Ei
haastava välttämättä tarkoita, että lopputulos on ylevämpi, tai parempi tapa kirjoittaa. Hyvänä esimerkkinä sanoisin vaikka lempihaasteeni 12+ -virkettä, joka on kaikkine rajoituksineen ja sattumavaraisine sanalistoineen äärimmäisen haastava kirjoittaa, ja vaatii vapaata muotoa enemmän, sanotaanko nyt vaikka, käsityöläisyystaitoa. Sinnikkyyttä pitäytyä ennalta määritettyjen raamien sisällä. Se on vaikeaa samalla tavalla kuin vaikean yhtälön ratkaisu on vaikeaa.
Pitkä teksti on taas vaikea ihan omalla tavallaan. Pitkä tarina on taas enemmän niinku palapeli, mitä pitää jaksaa puurtaa, vaikka siellä olis pitkä siivu pelkkää taivasta. Se ei ole samalla tavalla haastavaa siinä mielessä, että tota et saa kirjoittaa tai tuo ei todellakaan mahdu, tai että tuohon suuntaan ei voi mennä. Nyansseja. Pitkä teksti ei välttämättä ole teknisesti (useinkaan) niin vaikea, mutta vaatii ämpärikaupalla viitseliäsyyttä ihan eri levelillä. Mä näkisin, ettei yksi tapa ole toista parempi, tai että yksi laji ehdottomasti toista haastavampi kirjoittaa, mutta mulle esim henkilökohtaisesti on aivan mahdottoman vaikeaa kirjoittaa pitkää tekstiä, joka ei leviäisi käsiin kuin sulava jäätelö
Raapaleet pakottaa muhun sellasta ryhtiä, että älä Jossu leviä nyt ympäriinsä
Toisaalta, ehkä mä olen just toisentyyppinen ihminen, että mä tykkään nopeatemposuudesta. Tosin kyllä kohtuas niin elokuvassa kuin kirjassa kuin tarinassa saa jonkun verran istua, että ehtii tajuamaan mitä siinä tapahtui. Tää on mulle vaikeeta, helppo on mulle kirjottaa tyhmii nopeita vitsei ja läpändeerosta, mut mikä se oli se pointti
Mua harmittaa se kun ei ole hermoja suotu ihmiselle... kirjoitan helposti 12+ virkettä -haasteen vaikka iltapäivässä, mutta haluaisin kirjoittaa eeppisiä pitkiä tarinoita... mistä mä repisin sen kolme kuukautta hermoja sitä varten xD
Ja ihan tällei sivumennen sanoen, kun keskustelun otsikkona on buumit, musta on ihan mahtavaa että AO3:ssa pystyy tagien kautta hakemalla tsekkaamaan esimerkiksi että mitkä on fandomin suosituimmat paritukset! Mahtavaa tilastotietoa!
Tägit on niin musmuspus asia että <3 Vaikka toki toisinaan tägääminen spoilaa tekstin niin totaalisesti että se karkoittaa kaikki. Tulin kerran pistäneeksi tägeihing jonkun "past-abuse" tai vastaavaa ja ne tägit kuulosti niin järkyttävän rankalta, ettei sitä tekstiä lukenut kukaan. Oikeasti siinä tekstissä ei ollut mitään HC-väkivaltaa vaan pelkkää aihepiirin jonkinlaista käsittelyä, tulin vaan laittaneeksi ne, jotta ihmiset voi mustalistata ne halutessaan.
Mutta toisaalta, tägäämällä niin helposti saa filteröityä itselleen mieluista lukemista, että kai se on silti tägäämisen väärti.