender tuli niiden serkkujen kanssa paljon paremmin toimeen. Se johtui varmaankin siitä, että he olivat saaneet terveissä määrin itseluottamusta Fleur-äidiltään.

Niin Lavender ja James ottivat karkkinsa ja Rukin mukaan ja viettivät loppujunamatkan puoliksi ranskalaisten kaveruksiensa luona. Heille tuli hieman kiire kaapujen vaihtamisessa (James oli innostunut liikaa makeisista ajatellakseen moisia turhuuksia), mutta he onnistuivat suoriutumaan tehtävästä juuri sillä minuutilla, kun pikajuna pysähtyi Tylyahon laiturille.

”Meidän tiemme erkanevat tässä”, tokaisi James heidän astuttuaan junasta ulos tuntien pienoista ylpeyttä siitä, että pääsisi nyt matkustamaan niillä kuuluisilla vaunuilla kuten koulun vanhimmatkin.
”Ensiluokkalaiset, tähän suuntaan!” huuteli tummaihoinen, raamikas, harmaapartainen mies laiturin päässä lyhty kädessään. Ilta oli jo hämärtynyt ja taivaalta ripotteli satunnaisia pisaroita.
”Tuo on Bent, Tylypahkan riistanhoitaja. Hän ohjaa teidät ensiluokkalaiset kouluun. Älä jännitä liikaa lajittelua. Nähdään sitten siellä!”

Ensiluokkalaiset ohjattiin pieniin lyhdyin valaistuihin veneisiin, ja Lavender löysi itsensä samasta veneestä Rosen, Albuksen, Louiksen ja hermostuneen, pyöreähkön pojan seurasta. Tämä esitteli itsensä Roselle Aaronina, mutta Lavender veti Louiksen seurakseen jaksamatta osallistua keskusteluun. Albus olisi nyt vielä aika ajottain seurana mennytkin, mutta tämä oli hieman liian tiukasti lyöttäytynyt yhteen Rosen kanssa.

”Isäsi varmaankin toivoisi sinusta rohkelikkoa”, totesi Louis vilkuillen Lavenderia.
”En tiedä.”
”Mutta haluaisitko sinä Rohkelikkoon?”
”Miksi en. Siellä on James.”
”Molemmat vanhempasi olivat kyllä Rohkelikossa. Minä itse haluaisin Korpinkynteen. Kunhan en Luihuiseen joudu!”
”Et kai sinäkin ala”, tuhahti Lavender. ”En minä kokisi sitä niin hirvittävänä.”
”Oletko tosissasi?”
”No, minä alan ainakin hiljalleen kyllästyä tähän tulevien tupien miettimiseen. Kohtahan se nähdään, mitä turhia ihmettelemään etukäteen.”
”Totta”, mutisi Louis ja hiljeni hetkeksi.

Tylypahkan ilmestyessä heidän näkökenttäänsä huokaisivat lähes kaikki hämmästyneinä. Olihan se kaunis, Lavenderin oli pakko myöntää, mutta sille huokaileminen oli jo naurettavaa. Hän tökkäsi ärsyyntyneenä Louista, kun tämänkin suu muodosti suuren ympyrän - Roselle ja Albukselle hän ei edes vaivautunut sanomaan mitään, nämä kun olivat kuin nelivuotiaat karkkihyllyllä. Kaikkein naurettavin oli kuitenkin Aaron, joka alkoi oudosti uikuttamaan innostuksissaan.

Eteishallin kohdalla alkoi Lavenderkin jo kuitenkin heltyä Tylypahkalle. Se oli luultavasti viisi kertaa isompi kuin hänen ja hänen isänsä asunto Leedsissä, sitä paitsi hänellä oli aina ollut heikko kohta vanhoille rakennuksille. Siispä ei hän voinut olla rakastumatta Tylypahkaan sillä samaisella sekunnilla. Heidät ohjattiin jonkinlaiseen takahuoneeseen, josta Lavender päätteli heidän jatkavan suureen saliin. Hän hymyili sisäisesti niille, jotka hermostuksissaan miettivät kaikkia mahdollisia tapoja lajitteluun.  Yksi oli saanut päähänsä, että heidän pitäisi muuttaa vettä viiniksi, ties mistä kumman syistä. Toinen pelkäsi joutuvansa vastakkain lohikäärmeen kanssa.

”Onnea”, tokaisi Albus juuri ennen kuin ovet avautuivat, ja vihdoinkin he astuivat suureen saliin. Lisää hämmentyneitä huokauksia. Lavender tyytyi hymyilemään iloisesti ja luomaan katseensa kattoon. Kynttilät lepattivat ilmassa, samettisen tummassa katossa tuikkivat tähdet ja neljä pitkulaista pöytää seisoivat vieri vieressä juhlallisesti katettuina. Kylmät väreet hiipivät tytön selkärankaa pitkin. Vihdoinkin hän oli täällä, vihdoinkin! Tästä kaikki vasta alkaisikin, hänen elämänsä seitsemän onnellisinta vuotta.

Suuren salin toisessa päädyssä korokkeella oli vielä viides pitkä pöytä, jonka ääressä istuivat opettajat. Korokkeelle oli lisäksi asetettu nelijalkainen jakkara, jonka päällä lojui nuhjuinen, monesta kohdin paikattu ruskea, ikivanhan näköinen hattu - lajitteluhattu toiselta nimeltään. Ja silloin hattu alkoi laulamaan. Lavender ei jaksanut keskittyä hatun suoltamaan sontaan, vaan keskittyi syventymään tarkemmin suuren salin (joka todella oli sanan kaikissa merkityksissä suuri) hienouksiin. Hän huomasi pitkulaisten pöytien yläpuolella olevat kankaat, joissa loisti punaista ja kultaista, vihreää ja hopeista, keltaista ja mustaa sekä sinistä ja pronssia.

Laulun loputtua syntyi jännittynyt hiljaisuus. Viimeintäänkin tässä vaiheessa olivat kaikki päässeet selville siitä, miten heidät tultaisiin lajittelemaan - osa näytti todella hermostuneen tajuttuaan lajitteluhatun todella tunkeutuvan heidän mietteisiinsä.

Ja niin se alkoi.
”Adams, Madison.” Hintelä, vaaleahiuksinen, melko mitäänsanomattoman näköinen tyttö käveli eteen horjahtaen portaiden ensimmäisellä askeleella. ”Puuskupuh!” huudahti lajitteluhattu miettimättä juuri kahta sekuntia pidempään. Sinne tyttö todella näytti kuuluvankin, tuhahti Lavender mielessään.
”Brown, Pascal.” Ranskalaiselta näyttävä poika käveli eteen itsevarmoin askelin ja istuutui sitten jakkaralle kulmat kurtussa. Hänen kohdallaan täytyi lajitteluhatun miettiä parisen minuuttia. ”Rohkelikko!”, karjaisi hattu lopulta, ja pojan kasvoille syttyi helpottunut virne.

Niin Adamsista ja Brownista jatkettiin eteenpäin muun muassa Davisiin, Greeniin ja Hughesiin. Lavenderin keskittyminen herpaantui jälleen hieman, kun hän ensimmäistä kertaa ryhtyi hieman hermoilemaan omasta tulevasta tuvastaan. Ei Puuskupuhiin, voi luoja, ei Puuskupuhiin, vaikka isä kuinka tupaa olisikin kehunut. Rohkelikkoon hän haluaisi.

”Longbottom, Lavender.”
Se oli menoa sitten. Lavender lähti kävelemään eteenpäin luoden kasvoilleen mahdollisimman itsevarman ja välinpitämättömän ilmeen. Istuutuessaan alas jakkaralle tunsi Lavender jonkun jälleen tuijottavan häntä pistävästi. Tai no, kyllähän koko Tylypahkan huomio oli kiinnittynyt häneen sillä hetkellä, mutta eräs tietty katse tuntui hänen nahassaan selvemmin: vihreät silmät tuijottivat intensiivisesti ruskeiden silmien omistajaa. Hän huomasi myös Jamesin tuijottavan häntä rohkelikkojen pöydästä hyvin toiveikas ilme kasvoillaan.

Lajitteluhattu laskeutui hänen päähänsä, ja sillä samaisella sekunnilla alkoi se myhäilemään.
”Minä olen melko varma tästä, voi kyllä, sehän sen on pakko olla. Alitajuntaisesti sinne sinä haluatkin, arvelisin. Saattaisihan Korpinkynsikin olla se sinun tupasi, mutta...”
Rohkelikko? Lavender puri hampaansa yhteen ja todella toivoi pääsevänsä sinne nähtyään Jamesin toivoa kuvastavat silmät.
”Luihuinen!”

Kuului kohahdus. Lavender henkäisi itsekin hämmentyneenä, mutta nousi sitten seisomaan ojentaen lajitteluhatun takaisin professori Russellille. Hän vilkaisi Jamesia nähden tämän silkasta järkytyksestä täyttyneet silmät, sitten Rosea huomoiden tämän vaivautuneisuuden ja viimeiseksi Albusta, joka vilkuili häntä epäuskoisesti. Louis sentään näytti siltä kuin olisi odottanutkin tätä. Kuin horroksessa Lavender käveli hurraavien luihuisten pöytään huomaamatta edes, kun Scorpius Malfoy istuutui seuraavana heidän pöytäänsä.

”En minä oikeasti toivonut hänen joutuvan Luihuiseen”, kuiskasi Rose Albukselle omatunto kolkuttaen. ”Hänhän on sentään Nevillen tytär!”
« Viimeksi muokattu: 21.06.2009 19:56:06 kirjoittanut Charla »

story^

  • Lattiaeläin
  • ***
  • Viestejä: 372
  • Billion dollar baby
Ah, nam, tämä on hyvää tekstiä. :) Odotan innolla tulevia käänteitä, tuo Rosen ja Lavenderin kinastelu sopi hyvin kuvaan.
Yksi virhe satui silmään:

”Ei tämä juna nyt [/i]niin[/i] iso voi olla. Tuossa, ota rahapussini, voit ostaa meille mitä lystäät, jos ruokakärry ehtii ennen minua. Ja pidä huolta Rukista.”
Eli kuten näkyy, tuossa niin-sanassa näkyy kursivointimerkit, eli ekasta pitäisi poistaa tuo /-merkki. Tämä ei oikeastaan ollut virhe mutta tuollainen jännä... :D

Tässä oli monta hyvää kohtaa, jotka olisin voinut lainata ihan vain niiden onnistuneisuuden vuoksi, mutta voisin kyllä sitten samalla lainata koko ficcin. ;D Ja se taitaa olla aika turhaa... :D
Kiitos kuitenkin älyttömästi tästä, jatkoa olisi mielenkiintoista lukea!
-story^
The winter has passed
And the spring has come
We have withered
And our hearts are bruised from longing


ava by puolipro

NeitiMusta

  • ***
  • Viestejä: 977
  • Hakunamatata
Luihuseen? Hyvä veto. Tai sillain et en ois heti aatellu et se joutuu Luihuiseen. Mut tosi hyvä juttu. :D
Ihanaa et on tullu jatkoo. Ja jään ehottomasti oottaan jatkoo. :D

Lainaus
  Sitä paitsi, Lavender tuli niiden serkkujen kanssa paljon paremmin toimeen. Se johtui varmaankin siitä, että he olivat saaneet terveissä määrin itseluottamusta Fleur-äidiltään.
:D

Elikkä jatkoo vaan.

NeitiMusta. ♥
Kliseiden vannoutunut liittolainen! ♥