Kirjoittaja Aihe: Hengähdys K-11 || Harry/Draco, angst, raapale  (Luettu 5193 kertaa)

Unohtumaton

  • Uno
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 716
Kirjoittaja: Unohtumaton
Ikäraja: K-11
Paritus: Harry/Draco
Genre: angst, raapale
Disclaimer: Potterversumi on J.K. Rowlingin omaisuutta, minä vain lainaan heitä.
Yhteenveto: Paitani on revennyt kohdasta, josta muistan sinun pitäneen henkesi kaupalla kiinni.

A/N: Tähän on vahvasti vaikuttanut DH:n toinen osa, jonka jälkeisiä olotiloja on purettu tähän. Osallistuu Perspektiiviä parittamiseen -haasteeseen. Harryn PoV.


HENGÄHDYS


Haava poskessani kirvelee. Kun käteni pyyhkäisee sen yli, tunnen sormenpääni kostuvan vereen. En pelästy, mutta tunnen inhon mylläävän sisuksiani oman tahtonsa mukaan. Taistelulla on aina hintansa, mutta tämä on sinun aiheuttamasi. Ei sodan, vaan sinun. 

Hiki kaulallani on jäänne Tarvehuoneen palavista sisuksista. Paitani on revennyt kohdasta, josta muistan sinun pitäneen henkesi kaupalla kiinni ja ihosta erottuu mustelma, toinenkin. Niillä on sinun kalpeiden sormiesi muoto. 

Ihmettelen, pudistan päätäni ja ihmettelen taas. Sinussa on kaksi puolta, joista olen tavannut vain toisen ja ainoastaan mustelmat kyljessäni ovat todiste siitä, mitä muuta voit olla. Jostain epäröivän katseen alta löytyy poika, mies, joka luottaa. Uskoo.

On antanut minun pelastaa henkensä.

Sen henkilön haluan tavata uudelleen. Jos elän vielä huomisen koittaessa.

« Viimeksi muokattu: 10.12.2011 14:30:18 kirjoittanut Unohtumaton »

ja ilo viilsi heitä miekan lailla
ja heidän ajatuksensa liitivät maille joilla tuska ja ilo virtaavat yksiin
ja kyyneleet ovat siunauksen viini.

listaus

Sädekehä

  • Hömelö otus
  • ***
  • Viestejä: 1 180
  • Until you believe
Vs: Hengähdys K-11
« Vastaus #1 : 18.07.2011 15:31:05 »
Hui meni ihan kylmät väreet tätä lukiessa! En ole itse DH:n toista osaa nähnyt, mutta osaan kyllä kuvitella sen aiheuttavan erinäisiä tunnepatoutumia, joita pitää päästä purkamaan. Tästä välittyi voimakkaasti suuret tunteet ja kaikessa lyhyydessään tämä oli minusta kaunis, hillityn hallittu, mutta tunnelmallinen. Rakastan raapaleita juurikin siksi, että niin vähään saa mahdutettua hyvässä tapauksessa niin paljon. Yksi ainoa hetki ( tai monia muutamalla rivillä ) ja kuitenkin niin paljon tunnetta. (:

Harry ja Draco on parituksena mulle edelleen etäinen huolimatta siitä, että pidän heistä kovasti. Tähän olit valinnut kuitenkin erilaisen ja raikkaan näkökulman, joka istui kivasti canoniin. Kutkutteleva ajatus, miten Harry kaiken sen kauheuden keskellä ajattelee Dracoa, ikuista vihollistaan, jonka hengen hän pelasti ja sen jälkeen kaikki muuttuikin. Pidin tosi paljon avoimesta lopusta, joka kuitenkin antoi lukijalle viitteitä jatkosta ja heidän mahdollisista tunteistaan. Kuvailit muutenkin Tylypahkan taistelun tapahtumia uskottavasti, sellaisella ihanan rauhallisella tyylillä. Ihan kuin aika olisi pysähtynyt, ja Harry seisoisi parhaillaan kuoleman partaalla katsellen Voldemortin loitsun lähestymistä, ja silti ainoa asia, mitä hän pystyi ajattelemaan, oli Draco. Okei, aika random esimerkki, mutta hyvin pysähtynyt tunnelma, ja hyvin toimiva sellainen!

Kirjoitat minusta nätisti. Melko yksinkertaisesti saat aikaan haikean kauniin tunnelman. Lauseet soljuvat eteenpäin miellyttävästi ja teksti on visuaalisestikin oikein mukavaa ja helppolukuista. Yksityiskohdat, kuten tuo haava poskessa, toivat realistisuutta ja myös hektisyyttä (en osaa selittää järkevästi tuntemustani, mutta minusta on jotenkin järjettömän suloinen ajatus, että yksi ainoa pieni haava herättää huomion, vaikka ympärillä myllertää sota). Nimi oli myös kaunis ja pysäyttävä, hyvin osuva kuvaamaan koko raapaletta. Yksinkertaisuus toimi myös tässä tapauksessa. Mitään ei ollut muutenkaan liikaa, kaikki oli juuri niin kuin pitikin.

Lainaus
Niillä on sinun kalpeiden sormiesi muoto.

Ai että! Minusta tässä oli jotain niin kaunista ja herkkää. Muutama muukin lause hypähti miellyttävästi silmiin, mutta jos lähden enemmänkin lainailemaan, joudun postaamaan tähän koko ficin. :D Lopetus oli (kuten taisin jo sanoa) myös erittäin hyvä. Sellainen kaihoisa, kuitenkin päättäväinen ja antaa lukijalle vallan päättää, mitä heistä kahdesta oikein tuli.

Kiitos, tämä oli hieno!
All I wanted was you

Ava by Sinderella

Unohtumaton

  • Uno
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 716
Vs: Hengähdys K-11
« Vastaus #2 : 27.07.2011 23:46:20 »
Sädekehä: Tämä oli kyllä yksi iso tunnepatouma ja onneksi se valui paperille suhteellisen selväjärkisenä ja ymmärrettävänä tekstinä, koska aineksia oli kyllä moneen.  :D

Ajan pysäyttäminen olikin tämän kirjoittamisessa vahvasti läsnä ja otsikko kertookin kaiken sen, mitä tämä on. Hetki sodassa, hengähdys, joka kuitenkin saattoi (lukijasta ja tulkinnasta riippuen) olla käännekohta suuntaan tai toiseen. Nyt kun tätä uudestaan lueskelen läpi ja huomaan omat tunnekuohuni sanoiksi puettuina, olen tyytyväinen. Ihanaa, että tämä upposi sinuunkin ja kiitos tuhannesti piristävästä kommentista!




ja ilo viilsi heitä miekan lailla
ja heidän ajatuksensa liitivät maille joilla tuska ja ilo virtaavat yksiin
ja kyyneleet ovat siunauksen viini.

listaus

Hellitrix

  • Vieras
Vs: Hengähdys K-11
« Vastaus #3 : 28.07.2011 00:45:53 »
Kaunista!

Yksi niistä ficeistä, jotka todellakin antavat uutta perspektiiviä asioihin. Voisin kuvitella muistelevani tätä kun seuraavan kerran luen KV:tä. Kuvailusi oli sangen hienovaraista ja kauniisti punottua. Hienoimmaksi piirteeksi nimeäisin sen, että mitään ei luvattu eikä mitään rikottu. Näiden ajatuksien voisin helposti kuvitella löytyvän Harryn päästä tuona päivänä. Kiitoksia siis tästä.

Antelope

  • Vieras
Vs: Hengähdys K-11
« Vastaus #4 : 28.07.2011 17:43:20 »
Huuuw, todella kaunista tekstiä!

Pidin tästä todella paljon. Jaa öö... En oikein osaa sanoa mitään muuta, koska olin tänään aikaisemmin kuumeessa ja öörgh.


Nuhaisin terveisin Antelope :-*

Unohtumaton

  • Uno
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 716
Vs: Hengähdys K-11
« Vastaus #5 : 01.08.2011 19:32:03 »
Hellitrix: Hihii, kiitos tuhannesti! En voi sanoa muuta kuin että piristit päivääni kummasti.  :D

Antelope: Samat sanat tänne. Hienoa, että pidit ja toivottavasti olo on jo parempi! Kiitos.

ja ilo viilsi heitä miekan lailla
ja heidän ajatuksensa liitivät maille joilla tuska ja ilo virtaavat yksiin
ja kyyneleet ovat siunauksen viini.

listaus

culliina

  • Jälleen täällä!
  • ***
  • Viestejä: 974
  • Illuxit novus dies
Vs: Hengähdys K-11
« Vastaus #6 : 01.08.2011 19:40:01 »
Tiedätkös, onnistuit kuvaamaan Dracon niiiin aitona, todellisena, ihanana, herkkänä, todellisena ja kauniina, että nyyh! Ah, niin kaunista. <3

Kaunein oli tämä:
Lainaus
Jostain epäröivän katseen alta löytyy poika, mies, joka luottaa. Uskoo.
Alkoi itkettää, niin kaunista, mutta kuitenkin surullista. Miksi sen pojan piti olla piilossa? Miksei se voinut tulla päivänvaloon, esittäytyä ja näyttää hyvyytensä koko maailmalle? Miksi sen täytyi olla kahlittu pahuuteen ja julmuuteen, vaikka se ei sinne kuulunut? Eih, tämä oli niin herkän kaunis. Kiitos.

~Culliina
Kunhan t*ppara häviää.

Ava a la zilah

Unohtumaton

  • Uno
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 716
Vs: Hengähdys K-11
« Vastaus #7 : 03.08.2011 23:46:39 »
culliina: Voi kiitos! Sitä aina mielessään hiljaa toivoo, että ihmiset löytäisivät ja saisivat raapaleesta sen samanlaisen tunnelatauksen ja tunteiden kirjon kuin mitä itse kirjoittaessa saa ja tämän kanssa näin on tainnut käydä. Kiitos, kiitos, kiitos!

ja ilo viilsi heitä miekan lailla
ja heidän ajatuksensa liitivät maille joilla tuska ja ilo virtaavat yksiin
ja kyyneleet ovat siunauksen viini.

listaus

Sisilja

  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 053
Vs: Hengähdys K-11
« Vastaus #8 : 05.08.2011 20:26:59 »
Oih.

Olen lukenut tämän varmaankin puolen tusinaa kertaa, ja nyt päätin, että jos jokin ficci saa minut palaamaan sen pariin uudelleen ja taas uudelleen, on se kyllä enemmän kuin ansainnut kommentin. Vaikka sitten ylitunteellisen ja ylistävän sellaisen.

Ensinnäkin, rakastin Harrya tässä. Olit vanginnut hänet tähän kerta kaikkiaan loistavasti, tuonut esiin sen kirjoista (ja miksei nyt elokuvistakin) tutun sankarin, joka antaa loppujen lopuksi anteeksi pahimmalle kilpakumppanilleen ja vihamiehelleenkin, eikä osaa kantaa kaunaa ikuisuuksia. Ja vaikka hän ja Draco eivät canonin perusteella ikinä uutta alkua saaneetkaan, tämä jättää jälkeensä ihanan toiveikkaan mielen. Harry on itsepäinen ja voimakastahtoinen kaveri, joka taistelee haluamansa eteen. Minä tahdon vakaasti uskoa siihen, että hän saa vielä pelastettua Dracon lopullisesti. Niin, taisinkin unohtaa sanoa, että toisin kuin esimerkiksi Sädekehä, minä olen Harry/Dracon kannattaja henkeen ja vereen ja olen varmasti kahlannut läpi melkein kaikki asetelmat, joita tästä parituksesta löytyy. Silti tässä ficissä oli vahva uutuuden tunne, sillä tämä on vain välähdys, palanen elämästä, joka jättää kaiken juuri sopivan auki, jotta kaiken maailman kliseet loistavat poissaoloaan. 

Toiseksi, rakastin myös Dracoa tässä, oikeasti. Sait häneen juuri sopivasti sitä pelkoa ja heikkoutta, jota Rowlingin hahmossa on, sillä toisin kuin Harrysta, Dracosta ei olisi ikinä sankariksi, ei ainakaan siitä kirjojen Dracosta. Ja tämän ficin Draco voisi minusta aivan hyvin olla kirjojen Draco, mitään eroa ei ehkä huomaa, paitsi sen, että kuvailit Dracoa kadehdittavan kauniisti ja herkästi. Ihastuin juuri häntä kuvaaviin kohtiin, kuten:

Lainaus
Taistelulla on aina hintansa, mutta tämä on sinun aiheuttamasi. Ei sodan, vaan sinun.
Minusta on hienoa, että Harry tajuaa, kuinka suuri merkitys Dracolla on. Jotain on nyt muuttumassa, pysyvästi. Sen aistii tästä kohdasta, pysäyttävää ja vavahduttavaa.

Lainaus
Ihmettelen, pudistan päätäni ja ihmettelen taas. Sinussa on kaksi puolta, joista olen tavannut vain toisen ja ainoastaan mustelmat kyljessäni ovat todiste siitä, mitä muuta voit olla. Jostain epäröivän katseen alta löytyy poika, mies, joka luottaa. Uskoo.

On antanut minun pelastaa henkensä.
Tämä tässä on suosikkikohtani kohtani, ellei se sitten ole viimeiset kaksi lausetta, jotka ovat täydellisen upeat lopetuslauseet. Tässä on kuitenkin ihanaa, pinnan alla väreilevää tunnetta ja odotusta, jonka vertaista en ole saanut lukea vähään aikaan tämän parituksen ficeissä. Tuntuu, kuin rakastuisin heihin uudestaan. Nyyhkytän kohta, käyttämäsi kieli on niin korvaamattoman kaunista. En tainnut kirjoitustyyliäsi vielä mainitakaan, mutta se teki minuun lähtemättömän vaikutuksen ja uskon, että metsästän pian muita tekstejäsi käsiini, etten menetä tätä tunnetta.

Pidin tästä siis lyhyesti sanottuna mielettömästi, luulen että tallennan tämän arkistoihini, että voin lukea tätä vielä vuodenkin päästä ja hymyillä yhtä hölmösti kuin nyt.

Ah ja niin, kun sunnuntaina menen katsomaan Part kakkosen toista kertaa, aion ehdottomasti lukea tämän vielä ennen leffaa, jotta osaan olla juuri oikeassa tunnetilassa teatteriin astuessani.

Ficin nimi on muuten täysosuma, parempaa ja kuvaavampaa ei varmasti ole.

Sanattoman suuret kiitokset!
Kirjoittamisen riemusta

Avasta kiitos aijulle!

Unohtumaton

  • Uno
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 716
Vs: Hengähdys K-11
« Vastaus #9 : 24.08.2011 00:07:15 »
Susityttö: Oi! En tiedä miten päin olla, kun luen palautettasi, mutta tässä kyllä väkisin jo punastuu.  :D

Ensinnäkin se, että hahmoista löytyi niitä puolia, mitä kirjoissa on, on hieno kuulla. Ja että hahmoihin voi rakastua yhä uudestaan ja uudestaan... no niin, saat minutkin jo nyyhkyttämään äärimmäisen kauniilla kommentillasi! Olen täysin sanaton tässä tällä hetkellä, joten kiitos, kiitos, kiitos ja kiitos! Jään tänne ruudun taakse hymyilemään hassusti.  :D

ja ilo viilsi heitä miekan lailla
ja heidän ajatuksensa liitivät maille joilla tuska ja ilo virtaavat yksiin
ja kyyneleet ovat siunauksen viini.

listaus

Angelina

  • such is life
  • ***
  • Viestejä: 6 533
Vs: Hengähdys K-11 || Harry/Draco, angst, raapale
« Vastaus #10 : 27.03.2012 18:11:02 »
Tää oli hyvin erilainen verrattuna muihin lukemiini H/D -ficceihin, mutta erottui kyllä edukseen. Vaikka tämä raapale olikin, niin tässä oli silti mukana tunnetta enemmän kuin monissa pidemmissä teksteissä. Oi vitsi. En saa sanottua (taaskaan) mitään järkevää, mutta tää oli mahtava. Ihana.


or perhaps in slytherin,
you'll make your real friends


bannu © Inkku

Unohtumaton

  • Uno
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 716
Vs: Hengähdys K-11 || Harry/Draco, angst, raapale
« Vastaus #11 : 14.01.2013 21:02:15 »
Angelina: Ihanaa että pidit! Tämä raapale on kyllä ehdottomasti omakin suosikkini, vielä kun saisi pidempää tekstiä aikaiseksi tällaisella latauksella kuin mitä tässä on. Kiitos!

ja ilo viilsi heitä miekan lailla
ja heidän ajatuksensa liitivät maille joilla tuska ja ilo virtaavat yksiin
ja kyyneleet ovat siunauksen viini.

listaus