Kirjoittaja Aihe: Hobitti: Viisi kertaa minä ja sinä [Kili & Fili, K-11] 2/5  (Luettu 1988 kertaa)

Gwenhwyfar

  • cinderella
  • ***
  • Viestejä: 478
Kirjoittaja: Gwenhwyfar
Genre: Draama, (sort of) alternative universe, angst, deathfic
Fandom: Hobitti
Ikäraja: K-11
Hahmot: Enimmäkseen Kili ja Fili, Thorin Tammikilpi ja muut.
Vastuunvapautus: Kaikki kunnia J. R. R. Tolkienille

Summary: Neljä vuodenaikaa, neljä maailmaa, neljä sinua ja neljä minua. Ja sitten oli vielä se yksi.
A/N: Tämä viisi osaa sisältävä saaga osallistuu Saaga- sekä Vuodenaika-haasteeseen - sinne suuret kiitokset!




V I I S I   K E R T A A   M I N Ä   J A   S I N Ä


K e v ä t  (  j a   v a i n   m e   k a k s i   a u r i n g o n   a l l a  )

Kevät oli Kilin lempivuodenaika, aina nuoresta pojasta lähtien. Kääpiö ei voinut olla vastustamatta kukkaan puhkeavien niittyjen ja tuoreiden lehtien tuoksua, saatikka kevätpurojen sulosointuista tanssia. Pitenevät päivät, lämpimämpi aurinko ja takaisin vedeksi sulava lumi synnytti Kilin sisällä suuren määrän toivoa, jota ei edes sumuisimmat päivät voinut vaientaa.  Toivoa tulevasta, toivoa hauskasta ja toivoa rakkaudesta.

Eräänä keväisenä aamuna herätessään Filin vaimeaan kuorsaukseen, huomasi Kili sänkynsä vierellä paketin. Hänen onnistui hillitä äärimmäinen kiinnostuksensa veljensä heräämiseen asti, sillä harmaassa paperissa luki Kilin lisäksi Fili. Kilille ominaiseen tapaan kärsivällisyyttä ei riittänyt kuitenkaan pitkäksi aikaa, nimittäin pian Fili heräsi haiseviin kääpiönjalkoihin naamansa edessä. Tämä aiheutti hetken painituokion, joka päättyi Thorinin vahvoihin sanoihin.

”Lopettakaa kinastelu ja avatkaa lahjanne”, sanoi Thorin. Taistelu pysähtyi kuin seinään. Fili ihmetteli, mitä hänen enonsa oikein tarkoitti sanalla ”lahja”. Ei hän tiennyt mitään mistään lahjasta, eikä nyt edes ollut kummankaan kääpiöpojan syntymäpäivä. Ihmetys päättyi Kilin tietäväiseen virneeseen.

”Olisit voinut edes mainita!” Fili huudahti muka suuttuneena, mutta ei jaksanut sen pidempään välittää veljensä kepposista, nimittäin Thorin oli nostanut kaksikon väliin harmaaseen paperiin käärityn paketin, joka ei ollut paljon kyynärää pidempi. Kili hyökkäsi paketin kimppuun kuin nääntynyt korppi hyökkää lihanpalan kimppuun. Silmän räpäyksessä paperi oli heitetty pois.

Huoneen valtasi hiljaisuus. Veljekset tuijottivat pää kallellaan kapistuksia, joita he olivat nähneet vain suursalin valtaisissa juhlissa niiden kääpiöiden kourissa, jotka loivat ilmoille toinen toistaan kauniimpia lauluja. Kaikki kolme katsoivat noita kahta viulua, Fili ja Kili hämmästynein, ja Thorin hymyilevin silmin. Kääpiöpoikien eno kertoi ostaneensa ne läheisestä kylästä muutamaa päivää aikaisemmin täysin ajattelematta, mitä niillä tekisi. Sitten edellisenä iltana hän oli päättänyt antaa ne siskonpojilleen yllätyksenä.

”Mutta Thorin-eno, emmehän me edes osaa soittaa näitä kapistuksia”, sanoi Kili hivenen pettyneenä. Hän oli odottanut jotain hauskempaa.

”Viuluja”, korjasi Fili oikein ylpeänä tiedoistaan. Hän otti toisen soittimista ja asetti jousen viulun kielille. Varovasti Fili liikutti kättään päästäen ilmoille mitä kauheimman äänen. Kippurassa nauraneen Kilin mielestä ääni kuulosti siltä, kuin sikaa olisi tapettu. Kevyt puna nousi Filin vielä karvattomille kasvoille.

”Ette ehkä osaa soittaa niitä”, Thorin aloitti ja hillitsi Kilin naurunräkätyksen kevyellä kädenheilautuksella. ”Ette osaa soittaa niitä vielä”, Durinin suvun perijä sanoi ja viittoi poikia ottamaan oman viulunsa. Fili valitsi itselleen soittimen, joka oli vaaleampaa puuta, kuin toinen. Siihen oli kaiverrettu pieniä riimuja, jotka myöhemmin osoittautuivat lyhyen laulun sanoiksi. Kilille taas jäi tummasta pähkinäpuusta valmistettu viulu, jonka sileä pinta hohti auringonvalossa kuin itse aurinko.

Heti samana aamuna Kili juoksi kevään tuomien kukkien värittämälle niitylle, istui maahan ja aloitti kiivaan harjoittelun, jota jatkui aina siitä hetkestä pitkälle loppukevääseen. Aluksi soitto oli kuin talven jälkeisillä heikoilla jäillä kävelyä, mutta mitä pidemmälle kevät kului, sitä paremmaksi Kilin soitto kävi.

Fili ei harjoitellut yhtä ahkerasti. Häntä kiinnosti enemmän vanhojen ja maailmaa nähneiden kääpiöiden tarinoiden kuuntelu ja seikkailuihin eläytyminen, tulihan hänen tietää kaikki tällaiset asiat, kun hän joku päivä hallitsisi Yksinäistä Vuorta. Lopulta Fili kuitenkin kävi kateelliseksi veljensä taidoille, ja päätti silloin tällöin liittyä veljensä seuraan tämän lähtiessä kukkaniityille soittelemaan.

Pian Fili sai huomata, kuinka taitava Kilistä oli tullut. Hän soitti viuluaan retkiltään palanneiden lintujen laulun tahtiin tietynlaisessa duetossa. Ensin Kili soitti muutaman sulosoinnun, joihin rastaat sitten vastasivat. Kili taas vastasi linnuille ja niin edelleen. Aluksi Fili tyytyi vain kuuntelemaan tuota kevään tanssiksi nimeämäänsä duettoa, mutta kevään viimeisellä viikolla aivan ennen kesän tuloa, uskalsi hänkin liittyä mukaan soittoon.

”Ethän sinä koskaan lähde siitä pois?” Kili kysyi kevään viimeisenä iltana sillä samaisella niityllä katsellen taivaalle tasaiseen tahtiin syttyviä tähtiä.

”En.” Niin vaihtui harvinaista kauniimpi kevät lämpimään kesään.

« Viimeksi muokattu: 19.02.2015 18:45:10 kirjoittanut Beyond »

Gwenhwyfar

  • cinderella
  • ***
  • Viestejä: 478
K e s ä   ( j a   v a i n   m e   k a k s i   k u n i n k a i n a )


Kesä ei koskaan ollut yhtä mukava, kuin kevät. Aina oli liian kuuma, liian kuiva tai liian aurinkoinen. Suurimman osan kesäpäivistään nuori Fili vietti loikoillen varjossa jaksamatta tehdä yhtikäs mitään, jaksamatta nousta saatikka liikkua. Kesä ei muutenkaan kuulunut hänen suosikkeihinsa. Kuumuus teki kääpiön väsyneeksi, ja väsymyksen myötä tuli kärttyisyys ja ärtyneisyys. Raskas ilma painoi pojan hartioita, mutta vielä enemmän hänen luomiaan.

Kili piti kesästä, vaikkei kuitenkaan yhtä paljon kuin keväästä. Hänestä oli mukava vilvoittaa jalkojaan kahlaamoissa, kuunnella luontoa ja metsästää hyviä varjoisia lepopaikkoja mitä kummallisimmista kohteista. Yhtenä kesänä ollessaan aivan pieni, hän kiipesi valtavan tammen latvaan vain huomatakseen, että kääpiön ei kannattaisi kiivetä latvuston heikoille oksille. Pudottuaan hän mursi jalkansa. Sittemmin Kili oli ollut vähän tarkempi varjopaikoistaan.

Fili nojasi pyökkiin pää nuokahtaneena eteenpäin.  Hän näki unia suurista valtakunnista ja kuninkaista ja heidän linnoistaan. Kevyt hymy karehti kääpiön kasvoilla.

Kili taas ei voinut olla ottamatta kaikkea iloa irti veljensä rauhasta. Hän hiipi pyökin taakse niin hiljaa kuin kääpiönjaloillaan pystyi, ja säikäytti veljensä hereille. Tämä kolautti päänsä pyökin runkoon lisäten syntynyttä kiukkua.

”Kili!” hän huusi ja ponnahti seisomaan päätään pidellen. ”Onko sinun aina pakko?!”

Kili nauroi kippurassa, eikä hänen sanoistaan meinannut saada selvää. ”Sinä – hehehehe - olisitpa nähnyt – hahahaa – voi että!” Kääpiö nauroi, mikä ei ollenkaan auttanut tilannetta.

”Sinä olet ihan tyhmä ja ajattelematon idiootti!” Fili huusi vihan punan noustessa kasvoille. Hänen oli vaikea pidätellä itsensä paikoillaan, sillä juuri nyt hän olisi vain halunnut hyökätä veljensä kimppuun. ”Ei ihme, kun tekevät minusta kuninkaan jonain päivänä. Sinusta ei olisi siihen!” Nämä sanat keskeyttivät Kilin naurunremakan, Fili oli osunut arkaan paikkaan.

Hitaasti Kili nousi seisomaan ja pyyhki samalla vaatteistaan suurimpia likoja hitain liikkein. Hän katsoi veljeään kyyneliä pidätellen. ”Oletko tosiaan – sitä mieltä?” hän kysyi alahuulen väpättäessä.

”No olen! Sinä et koskaan mieti, mitä suustasi päästät, saatikka mitä teet. Sinä olet ihan villi, eikä villejä oteta valtaistuimille istumaan”, Fili huusi välittämättä Kilin kasvoille nousseesta ilmeestä, joka välitti vahvan kivun sanomaa.

Kili oli pitkään hiljaa. Hän vihasi olla veljensä varjossa, vaikka kesäisin halusikin viileän paikan. Filin varjo oli vaan liian tumma, liian suuri ja aivan liian raskas nuoren kääpiön jaksettavaksi. ”No minusta sinäkään et kyllä ajatellut sanojasi äsken…” Fili sanoi hiljaa.

”Mutta sinä tiedät että ne ovat totta!” Fili huusi ja käveli tömisevin askelein pois veljensä luota läheiselle purolle vilvoittamaan jalkojaan – ja päätään. Päästyään jääkylmän veden kanssa kosketuksiin, alkoi Filin päässä tapahtua. Hän ymmärsi tehneensä väärin pitkän mietinnän jälkeen. Hän tiesi, että nyt olisi vuorossa anteeksipyyntö ja toivottavasti myös anteeksianto. Ei hän oikeasti ollut sitä mieltä veljestään, vaikka hän aina välillä olikin vähän hankala. Hän rakasti veljeään, enemmän kuin mitään tässä halvatussa maailmassa. Kili merkitsi hänelle kaikkea, jos ei olisi veljeä, ei olisi Filiäkään.

Fili oli pitkään puron rannalla. Hän odotti uskallusta nöyrtyä ja mennä takaisin Kilin luo. Kääpiö heilutteli jalkojaan kylmässä vedessä oikeaa hetkeä odottaen. Pian kuitenkin hetki tuli hänen luokseen.

”Fili?” Sanoi Kilin ääni Filin takana. ”Anteeksi, että tein mitä tein. Sattuuko siihen sinun päähäsi vielä?” Kili sanoi ja astui askeleen lähemmäksi. Fili ei kuitenkaan kääntynyt, sillä nöyrtyminen oli paljon vaikeampaa, kun oli odotettu. ”Fili?”

Fili pudisti päätään. Kili otti sen lupana istua veljensä viereen ja upottaa jalkansa veljensä jalkojen viereen. ”Fili, sano jotain”, Kili sanoi kuunneltuaan tarpeeksi kauan hiljaisuutta.

”En minä tarkoittanut sitä”, Fili lopulta huokaisi. ”Sinusta voisi kyllä tulla ihan hyvä kuningas, ja tuleekin, jos minulle käy jotain”, Fili hymyili.

”Mieluummin asun sinun varjossasi, kuin haudallasi”, sanoi Kili ja laski päänsä veljensä olkapäälle. ”Ihan sama, vaikka minä olisinkin ’se kuninkaan veli’, kunhan saan pitää sinua kuninkaanani. Oikeastaan, minä pidän sinua kuninkaanani tälläkin hetkellä.”

”Oikeasti?” Fili kysyi ja käänsi päänsä katsoakseen veljeään.

”Oikeasti”, Kili vahvisti. Hän nosti jalkansa vedestä ja roiskautti Filin päälle vettä. Fili ei osannut tehdä muuta, kuin nauraa.

DragonHeart58

  • ***
  • Viestejä: 270
  • Use your imagination
Minun piti alun perin kirjoittaa tämä kommentti jo eilen, mutta kone valitettavasti "sanoi sopimuksen hetkellisesti irti" ja päätti sammua. Joten, uusi yritys! :D

Pidin (kummassakin luvussa) erityisesti tarinan lämminhenkisestä ja kepeästä tunnelmasta. Kuvailusi oli mukavaa luettavaa, ja se toi kivasti esille tunnelman ja ympäristön :) Pidän myös tämän tekstin otsikosta, ja lukujen otsikoiden sulkeiden sisältö ovat olleet minusta kivoja yksityiskohtia :)

Itseäni jäi hiukan hiertämään tuo Filin raivostuminen Kilille, koska minusta Fili on melko rauhallinen ja tasainen persoona. Minusta tuntuu, että Fili on niin ikään tottunut jo Kilin metkuihin, ja luulenpa että on hänkin tehnyt piloja silloin tällöin vastaavasti Kilille. Mutta, tämä on makuasia, josta ei sovi kiistellä, ja ymmärrän tuon raivokohtauksen merkityksen arvon :)

Joitain virheitä olin kummassakin tekstissä nähnyt, mutta (tyhmä kun olen XD) en niitä ylös muistanut laittaa. Kummatkin tekstit voi julkaista läpi, mutta kokonaisuudessaan eivät ne minua häirinneet :)

Kaiken kaikkiaan pidin tästä, ja odotan innolla tulevaa :) Ja anteeksi, voi anteeksi jos tässä kommentissa ei ole mitään tolkkua, sillä yritän muistella mitä tähän alun perin kirjoitin  :P

Kiitos paljon!

-DragonHeart58


Gwenhwyfar

  • cinderella
  • ***
  • Viestejä: 478
Kiitti kommentistasi DragonHeart58! Onneksi sentään toinen yritys onnistui :D

Kiitti kehuistasi, arvostan niitä kovin. Mun kuvailua tosiaan kehutaan aika usein, taitanee olla vahvuusalue. Mäkin tykkään tosi paljon näistä otsikoista, ne on ihan erilaisia, ku yleensä mulla. Jotenkin oksikointi on vaan ihan kauhean vaikeeta :D Sentään onnituin! Mun on pakko sanoa, että olen eri mieltä sun kanssa tosta Fili/Kili riidasta. Oon elänyt tässä viimeset 10 vuotta pikkuveljen kanssa, ja aina se onnistuu ärsyttämään, oli kyse sitten ihan mistä tahansa. Toki olet oikeassa siinä, että Fili on rauhallinen persoona, mutta en usko, että kenenkään pinna voi kestää loputtomiin (varsinkaan, kun kyseessä on oma veli).

Mutta kiva että maistui (:

Gwen

Funtion

  • Vieras
Arvaa kuka sai uuden virtajohdon tietokoneeseensa? Hei vaan, pahoitteluni vielä kerran kun hieman myöhästyin.

1. osa

Pitenevät päivät, lämpimämpi aurinko ja takaisin vedeksi sulava lumi synnytti Kilin sisällä suuren määrän toivoa, jota ei edes sumuisimmat päivät voinut vaientaa.  Toivoa tulevasta, toivoa hauskasta ja toivoa rakkaudesta.
Virkkeiden väliin on lipsahtanut ylimääräinen välilyönti.

Silmän räpäyksessä paperi oli heitetty pois.
Silmänräpäyksessä tulee yhteen.

Lopulta Fili kuitenkin kävi kateelliseksi veljensä taidoille, ja päätti silloin tällöin liittyä veljensä seuraan tämän lähtiessä kukkaniityille soittelemaan.
Lauseissa on sama tekijä (Fili) --> ei pilkkua ja-sanan eteen.

Vähän nuo pilkut kuin-sanojen edessä pysäyttivät lukemistani. En osaa tähän liittyvää sääntöä, siis voin kyllä kertoa sen ulkomuistista, mutten oo koskaan ymmärtänyt mitä se todella tarkoittaa -- niinpä jätän itse kaikki pilkut pois kuin-sanojen edeltä. Makuseikka tietty tääkin, mut pilkut pakottaa lukijan pysähtymään, pysähtymiset tekevät lukemisesta tökkivän. No joo.

Tää eka osa oli ihan kiva. Vähän lastenkirjamainen kerronta, sopii varmasti hyvin fandomiin. En tiedä, mulla tuli tästä mieleen ton Luellan Hobitti-teksti jota kommentoin pari viikkoa sitten, siinä ja tässä on samanlaista kerrontaa, vaikka tapahtumat ovatkin tyystin erilaisia. Ja kummassakin on Fili, Kili ja Thorin. Olisin ehkä henk. kohtaisesti kaivannut tähän jonkinlaisen koukun, jotain uutta ja erilaista joko itse kerrontaan tai sitten juoneen. Tai molempiin. Sujuvaa tekstiähän tää oli, virheitä löytyi hädin tuskin, mut mä itse käytän sanaa "sujuva" synonyymina "tylsälle".

2. osa

Fili nojasi pyökkiin pää nuokahtaneena eteenpäin.  Hän näki unia suurista valtakunnista ja kuninkaista ja heidän linnoistaan.
Ylimääräinen välilyönti virkkeiden välissä.

Hän hiipi pyökin taakse niin hiljaa kuin kääpiönjaloillaan pystyi, ja säikäytti veljensä hereille.
Jälleen sama tekijä lauseissa --> ei pilkkua ja-sanan eteen.

”Fili?” Sanoi Kilin ääni Filin takana.
Sanoi kirjoitetaan pienellä huolimatta kysymysmerkistä. Sama pätee huutomerkin kaa.

...ehkä mun lukukokemukseen vaikuttaa myös se, että olen luonnonvihaaja, jos näin voi sanoa, enkä siksi oikein välitä lukea tuhteja kuvauksia luonnosta, säätiloista plaaplaa, koska sellainen on vaa musta tylsää. Oon ihan väärää yleisöä tälle ficille ja tälle fandomille, se on varma. Toivottavasti kuitenkin saat jotain irti tästä mun kommentistani...

Ehkä tässä olisi voinut hyödyntää sitä kammottavan kulutettua kirjoittajan ohjenuoraa "show, don't tell". Koska nyt tämä oli vain kertomista, näytän esimerkkejä:

Yhtenä kesänä ollessaan aivan pieni, hän kiipesi valtavan tammen latvaan vain huomatakseen, että kääpiön ei kannattaisi kiivetä latvuston heikoille oksille. Pudottuaan hän mursi jalkansa. Sittemmin Kili oli ollut vähän tarkempi varjopaikoistaan.

Eräänä keväisenä aamuna herätessään Filin vaimeaan kuorsaukseen, huomasi Kili sänkynsä vierellä paketin. Hänen onnistui hillitä äärimmäinen kiinnostuksensa veljensä heräämiseen asti, sillä harmaassa paperissa luki Kilin lisäksi Fili.

Kun mä luen ficcejä (/kaunokirjallisuutta), mä luen sitä nautinnon vuoksi, en siksi että saisin tietää mitä tapahtuu tyypeille X ja Y. Nyt tästä, ns. jäi puuttumaan se nautintoefekti. Tää oli enemmänkin vain... juonitiivistelmä. Olihan siellä hyviäkin kohtia, en kiellä. Mutta pääpaino oli sillä kertomisella...

En kuitenkaan kokenut tätä mitenkään pakkopullaksi, älä ymmärrä mua väärin. Sujuvaa luettavaa, helppolukuista, kepeää. Ei valittamista, enkä kadu sitä että tämän nyt lukasin. Tosin en tiedä tulenko katsastamaan nuo tulevat osat... kun koko tää vuodenaikajuttu ei oo ihan my cup of tea. Fili ja Kili on tässä ilmeisesti aika nuoria? Kun tyypit säikäyttelee toisiaan ja sitten purskahtaa itkuun ja parin kappaleen jälkeen jo pyytelee anteeksi... tunteita, tunteita. Ehkä hieman hitaampi tapahtumien kulku olis miellyttänyt mua enemmän mut toisaalta, mä oon hehtaarioneshottien ystävä. Älä välitä musta.

Kiitos tekstistä! Oops, ei, en lopetakaan vielä. Otsikko! Se on kyllä kuvaava, täytyy myöntää. Tosin nyt jään miettimään mikä se viides on... onko se siis joku vuodenaika toiseen kertaan? Eiks se oo ton haasteen idea? Oli miten oli, kiitos tästä! : )