Tämä Houkutus-buumihan sinänsä on kohtalaisen uusi asia. Yksi minun kavereistani on lukenut Houkutuksen ennen kun melkein kukaan Suomessa oli edes kuullut siitä. Kaveri hehkutti sitä minulle parhaana kirjana, jonka se on koskaan lukenu, kuulosti kuitenkin yli-imelältä, joten en edes ajatellut lukevani kirjaa.
Sitten tietysti ilmesty Uusikuu ja tämä ystävä toivoi sitä syntymäpäivälahjaksi, Houkutuksen ohella (halusi H:n omaksi). Silloin minäkin kiinnostuin sarjasta ja hommasin nämä kaksi ensimmäistä osaa ja jäin koukkuun. Niissä oli sopivasti fantasiaa ja romantiikkaa sekasin.
Me saatiin kuulla, että Houkutuksesta tehdään elokuva, niihin aikoihinhan Twilight-saagaa alettiin hehkuttaa kaikkialla, koulussa puhuttiin siitä joka puolella, ihmiset luki niitä kirjoja käytävillä. Siitä oli tullut massateini-juttu.
Yhtäkkiä alko nolottaa se, että tykkäsi Houkutuksesta, ei halunnu olla yksi niistä tytöistä, jotka palvoi Edwardia ja ihkutti vampyyrejä. Minä en halunnut nähdä itteäni samanlaisena kun ne, mikä on tietysti näin myöhemmin ajatellen hirveetä yleistystä.
En ole koskaan halunnut sellaista kundia, kun se Edward (Ihan totta!) , se on liian 'täydellinen' ollakseen hyvä. Tajusin, että mua kiinnosti niissä kirjoissa lähinnä Edwardin ja Bellan 'lääppiminen' (en keksinyt osuvampaakaan sanaa) ja tasokkaampia 'lääppimis'-tekstejä löydän täältä HP-ficeistäkin. Lopullisesti innostus kirjoihin varmaan lopahti sillon kun sain kuulla mitä viimeisessä kirjassa tapahtuu (olen lukenut vain kolme ensimmäistä, koska ne ovat jo suomeksi).
Jos Houkutusta ja Pottereita alkaa vertailemaan yleisesti, ei Houkutuksella kyllä minusta ole mitään mahdollisuuksia selviytyä suosikkina. Johtuen jo pelkästään Potterien sukupuolettomuudesta ja kekseliäisyydestä.
En tule tänne sanomaan, että Houkutus olisi minusta paskaa tai jtn. Aion kyllä lukea sen neljännenkin kirjan, kunhan se vain jaksaa ilmestyä. Houkutus on kuitenkin samalla sekä hyvä että perkeleen ärsyttävä kirja
Tajusin just, että Edwardhan on aika uskomaton Gary Stu
//monet näistäki asioista oli sanottu jo, ihan hävettää tällanen toistaminen