Kirjoittaja Aihe: Puolitiessä | sallittu, femme, kaupunkiangsti  (Luettu 1785 kertaa)

Solveig

  • Haverisen tyttöjä
  • ***
  • Viestejä: 189
  • Hauskanpito ilman lauseoppia on teeskentelyä!
    • Koilliseen
Ikäraja: sallittu
Lajityyppi: draamaa, femmmeä, kaupunkitunnelmointia
Yhteenveto: Pidän vähäiset tavarani hyvässä järjestyksessä, jotta ne on helppo pakata ja kuljettaa muualle sopivan hetken sattuessa. Johonkin sellaiseen paikkaan, missä en tunne itseäni vieraaksi koko aikaa.

A/N: Pahoittelen jo valmiiksi yliopistohakua koskevista mahdollisista asiavirheistä.


Puolitiessä

Sella herää aamuisin yleensä paljon ennen minua. Joskus havahdun siihen, kuinka hän hymisee korvaani kaunista huomenta, vastaan suudelmaan ja vajoan sitten takaisin unimaailmoihini kevyt hymy huulillani. Minua lohduttaa ajatus siitä, että tuo pieni vaivaton rutiini pitää hänet onnellisena keskimäärin seuraavat viisi tuntia.

Minä ravistelen itseni jalkeille kolme tuntia sen jälkeen, kun tyttöystäväni on kolistellut ulos asunnosta. Silloin on jo valoisaa vaikka olisi talvi ja parvekkeen alapuolella on rauhallista. Kurkottelen varpaillani kaiteen ylitse, katselen alas kadulle ja saan itseni kiinni ajattelemasta, millaista olisi nojata niin kauas että tasapaino pettää ja yks kaks huomaa lähestyvänsä kiitävällä vauhdilla asfalttia.

Sella rakastaa parveketta. Ilmojen lämmetessä hän viettää kaiken aikansa joko risti-istunnassa lattialla koulukirjojensa kanssa tai sitten kylvämässä eriväristen kukkien siemeniä pieniin saviruukkuihin. Hän rakastaa maisemaa, joka avautuu hänen silmiensä eteen iltaisin kun keskustan valot syttyvät. Silloin hän huutaa minuakin katsomaan ja ellei mieleeni juolahda sillä hetkellä hyvää tekosyytä, tottelen ja myötäilen hänen mielipiteitään, vaikka tosiasiassa ne pienet valopisteet ovat mielestäni täysin väärässä järjestyksessä.

*

Iltapäivällä ovi kolisee jälleen.

”Olen kotona!”

Minä säädän lieden hieman pienemmälle ja annan pannulle heiteltyjen vihannesten paistua rauhassa. Sella ilmestyy keittiöön puolet ulkovaatteista yhä päällä ja hymyilee nähdessään minut pukeutuneena. Pukeutuminen tarkoittaa sitä, että olen ollut reipas ja aktiivinen jo usean tunnin ajan enkä tuhlaa aikaani lojumalla sängyssä. Se taas olisi merkki siitä, että kärsin vakavasta masennuksesta.

”Miten meni päivä?” Sella kysyy ja yrittää napata paljain käsin porkkananpalan suoraan liedeltä. Minä läppään hänen sormensa tottuneesti pois, hän ei kuitenkaan osaa olla polttamatta niitä enkä minä halua tyttöni näppien muuttuvan koviksi ja rakkulaisiksi. Silloin ei tunnu yhtään hyvältä, kun hän silittää niskaani.

”Siinähän se”, vastaan epämääräisesti ja sorkin puolivalmista ruokaa lastalla. Se on vartin päästä valmista, suunnilleen sen verran menee aikaa siihen, että Sella purkaa kirjat laukustaan ja istuu keittiöjakkaralla kertomassa päivänsä kohokohdat. Olen ajoittamisen mestari ja osaan aloittaa ruoanlaiton niin, etten koskaan ole valmis sillä samalla hetkellä kun ovi käy.

En olisi koskaan kuvitellut pystyväni kehittämään itselleni näin tiukkoja rutiineja. Lukioaikoina minä söin silloin kun oli nälkä eivätkä tekemiseni olleet sidottuna kelloon pienissäkään määrin. Se raastoi vanhempieni hermoja, he eivät pitäneet siitä, että kolmelta yöllä huoneeni oven alta paistoi vielä jalkalampun valo. Olisin kuvitellut tilanteen vain pahenevan kotoa muuton ja välivuoden myötä, mutta normaalin kouluarjen puuttuessa minusta on tullut lähes orjallinen sille vähäiselle rytmille, johon vielä on mahdollista takertua.

*

Tämä kaupunki ei houkuttele minua seikkailuihin.

En ole moneen kuukauteen enää lähtenyt ulos ja kävellyt vailla päämäärää tai jaksanut kiertää niitä museoita, joihin on ilmainen sisäänpääsy tai ainakin halpaa myös ilman opiskelijakorttia. Lista on piilotettuna päiväkirjan väliin, mutta nimistä on vedetty yli ainoastaan pari ja nekin aivan alkusyksystä.

Lähinnä minä liikun puolen kilometrin päähän kauppaan ja samalla matkalla saatan käydä palauttamassa kirjoja, elokuvia ja musiikkitalletteita, joita en enää tarvitse. Istun olohuoneessa selaamassa lävitse yliopistojen ja ammattikorkeiden sivuja, laskemassa kuinka monta viikkoa hakuaikaa on vielä jäljellä. Kuljeskelen ympäri asuntoa, imuroin, pyyhin pölyjä yhteisestä kirjahyllystä ja saan iltapäivällä palkinnoksi Sellan pehmeän kehon omaani vasten, kun hän kaataa minut sohvalle ja kuiskaa ettei tiedä mitä on tehnyt ansaitakseen näin ihanan tyttöystävän.

Sellaisina hetkinä kaikki hitaasti laahaavat yksinäiset tunnit tuntuvat jonkin arvoiselta.

*

Sella haki kahteen yliopistoon ja pääsi sisään kumpaankin. Minulle posti toi viisi kirjettä, kaikissa sama teksti: valitettavasti emme voi tarjota sinulle opiskelupaikkaa…

Ainoa näennäisesti hyvä puoli oli siinä, ettei meidän tarvinnut muuttaa asumaan kauas toisistamme. Päätös tuntui itsestään selvältä – Sella pääsi sisään, minä en. Todistettavasti fiksumpana hänellä oli myös valta päättää kaupunki, pakata muuttolaatikkoihin vaatteet, kirjat, astiansa ja minut, jolta ei kysytty tahdonko muuttaa Tampereelle. Totta kai minulla olisi ollut oikeus mielipiteeseen, mutta mitä sen ääneen sanomisesta olisi seurannut? Vaikka kuinka olisin yrittänyt asetella sanani oikein, Sella olisi ajatellut vain sitä, etten minä tahdo hänen kanssaan samaa osoitetta.

Ovessa lukee meidän kummankin sukunimet siististi vierekkäin, mutta asunnossa on Sellan valitsemat värit, tuoksut ja valokuvat. Hän on päättänyt kotiutua, tehdä viidennestä kerroksesta itselleen pesän seuraavan kuuden vuoden ajaksi. Minäkin yritin aluksi, mutten ole onnistunut pääsemään eroon siitä tunteesta, että tämä on vain välipysäkki. Pidän vähäiset tavarani hyvässä järjestyksessä, jotta ne on helppo pakata ja kuljettaa muualle sopivan hetken sattuessa. Johonkin sellaiseen paikkaan, missä en tunne itseäni vieraaksi koko aikaa.


”Pääkirjaston remontti on kuulemma valmistunut”, Sella kertoo ja heittää eteeni lehden auki siltä sivulta, jossa kerrotaan laajentumisen mukanaan tuomista eduista. Minä selaan nopeasti artikkelin pääkohdat ja vastaan, että ehkäpä siellä voisi jonakin päivänä käydä. Voisin nousta aikaisin ja lähteä kävelemään vastasulaneita teitä pitkin kohti keskustaa. Kun aurinkokin paistaa. Hetkeksi ajatus saa minut innostumaan, mutta sitten muistan keskelle meluista puistoa pystytetyn rakennuksen ja rintaani syttynyt kipinä hiipuu.

Oulussa minä voisin lainata Säätiedotus merenkulkijoille, ostaa torilta jäätelöä ja kulkea sillan ylitse Pikisaareen lukemaan suosikkinovellejani suolaveden tuoksuessa kasvoillani.

*

Sukunimi:
Hirvensalo

Etunimet:
Elena Marjaana

Kotipaikkakunta:



Sormeni pysähtyvät enkä pysty enää jatkamaan. Nojaan työtuolissa taaksepäin, katselen niska kenossa kohti kattoa ja mietin, mikä minun kuuluisi ilmoittaa. Nykyinen asuinkuntani? Vai se, jonka tunnen omakseni?

Selaan listaa Akaasta Äänekoskeen ja leikittelen ajatuksella, että pysäyttäisin nuolen Merikarvian tai Rautalammen kohdalle. Paikkoja, joita tuskin osaisin edes osoittaa kartalta, mutta jokin niiden nimissä nostaa hymyn huulilleni. Niissä tuoksuu elävä vesi ja lämpimät kesät. Tampere tuo mieleeni lähinnä valtavat tehtaat ja sateiset lokakuuaamut.

Hetkeksi jätän vastaukseksi Rovaniemen, mutta otan sen pois. Enhän minä voi ilmoittaa kotikaupungiksi paikkaa, jossa en ole koskaan edes käynyt. En sittenkään vaikka osaisin asemakaavan ulkoa unissani ja keskustaan jätettynä minulla ei olisi minkäänlaisia ongelmia suunnistaa paikasta toiseen. Täällä tuskin löydän Hämeenkadulta linja-autoasemalle.


Kotipaikkakunta:
Hämeenlinna


Se tuntuu yhtäkkiä ainoalta oikealta vaihtoehdolta, vaikken ole joulun jälkeen ottanut rautatieasemalta bussia Aulangon suuntaan. Siellä minä kuitenkin olen kasvanut, käynyt peruskoulun, lukion ja haaveillut muutosta muualle. Jonnekin missä vesistö olisi jotain muuta kuin keskustan halkova joki ja ihmiset puhuisivat toisella tavalla. Seitsemänkymmentäviisi kilometriä on liian pieni välimatka siihen, että maisema ehtisi täydellisesti muuttua.

Puolen tunnin kuluttua painan lähetysnappulaa ja suljen tietokoneeni kannen. Katselen taivaalle ja mietin, että jossain tuolla arvosanat ja toiveeni lentävät miljooniksi bittitavuiksi purettuna kohti ihmisiä, joilla on valta hyväksyä tai hylätä minut muutaman rivin perusteella. Olen tehnyt suuren myönnytyksen vaihtamalla pääaineeksi psykologian sijaan muita, sellaisia, joihin ei ole aivan niin vaikea päästä sisään.



Illalla makaan pää Sellan sylissä ja puhaltelen ilmavirtoja hiussuortuviin, jotka laskeutuvat kasvoilleni. Kesken säätiedotusten minä avaan vahingossa suuni ja annan sanojen karata hampaiden välistä.

”Hain tänään yliopistoon.”

Sella katsoo minuun kasvoillaan onnellinen ilme ja silittää poskeani.

”Ensi syksynä voit tulla minun pyöräni tarakalla kouluun”, hän kuiskaa lempeästi.

Minä hymyilen vastauksesi ja nostan ylävartaloani vetääkseni hänet suudelmaan. Mielessäni päätän jo etukäteen hyvittää sen pettymyksen, jonka tiedän aiheutuvan kun postilaatikosta tipahtaa kutsuja pääsykokeisiin Joensuuhun, Ouluun, Vaasaan ja Jyväskylään, mutta ei Tampereelle. En ole aivan varma, kuinka oikein aion selittää asian sillä tavalla, että hän tahtoisi yhä rakastaa minua.
Me olemme ihmisiä,
kirkkaita ja pimeys harteilla

Melba

  • ***
  • Viestejä: 573
Vs: Puolitiessä | sallittu, femme, kaupunkiangsti
« Vastaus #1 : 16.03.2012 21:05:33 »
Aivan ihanan sujuvasti kirjoitetti originaali, tätä oli kyllä ihan harvinaisenkin ilo lukea! Itse juonikin oli ihan just sopiva, paljoa ei tapahtunut mutta kuitenkin ihan riittävästi. Itse tykkään älyttömästi just sellaisista pikkuisista yksityiskohdista kuin tässä on, kuten esimerkiksi tuo eriväristen kukkien siemenet.

Kuvailuakin oli ihan riittävästi, ihan hyvä juttu että esimerkiksi tuosta Sellasta ei ole kauheasti kerrottu yksityiskohtia, pysyy jotenkin paljon selkeämpänä. Yleensä just aina haluaisin tietää enemmän, vaikka jotain hiusten ja silmien väriä tai tarkempia luonneanalyysejä mutta tässä nyt oikeastaan pystyi yllättävänkin paljon päättelemään itse tekstistä.

Hienoja yksityiskohtia oli kans esimerkiks tuo yhteenvedossakin oleva lause ja sitten seuraavat:
Lainaus
Sellaisina hetkinä kaikki hitaasti laahaavat yksinäiset tunnit tuntuvat jonkin arvoiselta.
Lainaus
Ovessa lukee meidän kummankin sukunimet siististi vierekkäin, mutta asunnossa on Sellan valitsemat värit, tuoksut ja valokuvat.
Lainaus
Oulussa minä voisin lainata Säätiedotus merenkulkijoille, ostaa torilta jäätelöä ja kulkea sillan ylitse Pikisaareen lukemaan suosikkinovellejani suolaveden tuoksuessa kasvoillani.
Noihin on jotenkin hienosti kaikessa yksinkertaisuudessaan tallentunut jotenkin hienosti se koko henkilön ajatusmaailma ja taas tässä on niitä ihania yksityiskohtia joita aina vaan jaksan rakastaa. ..Tosin viimeisessä en tuota Säätiedotus merenkulkijoille-juttua ja sen lainaamista oikein tajunnut :--------Dd

Jonkinlaisena kritiikkinä voisin sanoa kuitenkin että tässä oli toisaalta vähän liiankin haaveileva ja avoimeksi jäävä tunnelma. Esimerkiks kertojan ja Sellan suhde ei varsinaisesti oikein selvinnyt mulle mitenkään, nimenomaan kertojan suhtautuminen. Jonkinlaista rakkautta kai se sitten oli, mutta oliko kuitenkaan? Mietteitä siitä olisi kiinnostanut lukea enemmän, olisi jotenkin selkeyttänyt.
Samoin loppu jäi minun mielestäni ehkä vähän liiankin avoimeksi, tai nimenomaan sillä tavalla että se loppui vähän jotenkin liian äkisti ja tuli jotenkin ihan puun takaa. Viimeisessäkin lauseessa on vähän ristiriitaa, koska jos kertoja kuitenkin toivoo edelleen rakkautta Sellalta, miksi tässä koko tekstissä muuten on jotenkin sitten pieni katkeruuden tai kyllästymisen sävy? Tai ennemminkin ehkä pieni epävarmuus olisi noita kahta parempi sana mutta no.

Samoin vähän jäi mietityttämään tämä kertojan mielentila. Jossain oli epämääräinen viittaus masennukseen, en tiedä oliko se sitten vain joku ohimenevä heitto vai oliko sillä sitten ihan syvällisempää merkitystä. Kai, koska tässä nyt useammankin kerran mainittiin ne yksinäiset tunnit ja jaksamattomuus, mutta tästäkin olisi ehkä ollut vähän mielenkiintoista kuulla tarkemminkin. Kuten jo totesinkin niin kaikki yksityiskohdat kiinnostaa mua. :---D

Aivan joo ja tämä kohta:
Lainaus
Selaan listaa Akaasta Äänekoskeen ja leikittelen ajatuksella, että pysäyttäisin nuolen Merikarvian tai Rautalammen kohdalle. Paikkoja, joita tuskin osaisin edes osoittaa kartalta, mutta jokin niiden nimissä nostaa hymyn huulilleni. Niissä tuoksuu elävä vesi ja lämpimät kesät. Tampere tuo mieleeni lähinnä valtavat tehtaat ja sateiset lokakuuaamut.
Joku tässä kyllä sai mut tykästymään oikein kunnolla. En osaa sen suuremmin perustella mutta jotenkin niin ihanan inhimillisen tuntuinen kohta. :--D

Pitäisikö tästä nyt jotain yleispätevääkin vielä sanoa? Hmm no itse kyllä tykkäsin kovasti, just tämäntyylinen kerronta ja kirjoitus jotenkin vaan tuntuu just itelle sopivalta. Hyvin kirjoitettu ja mielenkiintoinen teksti, ruusuja saat minulta nyt oikein urakalla. :--)
ja mitä vähemmän susta mä muistan sen täydellisempi mun mielessäni oot

- Finin lukupiiri -

Solveig

  • Haverisen tyttöjä
  • ***
  • Viestejä: 189
  • Hauskanpito ilman lauseoppia on teeskentelyä!
    • Koilliseen
Vs: Puolitiessä | sallittu, femme, kaupunkiangsti
« Vastaus #2 : 29.03.2012 14:05:18 »
Kiitos kovasti kommentista! ♥

En yleensä tykkää hirveästi selitellä tekstejäni tai avata kaikkia lauseita (koska monesti en itsekään ole ihan varma kaikesta) mutta ehkä teen tällä kertaa poikkeuksen ja yritän vähän valoittaa noita epäselviä kohtia:

Sääntiedotus merenkulkijoille on novellikokoelma (ihan oikea, en tosin ole lukenut sitä - vielä) joka syystä tai toisesta on Elenalle rakas.

En usko Elenan kärsineen masennuksesta, se oli enemmänkin vain heitto. Ehkä pientä ironiaa viitaten siihen, että pitäisi aina jaksaa olla aamusta asti hereillä ja aktiivinen, vaikkei oikeasti olisi mitään tähdellistä tekemistä. Jos jää vain peiton alle lusmuamaan ja tekemään ei-mitään, ajatellaan, että jotain on vialla.

En myöskään usko ihmissuhteiden yksioikoisuuteen ja oikeastaan viha ja rakkaus ovat mielestäni aika lähellä toisiaan. Enkä nyt tarkoita, että Elena vihaisi Sellaa ja varmasti rakastaakin tätä, mutta se, että rakastaa jotakuta ei sulje pois sitä, etteikö välillä kyllästyisi ja kaipaisi jotain muuta. Ja se, että Elena ei pidä yhtään siitä kaupungista, jossa joutuu asumaan. Hän kaipaa pois - ei varsinaisesti pois Sellan luota, mutta pois Tampereelta. Eikä hän tiedä, kuinka selittäisi asian tyttöystävälleen niin, että tämäkin tajuaisi.

Toivottavasti nämä selvensivät edes jonkin verran! Kiitos vielä sanoistasi. <:
Me olemme ihmisiä,
kirkkaita ja pimeys harteilla