Jäin tätä nyt pohtimaan. Itselleni ensimmäinen oikeasti vahva fandom-kokemus, jolloin tuli pakottava tarve fanfictionille, oli Nälkäpeli
Siinä on yksi sellainen elementti, joka jäi kaihertamaan, ja silloin oli kova tarve päästä yhteyteen ihmisten kanssa, jotka myös halusivat nähdä tämän asian samalla tavalla kuin minä. Se oli ihan mieletöntä silloin aikanaan, miten muutaman kohtauksen pohjalta syntyi yhteisö, jossa ihmiset rakensivat kokonaisen taustatarinan, ja vain päättivät nähdä kaksi hahmoa romanttisella tavalla.
Olin kirjoittamassa, että aika vähän tulee oikeastaan luettua fanfictionia, mutta peruutan takaisin, ja sanon, että en hirveästi tykkää lukea (pitää hakata näppäimistöä kauhealla voimalla, kun se on yhtäkkiä jumissa
) niistä shipeistä, joita itse kirjoitan. Mua aina huolestuttaa, että otan liikaa vaikutteita ja inspiraatiota omaan kirjoittamiseen. Mielelläni luen vaikka joitain Potter-ficcejä, kun Potterin parissa ei ole varsinaista omaa kirjoitushistoriaa. Jonkun verran olen lukenut Teen Wolfissa Sterekiä, ja se on vieläkin tapa käydä katsomassa mitä uutta AO3-sivustolla on siinä tagissa. Destielkin on ihan kiva paritus, mutta siinä fandomissa olen sitten liiallisissa uteliaisuuksissani eksynyt katsomaan asioita, joita en olisi ehkä halunnut nähdä
Onko teillä ollut sellaista kokemusta, että olette ensin lukeneet jotain suosittua paria jossain fandomissa X, ja kun olette syventyneet fandomiin enemmän, ette enää ole pitäneet tuosta parista? Silloin kun eksyin Gleen pariin ensimmäisiä kertoja ehkä vuonna 2013, luin tosi paljon Klainea, ja tykkäsin siitä, mutta kun menin syvemmälle fandomiin, niin meni into Klaineen aivan kokonaan.
Aika harvasta fandomista on tullut sellaista kokemusta, että haluaisi nähdä sen fanfictionin kautta. Tosin seuraankin vain muutamaa fandomia, ja kirjoitan vieläkin Glee-ficcejä
Jotenkin todella viehättävää oli, kun ymmärsin, että The Babysitters Club-fanfictionia on olemassa, ja siellä Byron/Jeff (luonnollisesti tulevaisuuteen sijoittuvana) jotenkin kosketti allekirjoittanutta. Jokin aika sitten katselin, että millaisia Gossip Girl-ficit ovat, mutta Gossip Girlissäkin se canon on itselleni sen verran tärkeää, että mielenkiinto ei ollut kovin korkealla.