Tulenpas tänne höpisemään vähän UMK:sta, kun se kuitenkin liittyy kiinteästi Euroviisuihin Suomen osalta ja siitä on tässä topassa aiemminkin keskusteltu.
Yle on siis tehnyt yllätysuudistuksen: ensi vuoden edustajaksi on valittu sisäisesti Saara Aalto, jolle nikkaroidaan kolme esitystä, joista sitten karsitaan voittaja. Minun täytyy todeta, että järkytyin tästä uutisesta aika tavalla, kun siitä äsken sain tietää. Olisin hyväksynyt uudistuksen, jos siitä oltaisiin tiedotettu hyvissä ajoin, mutta minusta on suorastaan pöyristyttävää, että UMK:ssa on ensin ihan tavalliseen tapaan pystyssä julkinen haku ja ihmisiä kannustetaan osallistumaan ja sitten yhtäkkiä haun päätyttyä ilmoitetaankin, että hei, ei teillä olekaan mitään mahdollisuuksia kun päätettiin valita sisäisesti edustaja, joka ei ees osallistunut koko hakuun. Yle
perustelee päätöstä sillä, ettei julkisen haun kautta löytynyt sopivia ehdokkaita, mutta minun on todella vaikea uskoa sitä, koska hakuun tuli biisejä
yli 300 kappaletta. Ihan varmasti tuosta määrästä olisi löytynyt ees muutama, joiden kesken pykätä kisa pystyyn, ihan niin kuin ennekin on löytynyt. Varsinkin kun Yle itse ilmoittaa, että kisa oli tänäkin vuonna suosittu ja sen taso oli hyvä. Voi hyvä ihme... Tulee paha mieli niiden artistien puolesta, jotka ovat tosissaan hakeneet ja joiden jalkojen alta on nyt yllättäen vedetty matto.
Minulla ei sinänsä ole mitään Saara Aaltoa vastaan, vaikken hänen viimekertaisesta biisistään hirveästi perustanutkaan. Onhan hän motivoitunut ja taitava esiintyjä. Myöskään sisäistä valintaa menettelytapana en torppaa suoriltaan, vaikka kannatankin julkista hakua ja tavallisten tallaajien sananvaltaa. Olen kuitenkin tyrmistynyt Ylen menettelystä tämänvuotisen haun suhteen. Mielestäni Ylen olisi vähintäänkin pitänyt tiedottaa etukäteen siitä
mahdollisuudesta, että edustaja saatetaan valita myös suoraan kutsumalla.
Onko täällä muilla viisuseuraajilla noussut yhtä tulisina tunteet pintaan, vai olenko ainoa joka on vedellyt herneet nenään?
Viisukuppilassa ainakin lentelee varsin kärkkäitä mielipiteitä puolesta ja vastaan.