Minä en ole hirveästi tuota ehtinyt miettiä, kun se kumminkin tulee jollain maksukanavalla, jota en tilaa. Mutta samaa mieltä siinä, että tarinan uudelleenkertomisen sijaan joku toinen näkökulma olisi ollut mielenkiintoisempi.
Samalla mietin sitäkin, että otetaanko sarjassa liikaa vapauksia hahmojen suhteen, jos Harry Potter -maailmaa yritetään jollain tapaa päivittää moderniksi. Olen itse aina kokenut Potter-maailman erittäin inklusiivisena, ja sieltä löytyy jo paljon erilaisista taustoista olevia hahmoja joita hyödyntää, joten esim. pääkolmikon (ja ylipäätään originaaliteosten) muokkaaminen liian erilaiseksi ei oikein istu omiin mielikuviini. Ymmärrän tämän kuitenkin olevan makuasia, ja nykyään vaikuttaa olevan erittäin suosittua, että esim. Harry mielletään vahvasti intialaistaustaiseksi.
Minua tökkii pahemman kerran tämä päivittäminen, tosin riippuen tilanteesta. Historia on historiaa ja aikoinaan ei oltu niin avarakatseisia kuin nykyään, joten tuntuu epäuskottavalta, jos on tehty liian räikeitä ratkaisuja todellisuuteen nähden. Samalla häivytetään tosiasioita ja sillä on tunnetusti surkeat seuraukset. Moni asia on nykysilmin katsoen eri tavalla ja eettiset asiat pistävät silmiin, mutta pitää voida myös todeta rehellisesti, että ennen toimittiin toisin ja se oli väärin, mutta sellainen maailma silloin oli.
Sinänsä kuvittelisin velhomaailman monikulttuuriseksi, joskin heijastelevan paikallista asujaimistoa; Lontoohan on jo kauan ollut hyvinkin monikulttuurinen, joten tuntuu selvältä, että Tylypahkassakaan ei ole pelkkiä valkoihoisia englantilaislapsia. Yksityisissä sisäoppilaitoksissahan asiaan on vaikuttanut vanhempien varallisuus ja yhteiskunnallinen asema, mutta Tylypahkaan käsittääkseni on kutsuttu kaikki velholapset, sen todistavat jo Kalkaros ja samoin Tom Valedro osaltaan.
Esimerkiksi intialaistaustainen näyttelijä Harrylle ei minulle olisi ongelma (joskaan silloin hänen vanhempansa tuskin olisivat nimeltään James ja Lily), ja huomasin jo Kirottu lapsi -näytelmässä, ettei tummaihoinen näyttelijä haitannut yhtään Hermionen pitämistä Hermionena. Sellaisissa tilanteissa, joissa kansallisuudella tai olemuksella ei ole merkitystä, voi roolittaa miten mielii.
Luulen, että isommat ongelmat ovat sellaisissa toteutuksissa, joissa rikotaan canonia ja kunnolla. Esimerkiksi jos ajatellaan vaikkapa Lumikki-satua, minusta pitäisi myöntää, että jos koko hahmon idea on siinä, että iho on valkoinen kuin lumi, ei hahmo silloin voi olla tummaihoinen. Ja jos ollaan tasa-arvoisia, niin ei ihonvärin tulisi haitata muutenkaan päin.