Ompas vanha keskustelu:D Huh huh
No anyhow. Aika moni dissaa näitä kirjojen nimiä niin englanniksi, että suomeksi. Musta jokasen kirjan nimi on ollut osuva englanniksi, mutta en hirveesti tykkää tästä että suomennoksissa päätettiin uudelleennimetä houkutus ja epäilys.
Disclaimer: Pohdinnat ovat omiani eivätkä välttämättä vastaa virallisia tietoja.
Omasta mielestäni englanninkieliset kirjan nimet on tosi osuvia:
Twilight - hämärä tai iltahämärä(houkutus): Bella muuttaa aurinkoisesta Phoenixista sateiseen, pimeään Forksiin. Aurinko laskee ja on iltahämärän aika. Jokainen auringon ystävä tietää, että auringonlasku/siitä luopuminen ei ole mukavaa. Bella kokee, että hänen elämänsä muuttuu pimeäksi, masentavaksi yöksi. Cullenien perhe ja Bellan muut uudet ystävät(ja miksei uusi, paranneltu ja syvempi isä-tytärsuhdekin) ovat ne tähdet iltahämärässä, jotka ilmestyvät valaisemaan Bellan uutta elämää. Niin iltahämärä, että Bellan uusi elämä Forksissa paljastuukin kauniiksi asiaksi ennakkoluuloista huolimatta.
New Moon - uusikuu: Edward lähtee ja Bellan elämä muuttuu. Samoin käy uuden kuun syntyessä, eli vanha muuttuu uuteen. Enough said.
Eclipse - pimennys(epäilys): Bella kokee pimeän ajan elämässään, sillä tajuaa olevansa rakastunut kahteen mieheen. Kahden vailla olo on ahdistavaa ja pelottavaa. Silti, musta tuntuu, että tässä kirjassa alkuperäinen nimi viittaa enemmän kirjan muihin tapahtumiin, kuin Bellan tuntemuksiin toisin kuin kahdessa ekassa kirjassa. Victorian keräämä vastasyntyneiden armeija luo varjon koko Seattlen(ja Forksin) alueelle. Nuoria katoaa niin paljon, että myös vampyyreistä tietämätön ihmiskansa on varuillaan. Eniten Victorian toiminta tietenkin varjostaa Cullenien perhettä ja Bellaa. Kannattaa miettiä myös, että miltä auringonpimennys tuntuu sellaiselta ihmiseltä, joka ei tiedä taivaankappaleiden toiminnasta mitään. Auringon pimeneminen väärään aikaan vuorokaudesta on luultavasti kauhistuttava tilanne, joka luo epäilyksiä siitä, mitä tulevaisuus mukanaan tuo(Tuleeko aurinko enää ikinä näkymään, vai onko tämä kaiken loppu(kuolema)?)
Breaking Dawn - aamunkoi: Täysin mielipideasia, tykkääkö enemmän aamunkoista, aamun sarastuksesta vai jostain muusta tapahtuman suomennoksesta. Itse pidän aamunkoita kauneimpana vaihtoehtona, mutten syytä ketään siitä että on eri mieltä. Mun mielestä kirjan nimi kuvastaa kirjan tapahtumia hyvin. Bellan elämä muuttuu taas, niin häiden että lapsen syntymän vuoksi, mutta eniten sen takia, että hänestä tulee vampyyri. Bellan vampyyrielämän alkaessa, Bellan uusi elämä alkaa. Kuoleminen tulee olemaan epätodennäköistä, ja jos kaikki menee hyvin, Bella tulee olemaan samanlainen hyväntekijä kuin Carlislekin. Tämä uuden elämän alku tarkoittaa sitä, että Bella on elämänsä aamussa(tai aamunkoissa
)
Midnight Sun - keskiyön aurinko: Vaikka tästä kirjasta ei koskaan tullutkaan totta, niin oletan että kaikki tietää mistä on kyse. Juttu on se, että Edward vihaa kaikkea mitä edustaa ja kokee, että tämän uusi elämä on ollut yhtä tuskaista pimeyttä. Bella on se aurinko, joka ilmestyy hänelle keskiyön keskelle.
Jätän Bree Tannerin lyhyen elämän ja uusimman twilight-aiheisen tuotoksen, eli Elämä ja kuolema -kirjan titlet käsittelemättä koska mun mielestä Bree Tannerin lyhyt elämä on puhtaasti lisäosa Epäilykseen eikä varsinaisesti osa tätä kirjasarjaa, sekä tän uusimman tuotoksen käsittelemätä koska, noh, se on Meyerin kirjoittama fanfiction joka toimii vaan hassuna lisäyksenä vääntämään ja kääntämään twilight universen sääntöjä(Sekä tuomaan lisää rahaa koska die hard fanit niinkuin mä ostivat sen hyllyntäytteeksi ja jättivät lukematta
).
Nyt kun toi kaikki tuli sanottua, niin ei, musta houkutus ja epäilys ei ole varsinaisesti huonoja suomennoksia, vaan ne kuvastaa kirjojen tapahtumia hyvin. Ongelma mulla on siinä, että mun mielestä olis pitänyt joko pitäytyä kokonaan taivaankappaleissa niin kuin alkuperäiskielessä tehtiin, tai suomentaa joka ikisen kirjan nimi vastaamaan tapahtumia/Bellan tuntemuksia. On tyhmää, että kaksi nimeä ovat metaforia ja kaksi toista suoraan kerrottuja tuntemuksia.
Ja monen muun jatkoksi jonoon: Twilight-elokuvat ovat keskinkertaisia. Ne on huonoja, jos on lukenut kirjan mutta ihan passelia ajankäyttöä sateisena iltapäivänä jos ei kirjoihin ole perehtynyt. Niin kuin aina, asioita on jätetty pois tai niitä on muokattu, ja jos on lukenut kirjat useampaan otteeseen, noi erot alkaa ärsyttää tosissaan. Uudelleenkatson noi elokuvat silti silloin tällöin, puhtaasti tosin nostalgian ja hyvännäköisten miesten vuoksi. Ja täytyy kyllä silti mainita, että tykkään elokuvien musiikkivalinnoista paljon.
Kirjoista sen verran, että ne on mitä on -nuortenkirjoja. Ne ei kuvaa todellisuutta sellaisena kuin se on, vaan vaaleanpunaisten linssien läpi. Mua ei haittaa tälläinen asioiden kaunistelu eikä myöskään Edwardin jatkuva kehuminen, päinvastoin, musta teksti kuvaa täydellisesti sitä, miltä tuntuu olla rakastunut ensi kertaa.
Edwardin stalkkaava käytös on kyllä häirinnyt näin aikuisena lukijana huomattavasti enemmän kuin silloin teini-iässä, mutta toisaalta Edward on odottanut yli ihmisiän rakastuakseen, joten on suhteellisen ymmärrettävää että tälle syntyy moinen pakkomielle Bellasta. En silti tykkää siitä, että Edward koitti estää Bellaa tapaamasta Jacobia, mutta on muistettava myös mitä Emilylle kävi Samin kynsissä(kirjaimellisesti) vaikka Sam rakastaakin Emilyä yli kaiken. Edward näkee asian niin, että myös Jacobin keskittyminen voi herpaantua ja itsehillintä murentua vaikka tämä välittääkin Bellasta. Edward on kokenut mielen voiton aineesta(vai miten se meni, viime lukukerrasta on aikaa) ja uskoo voivansa hillitä itsensä Bellan lähellä, muttei luotan Jaken kykenevän samaan.
Sitten vielä yksi aihe; kirjan kannet. Tykkään kirjojen kansista, vaikka ne ei toimikaan käsikädessä kirjojen nimien kanssa. Ota huomioon, että nää ei varmastikaan ole viralliset selitykset vaan puhtaasti mun lukiokoulutuksella hankittujen taitojen avulla mietityt selitykset
Elikkäs edellä kerrottu teksti selittää, mitä kirjojen kannet tarkoittavat minulle itse henkilökohtaisesti. Jos haluat joskus mennä pätemään netissä jollekin, ole kiltti ja etsi viralliset selitykset ettet vaikuta ihan idiootilta
Twilightin omena kuvastaa tietenkin kiellettyä hedelmää, jotka bella ja edward ovat toisilleen. Uudenkuun risainen, vertavuotava kukka kuvastaa hyvin bellan rikkoutunutta sydäntä. Epäilyksen rispaantunut nauha kuvastaa omasta mielestäni Edwardin ja Bellan suhdetta; uudenkuun tapahtumien aiheuttamat repeämät ovat vielä paikallaan, ja Bellan uudet tunteet Jacobia kohtaan luovat lisää rispaantumisen kohtia. Aamunkoin shakkinappulat kuvaavat sitä, kuinka elämässä tarvitaan strategisia taitoja selvitäkseen, varsinkin twilightin universumissa. Toisin sanoen, ilman taitavaa suunnittelua ja askeleen edellä oloa Cullenien perhe(ja Quileuten lauma) eivät tule selviämään Voltureista, ja mikäpä sen parempi vertauskuva huippuunsaviilatuille strategioille kuin shakki?