Kirjoittaja Aihe: Ontoksi koverrettu, S, raapale  (Luettu 1462 kertaa)

Claire

  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 1 784
  • grafiikka © Ingrid
Ontoksi koverrettu, S, raapale
« : 07.04.2013 18:42:41 »
Kirjoittaja: Claire
Ikäraja: S
Tyylilaji: angstinen raapale
Paritus: ei mainita ja muutenkin aikalailla lukijan omassa päätäntävallassa, mutta itse miellän tämän femmeksi.
A/N: Ei mikään yllätys, että silloin kun pitäisi olla lukemassa koeviikon kokeisiin, tulee aina jotain miljoona kertaa mielenkiintoisempaa tekemistä, ja tällä kertaa se purkautui tämmöisen pienen originaalioneshotin muotoisena tänne Finiin. Oli vain pakko antaa Wordin sauhuta, koska mulle tulee nykyään niin harvoin mitään kirjoituspuuskia.
Osallistun tällä Originaali 10 #2 -haasteeseen ja Multifandom-haaste II:seen. Toivottavasti tykkäätte ja heitätte kommentilla. :)


Ontoksi koverrettu

Sanoit haluavasi tulla vahvemmaksi. Katselin hauraan riitteen muodostumista kasvoillesi, ja kuinka se varkain palsamoitui yhä paksummaksi kerrokseksi. Pelkäsin koskettaa, sillä pelkäsin rikkoa. Nyt kun kosketan, jäljellä ei ole enää tunteita, joihin tarttua, ei edes mitään, mitä rikkoa.

Sanoit haluavasi tulla vahvemmaksi, et tunteettomaksi. Et siksi hiilenkovaksi kuoreksi, jonka tuhkaksi palaneet unelmat rakensivat yllesi. Mutta vaikka titaaniksi vuolit ulkokuoresi, ei se suojellut sinua itseltäsi. Ei siltä onttoudelta, joka valtasi sisimpäsi.

Oletko nyt tyytyväinen? Juoden itseesi tyhjyyden myrkytit minutkin. Maistuuko hyvältä? Otatko lisää? Hyvä tyttö. Sitä minäkin.

Tänään murentui loppukin siitä mikä vielä eilen oli elävää. Kiljuen tippuen hiukkasina hartioiltasi lattian rakojen väliin.

Toivo.

Tänään se kuoli vielä kerran.

Ja me kuolimme sen mukana.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2013 18:44:24 kirjoittanut Claire »
I threw my hands in the air and said:
Show me something

He said: ”If you dare, come a little closer

Herkkuoone

  • Vieras
Vs: Ontoksi koverrettu, S, raapale
« Vastaus #1 : 23.04.2013 18:16:06 »
Heippa ja hyvää iltaa toivottelen kommenttikampanjan merkeissä, josta tekstisi nappasin. :>

Tykkäsin hurjasti ajatuksesta eli siitä, miten ”sinä” halusi tulla vahvemmaksi, mutta teki samalla itsestään tunteettoman, ontoksi koverretun, pelkän kovan ulkokuoren. Tämä jätti kyllä miettimään sitä, miten pelottavan lähellä on mahdollisuus tulla tunteettomaksi, jos tahtoo tulla vahvaksi samalla tavalla kuin tekstin ”sinä”.

Myös tekstin minäkertoja vaikuttaa jännittävältä. Olet onnistunut kuvaamaan hänen hivenen jopa sekavia aatoksiaan hyvin, koska en oikein jaksa uskoa, että ajatukset olisivat tuollaisessa tilanteessa kamalan selvät kenelläkään.  Lukijan on helppo samaistua niihin tuntemuksiin, joita minäkertojakin tuntee: pettymystä, surua, katkeruutta – ironiaakin. Toinen juttu, jota jäin miettimään tämän luettuani, on se, miten ei aina tule ajatelleeksi, että omat teot ja valinnat voivat vaikuttaa vahvasti myös muiden elämään, vaikka sitä ei itse osaisikaan laittaa merkille niitä tehdessään. Kiteytetysti sanottuna tekstisi onnistui siis kuvaamaan oivallisesti jonkun muun tekemän teon vaikutuksia elämään ja sai lisäksi vielä ajattelemaan asioita. :3

Kiljuen tippuen hiukkasina hartioiltasi lattian rakojen väliin.
Mun piti lukea tämä virke varmaan neljä kertaa, ennen kuin onnistuin sisäistämään, mitä siinä lukee. Epäselvyyden aiheuttaa se, että virkkeestä ei ole erotettavissa pääverbiä ja rakenne ”kiljuen tippuen” kuulostaa ainakin minun korvaani tosi hämmentävältä ja sekavalta. Itse olisin muotoillut tuon alun esimerkiksi näin: ”Tippuivat kiljuvina hiukkasina…”, jotta kohta olisi ymmärrettävissä helpommin. :>

Loppuun haluan vielä lainata suosikkikohtani:
Katselin hauraan riitteen muodostumista kasvoillesi, ja kuinka se varkain palsamoitui yhä paksummaksi kerrokseksi.
Siis vau! Tämä kohta kyllä erottui tuolta joukosta upean toteutuksen ja mielenkiintoisten sanavalintojen vuoksi. ”Hauras riite” yhdistettynä palsamoitumiseen. Mm… Ei lainkaan hassumpi ajatus. Tämä kyllä hurmasi tuoreudellaan. :>

Kiitos. : )
~ Herkku.

Claire

  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 1 784
  • grafiikka © Ingrid
Vs: Ontoksi koverrettu, S, raapale
« Vastaus #2 : 23.04.2013 20:53:05 »
Oi, mikä ihana herkkuinen kommentti täältä löytyykään! Mahtavaa huomata, kuinka paljon sä olet näin pienestäkin pätkästä löytänyt kaikenlaista pohtimisen aihetta, ja kiva kuulla sekin, että myös pidit lukemastasi. Tuo ensimmäinen lainaamasi lause on toden totta sekava, mutta toisaalta sekavaksi sen olin tarkoittanutkin. Hyvä kuitenkin, että loppujen lopuksi ymmärsit sanoman. Ja tuo toinen lainaamasi lauseesi puolestaan on myös munkin lempparikohtani tästä tekstistä :D

Mutta hei, kiitoksia vain itsellesi, kun valitsit tämän kommenttikampanjasta ja piristit ihanalla kommentillasi päivääni! :)
I threw my hands in the air and said:
Show me something

He said: ”If you dare, come a little closer