Kirjoittaja Aihe: Näkijän taru: Suljettu ovi, k-11  (Luettu 1758 kertaa)

Hiljainen Talvi

  • Eskapisti
  • ***
  • Viestejä: 1 110
  • Ava by: R0land
Näkijän taru: Suljettu ovi, k-11
« : 09.08.2012 18:12:21 »
Ficin nimi: Suljettu ovi, tuhoamis merkki ovessa.
Kirjoittaja(t): Minä Tulienkelisi
oikolukija: Kuukeiju
Fandom: Näkijän taru
Tyylilaji: Synkkä
Ikäraja: K-11
Päähenkilö: Narri
Yhteenveto: Kaikki paska, kauniissa valheessa.
Varoitukset: Todellisuus on paskaa, juomista? Ei kai muuta.
Disclaimer: Kaikki joka tunnistettavasti kuuluu Robin Hobbille on hänen, kappaleenpätkä on Sonata Arctican Fullmoon, muu on minun.
A/N: Katsoin uusimman Batmanin kaverin kanssa ja sen jälkeen kotona Spiritin ja kyynel vieri sen aikana, ja mietin että nyt on niin paska olo että mun on pakko purkaa se. Tulos on luettavissa tässä.





Suljettu ovi, tuhoamismerkki ovessa


Se on kuin tulta, muttei aivan. Se on kuin valhe, suuri ja tuhottu sellainen. Painajainen, ilman oikeutta lopettaa se ennen tuhoa, ei mahdollisuutta herätä enää koskaan, koska se ei ole unta, se on tuskallista totta.
Niin kuin ne sanat joita muut hokevat, sille voi nauraa kuin kunnon Narri tai itkeä, muut saavat valita. Minä en.

Muilla, ei kaikilla, on mahdollisuus valita, minulla ei koskaan ole. Sehän se on kun on Narri, ei ketään suojaamassa, painajaiselta taikka todellisuudelta.

Se on sanoja, ja pieniä tekoja. Revityt lupaukset, virrannut juoma ja kuoleman tuottamukseen taipuvat sanat, riipivät minua. Tappavat sisimpäni, tuhoavat pyhimmän, sen ainoa omani.
Kahlehdittu omalla verellään, ei voi vain lähteä kun rakkaat kärsivät.


Se on painajaista, oman kallon sisällä tulta, joka nuolee sisältä. Tappavaa naurua ja huuruista sumua silmien pinnalla. Pakoon juoksua ennen mahdolisuutta, palata taikka lähteä.


staring from the bottom of his soul,

Hunted by his own,
again he feels the moon rising on the sky



Se, että sinua jahdataan, on normaalia, mutta se ettei kukaan ota sinua vastaan yössä, kun pääset pakoon, on tuskaa. Oma mieli juoksee perässäsi, ja nousevan kuun lailla se on kuoleman merkki.

Kuka iskee tikareita sydämeemme?

Kuka vihaa meitä liikaa?

Kuka valehteli meille?

Miten estää kyyneleitä valumasta ilman, että ne kiduttavat sisältä, miten antaa olla vaikka kuolee. Kukaan ei nosta kuolleita ja kalman lapsia eloon.

Kuka uskoisi että naurun alla kuolen?

Lapsen usko on jo revitty pois ja sen alta pajastunut tuska viiltää. Sisällä ei ole enää mitään millä elää. Kuin kaunis linna, joka on tuhottu sisältä.



Running away from it all

Ja sitä haluaisi lähteä kauas pois, muttei voi. Se on kuin raskas taakka, mutta muut taakat voi jakaa, tätä ei.

Kerrankin kyyneleitä itkiessäni tunsin häpeää, kuolemaa. Se on hidasta ja tuskallista, kaikin puolin.
Se on ovi sisälläni, jota ei avata, se on ovi jonka päälle piirretty rasti käskee tuhoamaan sen.

Kuka haluaisi näyttää muille kuoleman sisällään? Kuka haluaisi myöntää olevansa heikko kun ei voi pakottaa itseään normaaliksi?

Kun on vain sisältä rikki.
« Viimeksi muokattu: 17.02.2015 07:10:27 kirjoittanut Kaapo »
"Caught in all, the stars are hiding,
That's when something wild calls you home, home,

If you face the fear that keeps you frozen
Chase the sky into the ocean
That's when something wild calls you home, home"

                  - Lindsey Stirling

Mustekehrääjä

  • Tassuttelija
  • ***
  • Viestejä: 632
Vs: Näkijän taru: Suljettu ovi, k-13
« Vastaus #1 : 02.02.2013 16:30:43 »
Kommentointikampanjasta päivää, viimein! Anteeksi kamalasti kesto, mutta anyway, viimein sain itseni tähän istutettua. Fandomiahan en tunne, mutta koetetaan silti.

Ensinnäkin sanon, että halusin tän pelkästään nimen takia (joskin mua hämäs se että otsikossa on vaan tuo Suljettu ovi, vaikka koko nimi on pidempi, samoin kuin se että tuossa Ficin nimi – kohdassa on tuhoamismerkki heitetty erikseen, mutta taitaa olla vain typo). Nimi on kuitenkin yksinkertaisuudessaan jotenkin niin kiva.

Omassa angstisuudessaan tää ficci on tosi hieno. Tykkäsin siitä, ettei tämä ole heti niin selvä, vaan tää pitää ensin lukea loppuun ennen kuin tämän vasta kunnolla tajuaa tekstin, jos silloinkaan. Fandomin tunteminen olisi ehkä auttanut mua pääsemään paremmin tekstiin sisälle, mutta tykkäsin tästä silti. Etenkin tämä on hieno kohta:
Lainaus
Oma mieli juoksee perässäsi, ja nousevan kuun lailla se on kuoleman merkki.
Tykkäsin siitä, kuinka oma mieli juoksee perässä, vaikka en tykkääkään sinä-passiivista, joka ei oikeastaan kuulu suomen kieleen, vaan on tullut englannin kielestä.

Sitten pikkaisen pilkunviilausta…
Lainaus
Revityt lupaukset, virrannut juoma ja kuoleman tuottamukseen taipuvat sanat, riipivät minua.
Tässä mua häiritsi se, että tuolla on tuo pilkku ennen riipivät-sanaa. Kuuluuko se siihen, koska mun mielestä ei? Kun jos juuri nuo revityt lupaukset jne. riipivät, niin silloinhan siihen ei tuu kai pilkkua? Sehän on vain luettelo, ei irrallinen lisäys tms.
Lainaus
Miten estää kyyneleitä valumasta ilman, että ne kiduttavat sisältä, miten antaa olla vaikka kuolee.
Tää taasen näyttää olevan kysymys ilman kysymysmerkkiä. Miksi siis piste? Tyylikeino, jota minä en tajua?
Lainaus
Kuka uskoisi että naurun alla kuolen?
Tähän pilkku tulisi että-sanaa ennen, koska alistuskonjunktio.
Lainaus
Lapsen usko on jo revitty pois ja sen alta pajastunut tuska viiltää.
Pajastunut→paljastunut? Ennen ja-sanaa kuuluisi olla pilkku, koska lauseilla ei ole yhteistä lauseenjäsentä.
Lainaus
Sisällä ei ole enää mitään millä elää.
Ennen millä-sanaa kuuluisi olla pilkku, koska millä on relatiivipronomini.
Lainaus
Se on kuin raskas taakka, mutta muut taakat voi jakaa, tätä ei.
Tää on vähän kyseenalainen lauserakenne mun mielessä. Musta tää olis kannattanut jakaa kahteen lauseeseen eli: Se on kuin raskas taakka. Muut taakat voi jakaa, tätä ei. Mutta-sanan merkitys jää nimittäin mulle hämärän peittoon. Miksi tässä on mutta? Olenko tyhmä vai miksi sen merkitys ei aukea?
Lainaus
Se on ovi sisälläni, jota ei avata, se on ovi jonka päälle piirretty rasti käskee tuhoamaan sen.
Mun tuntemien kielioppisääntöjen mukaan ennen jonka-sanaa tulisi pilkku. Mieluiten pistäisin lauseen kahtia.
Lainaus
Kuka haluaisi myöntää olevansa heikko kun ei voi pakottaa itseään normaaliksi?
Ennen kun-sanaa tulee pilkku.

Pilkunviilauksesta huolimatta tykkäsin. Kiitoksia tästä! ^^

Kuukeiju

  • Vieras
Vs: Näkijän taru: Suljettu ovi, k-13
« Vastaus #2 : 06.02.2013 22:37:00 »
Awwwwwwwwwwwwwww, pikku Narri-kulta, älä itke, minä olen täällä, saat itkeä ihan rauhassa eikä tarvitse pelätä, ja olen kyllä aina tukenasi jos haluat ja-
Hmmmm, hetkonen, juu... Ihana ficci, ja nyt olen surullinen, koska Narri on vain niin... niin... no pieni kullannuppu halattava parka, sitä juuri  :'( (Sori jos kuulosti oudolta...) Ja jep, kirjoitit taas ihanasti, tykkään runollisesta ja hyvällä tavalla hämmentävästäkin tyylistäsi, kun aluksi sitä on juuri pikkasen kuutamolla, mutta kun sen on lukenut loppuun, ymmärtää kyllä~~ Eläköön haastava kirjoitus ;) Kiitos paljon!~~

Kiittäen ja kumartaen,
Kuukeiju