Mäkin liityn nyt tähän Euroviisukeskusteluun mukaan, kun oon saanut pureksia viikon verran näitä finaalin tuloksia. Edelleen kyllä ketuttaa, ja omasta mielestäni ihan aiheesta. Aluksi ajattelin, että hei, jos top 5:een päästään, niin ihan super mahtavaa - ja siis onhan toi Käärijän 2. sija aivan uskomattoman hieno onnistuminen ja omassa sekä suuren yleisön silmissä hän ansaitusti on se oikea voittaja, kun voitti yleisöäänet niin ylivoimaisesti.
Siltikin tai ehkäpä paremmin sanottuna
juuri siksi tämä lopputulema ärsyttää, koska voitettiin tosiaan ne yleisöäänet niin ylivoimaisesti sekä semifinaalissa että finaalissa (siis meillä oli finaalissa 2. suurin yleisöäänten saalispotti koko Euroviisujen historiassa!!) ja
silti me tultiin toisiksi. Se 200 pisteen etumatka, minkä tämä niin kutsuttu "ammattiraati" antoi Loreenille, oli aivan uskomattoman epäreilu, ja olen oikeasti niin iloinen ja ylpeä siitä, että ihmiset ympäri maailmaa ovat nostaneet tuosta haloon somessa ja lähteneet vetämään eteenpäin vetoomuksia ammattiraatien poistamisesta tai ainakin heidän vaikutusvaltansa vähentämisestä 50%:ista 25%:iin. Koska tosiaan, mitä järkeä ihmisten on äänestää rahoillaan, jos sillä ei ole mitään merkitystä, että Käärijä sai 12 pistettä 18 eri maasta, kun jury on päättänyt voittajan ennalta. Joo, Loreen sai hyvät yleisöpisteet myös muttei yhdestäkään maasta 12 pistettä. Ja Loreen on munkin mielestä todella hyvä laulaja, esim. Euphoria ja My heart is refusing me on aivan sairaan kovia biisejä, joita luukutan edelleen 10 vuoden jälkeenkin. Ja vaikka Tattoo oli ihan hyvä mainstream-kipale, joka varmasti vetosi ammattiraatiin, koska se oli tuttua, turvallista ja tunteikasta, ei se todellakaan ollut noin ylivoimaisen johdon arvoinen, minkä jury hänelle antoi tarjottimella.
En mä tiedä. Mun mielestä tämä koko juryn toiminta vaan kusee ja pahasti. Ammattiraadillahan piti muutenkin olla uusi arvostelusysteemi, eli että esimerkiksi laulajan ääni merkkaisi 25%, biisin omaperäisyys 25% jne, ja mun mielestä finaalissa oli sekä Loreenia parempia laulajia että Tattoota omaperäisempiä biisejä, jotka olisi enemmän niitä pisteitä ansainneet ammattiraadilta. En ymmärrä.
Joku Youtuben kommenttikentässä kiteytti 100 %:sti mun fiilikset siitä, mikä olisi pitänyt olla tämän vuoden Euroviisujen slogan:
"United by people, divided by jury".Täällä on kans paljon puhuttu Saksan biisistä, ja musta on ihan hirveen surullista että ainakin ruotsalaisessa mediassa se on haukuttu pystyyn ja sitä on käytetty jotenkin esimerkkinä huonosta viisusta, esimerkiks siinä yhdessä artikkelissa missä ihmeteltiin Suomen äänestyskäyttäytymistä ja päiviteltiin että Loreen ei saanut Suomelta yleisöäänestyksessä pisteitä mutta Saksan esitys sai. Vähän hassu ihmettelyn kohde jo siksikin että Suomi on aika tunnettu nimenomaan hevimaana, vaikka täällä toki muutakin musaa tehdään, mutta en kyllä ihmettelis jos Saksa ottais taukoa viisuista tän jälkeen. Tuntuu että he voi laittaa mitä tahansa eikä menestystä tipu, koska siis musta ainakin Lord of the Lost oli kunnon kamaa, esitys oli hyvä ja biisikin, ja on vaikee käsittää että pisteitä herui niin vähän. Jotkut twitterissä pohti että Saksa vois lähettää vaikka Rammsteinin ja jäädä silti jumbosijoille, että mitä järkeä on osallistua ollenkaan
Joo siis imo, tuo Saksan jumbosija on toiseksi suuriin vääryys tämän vuoden viisuissa. Blood and Glitter oli omasta mielestäni yksiä mieleenpainuvimpia ja parhaita biisejä tämän vuoden Euroviisuissa, mutta sitten mediassa lytätty ties kuinka paljon. Ja muakin ärsyttää ja samalla myös vähän huvittaa ruotsalaisessa mediassa myös se, että siellä on haukuttu joidenkin toimittajien toimesta suomalaisia tyhmäksi kansaksi ja toisten toimittajien toimesta sitten väitetty, että meidän juontaja Mikko Silvennoinen olisi kehoittanut suomalaisia äänestämään taktisesti ja se olisi muka vaikuttanut siihen, että suomalaisilta ei tullut Loreenille pisteitä.
Siis ei luoja... Tuskinpa kukaan on sen takia jättänyt äänestämättä lemppariaan, kun Mikko on lukenut jonkun Yle chatissa olleen random kommentin, jossa ei edes mainittu Loreenia.
Mä en itse edes huomannut tällaista kommentia, enkä rehellisesti sanottuna usko, että kovin moni muukaan suomalaisista katsojista on kiinnittänyt siihen mitään sen suurempaa huomiota. Ja joo, osa suomalaisten äänestämisestä saattoi olla taktikointia, mutta vaikka tällaista Suomi-Ruotsi -asetelmaa ei olisi ollut, niin en silti rehellisesti ottaen usko, että suomalaiset olisivat antaneet Loreenille paria pistettä enempää. Itse äänestin Saksaa, Australiaa, Viroa ja Sloveniaa, koska olivat mun lemppareita Suomen lisäksi, ja olen tosi iloinen siitä, että he saivat pisteitä Suomen yleisöäänissä, varsinkin kun eivät muiden maiden yleisöääniä paljoa saaneet. Tykkäsin myös esimerkiksi Israelista, Ranskasta, Sveitsistä, Norjasta, Moldovasta, Tsekistä ja Itävallasta, joten ei olisi kyllä mun top10:iinkään Ruotsi välttämättä mahtunut. Mutta joo, jos me suomalaiset ollaan huonoja häviäjiä, niin osa ruotsalaisista (tai ainakin niistä jotka Aftonbladetiin ym. mediaan kommentoineet) ovat sitäkin huonompia voittajia, jos heillä on mennyt noin paljon tunteisiin se, mitä maita me suomalaiset ollaan äänestetty omilla rahoillamme.
Tämä varmaan nyt kuulostaa hirveältä valitusvirreltä (
) ja vaikka tosiaan oon pettynyt raatien toimintaan, niin oon kyllä just niin onnellinen siitä, että meillä oli noin mahtava edustaja kuin Jere Vantaalta, joka voitti puolelleen euroviisukansan ympäri maailmaa. Hän ansaitsee kaiken hyvän, jonka eteensä saa. Cha Cha Cha on tälläkin hetkellä #1 Spotifyn Global Viral 50 -listalla, hänellä on tulossa upea keikka lauantaina, joka striimataan ympäri maailmaa, ja hän on saanut ulkomaalaiset kiinnostumaan Suomen kulttuurista ja suomen kielestä. Olin niin liikuttunut siitä, kun Cha Cha Chata laulettiin täysillä finaalissa pisteiden laskennankin aikana, ja senkin jälkeen tippa silmässä lukenut kommentteja ympäri maailmaa, joissa on kehuttu meidän suomen kieltä, ja jotkut ovat kertoneet, että Käärijän biisi on saanut heidät aloittamaan suomen kielen ja myös Suomen kulttuurin opiskelemisen. <3
//
Ai niin, on ollut muuten suloista seurata Käärijän ja Slovenian edustajan Bojanin bromancea. Jotenkin huvittaa kuunnella, kun Käärijä puhuu sille rallienglantia ja niillä on niin hyvät vibat ja jutut keskenään. :')
Ai niin ja tämä bromance on kyllä siis osunut mullekin sydämeen, melkeinpä voisin pitkästä aikaa inspiroitua kirjoittamaan RPF:ää