Kirjoittaja Aihe: Doctor Who: Behebelin tornin kieliongelma [S, 10. Tohtori ja Donna]  (Luettu 1198 kertaa)

Nukkemestari

  • Lonkeropulla
  • ***
  • Viestejä: 1 526
  • The Uneartly Child
Ficin nimi: Behebelin tornin kieliongelma
Kirjoittaja: Nukkemestari
Fandom: Doctor Who
Tyylilaji: Oneshot
Ikäraja: S
Päähenkilöt: 10. Tohtori ja Donna
A/N: Aluksi ideassa oli 11. ja Amy, mutta pätin aloittaessani etten (taas) kirjoita 11. Tohtorista. Onhan valinnan varaa kuitenkin.


Behebelin tornin kieliongelma

Mies nimeltä Rod kääntyili hätääntyneenä Behebelin tornin juuressa olevilla markkinoilla. Yhtäkkiä kaikki olivat alkaneet puhua vierasta kieltä, jota hän ei ymmärtänyt. Hänen kätensä tärisivät ja hiki valui pitkin kasvoja. Kunnes hän kuuli äänen.

”Donna, seuraa minua, en halua että eksyt.”
”Ja sinähän et minua komentele, hujoppi.”

Rod kääntyi. Totta tosiaan, hehän puhuivat selvästi Greneniä.  Helpotuksen tunne oli valtava, vaikka hän ei ymmärtänyt miten kaikki muut olivat alkaneet yhtäkkiä puhua jotain omituista kieltä. Hän ryntäsi miehen ja naisen luokse. Omituista että nämä vaaleanpunertavat, aivan selvästi jostain muualta tulleet olennot puhuivat aivan selvää Greneniä toisin kun paikalliset.

”Auttakaa minua!” hän sanoi hätääntyneesti. Pitkään ruskeaan takkiin pukeutunut mies katsoi häntä yllättyneesti kulmakarvat koholla, mutta sanoi sitten:
”Toki jos voimme. Mikä on hätänä ja kuka olet?”
”Anteeksi, olen Rod… olen vain niin sekaisin tästä… anteeksi.”
”Ei se mitään… Rod. Minä olen Tohtori.”
”Ja minä”, sanoi Donna ennen kuin Tohtori ehti jatkamaan esittelyä. ”Olen Donna Noble.”
”Tohtori? Sehän on hieno asia. Kuulin teidän puhuvan Greneniä.”
”Mitä se on?” Donna kysyi.

Tohtori loi häneen pitkän katseen ja vastasi:
”Paikallinen kieli, Donna.”
”Aa…”

Rod katsoi heitä hämmentyneenä. Miten nainen ei tiennyt puhuneensa Greneniä vaikka puhui sitä paraikaa.

”Kaikki muut puhuvat jotain omituista kieltä jota en ymmärrä. Paitsi te. Ensin kaikki oli normaalisti ja odotin koska saan seuraavan asiakkaan riksataksiini, mutta sitten äkkiä kaikki pimeni ja huomasin etten ymmärrä ketään!”

Tohtori kopautti kevyesti Rodia päähän. Rod katsoi häntä tyrmistyneenä.

”Sinulla on kuoppa päässäsi”, Tohtori sanoi. ”Oletko saanut tiilestä tai kivestä valmistetusta kumiankasta päähäsi?”
”Eeen?”
”Mutta hänhän sanoi maailman pimenneen, ehkä hän sai tuon siitä?”
”Luultavasti. Annatko minun korjata käännöspiirisi? Se on vahingoittunut ja minulla on paljon kokemusta niistä.”
”Ai onko hän robotti?” Donna kysyi. ”Minä ajattelinkin että hän näytti hivenen… metalliselta. Tuon vihreän värin lisäksi.”
”Ei robotti, Donna. Kasvi. Tai noh, greneniläinen. He ovat kehittyneet kasvikunnan edistyksellisimmät yksilöistä.”

Rod röyhisti ylpeästi rintaansa.

”Kasvit eivät vaan koskaan kehittäneet puhetaitoa, mutta kääntäjäpiiri muuttaa Greneniläisten ajatukset puheeksi.”

Sitten Tohtori kääntyi Rodia päin. ”Kääntäjäpiirisi vain vahingoittui ja puhut nyt jotain muuta kieltä. ME ymmärrämme sinua koska olemme itsekin kääntäjäpiirin alaisia. Pieni kivuton toimenpide niin korjaan sen.”

”Kiitos kiitos… olen varma että saat sen korjattua.”

Tohtori kaivoi äänimeisselinsä esiin ja osoitti sillä Rodin pään kuhmua. Metalli oikeni ja Rod tunsi lievän sähköiskun päässään.

”Tähtivalaan maitoa 5 greniä pullo!”

Hän ymmärsi taas. Kyyneleet kihosivat hänen silmiinsä.

”Kiitos!” hän sanoi ja halasi Tohtoria. ”Kuinka voin kiittää teitä?”
”Ei siitä ollut vaivaa. Osaatko sanoa mistä pääsisimme kiipeämään Behebelin torniin?”
”Tietysti! Mutta ei se ole viiden tunnin jonottamisen arvoista. Sanokaa minun sanoneeni, Sinisen tornin maisema on yhtä kaunis ja sinne ei ole suurta turistiryntäystä. Matkaa toki on kävellen tunti, mutta vien teidät sinne riksallani alle puolessa tunnissa. Saatte takaisintulomatkankin ihan ilmaiseksi!”
« Viimeksi muokattu: 13.01.2014 14:09:49 kirjoittanut Nukkemestari »
Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan