Kirjoittaja Aihe: OUaT: Käsitätkö vai käytätkö käsirautoja? (Captain Swan, K-11) Kansikuva 17.4.  (Luettu 3090 kertaa)

Röhkö

  • ***
  • Viestejä: 1 171
  • Oot kuuma.
Nimi: Käsitätkö vai käytätkö käsirautoja?
Rating: K-11
Fandom: Once upon a Time (Olipa kerran)
Genre: Adventure, romance
Paritus: Captain Swan, Swanfire + muita sivullisia (Snow/Charming, Rumple/Belle)
Summary: Killian Jones eli tutummin Kapteeni Koukku (Hook) yrittää sopeutua elämään Storybrookessa. Hän ja Neal taistelevat Emman sydämestä. Mutkia matkaan tuo lipevä Tohtori Facilier, joka tekee hämäräperäisiä diilejä Storybrooken asukkaiden kanssa. Kun muutama päähahmoista muuttuu sammakoiksi, tarvitaan jälleen Emmaa pelastamaan päivä. Tarinan edetessä Emma myös huomaa omaavansa enemmän kykyjä kuin hän olisi osannut kuvitellakaan…
Varoitukset: Spoilaa kolmoskautta!!
Tässä ficissä sankarijoukkomme on jo leikisti tehnyt onnistuneesti Henryn pelastusretken Mikä-Mikä-Maahan. Neil on tässä ficissä elossa (Hook pelasti hänet mukamas sieltä ja on nyt kiitollisuuden velassa).
Muuta: Tästä tulee suunnilleen 10 lukua pitkä + prologi.
Piirtämäni kansikuva


~Prologi, jossa rommi loppuu~


Killiania oli varoitettu etukäteen. Silti hän tunsi sisäisen kapinallisensa heräävän eloon, kun Baelfire saapasteli hänen laivalleen ja ilmoitti, että Hookille oli viimein löytynyt työpaikka Storybrookesta.

  ”Kalastaja?” Hook naurahti kuultuaan uutisen ja kulautti rommia suuhunsa. Hän makoili juuttisäkkien päällä, jalat suorina tyhjillä tynnyreillä. ”Minä olen merirosvo, en mikään haiseva kalastaja.”

Baelfire, tai siis tässä todellisuudessa Neal, ei näyttänyt piittaavan Hookin mielipiteestä. Itse asiassa Neal piilotti huonosti ylimielisyytensä.
  ”Sinulla on kokemusta merenkäynnistä”, Neal huomautti, ”etköhän sinä nopeasti opi, miten mato pujotetaan koukkuun.”
Hook tuhahti.
 ”Miten sinä sitten meinasit kuluttaa aikasi?” hän kysyi Nealilta, joka oli pukeutunut tämän maailman ihmisille tyypilliseen tapaan, ruutupaitaan ja sinisiin housuihin. Hook ei niin hevillä luopuisi identiteetistään.
Neal hymyili leveästi, kun hän tokaisi:
  ”Minusta tuli juuri Storybrooken apulaissheriffi.”
Hook kohotti kulmiaan ja huomasi Nealin takissa pienen tähden. Swanilla oli samanlainen rintamuksessaan.
  ”Swanin apupoika? Hah.”

Tietenkin Neal oli ujuttautunut niin lähelle Emmaa kuin mahdollista. Mutta Neal oli jo saanut mahdollisuutensa ja tärvellyt sen hylkäämällä Emman.
 ”Me teemme yhdessä tärkeitä päätöksiä. Kuten sen, että etsimme lusmuileville ja alkoholisoituneille työttömille hommia.”
Hook pyöräytti silmiään.
  ”En tarvitse sinun apuasi, kiitos vain.”

Sitten hän otti taas rommia ja huomasi ikäväkseen, että pullon sisältö loppui. Se oli ollut hänen viimeinen rommipullonsa. Pahus. Mitä tässä paikassa piti tehdä saadakseen rommia?

  ”Jos sinä haluat asua Storybrookessa, sinun täytyy auttaa”, Neal sanoi typerällä, käskyttävällä äänellä.

Hook kiepahti istumaan ja oikaisi itsensä.
  ”Kuules poju, kuka pelasti sinut Mikä-Mikä-Maasta? Sitähän minäkin. Jos sheriffi Swan tosiaan haluaa minut töihin, hän saa itse tulla hakemaan minut. Ja sano hänelle, että tuo samalla rommia.”
Sanojensa painoksi Hook iski silmää. Neal näytti ärsyyntyneeltä, mikä miellytti Hookia.

  ”Et sinä voi täällä ikuisesti löysäillä”, Neal sanoi yhteen puristettujen hampaiden välistä.
  ”Emma on koukussa työhönsä”, Hook sanoi nasevasti, ”joten hän varmaan saa minut helpommin kiinnostumaan… saaliista.”
« Viimeksi muokattu: 19.02.2015 20:29:55 kirjoittanut Beyond »
Mitä tapahtuu ficissä, jossa päähenkilö kirjoittaa ficciä? Ficcinception, K-15

ruttotohtori

  • nightmare muse
  • ***
  • Viestejä: 1 248
Aah, lisää OUAT-ficcejä Finiin! Jes, mahtavaa, upeeta! Vaikken niiiiin pahasti CS:ää shippaakaan, niin pakko tämä nyt oli tsekata kun kerran suomeksi löytyi, ja on tässä Swanfirea mikä onkin mun yksi OTP. Tosin näin alkunootti: se kirjoitetaan oikeastaan Neal eikä Neil, ei sillä että se oikeastaan vaikuttaisi mihinkään kun lausumistapa on aivan sama, mutta mainitsenpa silti.

Tän ficin kuvaus on aivan ärtsin mielenkiintoinen! Pakko tunnustaa että häpeäkseni Prinsessa ja sammakko on vielä näkemättä (samoin kuin kaikki uudemmat Disney-leffat, yhyy), mutta tiedän kuitenkin Tohtori Facilierin ja sammakkokaavakin on tuttu, ja sopii tähän aivan ihanasti, Hook ja Neal kun on molemmat ehkä enemmän sammakoita kuin prinssejä, vaikka kyllä niistä prinssejä saa koulittua, ainakin jos se on Emmasta kiinni. Naurahdin kyllä vähän Facilierin hämäräperäisille diileille, onkohan se tullut ryöstämään herra Goldin paikan, miten lie!

Prologi oli varsin mukavaa luettavaa, sopivan kevyttä ja huumoripitoista. Vaikka yleensä oonkin enemmän angstin perään, tällaiset tekstit jotka ei ota itteensä turhan vakavasti on mukavaa vaihtelua. Toi dialogi oli muutenkin melkein kuin itse sarjasta, mitä nyt Neal ehkä oli miltei hämmentävän kärttyinen. Hookin ajatuksista huokuva elämäntuska oli kyllä aivan mainiota luettavaa, haisevat kalastajat ja Nealin "typerä ääni", ihan mahtavaa! Hook oli niin oma itsensä, säälittää vaan raasu kun joutuu rehellisiä töitä tekemään! Ja noi koukku-läpät - priceless! :-D

En oikein tässä vaiheessa osaa muuta virkkoa, mutta erittäin lupaavan oloinen teksti kyseessä, jään innolla odottamaan jatkoa! Kiitoksia hirmuisesti aloituksesta. :-)
leipää ja perunasoppaa

Röhkö

  • ***
  • Viestejä: 1 171
  • Oot kuuma.
A/N: Tulenkin jo postaamaan ensimmäisen luvun.
Kiitos kommentista, plööt! Olen viime aikoina seurannut sarjaa ilman tekstityksiä, joten se varmaan osin selittää, miksi kirjoitin vahingossa Neil. Korjasin asian ja kiitän huomiosta! Olen muuten melko varma, että jossain kohtaa sössin myös Rumplestilskinsinsin nimen kanssa ;)
  Tarkoitukseni olikin tehdä tästä ficistä mahdollisimman kevyt ja huumoripitoinen. Toki seassa tulee olemaan ripaus angstia, mutta pääpaino on taianomaisessa seikkailussa. Suosittelen katsomaan Disneyn uutta tuotantoa, olen itse aivan ihastunut muun muassa mainittuun Prinsessaan ja sammakkoon, sekä Frozeniin ja Tanglediin.
Tämä ensimmäinen luku ei ole pituudella pilattu, mutta melko paljon läppä lentää. Toivottavasti naurattaa edes jossain määrin teitä! :)
Ja kommentteja, niitä saa laittaa tulemaan, olen nimittäin niihin ihan koukussa!



– Ensimmäinen luku –
MERIROSVON UUDET VAATTEET

Storybrooke oli merkillinen valtakunta. Siellä ei ollut kuningasta, ei hevosia, ei rosvoja nimeksikään.
Toki Storybrookessa oli ilkeä kuningatar Regina, joka käytti itsestään nimitystä pormestari. Nykyisin hän ei edes ollut kovin ilkeä, vain katkera ja hieman koppava – siis tyypillinen keski-ikäinen nainen.

Hevosten sijasta ihmiset ratsastivat oudoilla peltilaatikoilla, joiden alla oli pyörät. Yksi niistä oli jopa melkein tappanut Hookin, ja hän oli joutunut "sairaalaan". Emma Swan nimitti omaa keltaista ratsuaan kuplavolkkariksi. Hook oli ollut kuplavolkkarin sisällä pari kertaa, ja se kulki yllättävän nopeasti. Swan väitti, että näillä liikkuvilla peltilaatikoilla ei ollut mitään tekemistä taikuuden kanssa.

Kun Hook puhui rosvoista, hän tarkoitti ryyppääviä ja kovaäänisiä äijiä, jotka toivat leivän pöytään kepulikonstein. Hookin tuntemat rosvot yksinkertaisesti kuuluivat katukuvaan muissa kuningaskunnissa. Täällä pikkurikollisista ei näkynyt merkkiäkään. Storybrookessa jako hyviin ja pahoihin ihmisiin oli mustavalkoinen: jos joku todella sai otsaansa pahiksen leiman, se pysyi paikoillaan kuin laivarotta loukussa. Tai ainakin siltä Hookista tuntui, kun hän käveli pääkadulla, kohti sheriffin toimistoa. Kaupungin asukkaat tuijottivat häntä.

Aye, ehkä hän pisti silmään kirkkaassa päivänvalossa, eikä pelkästään tässä valtakunnassa. Ensinnäkin Hook oli rempseän komea merirosvo. Kaikki Storybrooken asukkaat tuntuivat luopuneen oman maailmansa kulttuurista. Sen sijaan Hook pukeutui edelleen pitkään mustaan nahkatakkiinsa ja remmisaappaisiin. Hänen oikeassa korvassaan killui hopeinen korvakoru, joka oli muisto eräältä unohtumattomalta ryöstöretkeltä. Hänen silmiinpistävin piirteensä oli tietenkin kiiltävä metallikoukku vasemman käden tilalla, koukku, jonka mukaan hän oli saanut lempinimensä.
Hook ei käyttänyt päässään bandanaa tai kolmikolkkahattua, koska ne näyttivät hänen mielestään pröystäilyltä. Todellinen piraatti tunnettiin teoistaan.

Hookin maine oli kiirinyt hänen edelleen. Hän oli se katala pahis, joka oli Coran kanssa saapunut pilamaan Storybrooken asukkaiden onnen. Toisin kuin huhuttiin, Hook ei ollut tappanut täällä ketään. Ei, vaikka alun perin hän oli tullut tähän kaupunkiin vain siksi, että hän halusi tappaa Rumplestiltskinin. Tämä suunnitelma oli kuitenkin osa mennyttä aikamuotoa. Rumplestiltskin, jonka Storybrooke tunsi myös nimellä Mr. Gold, ei edelleenkään kuulunut Hookin suosikki-ihmisten listan kärkeen. Mies oli tappanut Hookin rakastetun ja vienyt hänen kätensä. Viimeaikaisten tapahtumien jälkeen Hookista oli kuitenkin alkanut tuntua, että Milah oli osa hänen edellistä elämäänsä. Myönnettäköön, että hänen koukkunsa kiehtoi monia ihmisiä, varsinkin naisia, jollain oudolla tavalla.

Nykyisin Hook ja Rumplestiltskin sietivät toisiaan. He olivat jakaneet inhonsa Peter Pania kohtaan. Hook pelasti entisen vihamiehensä pojan, Nealin, Mikä-Mikä-Maasta.

Sheriffin toimisto oli lähellä tornimaista kaupungintaloa. Hook oli suostunut ihmisten ilmoille vain siksi, että Emma Swan oli lähettänyt hänelle kirjeen, jossa hän pyysi Hookia sheriffin asemalle. Oli oikeastaan aika naurettavaa, että näin pienessä kylässä piti keskustella kirjeiden välityksellä.
  ”Eihän sinulla ole edes postilaatikkoa”, oli sanansaattaja kummastellut tänä aamuna Jolly Rogersin kannella.
 Hook virnisti ajatellessaan, miten itsepäinen Swan joskus oli.   

Kun Hook avasi toimiston oven, hän päätti pysyä yhtä hellittämättömänä kuin Swan: hän ei tekisi rehellistä työtä päivääkään.
  ”Ahoy!” Hook tervehti korostaakseen päätöstään.

Emma Swan istui rennosti pehmeällä tuolilla, jalat työpöydän päällä. Pitkät, vaaleat hiukset valuivat selkään kuin vesiputous. Hän selasi kädessään olevia vitivalkoisia pergamentteja ja vastasi tervehdykseen Hookiin katsomatta:
 ”Huomenta. Istu alas, ole hyvä.”

Hook istui työpöydän toiselle puolelle, Emmaa vastapäätä. Sellit hänen takanaan olivat tyhjiä. Lumotussa metsässä sheriffi pidätti joka ilta vähintään yhden juopon, joka joutui selviytymään tyrmissä pari päivää. Täällä maakravut olivat kilttejä kuin kissantassut. Jessus että Hook kaipasi rommia.

Edes Nealia ei näkynyt asemalla. Hook nojasi pöytään ja virkkoi virnistäen:
  ”Arvasin, että keksit Nealille jotain puuhastelua siksi aikaa, kun minä olen täällä. Onko hän pitkään poissa vai pitääkö meidän olla nopeita?”
Emma soi hänelle tympääntyneen ilmeen ja laski asiakirjat käsistään pöydälle.

  ”Et siis halua kalastajaksi, selvä. Miten ajattelit hankkia ruokaa ja rommia?”
Hook käänteli koukkuaan ja petaili kasvoilleen tyynen ilmeen. Aivan kuin Swan olisi lukenut hänen ajatuksensa rommin suhteen.
  ”Meressä riittää kaloja”, Hook vastasi ja vinkkasi silmää.
  ”Storybrookessa jokaisen pitää osallistua elintason ylläpitoon”, Swan sanoi asiallisella äänellä, jossa oli ripaus tuttua auktoriteettia, ”tämä on pieni kaupunki. Jokaisen panos on tärkeä. Sinun pitää esimerkiksi maksaa satamamaksu.”
Hook huokaisi ja korjasi asentoaan.
  ”Okei, kuvitellaan, että minä suostun satamapäälliköksi. Paljonko kultaa siitä hommasta saa?”
Swan nojasi taaksepäin ja kohotti kulmiaan. Hook tunsi tuon ilmeen: Swan ei varsinaisesti yllättynyt Hookin röyhkeästä asenteesta, mutta hän kokosi mielessään tarpeeksi loukkaavia vastakommentteja.
  ”Satamapäällikön homma on rankkaa”, Hook jatkoi, ennen kuin Swan ehti keksiä mitään tarpeeksi nasevaa, ”minun pitää huolehtia vuokrista, kalastajien saalismääristä ja tietysti tullista. Puhumattakaan merirosvoista!”

Swan kohotti kätensä ja puuskahti:
 ”Hetkinen nyt! Minä en sanallakaan ole viitannut siihen, että sinusta tulisi satamapäällikkö. Kalastajat eivät luota sinuun, joten ihan turha kuvitella, että pääsisit pomottamaan heitä.”
Hook mutristi suutaan.
  ”Sinulla on ihan vääristynyt kuva johtajan hommasta, Swan. Hyvä johtaja hankkii itseään viisaammat alaiset. En väitä, että teit väärin nimittäessäsi Nealin apulaiseksesi, mutta hän on välillä vähän kuin vasemman jalan saapas: hyödyllinen, mutta ei niin kätevä kuin se oikea.”
Swan naksautti kieltään.

Hook hypähti istumaan pöydän reunalle ja sipaisi koukullaan Swanin pitkiä kutreja. Swan vetäisi päätään kauemmas.
  "Swan, hani. Minulla on tämän kaupungin isoin tykistö ja olen asioinut vaikka kuinka monen kaapparin kanssa."
Hook tavoitteli mahdollisimman säälittävää spanieli-ilmettä. Hän oli luvannut itselleen, ettei tekisi rehellistä työtä. Sen sijaan hänellä ei ollut mitään helppoa kultaa vastaan.
 
  ”Hyvä on. Voin harkita sinua satamatyöhön”, Swan sanoi lopulta. ”Vaikka oletkin… no, sinä, tiedät varmaan yhtä sun toista merenkäynnistä. Mutta minun pitää kysyä lupa Reginalta. Hän on sentään pormestari.”
Hook heristi koukkuaan.
  ”Ja siinä on erinomainen esimerkki henkilöstä, joka osaa valita itseään fiksumpia alaisia.”
Swan ei osannut peittää hymyään. Ele sai Hookin olon lämpimäksi.
  ”Oli minulla muutakin asiaa”, Swan jatkoi ja nousi seisomaan. ”Meidän täytyy tehdä jotain sinun ulkonäöllesi.”
Hook päästi yllättyneen älähdyksen.
  ”Mitä, aiotko sinä turmella mestariteoksen?”
  ”Et sinä voi kävellä tuon näköisenä ympäriinsä”, Swan jatkoi hänestä välittämättä, ”koskaan ei voi tietää, milloin joku ulkopuolinen ilmaantuu tänne. Parempi, mitä vähemmän huomiota herätät.”
Hook sipaisi korvakoruaan. Tässä maailmassa ihmiset olivat välillä niin yksitoikkoisia.


Vaatepuljussa Hook ei suinkaan päätynyt mitattavaksi, vaan hän joutui sovituskoppiin vaihtamaan vaatteita. Hän kieltäytyi kokeilemasta flanellista ruutupaitaa, koska Nealilla oli samanlainen. Onneksi liikkeestä oli löytynyt lyhyt ruskea nahkatakki, joka sopi paremmin Storybrooken hyväksymään vaatekulttuuriin.
  ”Minä tiesin, että sinä halusit vain riisua minut”, Hook huusi Swanille kopista, kun hän ujutti ylleen tummansinisen neuleen ja suorat mustat housut.
  ”Hook, minulla on ase mukana”, Swan varoitti verhon toiselta puolelta. Myös hänellä oli tällä hetkellä yllään punainen nahkatakki.
  ”Niin minullakin”, Hook ähisi, kun hän kiinnitti housuja ainoalla kädellään kiinni. ”Eikä se helpota näiden housujen kiinnittämistä.”
  ”Älä kerro enempää”, Swan pyysi.

Lopulta he poistuivat kaupasta mukanaan säkki ostoksia. Ehkä osa niistä olisi jopa kelvollisia. Swan oli ystävällisesti maksanut Hookin uudet vaatteet, tosin sillä ehdolla, että Hook tekisi ensimmäiset työvuoronsa ilmaiseksi ja todella käyttäisi hankintoja. 
  ”Olet koeajalla, kunnes Regina allekirjoittaa työsopimuksesi”, Swan painotti.
 Hook vihelsi.
  ”Mitä seuraavaksi? Pakotat minut kesyttämään sellaisen peltihirviön?”
Emma naurahti.
  ”Ne ovat autoja, minähän kerroin jo. Mutta en todellakaan päästä sinua rattiin, et sinä voi…”
Emma vilkaisi merkitsevästi Hookin vasenta kättä, jota koristi kiiltävä koukku. Katse sai Hookin tuntemaan pienen ikävän vihlaisun, jonka hän karisti pian pois mielestään.
  ”Me voisimme käydä katsomassa, miten nykyinen satamajärjestelmä toimii”, Swan ehdotti ja osoitti aseman eteen parkkeerattua kuplavolkkariaan.
  ”Mennään tapaamaan kalastajia, niin voimme sopia käytännön järjestelyistä –
kas, mutta tuolla on Neal. Neal!”

Neal käveli vastakkaisesta suunnasta ja pysähtyi kuulleessaan oman nimensä. Swan lähti kävelemään ripeästi poikansa isää kohti ja heilautti kättään.
 ”Neal, sinä voit varmaan viedä Hookin satamaan ja kirjoittaa samalla ylös pari valtakirjaa”, Hook kuuli Emman ehdottavan. Hook tuhahti. Swanilla ei sitten ollut minkäänlaista tilannetajua. He olisivat ihan rauhassa voineet yhdessä mennä satamaan ja viettää rattoisan iltapäivän, mutta ei, Swan delegoi homman Nealille.

Hook oli tavannut Nealin ensimmäisen kerran vuosia sitten. Vielä silloin hän totteli nimeä Baelfire. Hook tunsi Baelfiren sen verran hyvin, että hän tiesi, milloin tämä oli onnellinen. Katsoessaan Emmaa, kuten juuri nyt, Bealfire oli hyvin onnellinen.   

  ”Kiertää kuin pappi bordellia”, Hook mutisi itsekseen.

« Viimeksi muokattu: 09.04.2014 23:05:03 kirjoittanut Röhkö »
Mitä tapahtuu ficissä, jossa päähenkilö kirjoittaa ficciä? Ficcinception, K-15

The Mind

  • ***
  • Viestejä: 174
CAPTAIN SWANIA!! <3
Ja oon samaa mieltä kuin plööt, ylipäätään tosi hyvä, että saadaan Finiin lisää Olipa kerran -ficcejä! Nii ja jos et vielä Röhkö tienny, oon aika KOUKUSSA sun teksteihin aina joten tää oli kyllä ihan päivän pelastus! ::) Seuraan sarjaa jenkkitahtiin, joten en sitten tiedä miten tämä sekoittaa päätäni..

Komppaan toistamiseen plööttiä (ihana nick btw), kuvaus herätti mielenkiintoni. Tykkään tosi paljon Prinsessa ja Sammakko -leffasta, en ehkä erityisesti siitä pahiksesta, mutta kuitenki saat varmaan tosi mehevän juonikuvion aikaiseksi taas.
Hajoilin monta kertaa lukiessani tätä.

etköhän sinä nopeasti opi, miten mato pujotetaan koukkuun.”
Haha, hajosin tälle, vaikka tavallaan ei ehkä saisi :D Julma Neal!

Eka luku soljui eteenpäin kuin saippua. Tekisi mieli lainata tähän varmaan 99%, mutta se ei enää palvelisi ketään, joten analysoin muutamaa helmeä Hookin suusta:

Lainaus
”Arvasin, että keksit Nealille jotain puuhastelua siksi aikaa, kun minä olen täällä. Onko hän pitkään poissa vai pitääkö meidän olla nopeita?”
Kaksimielisyys kunniaan!! Tai no, tuo oli jo aika suoraa vihjailua. Ja todettakoon, että jos minä olisin Emma, olisin jo syöksynyt Hookin syliin.

Lainaus
”Hook, minulla on ase mukana”, Swan varoitti verhon toiselta puolelta. Myös hänellä oli tällä hetkellä yllään punainen nahkatakki.
  ”Niin minullakin”, Hook ähisi, kun hän kiinnitti housuja ainoalla kädellään kiinni. ”Eikä se helpota näiden housujen kiinnittämistä.”
TOTAALINEN REPEÄMINEN!!

Lisäääääää!
« Viimeksi muokattu: 31.03.2014 14:14:13 kirjoittanut The Mind »

Röhkö

  • ***
  • Viestejä: 1 171
  • Oot kuuma.
A/N: Meikä takoo nyt kun rauta on kuumaa, eli inspis hakkaa päälle ja koulujututkin saavat kyytiä.
The Mind, kiitän suuresti kommentista! Minäkin kyttäilen sarjaa jenkkitahtiin, joten on kyllä haastavaa pyrkiä pysymään erossa uusimmista käänteistä! Toivottavasti tämä toinen luku on yhtä viihdyttävä kuin aiempi, ainakin tämä on pidempi!
Hox! Päivitin tuonne alkuunkin, että tämä fici spoilaa kolmoskautta kokonaisuudessaan, sillä en viitsi ottaa riskiä, että vahingossa spoilaan jotain jostain...


– Toinen luku –
KARISMAATTINEN NOITATOHTORI JA HÄNEN VARJONSA


Ensimmäiset työpäivät satamapäällikkönä sujuivat leppoisasti. Itse asiassa Hook nukkui koko ensimmäisen päivän, sillä hänellä oli krapula. Seuraavana päivänä Emma herätti hänet viskaamalla ämpärillisen vettä hänen päälleen.

Vakituisia satamatyöläisiä oli vain viisi, joten tekemistä – komentamista – ei juuri ollut. Hook opetti uusille alaisilleen muutaman korttipelin ja voitti pullon viskiä. Kalastajat Eric, Winston ja Basil olivat rentoja hemmoja, jotka eivät välittäneet, vaikka Hookilla oli edelleen päällään merirosvovaatteet. Huoltomies Ujo, yksi seitsemästä kääpiöstä, oli muita hiljaisempaa sorttia.

Sillä aikaa kun Winston ja Basil olivat pyytämässä kalaa, kääpiö rassasi veneitä. Eric hoiti edellispäivän kirjanpitoa ja valmisti seuraavia eriä lähtöön. Hän myös pilkkoi löyhkäävän saaliin, josta Hook pysytteli mahdollisimman kaukana (”Minä en koske siihen! Vie se pois – ei helvetti – yäk! Sinä teit tuon tahallasi!”)
Hook käytti luppoajan oman laivansa, rakkaan Jolly Rogersin, inventaarioon. Hän ei löytänyt yhtäkään rommipulloa, vaikka hän kaivoi pilssin ja kölin alta. Sen sijaan hän löysi Milahin vanhan rannekorun, jonka hän otti talteen.

Kun kaupungintalon kello näytti varttia vaille kaksi, Hook päätti lähteä kysymään työsopimuksestaan Swanilta. Hänen toimintansa satamassa oli jo niin lähellä oikeaa työtä, että Hook tarvitsi palkkaa motivaationsa säilyttämiseen. Hän vaihtoi piraattitakkinsa uuteen, Swanin hankkimaan, lyhyeen ruskeaan takkiin, jotta vältyttäisiin suuremmilta valituksilta.

Ikävä kyllä sheriffiasemalla ei ollut muita kuin Neal, joka näpytteli kirjaimia hurisevan taikalaatikon edessä. Tässä todellisuudessa istuttiin paljon enemmän kuin missään muualla.

  ”Missä Swan on?” Hook töksäytti ensimmäiseksi.
Neal katsoi häntä hämmästyneenä laatikon takaa.
  ”Kas, Kapteeni. Olet vihdoin luopunut siitä hevarityylistä. Emman vuoro loppui aikoja sitten.”
Hookilla ei ollut aavistustakaan, mitä Neal tarkoitti ”hevarityylillä”, eikä häntä kiinnostanut paljastaa omaa tietämättömyyttään.
  ”Emmalla oli minulle yksi tärkeä juttu.”
Neal levitteli käsiään kuin lokki.
  ”Ei ilmeisesti niin tärkeä, että hän olisi pitänyt kiirettä sen kanssa.”
Hook pamautti toimiston oven kiinni ja päätti omatoimisesti kävellä Swanin kotiin.

Swan asui kommuunissa Henryn, Snown ja Charmingin kanssa. Siitä oli pitkä aika, kun Hook oli viimeksi itse asunut yhdessä paikassa, talossa, läheisten ihmisten ympäröimänä.
Meri oli jo vuosia toiminut hänen takapihanaan.

Kesti tovin, ennen kuin Swan avasi Hookille oven. Hänellä oli tummat silmänaluset, hiukset yhtenä sotkuna pään päällä ja löysät, kuluneet vaatteet.
  ”Hurmaavaa, kultaseni. Ikävä kyllä et saa minua kääntymään kannoillani, vaikka kuinka yrität näyttää torjuvalta”, Hook murjaisi.
Swan haukotteli.
  ”Olin yövuorossa. Mitä nyt, Hook?”

Hook työnsi ovea enemmän auki ja työntyi Swanin ohi sisälle. Ilmeisesti muut eivät vielä olleet kotona.
  ”Tarvitsen työsopimukseni, Swan, tai pahoin pelkään, että ajaudun taas kaidalle tielle. Sitähän me emme halua… Vai haluatko lukita minut selliin?”
Hook tepasteli kyökkiin ja ihmetteli kaiken maailman vipstaakeleita ja nauhoja.

  ”Ai niin, Regina lupasi faksata sen suoraan tänne… Hyvä, täällä se on", Swan sanoi haukotellen taas ja otti pienestä laitteesta esiin yhden pergamenttiarkin. Tässä maailmassa pergamenttikin oli luonnotonta; todella valkoista ja sileää. Kun Swan ojensi Hookille työsopimuksen, hän ei voinut kuin ihmetellä, miten säännöllistä sille kirjoitettu käsiala oli.
  ”Näyttää siltä, että onnistuit puhumaan itsestäsi satamapäällikön”, Swan virkkoi ja venytteli raukeasti. Sotkuisesta sängystä päätellen hän oli juuri ollut päiväunilla. Ei sillä, että Hook yleensä itse petasi punkkaansa.
  ”Kieli on tehokas väline, neiti sheriffi. Varmasti yksi sinunkin parhaimmista taidoistasi”, Hook sanoi ovelasti.
Swan pyöräytti silmiään ja käveli lähemmäs Hookia. Hän tarttui mustaan kannuun ja täytti sen vedellä, joka suihkusi esiin metalliputkesta. Seuraavaksi Swan asetti kannun takaisin alustalleen ja painoi nappia sen kyljessä.

  ”Tämä valtakunta on ihmeellinen”, Hookin oli pakko myöntää ääneen. ”Vesi tulee suoraan tupiin, autot vievät ihmiset himskatin nopeasti paikasta toiseen ja ihmiset tavoittavat toisensa pelkkien pikkulaitteiden avulla.”
Swanin käsittelemä kannu alkoi pitää sihisevää ääntä.
  ”Täällä kaikki on niin… helppoa”, Hook jatkoi. ”Se, miten paransitte minut sairaalassa. Eikö se tosiaan ollut taikuutta?”
Swan pudisti päätään ja otti kaapista esiin kaksi pientä tuoppia.
  ”Ei, täällä ei ole taikuutta, ei normaalisti. Regina ja Mr. Gold toki taitavat omat niksinsä, mutta me muut… tai siis, Storybrooken kuuluisi olla lähinnä sähkön ja öljyn avulla pyörivä kaupunki.”
Swan katsoi mietteliäästi omia käsiään.
  ”Sinä osaat taikoa”, Hook sanoi hiljaa ja kumartui lähemmäs. Vesi porisi nyt äänekkäästi kannussa.
  ”Olisit takuulla halutessasi paljon voimakkaampi kuin Regina tai Gold.”
Emma kääntyi katsomaan häntä silmiin.
  ”Olen nähnyt, mihin voimat voivat pahimmillaan johtaa. Tämä riittää: minulla on Henry.”
Sitten hän tarttui vesikannuun ja kaatoi tuoppeihin höyryävän kuumaa vettä. Sitten hän asetti niihin pienet yrttipussit. Teetä.
  ”Ryyppy isoprassille!” Hook kajautti perinteisen piraattien juomatervehdyksen ja kilautti Swanin tuoppia. Tee maistui eksoottisille kukille.

  ”Sinä taidat olla ensimmäistä kertaa kunnon keittiössä”, Emma huomautti pian. ”Tuo laite on vedenkeitin. Takanasi on sähköhella. Tuossa on leivänpaahdin.”

Kesti hetken, kun Swan esitteli laitteita ja selitti, mistä sähkö oli peräisin. Seuraavaksi hän näytti, miten hella toimi.
  ”Aye, käännän siis tästä ja se lämpenee? Noin vain?” Hook hämmästeli.
Emma nauroi vapautuneesti. Hook käänsi yhtä nappulaa myötäpäivään.
  ”Ei siitä, vaan tästä – oh!” Emman ja Hookin kädet hipaisivat hetkellisesti toisiaan.
Kosketus oli täynnä sitä nimenomaista sähköä, josta oli juuri ollut puhe.

Hook laski teensä pöydälle ja katsoi Emmaa suoraan siniharmaisiin silmiin. Hook muisti elävästi heidän suudelmansa Mikä-Mikä-Maassa: kiihkeän tarttumisen, rommin maun, viidakon tuoksun, jopa Emman sanat.
”Älä viitsi… Et kestäisi sitä.
Yhden kerran juttu. Älä seuraa minua.


Hook halusi kokea sen uudestaan. Harmi, että tällä kertaa hän ei voinut vedota siihen, että oli juuri pelastanut Emman isän. Mieti, hemmetin filibusteri, mieti jokin hyvä tekosyy!

  ”Minä jouduin syömään sinisen hallusinaatiohyytelön, kun olin Storybrooken sairaalassa”, Hook sanoi, kun ällöttävä muisto pulpahti jostain hänen päähänsä. ”Olet minulle palveluksen velkaa.”

Emman kasvoille tulvahti leveä hymy.
  ”Sinä ansaitsit sen.”
Hook virnisti takaisin.
  ”Usko pois, kukaan ei ansaitse sellaista.”
  ”Sinä autoit Coraa vangitsemaan minut Rumplestiltskinin selliin”, Emma huomautti. Vanha juttu.
Hook kumartui lähemmäs.
  ”Sinä olet aika usein käyttänyt käsirautoja minun vangitsemiseeni.”
Hook oli juuri tarttumassa Emman niskaan, mutta silloin ulko-oven lukko narisi ja työntyi auki. Swan kavahti kauemmas.

”Ajoitus, David Nolan, ajoitus”, Hook hymähti ja nyökkäsi tulijoille. David näytti yllättyvän sitä, että Hook nautti teetä hänen kodissaan.
  ”Olinkin juuri lähdössä”, Hook sanoi ja käveli Davidin ohi. Häntä ei kiinnostanut puhua prinssin elämästä, kuten yksisarvisista ja keijuista.
  ”Onneksi olkoon, kuulin, että olet nykyisin töissä!” David, tutummin Charming, toivotti tyypillinen autuas ilme naamallaan.
  ”Tee työtä kuin kapteeni, pelaa kuin merirosvo”, Hook heitti yhden elämänohjeistaan. Ennen ulos astumistaan hän kuuli Davidin sanovan Emmalle:
  ”Näin äsken Nealin ja kutsuin hänet päivälliselle, vähän niin kuin perheen kesken.”
Hook pamautti oven takanaan kiinni eikä jäänyt odottamaan, että joku kutsuisi hänetkin päivälliselle. Hän yritti hillitä ilkeän, Panilta kuulostavan pikkuäänen, joka kuiski hänen korvaansa: "Olet vain yksinäinen yksikätinen merirosvo, jolla on alkoholiongelma."

Ulkona paistoi syyskuinen aurinko. Kun kerran takana oli raskas työpäivä, Hookia ei huvittanut mennä seilaamaan. Siispä hän yritti löytää Storybrookesta edes yhden kunnollisen kapakan, jossa hän voisi nauttia tuopillisen kylmää olutta.

Jälleen pälyileviä katseita, jälleen silmäilyjä koukkuun.
  ”Arr, minulla on täältä ostettu takki!” Hook huusi pikkutytölle, joka oli katsonut häntä erityisen röyhkeästi. "Mitä täällä pitää tehdä ansaitakseen kunnioitusta? Kiertää jokaisen ovella pyytämässä anteeksi?"
Kyllä Hook oli tottunut maakrapujen tuijotukseen, mutta yleensä hänellä oli joku – kuten Smee – mukanaan.

Hook ilahtui tunnistaessaan seuraavan vastaantulijan.
  ”Belle, ahoy! Kerroppa muru, missä täällä on lähin kapakka? Olen uupunut, sillä olen koko päivän etsinyt kätkettyjä aarteita.”
Belle oli Rumplestiltskinin heila, joka työskenteli paikallisessa kirjastossa.
  ”Kirjoissa on paljon enemmän aarteita kuin yhdessäkään merirosvoarkussa”, Belle sanoi ja kohotti merkitsevästi käsissään olevaa kirjaa.
  ”Sanoo nainen, jonka mies osaa muuttaa heinän kullaksi”, Hook huomautti.
Belle hymyili vinosti.
  ”Pointtini oli, että kuluttaisit mieluummin aikaasi vaikka kirjastossa kuin baarissa.”
Hook väläytti hänelle hurmurihymynsä.
  ”Tiesinhän minä, että yrität vain saada minut kahden kesken. Olet varmaan jo vähän kyllästynyt herra Pimeään – aih!”
Belle tallasi hänen jalalleen ja kiiruhti eteenpäin.
  ”HEI! Entäs se kapakka?” Hook huusi hänen peräänsä, turhaan. Belle katosi kulman taakse.

Turhautunut Hook yritti löytää olutta omin päin. Hän kääntyi seuraavasta risteyksestä oikealle ja törmäsi laihaan ja pitkään mieheen, jonka kävelykeppi kaatui kilahtaen kadulle.
  ”Anteeksi, mutta minä olen ilmeisesti pahis, joten paras tottua siihen, että loukkaan kaikkia!” Hook ärähti ja kirosi päälle.
Pitkä mies kääntyi ja pudisti päätään.
  ”Ei se mitään, nuori mies. Pahiksilla on usein vähemmän hävittävää kuin muilla.”
Hook hätkähti huomatessaan, että mies oli luultavasti paljon vaarallisempi kuin hän.

Tällä viiksekkäällä, tummaihoisella miehellä oli yllään hieno hännystakki sekä iso musta silinterihattu, jossa oli valkoisen pääkallon kuva ja pinkki sulka. Hänen kaulassaan roikkui kaksi isoa eläimen kynttä.
  ”Tohtori Facilier”, luikku esitteli itsensä matalalla äänellä, kumarsi syvään ja ojensi kätensä.
  ”Hook.”
Kun Hook kätteli Facilieria, hän huomasi tämän silmien violetin sävyn.
  ”Tietääkö Regina, että kaupungissa on uusi taikuri?” Hook kysyi synkästi, sillä taikuus suorastaan huokui miehen olemuksesta.

Tohtori Facilier hymyili. Hänellä oli niin isot huulet, että hymy näytti peittävän puolet kasvoista.
  ”Pian tietää.”
Hampaiden välissä oli rako.
  ”No, pitäkää minut ulkona ristiriidoista”, Hook sanoi huolettomasti. ”Minua ei juuri nyt kiinnosta pelastaa ketään tai mitään.”
Facilier maiskautti huuliaan.
  ”Loistavaa! Siinä mies minun mieleeni.”
Hook kohotti kätensä ilmaan.
  ”Pruut, minä en halua olla yhdenkään miehen mieleen.”
Tohtori nauroi ja paiskasi pitkäsormisen kätensä Hookin olalle.
  ”Kysymys kuuluukin, mitä sinä haluat, herra Hook?”
Hook vetäisi itsensä kauemmas.
  ”Ohjeet lähimpään kapakkaan, kiitos.”
  ”Miten olisi lasillinen rommia?” Facilier ehdotti lipevästi.
Hook katsoi häntä epäillen.
  ”A-ha, merirosvo”, Facilier sutkautti ja osoitti pitkällä etusormellaan Hookia. ”Seuraa minua.”
Ja Hook seurasi häntä, koska hänellä oli kova jano. Katsoessaan maahan, hän huomasi Facilierin pitkän varjon hierovan käsiään. Tähän noitatohtoriin Hook ei luottaisi hetkeäkään. Hän antaisi tämän johdattaa hänet rommin luokse ja siinä se.

Facilier johdatti hänet pienelle sivukujalle, joka oli aivan kaupungin laidalla.
  ”Tänne, tänne.”
Luikku osoitti pientä putiikkia, jonka oven yläpuolella oli värikäs naamio.
  ”Tohtori Facilierin voodookauppa”, Hook luki ääneen kyltistä. ”Tämä ei ole kapakka.”
  ”Mutta täältä saa Storybrooken parasta rommia”, Facilier huomautti venyttäen ääntään. Hän oli jotenkin onnistunut pujahtamaan aivan Hookin taakse. ”Se on sekoitus Lumotun metsän sokeriruokoa ja Karibian parasta aurinkoa.”
Hookin silmät olivat muljahtaa päästä.
  ”Sinulla on sekoitusta? Ja pidä ne sormet kaukana minusta!”
Facilier nyökkäsi hymyillen ja työnsi Hookia kevyesti kohti puodin ovea.
  ”Minulla on ystäviä toisella puolella.”

Voodookauppa oli täynnä rojua. Se muistutti etäisesti Rumplestiltskinin liikettä, mutta Facilierin sisustus oli eksoottinen ja levoton.
  ”Istu alas vain”, tohtori viittoi. Hän oli jo ehtinyt taikoa jostain esiin kaksi lasia ja pullon kauniin ruskeaa rommia.
  ”Seison mieluummin”, Hook vastasi ja otti toisen lasin käteensä.
  ”Ahaa, sinulla on siis vaikeuksia luottaa ihmisiin”, Facilier supisi. ”Ymmärrettävää näissä olosuhteissa.”
Tahtomattaan Hook huomasi uteliaisuutensa heräävän.
  ”Missä olosuhteissa?”

Facilier makusteli ensimmäistä rommikulaustaan ja nyökkäsi hyväksyvästi. Myös Hook uskalsi maistaa juomaa, joka oli taivaallista.
  ”Ihmiset ovat tässä maailmassa kieroja ja arvaamattomia. He ovat valjastaneet koneet tekemään kaiken puolestaan. He eivät ole kuten sinä ja minä, herra Hook”, Facilier sanoi yllättävän vakava ilme lommoposkisilla kasvoillaan.
  ”He ovat Lumotusta metsästä”, Hook huomautti kulmat kurtussa. ”Tämä ei ole heidän synnyinpaikkansa.”
Facilier kallisti päätään.
  ”Mutta monet heistä, kuten Emma Swan ja Baelfire, ovat asuneet täällä useita vuosia.”
Hook hätkähti. Noitatohtori tiesi yllättävän paljon.
  "He ovat kunnon väkeä", Hook sanoi ykskantaan.

Facilierin kasvoille palasi pelottava hymy.
 ”Kerrohan”, Facilier jatkoi matalalla äänellään ja kohotti lasiaan, ”mitä te, herra Hook, haluatte eniten tässä maailmassa?”
Jaaha, tämä oli näitä poppamiehiä, jotka yrittivät houkutella asiakkaita vetoamalla tunteisiin.
  ”Rommia”, Hook vastasi välinpitämättömästi.
Taas Facilier maiskautti huuliaan.
  ”Eli jos vilkaisisit tuohon Iseeviot-peiliin, näkisit itsesi suuren rommivaraston edessä?”
Hookilla ei ollut hajuakaan, mikä oli Iseeviot-peili, joten hän tyytyi juomaan lasinsa tyhjäksi.
Tämä oli ehdottomasti paskin juomakeskustelu, jonka hän oli koskaan käynyt.
  ”Muotoilen kysymyksen toisin”, Facilier jatkoi. ”Jos voisit parantaa tätä todellisuutta jotenkin, mitä muuttaisit? Haluaisitko eroon jostakin? Jonkun… pois tieltä?”
Hook huomasi, että tohtori ei enää pidellyt käsissään rommilasia. Sen tilalla oli kasa pelikortteja –
ei, ne eivät olleet pelikortteja vaan tarotkortteja.
Hook naurahti.
  ”Älä viitsi, en halua tietää, että kohtaan pian pitkän tumman muukalaisen.”
Facilierin silmät tuikkivat.
  ”Mutta sinähän kohtasit jo.”
Hänen varjonsa hytkyi, vaikka Facilier oli paikoillaan.

Hook näki parhaaksi poistua. Hän käveli ovelle, mutta tohtori Facilierin seuraavat sanat pysäyttivät hänet:
  ”Sinä pelastit Nealin. Hän on sinulle palveluksen velkaa. Mitä jos se palvelus koskisi sinun onneasi?”
Hook katsoi ovenkahvaa.
  ”Neal voisi elää Henryn kanssa kuin isä ja poika”, Facilier puhui pehmeällä äänellä, ”ei vaadittaisi kuin vähän… omaa rauhaa.”

Hook kävi itsensä kanssa sisäistä kamppailua. Hänen entinen elämänsä oli täynnä pettymyksiä: Liamin ja Milahin kuolema, käden menetys ja vuodet Mikä-Mikä-Maassa. Hän oli oppinut, että taikuudella oli aina hinta. Mutta nykyisin hänen päivänsä eivät koostuneet loputtomista merimatkoista, joiden ainoa tarkoitus oli löytää lisää kultaa ja rommia. Nykyisin Hook ajatteli luvattoman paljon Emma Swania.

  ”Mistä sinä puhut?” Hook kysyi karheasti ja tarttui kahvaan. Facilierin varjo seisoi oven vieressä.
  ”Kuten jo kerroin, minulla on ystäviä toisella puolella. Yksi heistä on Peter Pan”, tohtori sanoi.
Hook käännähti kannoillaan ja osoitti tohtoria koukullaan.
  ”Arvasin! Sinä suunnittelet jotain, eikö niin?”
Facilier nosti kätensä ilmaan.
  ”Tsot tsot, minä olen viaton liikkeenharjoittaja. Satuin vain kuulemaan huhun, että kaupungin Pelastajalla on ollut vispilänkauppaa komean merirosvon kanssa.”
Hook tuhahti.
  ”Minun tarjoukseni on, että järjestän sinut kahden sen ihastuttavan naisen kanssa”, Facilier sanoi ja ojensi kätensä Hookille.
  ”En aio satuttaa ketään.”

Hook hengitti muutaman kerran syvään.
  "Kerro hintasi."
Tohtori Facilier kohotti leukaansa.
  "Vie minun rommini mukanasi, olen kyllästynyt siihen."

Hook tarttui pitkäsormiseen käteen ja puristi.
« Viimeksi muokattu: 14.04.2014 14:46:53 kirjoittanut Röhkö »
Mitä tapahtuu ficissä, jossa päähenkilö kirjoittaa ficciä? Ficcinception, K-15

The Mind

  • ***
  • Viestejä: 174
Jes, jatkoa näin pian ja ihan riittoisasti! :)

Tässä luvussa oli tosi paljon kohtaamisia, jotka osasit kuvata realistisesti. Tohtori Facilier oli juuri sellainen kuin kuuluukiin, luikku, ketku ja lipevä! Muutkin hahmot olivat IC, kuten Hook edelleen. Hyvä, että hän epäili Facilierin motiiveja eikä heti sännännyt kyselemään apua. Mutta ei kai se nyt sitten ole Hookin syy, että Neal muuttuu sammakoksi? :o
O-ou, siinä saattaa mennä Emman luotto.

”Älä viitsi, en halua tietää, että kohtaan pian pitkän tumman muukalaisen.”
Facilierin silmät tuikkivat.
  ”Mutta sinähän kohtasit jo.”
Tämä oli cool kohtaus, jotenkin kylmän viileä ja tyylikäs!

Sytyin myös Emman ja Hookin yhteiselle teehetkelle <3 Harmi, että Charming keskeytti... Hajosin muuten tuolle "prinssin elämän yksisarvisille ym." :D Typoja ei näkynyt, mitä nyt piti googlata mitä "filibusteri" tarkoittaa...

Frederica

  • ***
  • Viestejä: 1 148
Kommenttikamppiksesta iltayötä. :>

Nappasin tämän, koska olen sinulta joitain tekstejä lukenut ja tykästynyt niiden tyyliin. Sinulla on todella mukava tapa kuljettaa juonta ja kuvailla ja kertoa tarinaa. Hahmot tuntuvat hyvin eläviltä, ja sama on tässäkin. Lukiessa tulee sellainen olo, että näin tämä menee, ja sinulla on aina sellaisia ihania yksityiskohtia ja sävyjä, joihin ihastun. Tässä esimerkiksi pidän ihan älyttömästi ratkaisustasi käyttää Hook -nimeä. Ja kapteenin äänessä kuuluu koko ajan suolavesi ja merirosvous, olen ihan ällikällä lyöty tuosta kapteenin äänestä ja täysin koukussa siihen.

Lainaus
Storybrooke oli merkillinen valtakunta. Siellä ei ollut kuningasta, ei hevosia, ei rosvoja nimeksikään.
Toki Storybrookessa oli ilkeä kuningatar Regina, joka käytti itsestään nimitystä pormestari. Nykyisin hän ei edes ollut kovin ilkeä, vain katkera ja hieman koppava – siis tyypillinen keski-ikäinen nainen.

Hevosten sijasta ihmiset ratsastivat oudoilla peltilaatikoilla, joiden alla oli pyörät. Yksi niistä oli jopa melkein tappanut Hookin, ja hän oli joutunut "sairaalaan". Emma Swan nimitti omaa keltaista ratsuaan kuplavolkkariksi. Hook oli ollut kuplavolkkarin sisällä pari kertaa, ja se kulki yllättävän nopeasti. Swan väitti, että näillä liikkuvilla peltilaatikoilla ei ollut mitään tekemistä taikuuden kanssa.
^ ehkä paras kuvaus Storybrookesta ja nykymaailmasta mitä olen vähään aikaan lukenut :>

Ja tuossa lainaamassani kohdassa näkyy myös tuo jouheva tapasi kuvata ja liikutella hahmoja. Emma ja Hook kohtaavat, kuvataan maailmaa ja Hookin ääni tuntuu alusta asti vahvalta. Just tuollaiset autojen rinnastamiset hevosiin ja taikuuten ovat hienoja ja toimivia.

Emman ja Hookin yhteiset hetket ovat hienoja ja ihan rakkaus. :3 Paritus toimii tässä hyvin ja jännite on ihanaa. Sääli, että heidän teehetkensä keskeytyy. Pidän tavastasi rakentaa heidän väliselleen siteelle jatkumoa, sarjan tapahtumat tuntuvat istuvan tähän saumattomasti.

Tohtori Facilier vaikuttaa jännältä. Ihan hyvä, ettei Hook luota häneen, ja ihan mahtavaa, että tohtorilla on Iseeviot-peili! : D Mutta täytyy kyllä sanoa, että tunnetasolla tuli tuosta tohtorin ja Hookin sopimuksesta sellainen eiii, älääää -olo. Draamaa ja juonenkäänteitä rakastava puoleni taas hurrasi tuolle sopimukselle. Haluan nähdä mitä sopimuksesta seuraa ja jääkö vaihtokauppa Hookin ja Emman väliseen hetkeen + rommin kittaamiseen, vai ovatko seuraamukset jotain todella synkkää.

Tulen varmasti seuraamaan tämän loppuun asti. Tämä on taas todella hyvää tekstiä sinulta ja todella kiinnostava tarina ja aaah, koukussa olen. :>

Kiitos tästä rommintuoksuisesta hienoudesta. <3
wooooop
Ava: Ingrid

Röhkö

  • ***
  • Viestejä: 1 171
  • Oot kuuma.
A/N: Kiitän kommenteista!
The Mind: Mietin, oliko niitä kohtaamisia kenties liikaakin. Hyvä että miellytti!
Frederica: Ihanan imarteleva kommentti, kiitän! Näin oikeasti vaivaa siinä, että sain merirosvouden näkyviin Hookin hahmossa. Iseeviot-peilin halusin mukaan, koska pidän Facilieria jonkin sortin keräilijänä :D Tervetuloa koukuttumaan!

– Kolmas luku –
KUTUPAIKOISSA


Alkuperäisessä Prinsessa ja sammakko –sadussa ilkeä noita muuttaa prinssin sammakoksi. Tarina päättyy onnellisesti, kun prinsessa muuttaa miehen taas ihmiseksi suudelmalla.

Tällä kertaa sammakkoeläimen muodon sai kuitenkin Neal, Rumplestiltskinin poika. Hän ei ollut prinssi, sillä hänen vanhempansa eivät olleet kuninkaallisia. Hän ei ollut kohdannut ilkeää noitaa. Ei siis ollut mitenkään loogista, että hän muuttuisi ennalleen prinsessan suudelmalla.

Tähän asti Neal oli päässyt päättelyssään, kun hän oli muutama sekunti sitten herännyt ja huomannut kauhukseen olevansa vihertävän ruskea sammakko. Käsien tilalla oli limaiset räpylät. Hänen reitensä olivat jättimäiset ja jäntevät.

Epämukavinta oli huomata, miten rankasti perspektiivi oli muuttunut. Hänellä ei ollut aavistustakaan siitä, missä hän oli. Ympärillä näkyi vain hiekkaa ja heinikkoa. Koska sammakoilla ei ole ulkokorvia, niiden kuulo on ihmisiä heikompi.
  ”Apua!” Neal huusi, mutta hänen suustaan kantautui vain surkea kurnahdus.

Neal yritti kuumeisesti miettiä, mikä oli edellisiltana mennyt pieleen. Hän oli töiden jälkeen mennyt tavalliseen tapaansa motelliin. Sitten hän kävi päivällisellä Emman ja muiden luona. He kaikki olivat syöneet samaa ruokaa ja juoneet samoja juomia. Paikalla oli ollut myös Nealin kieroontunut isä, mutta hän oli käyttäytynyt oikein lämpimästi.

Storybrookessa ei Nealin tietämyksen mukaan ollut loppujen lopuksi kovin montaa ihmistä, jotka osasivat taikoa: isä, Emma, Regina ja Sininen keiju. Mutta miksi kukaan heistä olisi muuttanut Nealin sammakoksi?

  ”Kvaak!” kuului jostain hyvin läheltä. Vaikka äänessä oli sammakkomainen vivahde, Neal tunnisti lähteen.
 ”Henry!”

*

Emma katsoi itseään soikeasta kokovartalopeilistä. Tulipunainen kotelomekko oli ollut hänen päällään viimeksi aikoja sitten, kun hän oli vielä metsästänyt petollisia aviomiehiä työkseen. Silloin Emma ei vielä tiennyt totuutta itsestään ja menneisyydestään. Hän oli luullut olevansa orpo, mutta vielä mitä: hänen perheensä oli kotoisin Lumotusta metsästä. Nyt hänen vanhempansa ja poikansa asuivat samassa asunnossa.

  ”Oletko varma, että tämä on sopiva asu sinne – mikä sen sanoitkaan olevan? Turvallisuusilta?” Emma kysyi epäluuloisesti Tinker Belliltä, joka istui sängyllä ja hymyili viehkosti.
  ”Se on täydellinen kansalaisten itsesuojeluillalliselle”, Tinker Bell sanoi ja taputti käsiään. ”Kuten jo sanoin, olen pyytänyt miehiä laittamaan puvut päälle.”
  ”Kummallista, että David tai Neal ei maininnut asiaa eilen”, Emma ihmetteli ja laittoi korviinsa helmikorut, ”unohdin tämän illallisen ihan täysin.”
Henry olisi pari päivää Nealin luona. Isälle ja pojalle tekisi hyvää tutustua toisiinsa.
  ”Hyvä, ettet maininnut asiasta muille”, Tinker Bell sanoi ja kuulosti oikeasti helpottuneelta. ”Minulle kävi nimittäin vähän nolosti: unohdin aluksi kutsua heidät, mutta paikkasin asian tänään.”
  ”Neal on sentään apulaissheriffi, ja David toimi aikaisemmin kaupungin sheriffinä. Molemmat osaavat miekkailla. On tärkeää saada heidät puhumaan turvallisuudesta Storybrooken asukkaille”, Emma painotti ja sujautti jalkansa karmiininpunaisiin korkokenkiin. ”Koskaan ei tiedä, mikä tänne seuraavaksi iskee.”

Viimeaikoina oli ollut mukavan rauhallista. Emma oli viimein saanut huokaista helpotuksesta ja tutustua paremmin läheisiinsä.
 
Tinker Bell ponkaisi ylös sängyltä ja ihasteli Emman ulkonäköä.
  ”Tämä on yksi ensimmäisistä hienoista teoistani keijuna”, Bell myhäili.
  ”Tämäkö?”
  ”Saat nähdä. Minä vien sinut, sillä haluan harjoitella ajamista.”
Emma omasi kyvyn huomata, milloin joku valehteli. Tinker Bell ei puhunut täysin palturia, mutta jokin sai Emman epäluuloiseksi. Kenties se, että elokuvissa Helinä-keiju oli mustasukkainen ja hieman kiero... Lisäksi tämä asu tuntui väärältä valinnalta kaupungintalolle.

Ihan syystä Emma epäili keijun aikeita. Tinker Bell ei nimittäin suinkaan vienyt häntä kaupungintalolle, vaan satamaan.
  ”Mitä pirua?” Emma kysyi lähinnä jotain sanoakseen, kun hän näki pimeässä satamassa hohtavan merirosvolaivan. ”Onko turvallisuusilta täällä?”
Tinker Bellin ilme kertoi kaiken tarpeellisen.
  ”Ahaa, mitään turvallisuusiltaa ei ole.”
  ”Sori. Yksityistilaisuus. Et varmaan olisi suostunut lähtemään – varsinkaan noissa vaatteissa – jos olisin kertonut totuuden”, Tinker Bell sanoi iloisesti. ”Mene!”
Emma katsoi häntä empien.
  ”Minä – minulla ei ole aikaa tällaiseen, Bell.”
Keiju pudisti itsepintaisesti päätään ja työntyi Emman yli avaamaan auton oven.
  ”Onpas, sinä olit varannut koko illan tälle!”
Emma pudisti päätään, mutta silloin Tinker Bell painoi ratin torvea.
  ”Hän odottaa sinua”, Bell hoputti.
Emma huokaisi ja poistui autostaan. Tinker Bell kaasutti tiehensä.

Jolly Roger avautui hänen edessään kieltämättä melko upeana näkynä: mastot ja köydet oli koristeltu pienillä ulkovaloilla. Ehkä pieni laivareissu ei olisi pahitteeksi.

*

Swan näytti seksikkäältä tiukassa leningissä, joka oli huikean lyhyt. Lumotussa metsässä kukaan arvonsa tunteva nainen ei olisi suostunut pukeutumaan noin. Emma Swan sai hetkessä Killianin unohtamaan syyllisyyden tunteen, joka oli kalvanut häntä edellisillasta asti.

Viimein Hook saattoi unohtaa tekonsa ja nauttia täysin siemauksin elämästä: Hook oli voitolla, kun taas Neal möyri jossain päin rantamutaa. Kunhan Hook olisi varmistanut asemansa, hän voisi palauttaa Nealin entiselleen. Ikävä kyllä Facilier oli muuttanut myös Henryn sammakoksi, mikä ei todellakaan kuulunut Hookin suunnitelmiin.

  ”Mitä sinä maksoit Tinker Bellille?” Swan kysyi kovaa, kopistellessaan korkokengillään lähemmäs laivaa. Hänellä oli upeat sääret. Niiden takia oli kannattanut uhrata hieman enemmän aikaa kajaalin käyttämiselle.
  ”En mitään”, Hook vastasi, ”se tykkää järkätä tämmöisiä.”
Swan kapusi laivaan.
  ”Hyvältä näyttää”, Hook kehui.
  ”Niin näyttää”, Emma sanoi ja osoitti köysiin asennettuja lamppuja. ”Auttoiko joku sinua?”
  ”Työkaverit, mutta en tarkoittanut Jollya.”
Emma hymyili hieman estyneesti. Noh, vielä Hook hänet kuumentaisi.

”Sinäkö osaat ihan totta tehdä ruokaa?” Emma kysyi huvittuneena, kun Hook tarjoili hänelle suuren annoksen mereneläviä.
  ”Olen asunut merillä vuosia. Totta kai minä tiedän, mitä kalalle pitää tehdä”, Hook sanoi ylpeänä ja asetti maukkaat annokset pöydälle.
Todellisuudessa annokset oli valmistanut kääpiö Ujo, jolle Hook oli juuri antanut luvan poistua kyökistä vaivihkaa.

He kilauttivat juomalasejaan yhteen ja aloittivat herkuttelun. Ensimmäisen haarukallisen kohdalla Emma mumisi nautinnollisesti ja hymyili. Hook maistoi ruokaa: se oli taivaallista.
  ”En olisi uskonut sinusta, Hook.”
  ”Sano Killian.”
Kun pääruoka oli kadonnut lyhyiden kuulumisten ohessa, Emma kysyi:
  ”Kaipaatko koskaan takaisin merirosvon elämään?”
Hook nojasi taaksepäin ja katsoi ylös tähtiin.
  ”Minä olen ollut muutakin kuin merirosvo, Swan.”
Sitten hän kertoi menneisyydestään: luutnantin urasta ja veljestään Liamista.

Kertomus tuntui tekevän vaikutuksen Emmaan, jonka silmät kiiltelivät. Hyvä, pitäisi jatkaa tunteellisella tasolla.
  "Ja tämä koukku... se on välillä niin hankala", Hook totesi säälittävästi ja pyöritteli koukkuaan.
  "Varmasti Mr. Gold voisi taikoa kätesi takaisin", Emma huomautti.
Hook vetäisi nopeasti vasemman ranteensa itseään kohti.
  "Ei, se pilaisi vetovoimani."

  ”Ei rommia jälkiruoaksi? Olen yllättynyt”, Swan tokaisi, kun he olivat nauttineet vanukasta.
Tietysti vanukkaassa oli loraus rommia, mutta sitä Hook ei paljastanut.

Koska Swan oli esitellyt Hookille oman maailmansa outoja asioita, Hook päätti kertoa Swanille laivastaan. Hän opasti tätä käyttämään kompassia ja ruoria.
  ”Myönnä pois, minä olin aika taitava, kun yritimme päästä Mikä-Mikä-Maahan”, Swan muistutti, ”ohjasin laivaa siinä kirotussa myrskyssä, kun te muut tappelitte.”
Hook asetti Emman kädet ruorille oikeaan asentoon. Ilta oli viileä, mutta heidän kätensä olivat lämpöiset. Hook seisoi Swanin takana.
  ”Ja sitten päätit hypätä mereen.”
Emma naurahti muistolle.
  ”Ihailtavaa uhrautumista, Swan.”
Emma kääntyi niin, että heidän kasvonsa olivat vastakkain. Hän nojasi ruoriin.
  ”Sinä et olisi tullut tänne tänään, jos minä olisin kutsunut sinut”, Hook totesi.
 ”En”, Emma myönsi suoraan.
He hengittivät muutaman kerran syvään.
  ”Minun vuoroni”, Emma sanoi lopulta. ”Jos sinulle tarjoutuisi tilaisuus palata Lumottuun metsään, lähtisitkö täältä?”
Hook kallisti päätään.
  ”Se mahdollisuus tuli jo, enkä mennyt.”
Emma ei vieläkään hymyillyt.
  ”Entäs jos Neal haluaisi viedä Henryn New Yorkiin?” hän kysyi.
Hook kumartui lähemmäs ja tarttui taas Emman käteen.
  ”Minä olen ollut siellä. Ei läheskään niin paha paikka kuin Mikä-Mikä-Maa.”
Lopultakin Swan hymyili hänelle.
  ”Juuri siksi Henryn on hyvä palata New Yorkiin.”

Hookin sisintä vihlaisi. Ei pelkästään se, että Emma aikoi kenties muuttaa perheensä kanssa muualle, vaan myös se, mitä hän oli tehnyt Henrylle.

  ”Parasta lähteä, aamulla on aikainen herätys”, Emma sanoi lopulta.
  ”Minullakin on tekemistä”, Hook sanoi. Hänen pitäisi tehdä asioita tekemättömäksi.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2014 22:04:52 kirjoittanut Röhkö »
Mitä tapahtuu ficissä, jossa päähenkilö kirjoittaa ficciä? Ficcinception, K-15

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 642
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
OUaT-ficci, jossa parituksena Captain Swan? Count me in! Piti lukea tämä jo ajat sitten, mutta sitten huomasinkin tekeväni sitä ja sitten tätä, ja no sitten koko juttu unohtuikin jo. Mutta nyt kun muutenkin välttelen kaiken tekemistä, niin voisin vaikka lukaistakin tämän. Btw, tykkään noista koukku-läpistä. Hihitän itsekseni, vaikkei ne nyt edes niin hyviä juttuja varsinaisesti ole... :'D

Lainaus käyttäjältä: Röhkö
Ensinnäkin Hook oli rempseän komea merirosvo.
Agreed!

Lainaus käyttäjältä: Röhkö
"Swan, hani. Minulla on tämän kaupungin isoin tykistö ja olen asioinut vaikka kuinka monen kaapparin kanssa."
En tiedä, onko se vain minä, mutta mulla ainakin jotenkin tuo 'hani' Hookin suusta särähtää inhottavasti korvaan. Näin suomennettuna siis, englanniksi se varmaan vielä menisi, mutta suomennoksena meni inhat vibat selkää pitkin tuota lukiessa. Muutoin tämä kyllä kuulostaa erittäin Killian Jonesilta.

Lainaus käyttäjältä: Röhkö
”Mitä, aiotko sinä turmella mestariteoksen?”
  ”Et sinä voi kävellä tuon näköisenä ympäriinsä”, Swan jatkoi hänestä välittämättä, ”koskaan ei voi tietää, milloin joku ulkopuolinen ilmaantuu tänne. Parempi, mitä vähemmän huomiota herätät.”
Wää, mälsää. Mutta ymmärrän kyllä pointin, Hook ON aika huomiota herättävä niissä kuteissaan...

Lainaus käyttäjältä: Röhkö
”Tiesinhän minä, että yrität vain saada minut kahden kesken. Olet varmaan jo vähän kyllästynyt herra Pimeään – aih!”
Tämä nyt ei liity varsinaisesti tähän kohtaa, mutta koska se tuli tässä kohtaa mieleen, niin quottaan tuon ja kysyn tässä kohtaa. Mitään mielikuvaa kenelläkään miten the Dark One on suomennettu, koska mä katson OUaTia vain jenkkiversiona, niin menee aivan täydellisesti huti nämä uusimmat käännökset?

Lainaus käyttäjältä: Röhkö
”Sinulla on sekoitusta? Ja ne pidä sormet kaukana minusta!”
Tässä on varmaankin luiskahtanut pidä ja ne nurin päin.

[quote0"Röhkö"]Hän oli töiden jälkeen mennyt tavalliseen tapaamansa motelliin.[/quote]
Tapaansa, sinne varmaankin sattumalta luikahtanut ylimääräistä.

AFskgoaapkfospaekdaskogjseeflkposkg, joo, olen virallisesti sekaisin. Mutta sen siitä kaiketi saa, kun tarjoilee Captain Swan fanitytölle liikaa fanitettavaa, etenkin, kun jo pelkän sarjan vihjauksetkin riittävät saamaan pöntön sekaisin. Toivottavasti tuosta *tarkistaa nimen* Facilierista tulee enemmänkin tietoa tulevissa osissa, koska itse en ole nähnyt Prinsessa ja sammakkoa, joten herra on uusi tuttavuus. Vaikuttaa kyllä juuri sopivan ilkeältä(?) Storybrookeen. Ei mitään liian kamalaa, mutta kuitenkin tarpeeksi, että pysyy mielenkiinto yllä. Kuulostipas tuo sekopäiseltä kirjoitettuna, päässäni se kuulosti paremmalta... :'D

Tulipas muuten tässä mieleen, että onko sen Hookin laivan nimi oikeastikin Jolly RogerS, kun mun mielestä mä itse kuulen sen aina ilman tuota ässää... Onko siis mulla korvissa vikaa, vai onko se oikeasti Jolly Roger? En nyt kyllä oikeastikaan tiedä, kumpi se on, tulipas vain tässä mieleeni, kun selailin tuota ficciä, jos vaikka saisin jotain muutakin kommentoitavaa...

Mutta, tosiaan, todella kivaa luettavaa, kuvailua on juuri sopivasti, että tällainen uuteen Disneyyn tutustumatonkin pääsee pahiksesta jyvälle. Toivottavasti Henry ja Neal pääsevät pian takaisin normihahmoikseen, vaikken Nealista niin kovin välitäkään, ja toivottavasti tulee lisää jännitystä elämään. P.S. Lisä-action Emman ja Killianin välillä on erittäin toivottua. ;) Kaikesta huolimatta odotan kuitenkin innolla jatkoa, ja lupaan jäädä seurailemaan tätä ficciä! (:

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

Röhkö

  • ***
  • Viestejä: 1 171
  • Oot kuuma.
A/N: Kiitos ja kumarrus kommentista, LillaMyy! =]
Mitä tekisinkään ilman ahkeria kommentoijia? En ainakaan osaisi korjata kirjoitusvirheitä, kun en kerran betaa ole hankkinut. Korjailin huomauttamasi asiat, mm. Jolly Roger on ilman ässää ja muut typot. Käsittääkseni Dark One on suomennoksissa Pimeä Olento (*reps*), käytin sitä kerran tässä seuraavassa luvussa, koska Dark One ei mielestäni istunut sitten mitenkään tuonne suomen sekaan. Mietin tuota "hania" myös vaikka kuinka kauan, mutta olkoot nyt sitten siellä.
On aina ilo tavata toisia Captain Swan -faneja! Toivottavasti pysyt laivassa mukana jatkossakin! ;)



– Neljäs luku –
YSTÄVIÄ TUONPUOLEISESSA


Karkea suola ja tuore merilevä tuoksuivat ilmassa. Hiekka kutitti ihoa. Aurinko valaisi näkökentän niin, että pilviä ei erottanut. Lokit lauloivat. Täällä, valkoisella hiekkarannalla, kelpasi merirosvon olla.

  ”Ojentaisitko lisää rommikolaa?” kysyi Hookin vieressä selällään makaava Emma Swan, jolla oli yllään ohuen ohut punainen sifonkimekko. Aina vain parani.
  ”Tämän todellisuuden paras keksintö”, Hook kehui ja ojensi Emmalle lasillisen ruskeaa juomaa. Cocktailia koristi värikäs sateenvarjo, ihan niin kuin siinä baarissa, Rabbit Holessa.

Maistettuaan rommikolaa Emma päästi nautinnosta hymisevän äänen, joka sai Hookin kiihottumaan. Hän kumartui lähemmäs naista ja valutti koukkuaan loputtomia kaurakutreja pitkin.
  ”Koukkusi kimaltelee kauniisti”, Emma hymisi.
  ”Kiillotin sen ihan vain sinua varten”, Hook kuiskasi ja suuteli hänen pitkää kaulaansa. Emman vartalo oli lämmin ja pehmeä.
  ”Harmi, että Neal ei ole täällä”, Emma totesi pian.
Hookin mieliala – ja kaikki muukin – vajosi kuin haaksirikkoutunut alus. Hetkessä taivas tummui.
    ”Neal? Ajatteleko sinä Nealia juuri nyt?” Hook parahti epäuskoisena ja kavahti kauemmas.

Emma katsoi häntä tiukasti. Yhtäkkiä hänellä ei ollutkaan enää paljastavaa mekkoa, vaan viininpunainen nahkatakki ja housut. Selässä keikkui miekka.
  ”Tietysti minä ajattelen Nealia. Ajattelen häntä aina! Mutta kiitos sinun, hän on kadonnut iäksi! Sinä tapoit hänet ja minun poikani!”
 Emma seisoi Hookin edessä pelottavan vaativana. Hook nousi seisomaan. Paratiisi oli poissa.
  ”Ei, se en ollut minä!” Hook puolustautui ja yritti tarttua Emmaan, mutta hänen saappaansa upposivat hiekkaan. Hän vajosi kohti maata.
  ”EI!”
Tohtori Facilierin nauru täytti Hookin pään, kun hän upposi alas, kohti Davy Jonesin loukkoa…

Hook heräsi omaan huutoonsa. Hän haukkoi henkeä ja putosi riippukeinustaan hytin lattialle. Koukku pyörähti muutaman jalan päähän.

Se oli vain unta. Hook haroi hiuksiaan ja pyyhki hikeä otsaltaan. Vain unta, hän hoki itselleen, kun hän kiinnitti kätensä jatketta takaisin paikoilleen. Toisaalta, painajainen ei ollut kovin kaukana todellisuudesta. Jos Emma saisi tietää, mitä Hook oli mennyt tekemään Baelfirelle ja Henrylle, Hook voisi heittää hyvästit heidän seuraaville treffeilleen.

Parasta olisi, jos Hook marssisi saman tien Facilierin puheille ja pyytäisi tätä perumaan loitsunsa. Tuntui inhottavalta epäonnistua. Kenties Neal osaisi suhtautua temppuun hauskana vitsinä. Pari shottia tohtorin lahjoittamaa rommia, ja asia olisi unohdettu.

Hook ei välittänyt kalastajien huuteluista, kun hän ohitti heidät tylysti ja suuntasi pieneen voodookauppaan. Hänen ei tarvinnut edes koskea puodin etuoveen, vaan se avautui itsestään hänen edessään. Tohtori Facilier istui puodin perällä, majesteettisella nojatuolilla jalat ristissä.

  ”Ah, herra Hook! Mitä saisi olla tänään? Henkari? Ongenkoukku? Virkkuukoukku?”
Hook naurahti kuivasti.
  ”Tulin pyytämään, että perut kirouksesi. Muuta Neal ja Henry takaisin ihmisiksi… Sitä paitsi sinun ei pitänyt koskea poikaan!”
Facilierin suuri suu venyi irvokkaaseen hymyyn.
  ”Lupasin järjestää sinut kahden Emma Swanin kanssa. Sen tein.”
  ”Sanoit myös, että et satuta ketään!” Hook ärähti.
Facilier nyökkäsi. Pinkki sulka keikkui silinterissä.
  ”Sinä tiedät, että taikuudella on aina hintansa. En minä satuta ketään, oh mon Dieu!”
Hook puristi ainoan kätensä nyrkkiin. Miksi hän ei ollut luottanut vaistoonsa? Älä koskaan luota miehiin, jotka pukeutuvat violettiin. Mutta noitatohtori oli lahjoittanut hänelle kaiken romminsa. Oli Hook kuinka syvällä Storybrookessa tahansa, hän oli silti pohjimmiltaan piraatti.

Hook otti muutaman askeleen lähemmäs Facilieria ja vetäisi miekkansa esiin.
  ”PERU SE!”
Facilier kohotti kätensä ilmaan toppuuttelun merkiksi.
  ”No mutta! Eipäs hätiköidä. Miten olisi pieni diili?”
Hook kiristi hampaitaan ja nykäisi miekkaa uhkaavasti.
  ”Riittää diilien teko! Minä kerron sinusta Emmalle ja Reginalle. He saavat päättää, voiko sinuun luottaa.”
Noitatohtori kohotti kulmiaan.
  ”Sinäkö ihan totta uskot, että Emma antaa anteeksi sen, että halusit Henryn ja Nealin pois tieltä?”
  ”En minä heitä sammakoiksi päättänyt muuttaa.”

Facilier kiepahti alas tuoliltaan ja kipitti aivan Hookin viereen. Hän kosketti miekkaa ja hihkaisi.
  ”Asia on katsos niin, että minulla on pieni… etuseteli. Oikeastaan hyvä, että tulit kylään, sillä meidän toinen diilimme houkuttelee minua paljon enemmän kuin sinun lemmenongelmasi.”
Hook yritti huitaista miekalla tohtorin hattua, mutta tämä väisti taitavasti.
  ”Ahah, minulla on sinulle seuraavanlainen tarjous”, Facilier sanoi lipevästi ja ilveili käsillään, ”sinä tapat sekä Rumplestiltskinin että Regina Millsin. Saat valita tyylin. Sanotaan vaikka, että deadline on viikon päästä, kahdeltatoista yöllä. Ei korvausta yötöistä.”

Hook peruutti muutaman askeleen.
  ”Oletko hullu?”
  ”Diagnoosista ei olla ihan varmoja”, Facilier vastasi iloisesti ja käveli takaisin isolle nojatuolilleen. Hän kaivoi povitaskuaan ja otti esiin pienen läpinäkyvän purkin. Ilma Hookin keuhkoista tuntui katoavan, kun näki lasipurkin sisällön.

  ”En tapa uutta Henry-lemmikkiäni, jos sinä teet, kuten pyysin. Nirri pois tämän kaupungin despooteilta”, Facilier sanoi jälleen matalalla äänellään. ”Onko meillä diili?”
Miekka tippui Hookin kädestä. Hän katsoi avuttomana purkissa hyppivää pientä sammakkoa.

  ”Missä Neal on?” Hook kysyi heikosti.
Facilier kohautti olkiaan.
  ”Toivottavasti Isoäidin paistinpannulla. Minua ei kiinnosta Pelastajan entinen sulho, vaan hänen jälkeläisensä.”
Hook kurtisti kulmiaan. Tässä olikin kyse jostain muusta kuin pelkästä ilkivallasta.
  ”Mitä sinä aiot?”

Facilier painoi pitkät sormensa vastakkain. Hänen varjonsa teki samoin tuolin takana.
  ”Minä aion kertoa sinulle koko hienon suunnitelmani. Idiootti! Minä aion vaikka mitä sitten, kun sinä olet hoidellut Pimeän olennon ja Pahan kuningattaren pois tieltä. Minulla on ystäviä tuonpuoleisessa, mutta ne eivät voi toimia, jos Rumpletiltskin suojelee lapsenlastaan ja Regina ottopoikaansa.”
  ”Miksi kuvittelet, että minä en suojelisi häntä?” Hook tiuskaisi ja poimi miekan lattialta.
Facilier hymyili niin leveästi, että hammasrako näkyi.
  ”Koska sinulla on jotain, mitä sinä haluat suojella enemmän kuin Henryä.”

Hook nielaisi. Hemmetti, miksi hän ajautui aina pahisten apulaisiksi? Ihan kuin joku olisi ilmoittanut hänet innokkaaksi vapaaehtoiseksi paskahommiin…
  ”Seitsemän päivää aikaa, Jones. Jumala loi maan samassa ajassa. Etkös sinä pidä itseäsi yhtä mahtavana? Mene ja loista!” Facilier hirnui. Varjo hänen takanaan elehti hillittömästi.

Hook sulki silmänsä hetkeksi ja veti henkeä.
  ”Minä vannon, että en tapa poikaa”, Facilier sanoi maireasti, ”en, jos sinä pysäytät niiden kahden sydämen viikon sisällä.”
Kun Hook avasi silmänsä, Facilierin kasvot olivat vain muutaman tuuman päässä hänen omistaan.
  ”Onko meillä diili?”
Luikku ojensi vasemman kätensä häntä kohti. Vastahakoisesti Hook ojensi oman vasempansa, koukkukätensä, ja Facilier tarttui siihen. Ilma heidän ympärillään täyttyi vihreästä valosta, kuten edelliselläkin kerralla, kun he olivat solmineet sopimuksen. Mutta tällä kertaa jostain ilmestyi heidän ympärilleen myös irtonaisia naamioita, jotka leijuivat korkealla ilmassa ja nauroivat.

Kun Facilier irrotti otteensa, Hook käännähti ja ryntäsi ulos voodookaupasta. Päästyään kuuloetäisyyden ulkopuolelle, hän kiroili ääneen ja hakkasi nyrkillä lähintä betoniseinää.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2014 22:07:55 kirjoittanut Röhkö »
Mitä tapahtuu ficissä, jossa päähenkilö kirjoittaa ficciä? Ficcinception, K-15

The Mind

  • ***
  • Viestejä: 174
Hei jälleen!

Kiitän suuresti viikonloppuni viihdyttämisestä. Mukavaa, että tälle tulee jatkoa näin sutjakasti - sekä nopeasti että juonellisesti hyvin.
Naureskelin monessa kohtaa, varsinkin Hookin unesta lukiessani. Jälleen sain nauttia hienoista yksityiskohdista, joita viljelet pitkin tekstiä. Tästä esimerkkinä Davy Jonesin loukko.

”Ah, herra Hook! Mitä saisi olla tänään? Henkari? Ongenkoukku? Virkkuukoukku?”
xD Noi koukku-jutut alkaa mennä ehkä vähän yli, mutta nyt kyllä hajosin.

Hook-ressukka on kyllä melkoisessa suossa. Olet kyllä rakentanut oivallisen mehevät lähtökohdat kunnon tarinalle. Lisää!

Crithach

  • ***
  • Viestejä: 8
    • Vital functions
En nyt tiedä vielä mitä sanoa, kun en voi lukea prologia pitemmälle, mutta hyvältä vaikuttaa. Ei ny hele noi sun koukku-puujalkavitsit! Toivottavasti linja jatkuu..
Kun luin tuon
Hook ei niin hevillä luopuisi identiteetistään
kohdan, tuli mieleen kuva Hookista kunnon gootti-vaatetuksessa, se kun on ehkä lähinnä Koukun tyyliä. :'D
Hyvä jatkoja sinne Suomeen!
"Our emblem is the eagle,
which soars where others cannot climb;
our house colours are blue and bronze,
and our common room is found at the top of Ravenclaw Tower,
behind a door with an enchanted knocker."
-Pottermore, Welcome to the Ravenclaw house

Vlad

  • Sudenmorsian
  • ***
  • Viestejä: 3 439
  • Loveatar
Kommenttikampanjasta päivää :)

En olekaan ennen mitään OUaT-ficcejä lukenutkaan, joten ihan uus tuttavuus siinä mielessä. Sarjaa oon kyllä puolitoista kautta katsonut, joten voi olla että oon paikoin vähän hukassa hahmojen kanssa, mutta yritän olla välittämättä.

Kuitenkin, jo prologin perusteella tykästyin Hookiin, jotenkin mahtava tyyppi (tosin pidin siitä jo sarjassa, mutta tässäkin) ja Neal taas sai aikaan vastakkaisen reaktion. Tykkäsin myös siitä, miten Hookin ja Emman suhde alkoi rakentua. Ja sen perusteella, mitä oon sarjassa nähnyt, niin voisin melkein sanoa että kuulun Captain Swanin shippaajiin. Iih, tykkään jo pelkän prolon perusteella tästä tekstistä. Tosin suomi-subeilla sarjaa seuranneena vierastan vähän Hook-nimeä (tosin sarjan seuraamisesta on niin kauan, että en edes muista suomennettiinko se :D)

Ensimmäisen luvun tyylistä pidin. Ja erityisesti luvun huumori sai hymyn huulille. Esim. Nealin vertaaminen vasemman jalan saappaaseen oli hykerryttävän kekseliästä ja hauska kommentti - ja Hookille sopivaa. Ja jostain syystä voisin joka luvusta lainata vaan suurimman osan, koska ihhh, tykkääntykkään. Hook on mahtava ja sen kommentit on mahtavia.

Ja sininen hallusinaatiohyytelö!!! Taisin juuri kuolla nauruun, koska ihihi :3 Ja tohtori Facilier? What? Oon nyt virallisesti kujalla :D

Jooh, kokonaisuutena tykkään tästä tekstistä valtavasti. Tarina ja juoni ja hahmot kulkee hyvin eteenpäin ja Hook on mahtava tyyppi ja jotenkin koko tekstistä kuultaa Hookin persoona läpi.
I love not man the less, but N A T U R E more.

私は悪魔で執事ですから。



"Always"
1946-2016