Kirjoittaja Aihe: Tarinoita taikakaupungista | K-11 raapale/ficletsarja | het, fluff, angst|  (Luettu 2522 kertaa)

Crescen

  • ***
  • Viestejä: 674
  • looking for a romance
Nimi: Tarinoita taikakaupungista
Kirjoittaja: Crescen
Ikäraja: K-11
Tyylilaji: het, fluff, angst
Pähkinänkuoressa: Jutta haluaa karistaa vanhat tomut vaatteistaan, mutta varjo seuraa kulkijaa. Pian kaikki on yksioikoisempaa ja monimutkaisempaa kuin koskaan. Onko taikakaupungilla näppinsä pelissä?




KAUAS, KAUAS KOTOA
150 sanaa

Taksi hidastaa Piazza della Republican kohdalla tiellä poukkoilevan väenpaljouden vuoksi. Se antaa minulle loistavan tilaisuuden hyökätä keskipaikalta liki Markon syliin liimatakseni kasvoni ikkunaan.

"Varo vähän", poika marisee, mutta en kuule mitään sydämeni jännittyneiltä lyönneiltä.

Kaupungin valot saavat vanhat rakennukset näyttämään taianomaisilta. Holvikaari seisoo jylhänä väkijoukon takana ja katusoittajien musiikki kantautuu auton sisälle. Ilmassa lentelee pieniä värikkäitä valoja, jollaisia en ole koskaan ennen nähnyt. Ennen kuin ehdin henkästä haltioituneena, näky on ohitse kuskin kaahatessa pitkin eloisien liikkeiden reunustamia katuja.

”Täällä on kauniimpaa kuin ajattelin”, hihkaisen, enkä pysty peittämään innostustani.

Pojat nyökyttelevät ja valtaavat jälleen molemmat ikkunat. Minun on pakko katsella eteenpäin ja kauhistella ajoneuvomme poukkoilua kaistalta kaistalle. En jaksa olla asiata kovin huolissani, olen liian täpinöissäni murehtiakseni yhtään mistään.

« Viimeksi muokattu: 14.04.2014 14:28:15 kirjoittanut Crescen »
We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit.
- Aristotle

pihlajanmarja

  • Cool, jee jee
  • ***
  • Viestejä: 1 708
Pakko kommentoida jotakin, vaikka näin lyhyttä tekstiä onkin vähän vaikea kommentoida! Mutta kun tämä vaikuttaa niin mielenkiintoiselta, niin pakko kommentoida että muistan lukea jatkossakin. :-D Niin, mitäs nyt sanoisinkaan? (Kommentointitaitoni ovat hiukan ruosteessa, pahoitteluni.) Otsikko sai minut lukemaan, tykkään alkusoinnuista ja tämä nimi oli jotenkin tosi iskevä ja kiinnostusta herättävä.

Tekstissä kuvataan taikakaupunkia tosi ihanasti, oi, vanhat rakennukset, holvikaari ja katusoittajia! Kertojan innostus tarttuu lukijaankin.

Yksi kummallinen kohta tässä oli:

Lainaus
”Täällä on paljon kauniinpaa ajattelin”, hihkaisen, enkä pysty peittämään innostustani.

Tästä varmaan puuttuu joku sana? Ja eikös se ole kauniimpaa, ei kauniinpaa?

Muuten tämä vaikuttaa oikein lupaavalta ja odotan mielenkiinnolla, mitä taikakaupungissa tulee tapahtumaan. :)
I've got blisters on my fingers!

Crescen

  • ***
  • Viestejä: 674
  • looking for a romance
pihlajanmarja, ihanaa että oon onnistunut herättämään jonkun mielenkiinnon ja toivottavasti pystyn pitämään sen yllä jatkossakin! Päätin tosiaan kokeilla kirjoittaa raapalehtien edes kerran elämässäni, ja voi kuinka vaikeaa olikin yrittää sisällyttää näin lyhyeen pätkään kaikki ne asiat mitä tahdoin sanoa. Ilmeisesti olen siis onnistunut jos tuo uutuudenjännitys on välittynyt myös sille puolen ruutua :)

Ja tosiaan, tuo sanan puuttuminen taitaa olla jäännöksiä siitä kun sanoja oli liikaa ja taas liian vähän. Jostain syystä mietinkin että jotain hassua tossa lauseessa on, mutta omalle tekstilleen on niin sokea että pitäis varmaan hankkia beta näinkin lyhyille tekstipätkille :D
We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit.
- Aristotle

sugared

  • ginger spice
  • ***
  • Viestejä: 1 514
Käyn kanssa lähinnä ilmoittelemassa, että aion jäädä lukemaan. :) Tykkään lukea muille mailla vierahilla tapahtuvia tekstejä, ja Italia... ah! Alku vaikuttaa lupaavalta, vaikka raapale muotona voikin käydä vähän rajoittavaksi, kun kaikkea haluamaansa ei saa sanotuksi. Odottelen innolla, että henkilöistä, matkasta ja päämäärästä kuullaan enemmän!

her shaking shaking
glittering bones

Ansa

  • runostaja
  • ***
  • Viestejä: 2 878
  • rakastettu
Omnom, ihana otsikko! Fiilistelin ja maistelin sitä tovin ennen kuin klikkasin sen auki. Luin alkutiedot vielä samassa mahanpohjaa kipristävässä fiiliksessä, ja kun sitten luin tuon ensimmäisen osan, hämmennyin. Odotin jotain eteeristä fantasiajuttua, mutta eei, tämähän on ihan oikeasta maailmasta. Mutta se tekee tästä jopa hienomman, jeah! <3 Rakastan kaikkia historiallisia juttuja, ja tässä olet saanut hyvin sen tunteen esiin kun näkee ohimennen jotain ihanaa ja vanhaa ja hienoa. Ja tietää että näkee vielä lisääkin, eikä voi uskoa että se on totta. (:

Lainaus
Kaupungin valot saavat vanhat rakennukset näyttämään taianomaisilta. Holvikaari seisoo jylhänä väkijoukon takana ja katusoittajien musiikki kantautuu auton sisälle.
Kaunis kohta. Katusoittajat ja kaikki. <3 Jään innolla odottelemaan uusia osia. (: *pus*

-LadyLaga!


kirjoittelen runoja ja tunnelmoin

Crescen

  • ***
  • Viestejä: 674
  • looking for a romance
sugared, Italia on tosiaan rakkaus, hyvää ruokaa, kaunista arkkitehtuuria ja kaikkea kaunista! Mutta jos hyvää, niin myöskin huonoa, se on ehkä yksi niistä seikoista joka tulee myös käymään esille näissä pätkissä. Olen jo alkanut harkitsemaan että poistan tuon raapaleen tuosta otsikosta, jos en kohta saa edes yhtä ihan vaan satasta aikaan. Tää on tosiaan haastavaa, mutta samalla mielenkiintoista opetella kerrankin jättämään kaikki turha pois ja tiivistämään se, mikä on tärkeää  :D

LadyLaga, kiva kuulla että tykkäät  ;D otsikointi on ollut minulle aina vaikeaa ja tämänkin kanssa tuli painittua tovi jos toinenkin. Rehellisesti sanottuna mietin että onko tää nyt niin kliseinen ja kulunut ettei tällaista kukaan aivaa, joten ihanaa että tää kuitenkin vetoaa jollain tapaa ihmisiin. Hirvittää ihan että pystynkö täyttämään ihmisten odotukset!



GRAPPAA JA PARISUHDENEUVOJA
200 sanaa

Huoneen seinät pyörivät silmissäni ja kumoan loput limoncellot kurkkuuni.

”Grappaa, sitten ollaan tasoissa!” Marko hoputtaa ja vaikka oksettaa, tottelen kuuliaisesti.

”Joka kerta hirveämpää”, mongerran ja lösähdän sägylle. Nukun poikien kanssa samassa huoneessa, koska pienemmässä makuuhuoneessa ei ole ikkunaluukkuja ja luulen että sinne on joku joskus tapettu.

Kuulen kuinka Markon puhelin piippaa ja poika hymyilee siirappisesti. ”Tuulilla on ikävä.”

Se saa minut ajattelemaan Juliusta ja särkynyttä sydäntäni. Kirjoitan silti tekstiviestin loppuun ja lähetän ennen kuin epävarmuus saa käteni tärisemään.

”Kuolisin jos menettäisin Juliuksen”, mutisen pääasiassa itselleni, mutta Marko nyökkäilee hyväksyvästi. ”Mä rakastan sitä.”

Vaikka hän ei olekaan enää minun, alitajuntani muistuttaa.

PIDÄ HUOLTA ITSESTÄS, EN HALUA ETTÄ SUT RAISKATAAN SIELLÄ.

”Sun pitää saada se ymmärtämään että se haluaa vain sut”, Marko virnuilee.

”En oilisi ikinä uskonut avautuvani tästä sulle”, vastaan ja lähetän uuden viestin täynnä kirjoitusvirheitä. Käännän kylkeä ja putoan liian kapeasta sängystä ikean paperilampun päälle.

”Täystuho”, jopa Joni nauraa kun mietin miten selitän tämän vuokraisännälle.



NAKKIPIZZA
200 sanaa

Marko lukee tekstiviestejäni ja minä keskityn pysymään pystyssä korkokengillä kapeilla kivikaduilla. On pimeää ja Joni laahustaa perässä niin kännissä ettemme pääsisi enää ravintolaan vaikka olisimme kuolemassa nälkään. Marko pudistelee päätään ojentaessaan puhelimeni takaisin.

”Pizzakioskille?” Marko kysyy ja minä nyökkään.

Raahaamme Jonin pizzaluukulle joka on auki öisin. Kukaan ei ole enää varma mitä kieltä Joni puhuu, mutta hän saa palasen jossa on nakkeja. Kun Joni ojentaa maksaessaan vain tyhjää kämmentä, Marko näyttää kärsivältä. 

Olen niin humalassa että saatan istua oven kynnykselle ja mässyttää margaritaa tuntematta häpeää. Juliuksella on tullut jo hiljaisuus, joten tekstiviestejä ei tarvitse enää päivystää.
 
”Ciao beautiful!” tummahipiäinen mies huudahtaa.

Ennen kuin tajuan, mies on kiskaissut minut ylös ja suukottaa poskeani. Vaikka Joni on turpa täynnä, hän yrittää puolustaa minua.

”Be quiet!” italiano ärähtää ja hymyilee minulle. ”Call me bella”, hän sanoo ja ojentaa puhelinnumeron.

”I love you!” mies huutaa kadun toisesta päästä ja piirtää ilmaan sydämen.

Tunnen itseni niin likaiseksi että itkettää. Joni syö lopun pizzani ja Marko nauraa, sillä hänen mielestään mies näytti aivan Severus Kalkarokselta nuorena.
« Viimeksi muokattu: 27.05.2013 18:14:43 kirjoittanut Naamatonkala »
We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit.
- Aristotle

pihlajanmarja

  • Cool, jee jee
  • ***
  • Viestejä: 1 708
Ihanaa että tässä pääsi jo tutustumaan hahmoihin! Kuulostaa vähän liiankin tutulta tuo miehen perään haikaileminen kännissä ja tekstiviestien lähettely... Nää on hauskoja tekstejä, tykkään tosi paljon. :) Pituuskin on mielestäni ihan sopiva, jättää vielä haluamaan lisää, mikä ei välttämättä ole paha asia. Pysyy mielenkiinto yllä kun saa tietää lisää vain tällaisissa pikkupätkissä!

Jeejee, jatkoa vaan!
I've got blisters on my fingers!

Crescen

  • ***
  • Viestejä: 674
  • looking for a romance
pihlajanmarja, kiva kuulla että pidät tästä edelleen! Ja joo, känni on paras ja tekstiviestit... :)

A/N: Jee, sain viimeinkin rustattua ihan vaan satasia, jopa kolmin kappalein. *ylpeys*!




MUNAKOISOJEN KOSTO
100 sanaa

Revin tennarit jalastani, tuijotan veristä sukkaa. Kenkä on hiertänyt koko päivän ja nyt itkettää.

Marko raivoaa Jonille, joka painaa tyynyn korviinsa. Jonilla on vuosisadan krapula, joka johtuu munakoisoista – ei voi myöntää huonoa viinapäätään.

Kävelimme koko päivän ja käänsimme jokaisen kaivonkannen. Väsyttää niin, että puhe kuulostaa etäiseltä. Marko komentaa Jonin kauppaan. Siestan takia kaikki on kiinni, mutta me kuollaan nälkään. Pieni salaliittomme.

Kun puuovi paiskataan kiinni, makoilemme sängyillä ja leikimme kuolleita. Markon puhelin piippaa, se on Tuuli. Minulla on ikävä Juliusta, mutta en tekstaa ensin.



ERILAINEN ILTASATU
100 sanaa

Jännitän ensimmäistä työpäivää, koska siellä ei osata englantia. Luen Hoffmannin Yökappaleita – yksin en ehkä uskaltaltaisi, mutta pojat suojelevat möröiltä. Markon mielestä lukeminen on nössöille, minua harmittaa etten ottanut enempää kirjoja. Juliuksesta keskiaikainen kauhu kuulostaa mielenkiintoiselta.

JOS OLISIT TÄÄLLÄ, EI TARVIS TYYTYÄ LUKEMAAN.

Marko virnistää aina kun saan uuden viestin.

KUN TUUT TAKAISIN, EN ANNA SULLE EDES MAHDOLLISUUTTA LUKEA.

Se kuulostaa lupaukselta.

Vaikka sammutamme valot, kadun elämä tulee sisään ikkunaluukkujen raoista. Marko saa viestejä vielä pitkälle yöhön. Minä saan nukahtaa lämmin, kupliva tunne rinnassani.



(PERUNA)TEATTERI
100 sanaa

Linkkaan jalkaa vielä vähän, mutta työkengissä hiertymä pääsee helpommalla.

”Jhuta, help us cut potatoes”, Gemma huutaa keittiön toisesta päästä.

”Si”, vastaan ja kinkkaan tyttöjen luokse. Minua vuotta nuorempia, mutta puhuvat englantia paremmin kuin aikuiset.

”Jhuta, you have boyfriend?” Doria kysyy innoissaan. Leikkaan miltei sormeeni ja peruna putoaa leikkuulaudalta.

”I have”, valehtelen, tai niin ainakin luulen.

Lämpö muuttuu katkeraksi ja kuristavaksi. Gemma näyttää kuvan poikaystävästään. Dorialla on juttua Daviden kanssa - yhden kokeista. Suomessa mies olisi varmasti saanut potkut.

Itken vuolaasti koko matkan takaisin asunnolle ja pakenen kuumaan suihkuun.
We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit.
- Aristotle

Haruka

  • Taskukokoinen
  • ***
  • Viestejä: 1 112
  • Ava by mustapisara
    • Mietteitä musiikista
Kommenttikampanjasta iltaa!

Tuohon otsikkoon ovat muutkin tätä kommentoineet kiinnittäneet huomionsa, niin myös minä... Ja tiivistelmän ja tuon ensimmäisen raapaleen luettuani olin myös aivan myyty, vaikka nämä kertovatkin todellisesta maailmasta ja tavallisista ihmisistä.

Jutta on siis kaveri kahden pojan kanssa, jotka ovat halunneet lähteä Italiaan töihin ja asuu niiden kanssa yhdessä, vai mitä? Olisi kiva lukea näiden kolmen päähenkilön taustasta enemmän jossain vaiheessa, etenkin poikien, koska haluaisin tietää, millainen esim. Joni on. Markosta olen ainakin saanut selville olennaisimman: sillä on jo tyttöystävä, joka on jäänyt Suomeen ja Jutta yrittää unohtaa Juliuksen, joka kuitenkin kummittelee vähän väliä tämän mielessä. Minkä ikäisiksi olet nämä hahmot ajatellut näissä raapaleissa? Mulla kävi mielessä, että nämä kaikki olisivat parikymppisiä.

Nuo kolme viimeisintä raapaletta olivat kivaa luettavaa, tosin viimeisimmän lopussa mun kävi Juttaa sääliksi, kun se itkee. Tyttöparka :( Mutta kukapa ei olisi sydänsurujaan paennut suihkuun ja antanut lämpimän veden huuhtoa itsestään kyyneleet ja liiat ajatukset.

Näitä on helppo lukea enkä ole virheitäkään huomannut, kun aiemmat kommentoijat ovat niistä huomauttaneet.
Jos mun pitäisi valita joku suosikkikohta näissä, niin se olisi kai tämä:

Lainaus
Jonilla on vuosisadan krapula, joka johtuu munakoisoista

Tuo sai mut täällä virnistelemään...

Mä jään mielenkiinnolla seurailemaan näitä, joten jatkahan taas, kun ehdit.

-Haruka

KatieB

  • peruna
  • ***
  • Viestejä: 198
  • I'm not crazy, just a little bit insane ~
Luin ja ihastuin. Alko tosi nopeesti ja keskeltä kaikkea, mut kappale kappaleelt nää alkaa aueta ; D Otsikost tuli heti mielee joku fantasiajuttu (ja fantasia ei oikee mua kiinnosta), mut olin urhee ja avasin tän xD sori näin lyhyt ja tönkkö kommentti. Jatkoa ootellessa :)

Banneri by: Demeter
Ava by: Swizzy

Crescen

  • ***
  • Viestejä: 674
  • looking for a romance
Haruka, ihanaa että tykkäilet! Ja tekstissä ei tosiaan ole käynyt selväksi, mutta hahmot ovat kaikki hieman alle 20-vuotiata, jotka ovat ammattikoulun tarjoamalla työssäoppimismatkalla. Jonin kuvailu on tosiaan jäänyt vähän vähemmälle, mutta näissä seuraavissa pätkissä keskitytään siihenkin herraan hieman enemmän! :)

KatieB, kiitos kiitos :) jep, tässä tarinassa ei paljon lukijaa pohjusteta, koska oon yrittänyt kirjoittaa näitä tapahtumia siten miten ne Jutan silmissä juuri sillä hetkellä näyttäytyvät, elikkä palasilla saattaa kestää paljon kauemminkin loksahtaa paikoilleen.

MsMacAvity, no tässä ei ainakaan turhia selitellä ja siitä tässä pidän itsekin, toivon vaan että tosiaan saan jatkossakin ne olennaiset pointit erottumaan :) Pitää varmaan kohta perustaa munakoisolle fanikerho! Olette niin ihania  :D

A/N: Valmistumiskiireet + yksi britannianmatka hieman veivät huomiota tämän kirjoittamiselta. Nyt mulla on taas muutama pätkä valmiina, vaikeuksista huolimatta. Oon täällä repinyt hiuksiani näiden sanamäärien takia, sillä näitä tarkastaessani aloin epäilemään käyttämäni wordcount-ohjelman paikkaansapitävyyttä. Testasin varmaan viittä eri ohjelmaa, ja kaikki onnistuivat näyttämään eri sanamäärää (mitä vittua?) mutta näiden uskoisin nyt olevan ainakin likimain oikein. Aikaisemmissa ilmeisesti laskuri on näyttänyt ihan päin peetä, mutta sivutetaan se fakta. Tästälähtien olen tarkempi ja lasken myös silmät sikkurassa itse noi sanamäärät, että tulis edes joten kuten oikeat.




HYVÄÄ YSTÄVÄNPÄIVÄÄ
150 sanaa

Marisisin ääneen typeryydestämme, ellei meitä kaikkia ottaisi nuppiin valmiiksi. Olisi pitänyt arvata, että parhaat ravintolat ovat täynnä ystävänpäivänä.
”Eiks täällä ollut ihan hyvää pitsaa?” Joni pohtii katsoessaan punaisia kaunokirjaimia. Me nyökkäämme hipsiessämme sisään ravintolaan, jossa onneksi on tilaa.

Tuttu tarjoilija ohjaa meidät pöytään ja ojentaa ruokalistat, kun tiskin takaa hopeiseksi harmaantuva mies huutaa jotain:

”Hey you blonde!”

Me kaikki käännymme katsomaan kohti kävelevää hilpeää miestä, joka laskee kätensä Jonin olalle.

”You want to know what I think about your hair?” mies röhisee ja Joni nauraa hermostuneesti.

”I love it!” hopeahipiäinen huokaisee ja pyörähtää kannoillaan. Jonin kasvot ovat helakan punaiset. Minä ja Marko nauramme katketaksemme, eikä ketään yllätä kun kaadan puolet valkoviinilasista pöytäliinalle.

”Don't mind him, chef is always like that”, ohitse kävelevä tarjoilija pyörittelee päätään. Nyt Jonikin osaa nauraa skandinaviselle viehättävyydelleen, ja minä saan lasiini hieman täytettä. Istumme ravintolassa tavallista pidempään ja syömme jopa jälkiruokaa.



ENKELI TAIVAAN?
100 sanaa

MUISTA OLLA VAROVAINEN, SUN EI PITÄISI LIIKKUA YKSIN.

Juliuksen huoli saa minut hymyilemään ja hyppäämään kaivonkannelta toiselle. Tanssin yksninäni pitkin romanttisen hämäriä kujia. Kanssakulkijat reagoivat hyväntuulisuuteeni, mutta minä en jää turhia rupattelemaan.

Kiipeän kukkulalle joen taa. Aina välillä pysähdyn istumaan kivipaasille, en väsymystäni, vaan rakastuakseni jalkojeni alla olevaan kaupunkiin yhä syvemmin.  Valokuvani eivät onnistu kovin hyvin, vaikka kameravanhukseni tekee parhaansa.

Huipulla ei ole kuin muutama japanilainen. Saan nojailla kaiteeseen, huokailla syvään ja kuvitella Juliuksen jäntevät käsivarret ympärilleni. Taikakaupunki levittyy jalkojeni juureen ja tunnen itseni kovin pieneksi. Duomo hohtaa kirkkaana, kirkonkellojen kaiku kuuluu ylös asti. Luulen että tältä enkeleistä tuntuu taivaassa.



OOTAN JÄÄTELÖKESÄÄ
100 sanaa

Mä hyppelehdin poikia ainakin kymmenen askelta edellä meidän pujotellessamme väkijoukossa. Katujen vilinä ja elävä musiiikki nostattavat mielialani huippuunsa, joten heitän kävelykatuun liiduilla muotokuvia piirtävälle miehelle kakkosen. 

Vaikka pojat eivät ymmärrä katutaidetta, he nauttivat ostosreissusta yhtä paljon. Marko on pihi, mutta Tuulille pitää tuoda tuliaisisksi laukku. Sen isä kuulema ostelee sille Guccia. Marko hankki itselleen juuri uuden iPhonen, ja sen vuoksi päätyy suosittelemaani nättiin alennuslaukkuun.

Joni ei edes vaivaudu tulemaan sisään pienimpiin kauppoihin, vaan jää ulos fiilistelemään tunnelmaa ja kuolaamaan kahviloiden ikkunoista pursuilevia herkkuja. Jonin takia päädymme pysähtymään joka toiseen gelateriaan ja aivoni jäätyvät joka kerta ahmiessani gelaton liian nopeasti suihini.
We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit.
- Aristotle

KatieB

  • peruna
  • ***
  • Viestejä: 198
  • I'm not crazy, just a little bit insane ~
Tykkäsin :)

Tarinan nimen laittaminen keskelle tekstii on mun mielest jotenki aina nii hienoo (dunno why ; D), ja tohon se sopi täydellisesti. Taikakaupunki on sananaki kiehtova, ja sit ku sen saa hyvään lauseeseen >: D

Kyl noi lyhyetki luvut vaan riittää. Joskus vaikka pitkää tekstiiki lukiessa jää semmone olo et jotai puuttuu, mut jostai syyst näit lukiessa ei. (öh?)

Ei sen sanamäärän välttämät tarvii olla täysin tarkka, kyl se voi paril heittää ;D Ihmettelen kyl silti et miten saat noin hyvin asiaa vaan about 100 sanaan o.o taito kai seki on ;)

Jään seuraavia innolla ootteleen :)

Banneri by: Demeter
Ava by: Swizzy

Crescen

  • ***
  • Viestejä: 674
  • looking for a romance
Te olette niin ihania kun jaksatte kommentoida <3 Jotenkin on hassua että olen saanut tähän tekstiin näin paljon kommentteja, sillä normaalisti julkaisemani tekstit eivät juurikaan kerää huomiota. Ti voglio bene!

A/N: Mietin monta kertaa uskallanko julkaista näitä kahta. Tuntuu että joku näissä mättää, mutta en vain tiedä mikä. Siksi suljen silmäni kun painan "lähetä"-nappia.



KUN AURINKO SAMMUI
100 sanaa

Koska on vapaapäivä, saatan paistatella päivää Piazza della Signorialla ihmisten ympäröimänä. Turistit kuvaavat patsaita ja minä napsin otoksia neljästä amerikkalaistytöstä, jotka kiittävät ja menevät menojaan.

Paparazzitöistä vapauduttuani istun Loggia dei Lanzin askelmille nakertamaan Migonen turronea, joka tahmeudessaan takertuu hampaisiin. Rapuilla istuu muutama poika piirtolehtiöineen jäljentämässä patsaita pelottavan tarkasti.

Tarkkaavaisuuteni rakoillessa, huomaan lyhyen italialaispojan seisovan edessäni kyselemässä kuulumisia. Suu täynnä turronea hoen jotain benen tapaista. Tieto tuntuu riittävän pojalle, sillä tämä katoaa yhtä yllättäen kuin ilmestyikin.

Minä luovutan turronen suhteen ja löydän itseni tuijottamasta Perseusta. Jokin pronssimiehen olemuksessa saa niskavillani pystyyn ja silmäni välttelemään patsaan julmaa katsetta. Kuin aurinko olisi sammunut.



OPPAN GRAPPA STYLE?
200 sanaa

Markon työpaikka on fiini, ja työkaverit mukavia. Me istumme aulabaarissa odottelemassa ravintolan sulkeutumista.

”You want some grappa with your espresso?” söpö tarjoilijapoika kyselee.

Yritämme kieltäytyä, mutta italailainen saa silti ujutettua alkoholijuomaa kuppeihimme.

”It's really good! You gotta trust me!”

Marko uskaltautuu kohottamaan kupin huulilleen ensin –  pojan irvistyksestä päätellen en rakastuisi sekoitukseen. Joni on onnekas, sillä hän ei juo kahvia.

”Täähän on karmeampaa kun raaka grappa!” mölisen maistettuani pirullista lientä. Marko nyökkäilee, mutta juo kaiken. Olen nössö ja hylkään espresson pöydän nurkkaan.

”Guys, let's get it started!” kokki huutaa ravintolan ovelta.

Kaikki työntekijät ja me kokoonnumme baaritiskille. Pomo nostelee baarikaapin ovet saranoiltaan, hän haluaa näyttää meille jotain. Mies rakentaan drinkit niin nopeasti että ehdin tunnistaa ainoastaan kuohuviinipullon.

Ei auta sanoa etten pidän suklaasta, sillä pomo levittää sulkaajauhetta kämmensyrjälleni. Hän ravistaa lasia kahdesti, enkä onnistu juomaan drinkkiä ennen kuin vaahto valuu pitkin kasvojani takinkaulukseeni.

”Oh bella, you're doing it wrong!” pomo nauraa ja yritän olla tukehtumatta litkuun.

Tunnen itseni petetyksi, kun poikien laseja ravistetaan vain kerran. Viini kilahtaa eteenkin Jonin päähän niin pahoin, että hän hoitaa kaiken keskustelun kävellessämme kohti seuraavaa pubia.

Suomessa irkkupubissa ei soisi gangnam style. Eikä Suomessa saisi tequilashottia kahdella eurolla. Eläköön Italia!
« Viimeksi muokattu: 01.07.2013 13:34:56 kirjoittanut Naamatonkala »
We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit.
- Aristotle

KatieB

  • peruna
  • ***
  • Viestejä: 198
  • I'm not crazy, just a little bit insane ~
Turhaa pelkäsit näitten julkasua! Hyviä olivat kuten edellisetkin.

Outoo ettei sun tekstejäs oo kommentoitu, koska kirjotat paremmin kuin hyvin ;o okei 2 randomii virhettä löysin kuitenki, mutta silti.

Eii auta sanoa etten pidän suklaasta, sillä pomo levittää sulkaajauhetta kämmensyrjälleni
^

Suomessa irkkupubissa ei soisi gagnam style
                                               ^ gangnam

Kiva kun oli vaihteeks vähän sellasta menoa ja se kaunis taikakaupunki jäi sivuun, toki patsaista oli mainintoja jne mutta pointti :) Kuin aurinko olisi sammunut ; taas jotain mitä en olisi ite ikinä keksinyt laittaa tekstiin!

Lähes turha kommentti oli, mutta tykkäsin, kiitos :3

Banneri by: Demeter
Ava by: Swizzy