Eli, oliko tuo uuden kauden eka jakso ihan hyvä?
Mun mielestä oli! En halua spoilata sisältöä (olen liian laiska laittaakseni spoiler-tageja
) joten tyydyn toteamaan, että jaksona tuo tämän uuden kauden jakso ei mene mitenkään parhaimpien joukkoon, juonellisesti aika tasainen eikä mitään kovin ihmeellistä, mutta tarina kulki hyvin eteenpäin ja Jodien uusi tohtori piti mielestäni sympaattisuudellaan ja karismallaan jutun kasassa. Ensimmäisen jakson jälkeen vaikutelmani on se, että Jodien tohtorilla on potentiaalia nousta vähintään suosikikseni Tennantin version jälkeen, jos ei jopa yli.
Uuden tohtorin lisäksi oon tosi innoissani myös showrunnerin vaihdoksesta. Saatan kuulua tässä mielipiteessäni epäcooliin vähemmistöön, mutta mielestäni Moffatin valtakaudella DW lähti pahasti alamäkeen, ja suosikkikauteni taitavatkin olla kaudet 2-4. Joo, toki tähän vaikuttaa se, että Tennant on loistava näyttelijä, joka toi Tohtorin rooliin juuri sopivan määrän ihmisyyttä ja lisäksi Roseen yhdistettynä shippausmahdollisuuksia (katsojana oon ikuinen shipperi ja Ten/Rose on Virallinen OTP:ni James ja Lily Potterin lisäksi). Mutta lisäksi Tennantilla oli myös yksinkertaisesti käytettävissään paras materiaali, mistä näytellä. Ecclestonin Tohtorista tykkäsin myös, mutta uuden DW:n ykköskaudella sarja selvästi haki vielä muotoaan ja kärsi siitä (piereskelevät avaruusoliot, anyone?) Kun taas kakkoskaudelle eli Tennantin ekalle kaudelle sarja oli selvästi löytänyt suuntansa. Oli kaudenmittaisia pieniä mysteerejä, mutta samalla suhteellisen selkeitä standalone-jaksoja, joiden jälkeen en jäänyt raapimaan päätäni että mistä tässä oli oikeastaan kyse, niin kuin joidenkin Moffat-kauden jaksojen jälkeen. Ja myös parhaat kumppanit, erityisesti Martha ja Donna. Daviesin kaudella DW:n naishahmot tuntuivat samaistuttavilta ja niiden kohdalla itse asiassa välitin, mitä niille tapahtui.
Moffatilla on kirjoittanut hyviä yksittäisiä jaksoja (Blink <3) mutta kokonaisuudessaan ne kaudet, joilla Moffat on ollut showrunnerina, ei ole miellyttäneet ollenkaan samalla tavalla - lähinnä siksi, että Moffat ei kirjoita naishahmoja, joista pitäisin tai joiden tarinasta erityisemmin välittäisin. Okei, Bill oli sentään jossain määrin samaistuttava, mutta Amy, Clara ja River Song? Aargh. Kuulun tässäkin mielipiteessä ehkä vähemmistöön, mutta kaikista näistä hahmoista jäi sellainen olo, että ne on kaksiulotteisia paperinukkeja, enkä ollut erityisen kiinnostunut siitä, mitä heille tapahtui. Ja koska kumppanit on ihan yhtä tärkeitä sarjan toimimiselle kuin Tohtorikin, olen seurannut muutamia viime kausia vähän toisella silmällä haukotellen.
Nyt kuitenkin suhtaudun odottavasti uuteen kauteen. Jodie Whittaker oli mielestäni ensimmäisessä jaksossa loistava, tarina ei ehkä ollut superjännittävä mutta siinä oli hauskat ja koskettavat hetkensä ja uudet kumppanit vaikuttaa sympaattisilta, joten tässä on toivon mukaan mahdollisuuksia vaikka mihin
suhtaudun positiivisesti myös siihen, että
näissä uusissa jaksoissa nähdään ilmeisesti enemmän uusia pahiksia ja vähemmän vanhoja. Dalekit ja cybermenit on aika nähty, vaikka en koskaan lakkaakaan hymyilemästä sille tosiasialle, että Tohtorin pahin vihollinen on metallimötikkä, jolla on toisena kätenä vispilä ja toisena WC-imukuppi.