Kirjoittaja Aihe: Valtamerilaivat (jos eivät olisi uponneet), (S)  (Luettu 2942 kertaa)

shaya

  • jumalatar
  • ***
  • Viestejä: 843
Ikäraja: S
Genre: drama, angst, romance, pieni fluff
Paritus: Fleur/Cho
Vastuuvapaus: Jos olisin Rowling ja omistaisin Potterit, tuskin olisin mokkulanetin varassa jumissa keskellä ei mitään.
Summary: ensikohtaamiset ja ovenkolahdukset (ei koskaan viimeistä kertaa)

A/N: Tämä menee Epikille - kiitos inspiraatiosanoista, seurasta, esilukemisesta ja yleisestä suloudesta. ♥

Tekstin kappaleet eivät ole kronologisessa järjestyksessä.
FF50 sanalla 45. Valinnat, ficlet300, One True Something aiheella Delacourit


Tyhjyys Chon mielessä ei rakoile kuten pilvipeite taivaalla; valkoisen ei minkään takaa ei pilkistä kultaisia viisauksia sen enempää kuin auringonsäteitäkään.

Joskus, ollessaan oikein surullinen vihainen yksinäinen, hän ajattelee sen kaiken olevan Fleurin vika; eihän toinen koskaan ollut niitä ihmisiä, joista muistettaisiin ensisuudelmat ja merkkipäivät, vaan ensikohtaamiset ja ovenkolahdukset (ei koskaan viimeistä kertaa).

*

Cho on nähnyt naisen ennenkin; vuosia sitten – sinä päivänä, kun ranskalaiset saapuivat linnaan, ja silloin, kun tästä tuli Beauxbatonsin ottelija kolmivelhoturnajaisissa. Mutta päivä, jona hän todella tapaa Fleur Delacourin ensi kertaa, ei ole yhtä hohdokas tai (muistojen) kullalla valeltu; on sota ja he ovat molemmat nuoria, yrittäen tehdä oikein ja pelastaa maailman.

Se on kiusallista.
(Se on naiivia.)

Fleur tuijottaa Chota kokouksen jälkeen, kun kaikki ovat siirtyneet olohuoneeseen juomaan kahvia ja keskustelemaan (juoruamaan pulputtamaan ärsyttämään toisiaan); ei käännä katsettaan pois vaikka aasialaistyttö katsoisi takaisinkin.

Ja kun he vihdoin puhuvat;

”Joten… mikä toi sinut kiltaan?” Chon posket edelleen omasta vastauksestaan rusottavina; oi minä tahdon auttaa pelastaa maailman nähdä saastumatonta merivettä ja kurkiauroja Lontoon yllä! vastaa karkeasti Fleur:

”Oi, vain Billin takia.”

(Bill on hänen miehensä.)

*

Fleurin ensimmäinen valhe Cholle on:

”Ei ole ketään muuta. Eikä tule.”

(Chon muistoissa filmi on sinivivahteista ja väreilevää kuin veden pinta; siinä Fleur ei koskaan katso silmiin ja ensimmäinen valhe tulee vasta viikon kuluttua. Se koskee likapyykkejä.)

*

Oven kolahdettua kiinni Chon on pidettävä lukua todisteista; ensin hän makaa sängyssä kokonaiset viisitoista sekuntia kyyneleensä nielläkseen, nousee sitten ylös ja sälekaihtimien raoista katsoo alas alas alas kadulle, jossa sataa ja ihmisillä on samanlaiset sateenvarjot.

Fleurin hän tunnistaa silti – ei kellään muulla ole sellaisia korkoja eikä kukaan muu ole Cholle yhtään mitään.

Kylpyhuoneen roskakorista hän löytää etsiessään kolme palaa vessapaperia, kuhunkin pyyhitty yhdensävyistä huulipunaa (ja uutta arvatenkin on jo toisen huulilla). Kaakeliseinät ovat viileät ja kalahtelevat kynsien osuessa niihin.


(Joskus aikanaan myöhemmin Cho kiittää vihaa syyttää itseään, ettei jäänyt odottamaan Fleuriaan. Ehkä se olisi estänyt perhosvaikutuksen; valtamerilaivojen uppoamisen ja saanut tulevan alati pyörivän karusellinkin ruostumaan.)

*

Eikö ensimmäisenä vuosipäivänä pitäisi sanoa minä rakastan sinua eikä anteeksi (kun unohdin petin mitä tahansa)?

*

Cho ei ole osannut enää aikoihin lähteä; ja ehkä niin sen kuuluu ollakin, että toinen aina avaa ovea molempien puolesta, ja ---

hän istuu kolmantena päivänä peräkkäin kylpyammeessa kunnes vesi on kylmää, piirtää tärisevillä kynsillään kaakeleiden rajoja ja odottaa, että uunin ajastin pirahtaa; jotta olisi edes minuutin kiire, kun pitää nousta etsiä pyyhe kietoutua siihen juosta keittiöön ruoat pois uunista!

(Makuuhuoneessa avonainen matkalaukku aina neljään asti – sen jälkeen hän luovuttaa ja myöntää, ettei lähde tänäänkään. Miksi pitäisi?)

*

Talo on ulkopuolelta betonia ja sisäseinät on maalattava heti paikalla, mutta Fleur tahtoo, eikä Chosta ole vastaan sanomaan; onhan kaupunkilähiöissäkin omat viehätyksensä ja supermarketti lähellä. Tumma puusänky makuuhuoneeseen ja keittiöön uusi kahvinkeitin, niin he suunnittelevat ja sitten on veelan jo juostava. On töitä.

Istuessaan puistonpenkillä Chon päässä jyskyttää aina vain huhhuh. Huhhuh. Hän ei ostanut sinulle kaulaketjua; hän (he yhdessä eikö niin) osti sinulle talon?

(Cho on onnellinen. He ovat.)

*

Cho kirjoittaa Fleurin nimen paperille, käärii sen koristekiven (joita on siroteltu maljakon pohjalle tekokukat pystyssä pitämään) ympärille ja heittää parvekkeelta niin pitkälle kuin jaksaa.

Ja sinä iltana:

he nukkuvat sylikkäin, hengitykset lomittain ja vaikka huoneessa on kuuma, kumpikaan ei vetäydy kauemmas.

(He molemmat ovat väsyneitä uupuneita uuvuksissa.)

*

Joskus, ollessaan oikein onnellinen iloinen rakastunut, Cho ei saa päästään ajatusta, että vaikka elämä (Fleur) on joskus epäoikeudenmukainen, se on silti parasta, mitä hänelle on koskaan tapahtunut.

(Ja se on totta:

palatessaan illalla yöllä aamulla Fleur hiipii katumusaskelein makuuhuoneeseen, hymyilee ja painuessaan aivan kiinni aasialaistyttöseensä, kuiskaa;

”Kukaan heistä ei ole kuten sinä.”)
« Viimeksi muokattu: 04.05.2012 20:45:26 kirjoittanut shaya »
At night I fell asleep with visions of myself, dancing and laughing and crying with them.

shaya

  • jumalatar
  • ***
  • Viestejä: 843
Vs: Valtamerilaivat (jos eivät olisi uponneet), S
« Vastaus #1 : 22.07.2011 01:53:45 »
Pyhpah mitään laaduttomasta, höpö. ♥

Oi, (500) Days of Summer on tosiaan ihana leffa - ja itsekin pidän niin Josephia kuin lefan toteustustapaa sen parhaimpina puolina. Tämä tosin taisi olla sitäkin sekavampi; olen halunnut jo pitkään kokeilla ei-kronologisesti etenevää tarinaa ja sitten tämä vain tuli, enkä edes tullut ajatelleeksi, että numerointi voisi kenties olla lukijaystävällisempää. Kivaa kuitenkin kuulla jos se ei sinua häirinnyt ja muutenkin tykkäsit! Hahaha, näin jäkeenpäin ajatellen sulkuja oisi voinut jättää muutamasta kohtaa poiskin (vaikka ne niin kivoja ovatkin), mutta joo. Sellaista se on kun ei malta...
Kiitos joka tapauksessa ihanasta kommentista, hihi. :3
At night I fell asleep with visions of myself, dancing and laughing and crying with them.

raitakarkki

  • mrs. Finnigan
  • ***
  • Viestejä: 1 201
Vs: Valtamerilaivat (jos eivät olisi uponneet), S
« Vastaus #2 : 23.07.2011 12:42:33 »
Hey bb joudut pääset mun kommentticocktailiin!

Tän nimi herätti mussa heti kiinnostuksen koska sulut on ihanan hupsuhtavia otsikoissa. Paritus oli täysin uusi ja rare ja femmekin vielä, en oo pitkään lukenu femmeparituksia mut sit kommentticocktailin takia piti ja huomasin et eihän niissä mitään kamalaa ollutkaan. Kaks varsin samanlaista hahmoa oot saanut yhteen, Cho ja Fleur on molemmat tuollaisia fiksuja ja jos Fleur olis Tyliksessä niin se olis salee Korpinkynsi. Eli kyl tää ihan uskottavalta vaikutti ja olikin kun vaan pääsi lukemaan! Nyt luvassa sekavaa settiä ku tästä on paljon sanottavaa;

En ensin tajunnut lukee alkutiedoista et tää ei oo kronologisessa järjestyksessä mut se jotenki valkeni mulle (:D) heti ekojen kappaleiden kohdalla. Mut sait sen toimii hyvin ja lopuks oli hauskaa lukea tätä uudelleen ja laittaa asioita mieleensä jonkinlaiseen järjestykseen.
Olit kuvaillu Chon tosi ihanasti ja hyvin, en oo oikeen ennen siihen tutustunut ficcien kautta. En kyllä oo ikinä ajatellut et se ois millään tavalla ärsyttävä hahmo ja tää jotenki lisäsi myötätuntoa siihen enemmän. Kyllä mäkin Cedricin ja varsinki Harryn jälkeen mielelläni Fleurin ottaisin =D Mutta voi Fleur! Just niin Fleurmainen kaikessa veelamaisuudessaan ja ylpeydessään. Vähän tuli puun takaa toi pettämisjuttu mut silti se sopii siihen hahmoon - valitettavasti? Säälipisteet menee kyllä Cholle tässä. Tykkäsin tosta miten se haluais lähteä eikä osaa ja sit kuitenkin ne on illalla taas yhdessä toistensa sylissä.

Olit hyvin sijoittanut nää kappaleet ei-mihinkään-järjestykseen. Heti ekasta kävi ilmi et luvassa surumielistä tekstiä, mut sit tokassa olikin jo pohjustusta tälle ja sait koko ficin todentuntuisemmaksi. Muutenkin vaikka tossa ei mitään järjestystä ollut niin tapahtumat kävi selviksi loppua kohden, enkä tiiä pitäiskö tuon luettua olla "aww" vai "voi ei" siitä että ne on kuitenkin yhdessä. Ehkä päädyn tuohon "aww"iin, koska Cho kuitenki antaa anteeksi. Ihanakamala tuo Fleurin lause "Kukaan heistä ei ole kuten sinä.", tekis mieli läpsästä neitii et mitäs sit lähtee aina :D

Mut ah sun kirjoitustyyli! Chon ajatukset on selvästi sekavia joten tätä ficciäki voisin kuvailla sekavaksi, mut ei sillä tavalla sekavaksi ettei sais tolkkua. Tiiät kyl varmaan mitä tarkotan, tykkään noista kohdista mistä puuttuu pilkkuja ja pisteitä sekä muita välimerkkei on siellä täällä. Tuollaisiahan ne ajatukset oikeestikin on, vähän unenomaisia ja täynnä kaikkea. Eritoten rakastin kohtaa missä Cho on kylpyammeessa, kertoi just niin luontevasti ja yksiselitteisesti elämästä et huh. Tästä jutusta myös tykkäsin et ei ollu mitään ylimäärästä siel ajatuksissa tai turhia kuvailuja, oli vaan asiat ja se miten Cho näki ne.

Tuo loppu antaa toivoa mut sit muistaakin ettei nää ollu kronologisessa järjestyksessä ja pitää arvailla et oliko loppu sittenkin se kun Cho myöhemmin joskus katuu ettei odottanu Fleuria. Lukijan päätettäväksi ilmeisesti jää. Oli miten oli kuitenki, tykkäsin hirveesti ja pitääpä myöhemminki kommentoida sun tekstejä ku vaan saan aikaiseksi. Kiitos tästä!
« Viimeksi muokattu: 23.07.2011 12:49:13 kirjoittanut raitakarkki »
in the bleak midwinter

Antelope

  • Vieras
Vs: Valtamerilaivat (jos eivät olisi uponneet), S
« Vastaus #3 : 09.09.2011 20:05:37 »
Oookei, täällä olen ja yritän koota ajatuksiani. Ne vaatii sitä jonkun verran, kun pitää yrittää kommentoida, kun sen lupasin tehdä... :3
Varmaan ihan tahallaan valitsit sellaisen ficin, mihin ei voi kommentoida

Ja kyllä, olihan tämä ihan helkkarin hieno. Kronologisen järjestyksen sekoittaminen teki tästä vielä hienomman ja kauniimman. Hienoa kertakaikkiaan.

Cho/Fleur on jännä rarefemme-paritus. Tykkään siitä niiden tekstejän perusteella, joita olen sulta lukenut, koska ne on yhtä hienoja, kun tämä. Ja ficin nimi oli heti suuri rakkaus. ♥ Koska sulkeet kertoo jostain hienosta ja taidokkaasta. Muutenkin tykkäsin niistä tuolla välissä.

Femmeähän en yleensä lue hirveästi, muutoin kuin sulta. Hahhah, vaikka pistätkin aina Fleurin sekoilemaan. (;

Lainaus
”Joten… mikä toi sinut kiltaan?” Chon posket edelleen omasta vastauksestaan rusottavina; oi minä tahdon auttaa pelastaa maailman nähdä saastumatonta merivettä ja kurkiauroja Lontoon yllä! vastaa karkeasti Fleur:

”Oi, vain Billin takia.”
Kohta josta tykkäsin kamalasti. :3

Niin, tykkäsin hirmuisesti ja lollaan tällä kommentilla. ♥


Antelope :-* Vaavi

Herkkuoone

  • Vieras
Vs: Valtamerilaivat (jos eivät olisi uponneet), S
« Vastaus #4 : 27.09.2011 16:34:25 »
Hyvää huomenta iltapäivää siis, kommenttikampanjan merkeissä!

En osaa sanoa tähän alkuun mitään muuta kuin Vau! Tämä on niin käsittämättömän upea, ettet arvaakkaan, kuinka kadehdin loistavaa kirjoitustaitoasi. Se on äärimmäisen upea ja ihana kaikin puolin. ♥

En yleensä tykkää lukea femmeä, eikä siksi tämä parituskaan ole minulle tuttu. Tämän jälkeen minun on kyllä pakko perehtyä femmeparituksiin enemmän, sillä tämä antoi hyvän erittäin hyvän kuvan femmeilystä.
Lainaus
Tyhjyys Chon mielessä ei rakoile kuten pilvipeite taivaalla; valkoisen ei minkään takaa ei pilkistä kultaisia viisauksia sen enempää kuin auringonsäteitäkään.
Ficin ensimmäinen lause, ja mut on jo myyty täysin. Enkä kyllä valita yhtään, sillä noin kauniin ja herkän lauseen jälkeen voi hyvinkin aawwata ihastuksesta.

Tykkäsin tosi paljon tuosta, että kappaleet eivät olleet kronologisessa järjestyksessä. Se luo tarinaan kokonaan erilaisen tunnelman ja varmasti lukiessa huomio kiinnittyy siihen - ainakin minulla kiinnittyi. Sulkulauseet olivat myös yksi asia, joista pidin tätä lukiessani äärimmäisen paljon
Lainaus
(Makuuhuoneessa avonainen matkalaukku aina neljään asti – sen jälkeen hän luovuttaa ja myöntää, ettei lähde tänäänkään. Miksi pitäisi?)
ja varsinkin tässä kohdassa oli mielestäni ihana idea ja vielä ihanampi toteutus. Sulkulauseet loivat ja syvensivät ihanasti tarinan tunnelmaa ja kertoivat kauniita ajatuksia taidokkaasti.

Kiitos tästä äärimmäisen ihanasta ja upeasta ficistä, jonka kanssa minulla loppui auttamattomasti kuvailevat verbit! ♥
~Herkkumurrr  :-*

Ps. Otsikko on myös äärettömän superihana!

shaya

  • jumalatar
  • ***
  • Viestejä: 843
Vs: Valtamerilaivat (jos eivät olisi uponneet), (S)
« Vastaus #5 : 21.10.2011 19:02:49 »
raitis, hihi jee, cocktailia! Ääh, mä en tiedä mistä mä alottaisin vastaamaan tohon sun kommenttiin, apua. Kivaa jso toi ei-kronologisuus ei haliannut sua, ja että löysit ton lopetuksenkin noin, että sen voi kind of asetella miten tykkää ja tehdä joko surulliseksi tai... vähemmän surulliseksi? No anyway. Oon viettänyt ihan liikaa tunteja näitä kahta hahmoa miettiessä ja rakentaessa, joten kiva kuulla jos ei ihan utopistiselta kuulosta ja niin, oon kyllä samaa mieltä tossa, että Fleur on niin korpinkynsi että! Haha ja pakko sanoa tuosta kylpyammekohdasta että se oli se mistä tämä koko homma lähti liikkeelle, olin jo vähän aikaa halunnut kirjoittaa tuollaisen ja tähän se sitten sopi. :--D Joo. En mä oikein osaa kuin kiitellä hirveästi tässä, niin että kiitos! <3

Antelope, haha mun pirulliset juonet eh? eiku. Asiaan siis. Kiva jos tykkäsit otsikosta, oon aina ihan ku lapsi karkkikaupassa jos joku mainitsee sellaista, itse kun oon aikamoinen perfektionisti mitä niihin tulee... Ja Cho/Fleur on myös kivaa! Yhdessä ja erikseenkin. ;) (Kyllä sut vielä saadaan käännytettyä, odotapa vaan! Vähintäänkin kunnollinen femmeilijä susta vielä leivotaan!) Hih ja toi lainaamasi kohta on - köhniinmikäitsekehuköh - omiakin suosikkejani, joten jees jos se muitakin miellytti :> Kiitos söpöstä kommentista, tipu! <3

Herkku, apua, ei tollaisia kommentteja saa lähettää, täällä mä vaan punastun enkä osaa vastata mitään fiksua ollenkaan! Ooh, oon otettu, jos tämä sai sut kiinnostumaan femmestä enemmänkin - se joo kyllä ihan oma lajinsa, erilaista kuin slash ja het ja niin. Musta femmeen saa ihan eri tavalla herkkyyttä mukaan kuin sellaisiin juttuihin missä on miehinen osapuoli mukana, tykkään ihan valtavasti kirjoittaa sitä siksi. Kivaa myös jos pidit sulkulauseista eikä niitä ollut liikaa, siihen tosiaan sorrun aina ajoittain (usein). Eääh, tää on kyllä surkein kommenttivastaus ikinä, mutta hurjasti kiitosta ihanasta kommentistasi ja silleesti!

Vanilla, mulle jäi vähän epäselväksi oliko tuo hämillään oleminen hyvä vai huono juttu, mutta joka tapauksessa, ihanaa kuulla jos ainakin tämä miellytti! Munkin mielikuvissa Fleur ja Cho ovat tosiaan molemmat tosi tyttömäisiä ja naisellisia hahmoja, Fleur vähän kovempi mutta se nyt ei toki yksiselitteisesti ole miehinenkään ominaisuus. Pilkuista (tai niiden puuttumisesta), niin, tiedostan kyllä että se tekee paikoittain lukemisen hankalaksi, ja kyllä mä sinänsä osaan pilkuttaa ihan sääntöjenkin mukaan, mutta sulkujen ja puolipisteiden ohella ne on kuitenkin niin olennainen osa mun tyyliä, että aika harvoin sitten tulee laitettua niitä "sinne minne pitäisi" tai noin. Kivaa kuitenkin jos se ei (ilmeisesti) ihan ylivoimaisesti lukemista haitannut, kun kommentoitkin vielä! Ja sulkeista pitää sanoa vielä se, että tosiaan, tuo mitä tuossa lopuksi sanoit niiden olennaisuudesta oli osa ideaa - ja muutenkin mun ficit on monesti niin lyhyitä, että koitan karsia kaiken epäolennaisen pois, jotain yksityiskohtia lukuunottamatta. : ) Mutta kiito hurjasti kommentistasi, sain tästä irti monta ajatusta!

Epik, voi kuule, mullakin on huono omatunto kun en oo vastannut näihin ihaniin kommentteihin tämän aiemmin, podetaan sitä siis yhdessä eikö joo! : ( Ja siihen että sun kommenttisi alkaa ärsyttää mua, tulee menemään vielä aika pitkä aika - turhamainen puoleni nauttii kehuista hyvin paljon edelleen, kiitos. :--D Merkitykselliset kielikuvat on rakkaus, en voi sietää oikein sellaisia joissa ei ole pointtia - tai kuten joskus kärkkäästi sanon, teksteissä on pakko olla jotain järkeä - ja on aina hienoa kuulla, jos kielikuvat aukeavat muillekin (edes jossain määrin), niin kun ei aina käy, varsinkaan mun tapauksessa kun suunnilleen kaikissa on jotakin takana... haha. Luulen että mun teksteissä on tuo mainitsemasi harmaa taustavire jo niin vakiona, että en laske sitä enää edes angstiksi, ja näin pahimpien masennusvuosien ollessa (toivottavasti jo) takanapäin, nautin eniten draamasta genrenä. Pidinpidinpidin kommentistasi, kiiros hurjasti, kultaseni. <3
At night I fell asleep with visions of myself, dancing and laughing and crying with them.