Kirjoittaja Aihe: Vuodet (Sirius/Remus, k-11)  (Luettu 2914 kertaa)

pihlajanmarja

  • Cool, jee jee
  • ***
  • Viestejä: 1 708
Vuodet (Sirius/Remus, k-11)
« : 10.01.2009 14:00:31 »
Nimi: Vuodet
Kirjoittaja: Mie, eli pihlajanmarja
Ikäraja: k-11 (mie en oo hyvä näissä ikärajoissa, kertokaa jos ette ole samaa mieltä)
Paritus: Sirius/Remus
Genre: romance, angst
Summary: Märkä koira ilmestyy Remuksen eteiseen eikä hän tiedä mitä tehdä. Liian monta vuotta on kulunut.
A/N: Osallistuu FF10:een sanalla kyynel. Mahtavaa, kymppi täynnä! Kommentit on kivoja. ;)


Tuijotan märkää koiraa edessäni ja avaan oven auki päästääkseni sen sisälle. Hengitän katkonaisesti ja sydämeni hakkaa liikaa, tuntuu kuin se voisi räjähtää tästä. Koira muuttuu ihmiseksi, mutta se ei ole enää kaunista katsottavaa, ei niin kuin ennen. Mies joka eteeni ilmestyy, on kammottavan näköinen, silmät ovat syvällä kuopissaan. Niistä pystyy melkein näkemään kaikki kauhut mitä hän on joutunut kokemaan, mutta silti ne eivät päästä läpi minkäänlaisia tunnetiloja. Kahvikuppi kädessäni tärisee.
“Sinä tulit tänne”, sanon, ja mies hymyilee hieman kolkosti.
“Missä muuallakaan voisin olla”, hän sanoo mutta se ei ole kysymys.
“Suihku on tuolla. Ruoka on valmis. Minä…” sanon ja meinaan paeta keittiöön. En voi sanoa mitään. Mitä edes sanoisin hänen edessään? Siitä on monta vuotta, monta ikävää vuotta joita en haluaisi muistella, mutta hänen vuotensa ovat olleet hirvittävämmät kuin voisin koskaan kuvitella.
“Remus”, hän kuiskaa ja pääni kääntyy salamannopeasti. Hänellä on vieläkin ote minusta. Katsomme toisiamme silmiin, mutta hän ei sanokaan mitään merkitsevää. “Lainaan sinun pyyhettäsi.”

Keittiö on liian pieni tunteilleni juuri nyt, törmäilen ympäriinsä ja lopulta lysähdän tuolille ja lasken kahvikupin kädestäni. Tähän minä olen päätynyt, voisin itkeä kuin lapsi, enkä edes tiedä miksi itkisin. Hän on palannut. Hän on täällä, minun suihkussani, kuulen veden valuvan ja mietin miten hän pesee itseään, miten likaista vesi on kun se valuu hänestä, miten hänen hiuksensa ovat pitkät ja takkuiset eivätkä lainkaan sellaiset kuin ne joskus olivat. Me olemme muuttuneet. Maailma ei, on vieläkin pimeyttä ja vihaa, niin paljon tukahdutettuja tunteita, on tappokirouksia ja murhaajia, mutta hän ei ole sellainen, vaikka hänet sellaisena vangittiin. Yksi asia ei ole muuttunut. Minä rakastan häntä. En tiedä näkikö hän sen silmistäni kun tuijotin häntä eteisessä, yritin etsiä jonkinlaista merkkiä mutta en löytänyt mitään. Miksi olisinkaan? Kuten sanoin, on kulunut pitkä aika ja hänestä on imetty kaikki tunteet puhtaiksi.

Kun hän tulee takaisin, istun vieläkin samassa paikassa, epätietoisena kaikesta. Hänellä on yllään minun vaatteeni, ja ne roikkuvat hänen yllään kuin lakanat.
“Sinä tarvitset ruokaa”, sanon ja hän istuu pöydän ääreen. Nousen ylös ja haen kaksi lautasta, kaksi lasia, kahdet ruokailuvälineet. Milloin viimeksi olen istunut hänen kanssaan kahdestaan ruokapöydässä? Siitä on aikaa niin paljon, se oli silloin kun Harry oli vasta syntynyt, kun kaikki oli vielä hyvin. Istun häntä vastapäätä katettuani pöydän. Hän hymyilee. Hänen kasvonsa muuttuvat yhtäkkiä pehmeämmäksi. Minunkin on pakko hymyillä, melkein näen palasen menneisyyttä siellä jossain.
“Minun oli pakko piilottaa kaikki tunteeni vankilassa. Nyt onkin yhtäkkiä vaikeaa näyttää yhtään mitään”, hän sanoo ja hänen äänensä on karhea. Kylmät väreet kulkevat selkäpiitäni. “En muista milloin viimeksi olisin pystynyt itkemään. Enkä muista paljoa, ankeuttajat veivät kaikki hyvät muistot ja niitä on vaikea saada takaisin.” Hän kuulostaa melkein anteeksipyytävältä, ja minun tekee mieli koskettaa häntä.
“Et usko miten monta kertaa minä olen toivonut sitä. Että unohtaisin kaiken”, minä kuiskaan. “Monet unettomat yöt olen kuluttanut kierien sängyssäni kaikkien kasvojen leijuessa mielessäni, kaikkien onnellisten tapahtumien.” Hän kohottaa katseensa ruuasta ja katsoo minua. Että hän osaakin katsoa. Minun on pakko kääntää kasvoni poispäin. Syömme hiljaisuudessa, ja minun tekee mieli huutaa.

Viikot kuluvat häntä vältellessä. Joskus hän vain katsoo minuun, tuijottaa pitkään. En pysty ottamaan katsettani hänestä, niin kuin en pystynyt 15-vuotiaanakaan. Aina lopulta hän laskee katseensa, hänen huulillaan on surumielinen hymy ja silloin toivon, että olisimme vielä pelkkiä teinipoikia, jotka asuisivat Tylypahkan suojissa ja joiden murheet hävisivät puhumalla. Nyt en voi puhua mistään tärkeästä. Tuntuu kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunut, kuin olisimme kaksi toisilleen vierasta, jotka vain sattumalta asuvat samassa talossa.

Hän on tulossa levottomaksi. Hän ei voi poistua talosta, joten joudumme viettämään kaiken aikamme siinä pienessä paikassa kahdestaan. Ei ole mahdollista olla kohtaamatta toista, ja silloin aina hiljaisuus laskeutuu yllemme. Minä haluaisin puhua, haluaisin sanoa kaiken mitä olen kahdentoista vuoden aikana jättänyt sanomatta, mutta en pysty siihen.

Nyt on aamu ja istumme kahdestaan pöydässä. Hän lukee lehteä ja minä tuijotan häntä, hänen kasvojensa tuttuja piirteitä ja niitäkin, joita minä en tunne. En tiedä miten pitkään pystyn enää tähän, milloin tulee se päivä jolloin murrun tuhansiksi sirpaleiksi hänen edessään ja hän tuijottaa niitä tietämättä, miten minut voisi korjata. Hän laskee lehden pöydälle ja nyt me katsomme toisiamme silmiin. Tunnen tuon katseen. En ole nähnyt sitä pitkään aikaan ja sen muisteleminen toi minulle sietämättömän kivun sisälleni, mutta nyt näen sen katseen taas. Kohta hän puhuu, tiedän sen.
”Etkö sinä muista?” hän kysyy murtuneella äänellä ja samassa kyynel valuu hänen silmästään. Se on kirkas ja kaunis, ja loput kyyneleet seuraavat sitä ensimmäistä, vuolaina virtoina pitkin hänen poskiaan. Nyyhkytykset kaikuvat huoneessa ja minä en tiedä mitä tekisin. Koskaan ennen en ole nähnyt hänen itkevän, en koskaan. Minä vain tuijotan, tuijotan tyhjä katse silmissäni. Lopulta itku vaimenee ja hän nousee tuolilta. Hän on lähdössä, ja minä olen unohtanut miten puhua. Silloin tajuan, että tämä voi olla viimeinen hetki meille kahdelle.
”Minä muistan. Muistan jokaisen hetken kanssasi yhtä selkeästi kuin silloin kun ne tapahtuivat.”
Mies pysähtyy ja kääntyy. Hänen naamansa on punainen itkusta, enkä koskaan olisi uskonut, että näkisin hänet tämän näköisenä. Ja silti nousen ja kävelen hänen luokseen, silti vedän hänet lähelleni ja suutelen hänen suolaisia huuliaan. Emme tarvitse sanoja nyt, ehkä myöhemmin. Mutta nyt meille riittää tämä hetki.
« Viimeksi muokattu: 21.02.2015 00:04:08 kirjoittanut Unohtumaton »
I've got blisters on my fingers!

lurikko

  • ***
  • Viestejä: 1 392
    • Nyt myös tumblr:issa! Jee!
Vs: Vuodet
« Vastaus #1 : 13.03.2009 15:30:35 »
Pitää ihan ensiksi tunnustaa, että mulla on viime vuosina ollut asennevamma melkein kaikkeen suomenkieliseen Remus/Siriukseen - olen niin jämähtänyt siihen Afrikan kuninkaan tyyliin tuoda paritusta esille, että kaikki muu suomeksi luettuna tuntuu tietyllä tavalla "väärältä". Mutta aina välillä yritän silti, ja tämä yllätti positiivisesti, joten ajattelin tulla kommentoimaankin :)

Remuksen ja Siriuksen kohtaaminen ja välien lämmittely Azkabanin jälkeen on kiehtovaa ja toisaalta aika vaikeakin aihe, mutta mun mielestä tässä tarinassa kyllä näkyy hyvin se, miten kankea miesten välinen suhde on ja miten vaikeaa kohtaaminen on vuosikausien jälkeen, ja miten siellä taustalla on koko ajan se vuosien lasti. Ilmapiiri on moniulotteinen, varsinkin alussa hahmot tekevät ja sanovat vähemmän kuin tarkoittavat, ja sellainen pinnan alle kudottu sisältö on aina tarinassa hieno juttu. Ja ei tässä sinällään tarvitse edes kaivella sitä sisältöä, ajatusta ja tunnelmaa tulee hyvin esiin.

Tyylillisesti tämä on sujuvaa ja kerronta on kyllä kaunista ja tunnepitoista, tunnelma välittyy paljon ja tunteet sanotaan lukijalle aika suoraan. Jokin tyylijuttu kyllä suoraan sanottuna häiritsee minua henkilökohtaisesti tässä jonkun verran, luulen että ainakin sellainen tietty kaunistelu ja kielen ehkä vähän liiankin suuri sulavuus, kaipaisin vähän enemmän rouheutta ja reunoja. Esimerkkinä vaikka:

Lainaus
kun kukaan ei ollut kylvänyt epäilyksen siementä meihin.

Sinälläänhän ajatus tulee tästä kohdasta hyvin esiin, mutta epäilyksen siemenen kylväminen on aika käytetty sanonta. Tämä on ehkä myös vähän mielipideasia tietysti, mutta minä sanoisin, että asiat kannattaa sanoa mieluummin omalla kuin sillä aina käytetyllä ja vakiintuneella tavalla.

Lainaus
Lainaus
- ja samassa kyynel valuu hänen silmästään. Se on kirkas ja kaunis, ja loput kyyneleet seuraavat sitä ensimmäistä, vuolaina virtoina pitkin hänen poskiaan.

Tässä vähän sama juttu, tosin ei ehkä niin selkeänä kuin edellisessä, mutta esimerkiksi kyynelten vuolaat virrat kuulostaa vähän kliseeseen päin menevältä, samoin se, että ensin tulee yksi kyynel ja sitä kuvataan kirkkaaksi ja kauniiksi. Tämä kohtahan on kyllä kuvailultaan kaunista, ei siinä mitään, mutta ainakin itse vähän vierastan näin suurta kuvailun kauneutta ja kaipaisin enemmän realismia ja arkisuutta. Luulen, että minä tuossa tilanteessa Remuksen paikalla en kuitenkaan pohtisi sitä yksittäisen kyyneleen kirkkautta ja kauneutta (ja kyyneleet on vettä, eikös ne ole muutenkin läpinäkyviä, ja voiko ne nyt olla mitenkään erityisen kauniita) :D Makuasia tietysti, mutta joskus saattaa käydä niin, että tunnelman alleviivaaminen tekeekin sen, että lukija alkaa epäillä tunnelman realistisuutta.

Sitten taas mun täytyy myöntää, että tämän ficin sisällöstä löytyy tosi paljon hyvin toimivia ajatuksia, ja juuri siihen muistaakseni kiinnitin lukiessa ensimmäisenä huomiota :) Esimerkiksi:

Lainaus
Kuten sanoin, on kulunut pitkä aika ja hänestä on imetty kaikki tunteet puhtaiksi.


Tuo ajatus siitä, että Siriuksesta on itse asiassa imetty tunteet pois on mielestäni tosi vahva ja toimii ja siitä tulee selkeä mielikuva, kun vielä ajattelee ankeuttajia. Ja lisäksi Remuksen ajattelemana tuo on kauhean surullista, mutta ei sitä surullisuutta kuitenkaan ole niin alleviivattu, vaan lukija saa päätellä sen sieltä ihan itse, mikä on hyvä asia, koska lukijan aivoja kannattaa aina pistää vähän töihin :D

Lainaus
hän kuiskaa ja pääni kääntyy salamannopeasti. Hänellä on vieläkin ote minusta.


Tässäkin  hyvä ajatus: se miten Remus reagoi noinkin vahvasti Siriuksen pieniin eleisiin, vaikka on kulunut niin kauhean paljon aikaa. Toisaaltahan tässä olisi ehkä voinut jättää tuon jälkimmäisen lauseen pois? Lukija olisi ehkä tajunnut ajatuksen ilman sitäkin, mutta en tiedä, ei se tuolla haittaakaan.

Lainaus
Hän on lähdössä, ja minä olen unohtanut miten puhua. Silloin tajuan, että tämä voi olla viimeinen hetki meille kahdelle.

Ja tässä taas hyviä ajatuksia. En mä oikein osaa sanoa näistä mitään muuten kuin toistelemalla sitä mitä tuossa ylhäällä sanot, mutta siis tuon hetken tunnelma välittyy konkreettisesti ja ajatus toimii ja se on hyvä juttu.

Hei, lisää tyylijuttuja joista aioin puhua! Dialogi on vaikea laji, olen välillä harrastanut puhekieltä siinä eikä se oikein toimi kauhean  hyvin, mutta en koe että kirjakielikään toimisi, joten mulla ei edes ole mitään täydellisen dialogin mielikuvaa päässäni. Jos joku joskus keksii täydellisen tavan kirjoittaa vuoropuhelua, mulle saa ilmoittaa... Mutta siis takaisin asiaan, tämän ficin dialogissa joissain kohdissa mua häiritsee sellainen tekstin liian tietty sulavuus, josta kyllä taisin nillittää jo tuolla muutenkin tyylin kohdalla. Esimerkiksi:

Lainaus
“Monet unettomat yöt olen kuluttanut kierien sängyssäni kaikkien kasvojen leijuessa mielessäni, kaikkien onnellisten tapahtumien.”


En vaan voi kuvitella ketään oikeasti sanomassa näin. Mun mielestä tämä on liian korulauseisesti sanottu. Ajatus on sinällään hyvä ja toimiva, mutta se on ilmaistu sellaisella tavalla, että se kuulostaa nimenomaan jonkun kirjoittamalta eikä jonkun ihan oikeassa elämässä sanomalta. Sanajärjestyskin jo avittaisi, mun mielestä olen kuluttanut monet unettomat yöt kuulostaisi luontevammalta koska se on tavanomaisempi ja tylsempi ja ihmiset yleensä puhuu tavanomaisesti ja tylsästi :D Ja kierimällä voisi tuntua vähän luontevammalta kuin kierien, ainakin tuntuu että tuo ensimmäinen muoto olisi puheessa vähän yleisempi.

Lainaus
”Etkö sinä muista?”

Ja tässä taas on sitä, mitä mä tuolta edelliseltä kohtaalta kaipaan :D Simppeli lause, vahva ajatus, selkeästi ilmaistu, ei mitään turhaa eikä koruilua, toimii kuin vasara päähän eli erittäin hyvin.

Ei mulla oikein ole muuta sanottavaa :D Toivottavasti tästä ei jää negatiivinen jälkimaku, tykkäsin kuitenkin tarinasta ja tulin ihan siitä ilosta kommentoimaan, ja mulla on niin vahva mielikuva päässäni siitä, millaisista R/S-ficeistä tykkään, että olen niiden suhteen ehkä kriittisempi kuin muiden, koska mikä tahansa haraa sitä mun sisäistä mielikuvaa vastaan :D

Ai niin, piti sanoa, että nimestä tykkään kovasti! Se on simppeli ja toisaalta pitää sisällään tosi paljon asiaa, ja sopii myös tarinaan erittäin hyvin. Niin ja tykkään siitä, että Siriuksen huulet maistuivat suolaisilta suudellessa. Se oli jotenkin uskottavaa, koska Sirius oli kuitenkin juuri itkenyt, eli se oli helppo kuvitella ja suolaisuus on konkreettinen juttu, joka toimii hyvin.
Avatar: Sokerisiipi
Fikkilistaus

Milgia

  • Kapteenska
  • ***
  • Viestejä: 1 791
  • He'd be Her Bert.
Vs: Vuodet
« Vastaus #2 : 13.03.2009 16:54:20 »
Mitäköhän sanoisi, teksti oli sulavaa ja mukavaa luettavaa, oli tunteet pelissä se huokui teksistä. Osasit jotenkin hienosti kuvailla tuntemuksia ja sen sellaista. Aikas surullista oikeastaan kun Siriuksen comback oli tuollainen : ( Pidin kokonaisuudesta, vaikka en yleensä luekaan tätä paritusta, mutta yksi asia häiritsi aivan kamalasti, nimittäin muu tekstisi on oman näköistä ja mukavaa luettavaa mutta tämä ponnahti oikein silmille ja rikkoi tekstin tunnelman,
Lainaus
kun kukaan ei ollut kylvänyt epäilyksen siementä meihin.
Se ei vaan ole sinun kynästäsi, siksi se ei sovi tähän ficciin. 

Kiitos

M
But deep within my soul, I'm glad the times have changed
As long as rock and roll and the Chevys stay the same.

It was me and you and Chevy.

pihlajanmarja

  • Cool, jee jee
  • ***
  • Viestejä: 1 708
Vs: Vuodet
« Vastaus #3 : 13.03.2009 17:02:10 »
Kiitos toyhto ihanasta kilometrikommentista! :) Joo, miullekin saa tulla kertomaan miten kirjotetaan täydellistä vuoropuhelua, oon itekin huomannut että kirjoitan välillä vähän liian... kaunistellusti, tai jotain? Pitää kiinnittää siihen vähän huomiota. Ja kliseitä, apua!  :-X No, ei sille kai voi mitään. Tai ehkä sille voisi, jos miettisi aina vähän tarkemmin ennen kuin kirjoittaa, mie kun yleensä kirjoitan kaiken vaan suoraan ja sitten kun luen sen läpi, en vaan jotenkin huomaa sellaisia tyylivirheitä. En kuitenkaan halua betaa, koska tuntuisi jotenkin oudolta jos joku toinen tulisi sanomaan miten pitää kirjoittaa. Ehkä olen vähän höpsö. ;D

Hyh, epäilyksen siemen... kuulostaa ihan kamalalta! Miten en tuota huomannut. Mutta en mie nyt enää sitä jaksa muuttaa, olkoon siellä kun jo on.

Ihana kommentti. Miksei tälläisiä kirjoiteta enemmän? (Minä mukaanlukien, en vaan ikinä osaa sanoa mitään järkevää, ainakaan noin pitkästi.)

Kiitos :)

Kummallista kun vastaan kommenttiin ja tuleekin huomautus että aiheeseen on kirjoitettu uusi viesti! Hui, ihan säikähdin. Mutta siis Milgia, kiitos siullekin kommentoinnista. Ja taas tuo epäilyksen siemen! Argh. Mitä mie oikein ajattelin kun kirjoitin sen. ;D Kiva että muuten pidit. :)

//Oli pakko vaihtaa tuo kammottava epäilyksen siemen tuolta. Nyt siellä lukee vaan "kun kaikki oli vielä hyvin". Parempi? :'D
« Viimeksi muokattu: 13.03.2009 17:08:09 kirjoittanut pihlajanmarja »
I've got blisters on my fingers!

Kaarne

  • Unenkutoja
  • ***
  • Viestejä: 9 366
  • Lunnikuningatar
Vs: Vuodet
« Vastaus #4 : 13.03.2009 17:13:21 »
Toyhto nosti tämän onneksi pinnalle, muuten en olisi varmaan tullut lukeneeksi ja se olisi sääli, minä näet pidin tästä. Toisaalta kilometrikommentin jälkeen on kauhean vaikeaa lähteä enää rakentavaa palautetta antamaan, mutta ehkä minä tyydyn tällä kertaa vähän lyhyemmän kaavan kommenttiin. En viitsi olla kommentoimattakaan - tällaisen ficin luettua sitä tahtoo edes lausua kiitokset lukukokemuksesta.

Minusta paritus toimi. Yleensä en oikein tykkää siitä että Remusta paritetaan muille kelmeille mutta tässä se oli tehty keveästi ja luontevasti vaikka aihe olikin melko synkkä. Siitä jo ihan itsessään propseja, ei ole helppoa kirjoittaa näin surullisenhaikeaa ja kaunista ficciä rujosta ja karheasta aiheesta. Toisaalta se voi olla vähän miinuskin - kuvailit tosiaan asioita vähän kuluneella tavalla ja se vei niiltä painokkuutta, joten Siriuksen kärsimyksestä ei saanut otetta ihan niin hyvin kuin ehkä muuten olisi voinut. Muutama konkreettinen esimerkki ympäripyöreän muistelun sijaan olisi voinut auttaa.

Lainaus
hän kuiskaa ja pääni kääntyy salamannopeasti. Hänellä on vieläkin ote minusta.

Tuosta kohdasta olen muuten toyhdon kanssa eri mieltä. Minusta tuo toteamus tuntui hyvinkin realistiselta. Siinä oli aavistus ahdistuneisuutta, surua, sellaista "luulin jo päässeeni yli tästä kaikesta" -tuntumaa. Koska kyse oli Remuksen ajatuksista osasin jotenkin automaattisesti sävyttää sen hänen sanomakseen ja pysähdyin oikein ihastelemaan kyseistä kohtaa, sitä miten tuntuvasti se kuvasi kaksikon suhdetta.

Remuksesta tässä ficissä pidän muutenkin paljon. Sirius on kauhean surullinen hahmo eikä hänestä ihan kauheasti kirjoiteta sellaisena, mutta hyvä kun edes muutamia ficcejä löytyy. Ne tuovat vaihtelua ja omassa lajissaan tämä oli hyvin onnistunut.

Tykkäämys.


someone i loved once gave me a box of darkness.
it took me years to understand that this, too, was a gift.

pihlajanmarja

  • Cool, jee jee
  • ***
  • Viestejä: 1 708
Vs: Vuodet
« Vastaus #5 : 13.03.2009 18:00:49 »
Hassua, miten tähän ei pitkään aikaan tule yhtään kommentteja ja yhtäkkiä niitä tuleekin kolme. Ei sillä että valittaisin... ;D

Voi ei, ei sais nauraa, mutta isoveli tanssahteli tästä äsken huoneen poikki mp3:n kuulokkeet korvilla. :D Näyttipä hassulta...

Ja asiaan...

Vehka, kiva kun pidit! Miun pitäis varmaan vähän harjotella että osaisin kirjottaa vähän karheammin, enkä näin pyöreästi, jos joku nyt tajus mitä tarkoitan. Just tuota että käytän varmaan välillä vähän liian kuluneita lauseita ja kirjotan liian kaunokielisesti, tai silleen... En ossaa selittää.

Olen muuten samaa mieltä siun kanssa siitä että tuo "Hänellä on vieläkin ote minusta"-huomautus pitää olla siinä, koska nämä on Remuksen ajatuksia ja se just kauhistelee sitä siinä. Tai silleen. (Taas käytin tuota sanomaa "tai silleen", äääää!)

Kiva kun oli tykkäämys, ja kiva kun kommentoit. Kyllähän tääkin oli aika pitkä kommentti, pitempi mitä mie yleensä kirjotan. Pitäisi varmaan sitäkin harjotella.

Nyt menen kirjottamaan karheasti, jos osaan. :'D Harjoitus tekee mestarin.
I've got blisters on my fingers!

lurikko

  • ***
  • Viestejä: 1 392
    • Nyt myös tumblr:issa! Jee!
Vs: Vuodet
« Vastaus #6 : 13.03.2009 18:42:53 »
Tulen vielä vastaamaan ihan lyhkäisesti :D

Kyllä mun mielestä kun kaikki oli vielä hyvin toimii oikein hyvin, kävin lukemassa sen vielä tuossa paikallaankin ja hyvin se toimii. Luulen että kliseiden sun muiden kanssa on vähän niin, että ei niitä oikein itse kirjoittaessa huomaakaan :D Itselleni ainakin tulee vanhoja tekstejä lukiessa paljon sellaisia tapauksia vastaan, että jokin ilmaisutapa kuulostaa jälkikäteen kliseiseltä tai muuten vaan kehnolta, mutta kirjoitusvaiheessa vielä tekstiin ei vaan millään saa niin paljon etäisyyttä, että sitä pystyisi tarkastelemaan kunnolla. Tai en minä ainakaan :D Mulla on kyllä joskus pitänyt mennä tyyliin vuosikin, että olen päässyt sen tekstin fiiliksen ja kirjoittamisen fiiliksen yli ja saanut tarkasteltua tekstiä ihan kunnolla (ja voi hyvänen aika mitä sieltä tekstistä sitten on paljastunut... :D)

Minäkään en oikein osaa käyttää betaa, paitsi englanninkielisten ficcien kanssa silloin tällöin, koska enkuksi se kielioppipuolikin on niin epävarma, että tarvitsee jo senkin takia tarkastusta. Mutta tuollaiset tyylijutut ja sun muut kyllä varmaan pikkuhiljaa kehittyvät ilman betaakin, tai ainakin elän toivossa :D
Avatar: Sokerisiipi
Fikkilistaus

pihlajanmarja

  • Cool, jee jee
  • ***
  • Viestejä: 1 708
Vs: Vuodet
« Vastaus #7 : 13.03.2009 19:27:09 »
toyhto, toivossa on hyvä elää, niin miekin elän. ;D
I've got blisters on my fingers!

pihlajanmarja

  • Cool, jee jee
  • ***
  • Viestejä: 1 708
Vs: Vuodet
« Vastaus #8 : 04.07.2009 20:20:16 »
Kiitos itsellesi, Mustalupiini. Kyllä se riittää, että vaan kommentoi. :)
I've got blisters on my fingers!

Swizzy

  • queen
  • ***
  • Viestejä: 1 009
  • have some pride
    • High-functioning fangirl
Vs: Vuodet (Sirius/Remus, k-13)
« Vastaus #9 : 28.01.2012 16:49:14 »
Kaunis. Oikeasti, ensimmäinen asia mikä lukemisen jälkeen tuli mieleen. Kaunis hetki kauniilla sanoilla kerrottuna. Ihanan angstista, jotenkin niin Remusta. Sirius oli tullut Azkabanista, oletan, ja Siriuksen kuvaus oli hienoa. Tykkäsin älyttömästi tämän tunteista ja etenkin parituksesta. Ja loppu oli ihana, tietysti. Vaikkei oikeastaan ollut juuri fluffyinen (ja se on lempigenrejäni), tykkäsin silti kovasti. Että aww ja sulin ja angst oli niin kaunis.

Swizzy


22.3.2013 & 17.2.2015 ♥ raison d'etre

Ava: Demeter, banneri: minä