Olipas… mielenkiintoinen UMK-finaali!
Olen yrittänyt tässä koota ajatuksiani eilisillan jäljiltä, mutten oikein tiedä, mistä aloittaisin. :’D
Yleisesti ottaen voi kyllä iloita, että UMK:n sellainen keskitaso on noussut vuosi vuoden perään! Mikään esitys ei ollut huono, ja oikeasti huomaa, että sekä Yle panosti tuotantoon ja artistit kovasti esityksiinsä. Voin esimerkiksi kuvitella, että jos vaikkapa
Cyan Kicks olisi osallistunut tällä biisillä ja lavashowlla vuonna 2022 UMK:hon, olisi se todennäköisesti päihittänyt The Rasmuksen. Tänä vuonna Cyan Kicks ei ammattimaisesta esityksestään huolimatta kuitenkaan taistellut edes kärkipaikoista - minkä toisaalta ymmärrän senkin. Vaikka live-esitys oli oikein mukiinmenevä ja yhteneväinen (ei esimerkiksi onneksi ollut päänsärkytaustaa kuten Hurricane-esityksessä vuonna 2022
), ei se itsessäni herättänyt mitään selkeää vau-tunnetta, ja siksi ymmärrän, miksi se ei menestynyt niin hyvin yleisöäänissä kuin alunperin olin ajatellut, vaikka huomaa kyllä, kuinka ammattimainen bändi Cyan Kicks on ja varmasti lavashowta olisi ehtinyt hioa Euroviisuja varten.
Sexmane yllätti kyllä positiivisesti, mahtavaa energiaa ja tulkintaa laulajalta! Vaikkakin ehkä olisin odottanut vielä jotain enemmän lavashown osalta. Toisaalta ymmärrän ajatuksen noiden ”lonkeroiden” takana, mutta välillä ne tuntuivat vähän sekavilta ja jollain lailla myös rajoittavilta Sexmanen liikkuessa lavalla. Jotain lonkeromaista olisin sen sijaan ehkä toivonut
Cyan Kicksin lavaesitykseen, koska lonkeroita oli näkyvillä myös heidän musiikkivideossaan.
Ymmärrän myös ajatuksen
Sinin lavashown takana ja asunvaihto on ideana hyvä, mutta mun mielestä siinäkin toteutus jäi hieman sekavaksi ja pliisuksi. En yhtään tykännyt Sinin esiintymisasusta alussa, se oli aika väritön ja sekava taustaa vasten. Tykkäsin paljon enemmän lookista outfitin vaihdon jälkeen, vaikkakin sekin oli toki yhä pliisun värinen, mutta kuitenkin vähän enemmän sen tyylinen, mitä hänen musiikkivideossaan nähtiin. Sinille olisin siis toivonut jotain räväkämpää väriä ja toteutusta sekä outfitin että lavashown kannalta. Ymmärrän, miksi Sini sai vähiten yleisöääniä, vaikka ei hänen esityksensäkään tosiaan missään nimessä huono ollut. Mutta ehkä omasta mielestä heikoin näistä seitsemästä. Biisi on kyllä silti edelleen mun guilty pleasure
Mikael Gabriel x nublu oli myös ihan hauska esiintymisnumero, mutta siinäkin tuntui, että energiaa hävisi sen rajoitetun tilan takia. Siitä tuli vähän mieleen viime vuoden Ranskan edustaja
La Zarra, joka koko biisin ajan heilui korokkeen päällä pystymättä hirveästi liikkumaan. Mutta joo, hyvin ja ammattimaisella otteella pojat vetivät, ei sinänsä mitään moittimista!
Jesse Markinin esitys oli hyväntuulinen ja ammattimainen sekin, mutta ei siitäkään tullut mitään vau-fiilistä, tai että olisi jäänyt mitenkään vahvasti mieleen.
Oikeastaan ainoat, jotka herättivät mussa live-esitysten jälkeen vahvoja (vaikkakin hyvin eri tavoin vahvoja
) tunteita ja siten kuuluivat omaan top2:eeni, olivat
Sara ja
Windows95man.
Ja joo, mä olin hirmu investoitunut
Saraan ja live-esitys ei todellakaan pettänyt odotuksia! Musta se oli todella kaunis ja koskettava veto, ja toi itselle tipan linssiin. Vokaalit (vaikkakin erittäin hyvät sellaiset) kuulosti joo vähän eriltä kuin studioversio, mutta sama päti mun mielestä ihan kaikkiin esiintyjiin - mikä on erittäin ymmärrettävää, koska kyseessä on kuitenkin live-esitys! Aluksi vähän ihmettelin Saran kasvojen edessä heiluvaa hehkulamppua, mutta esityksen edetessä totuin siihen ja kun näki kokonaisuuden kauempaa, niin sytyin sille (kuin hehkulamppu konsanaan
). Kaikkien live-esitysten jälkeen Sara oli mun ehdoton suosikki, ja äänestinkin häntä moneen otteeseen. Pakko myös tähän vielä todeta, kun Saraa on verrattu Loreeniin, niin mä en itse nähnyt mitään vahvaa yhtäläisyyttä näiden kahden välillä - ainoastaan, että molemmat ovat kauniita tummahiuksisia naisia (mutta onhan Sinikin tummahiuksinen) ja että molempien asuissa oli beigeä väriä (mutta niin oli myös Sinin asussa - ja hei, ei unohdeta Windows95manin speedoja
). Musta Saran biisi ja esitys olivat uniikkeja ja hän olisi kyllä erottunut edukseen viisuissa, ja koska olin niin investoitunut Saraan, niin toki se vähän harmittaa, ettei hänestä Suomen edustajaa viisuihin tullut. Uskon kuitenkin, että Sara on saanut UMK:hon osallistumisesta irti jo hyvin paljon - tunnettavuutta paitsi Suomessa myös ulkomailla - ja toivon, että hänen uransa lähtee nousukiitoon UMK:n myötä, vaikkei hän viisuihin tänä vuonna nyt päätynytkään Suomea edustamaan!
Tästä sitten päästäänkin meidän edustajaan,
Windows95maniin.
Liveshown jälkeen täytyy myöntää, että tämä esitys kasvoi omalla top-listallani tosiaan sinne kakkossijalle missä se ei todellakaan aiemmin ollut, ja saatoin heittää tälle numerolle myös yhden äänen.
Hymyilin oikeasti koko esityksen ajan - se oli
hyvällä biisin henkeen sopivalla tavalla sekava ja kokoajan mietin, mitä tapahtuu seuraavaksi, ja aina tapahtui jotain joka osasi yllättää, ei luoja
Eihän sitä voinut olla nauramatta, kun mies ilmestyy munan sisältä ja sen jälkeen heiluu lavalla munasillaan.
Pyykkinarulla laskeutuvat shortsit olivat kyllä piste i:n päälle ja saivat mut hirnumaan, samoin kuin loppushow, ai että! Henrin vokaalit olivat myös ihan hyvää luokkaa ja kantoivat biisin, mutta toivon, että hän parantaa vielä viisuihin mennessä erityisesti korkeita nuottejaan. Musta on tärkeää, että myös laulu onnistuu nappiin, vaikka lavashow kyllä viekin vähän huomiota vokaaleista
En toki sano, että se olisi huono juttu.
Vaan en kyllä yhtään osaa sanoa, miten W95man tulee menestymään viisuissa! Voin kuvitella sen pääsevän finaaliin ja saavan yleisöääniä. Tuomaristoääniä se tuskin tulee haalimaan, mutta toisaalta fiilis on sellainen, että aivan se ja sama, vaikkei saakaan.
Se on hauska esitys, joka saa katseen kiinnittymään ruutuun, eikä varmasti jätä katsojaa kylmäksi!
Tämän vuoden UMK:ssa oli aivan super hyviä väliesityksiä myös! Erityisesti sykähdytti
Kuumaan ja
Benjaminin avausnumero sekä tietenkin
Käärijän ja
Erika Vikmanin väliesitys.
Cha cha cha on edelleen niin huippu, eikä sitä voi kuulla liikaa - oli myös kiva nähdä viime vuoden sama tanssijakokoonpano koossa taas, ja oli hauskaa, että tanssijoita oli lisääkin, ja heidän muodostama pitkä ”possujuna” oli ihana! Saatoin myös ihkuttaa kuin teinityttö konsanaan, kun
Joker Out antoi Slovenian raadin pisteet.
Mutta joo kaiken kaikkiaan hyvä UMK-finaali oli ja hyvillä mielin odotan Euroviisuja, enkä ole todellakaan harmistunut meidän edustajasta, vaikka Sara tietty olikin lempparini
Tuntuu ihan kivalta keskarit pystyyn -meiningiltä lähettää W95man Ruotsiin
Toukokuuta odotellessa!