Mitä lemppariversiointeja Holmesista, oli ne sitten filmatisointeja tai pastisseja, ihmisillä on? Ylläolevat oli mun lemppareita :d
Ja mitä inhokkeja?
Mulla oli (on??) aikeena ostaa niin monia erilaisia elokuva- tai TV-sarjaversioita Sherlock Holmesista kuin onnistun löytämään. Jokunen kymmenkunta niitä nyt tällä hetkellä on eikä vastaan ole tullut muita versioita kuin niitä, jotka itseltäni jo löytyy. Olen kovasti koettanut löytää Sherlock: Case of Evil (koska mua kiinnostaa miten
D'Arcy suoriutuu roolistaan Holmesina), mutten ole onnistunut löytämään.
Mun suosikkiversio Holmesista tulee aina olemaan Granadan Holmesti.
Jeremy Brett on täydellinen Sherlock, aivan kuin hahmo olisi herätetty henkiin. Kukaan ei tule koskaan olemaan yhtä hyvä Holmesina kuin hän. Ja ainoa versio, jossa Irene Adlerista ei ole tehty Holmesin rakkauden kohdetta vaan annettu loistaa omana älykkäänä itsenään, naisena joka päihitti Holmesin. Mua ärsyttää kun melkein kaikissa (ainakin niissä, jotka olen nähnyt) niin Irenestä on tehty vaan love interest.
Rathbornekin on myös hyvä Holmesina ja ne elokuvat, jotka satun omistamaan, on ihan jees ja hauskaa katsottavaa.
RDJ:kin on ihan jees Holmesina ja
Jude Law näyttää hieman kirjojen kuvituksen Watsonilta.
Benedict Cumberbatch on oikein hyvä Sherlockin roolissa, mutta itse sarja lähti kyllä laskuun joskus tokan ja kolmannen kauden aikana. Neloskausi oli yhtä shaissea, big nope. Toivottavasti eivät tee enää lisää, uudesta kaudesta on ainakin huhuiltu.
Mr. Holmes oli ihan ok elokuva. Katsomisen arvoinen, tosin en tahtonut aina pysyä mukana tapahtumissa. Oli kuitenkin mielenkiintoista nähdä Holmes vanhana ja muistisairaana.
Sir Ian McKellen oli ihan hyvä roolissaan.
Elementerystä en pidä sitten yhtään. Se on vaan yksi tavallinen amerikkalainen rikossarja, johon on nyt vaan otettu Sherlock mukaan. Ei vaan toimi mulle. Sanonpahan vaan, että mielenkiintoa ois voinut lisätä se, että Holmeskin olisi muutettu naiseksi Watsonin tavoin. Ainoa hyvä juttu sarjassa on Lucy Liu.
Versiota Sherlockista, jossa Will Ferrell on, vierastan. En ole sitä kylläkään nähnyt, mutta jotenkin Ferrellin ja Reillyn elokuvat eivät ole erityisemmin makuuni.
Sitten on muutamia muitakin versioita, joista en pidä, mutta en nyt millään saa päähäni niiden nimiä tai ketä rooleissa oli. DVD:nä löytyisivät hyllystä, mutten pääse niitä tarkistamaan.
Nyt on kuulemma tulossa uusi Holmes versiointi, Enola Holmes, jossa pääosassa on Sherlockin ja Mycroftin pikkusisko. En erityisemmin pidä näistä, joissa Holmesin veljeksille lisätään uusi sisarrus, enkä ole erityisemmin kiinnostunut muiden kirjailijoiden kirjoittamista Holmes-kirjoista.
Kirjakokoelmani(kaan) ei ole täydellinen, sillä multa puuttuu Neljän merkki, Baskervillen koira sekä Kauhun laakso. Etsinnöistä huolimatta en ole onnistunut löytämään niitä. Mutta ehkä joskus.
// (Watsonin näyttelijöistä sen verran, että Granadan molemmat Watsonin näyttelijät ovat ne parhaimmat. En meinannut muuten ensin huomata, kun sarjaa Yleltä näytettiin, että näyttelijä vaihtui. Aika samannäköiset kaverit oli.)