Onko täällä kovia euroviisufaneja?
Minäminäminä! Oon katellut Euroviisuja kohta viisitoista vuotta. Lordin voiton jälkeen on tullut seurattua kaikki viisut, ja vuodesta 2011 asti oon ollut aivan täysi fanaatikko, mitä on seurannut lukuisat viisupuntarit ja listaukset perheen kanssa siitä, että mitkä kappaleet on parhaita. Ensimmäiset kisat tuli seurattua silleen kunnolla 2003 kun olin t.A.T.u fanaatikko, ja muistan edelleen sen pettymyksen kun Turkki voitti ne kahdella pisteellä. Vitutusta lisäsi vielä se, että se Belgian ihana mielikuvituskielellä laulettu kipale hävis pisteellä, ja skippasin seuraavat kisat tästä katkerana. Nykyään oon sitä mieltä että paras voitti, mutta Lordin osallistuminen tarvittiin siihen, että jaksoin kiinnostua karkeloista uudestaan. Koen olevani myös siitä erikoinen viisuilija, että kun monet löytää joka vuosi sen pari biisiä, joka on niistä loistava, niin mä skippaan yleensä muutaman kappaleen ja muita kuuntelen sitten hulluna kun tykkään melkein kaikista kappaleista.
Millä maalla on mielestäsi ollut parhaimmat esiintyjät?
Tää on paha, koska viisuista löytyy niin paljon kappaleita, joita rakastan. Moldovan kappaleista oon tykännyt usein tosi paljon - Natalia Barbun "Fight" sekä Sunstroke Projectin "Run Away" on sellaisia kappaleita, jotka listaisin varmaan tän vuosituhannen top 20 -listalle, jos semmoisen nyt tekisin. Italialla on ollut paluun jälkeen paljon loistavia biisejä
en kestä, kuinka tuomarit vei Il Volon voiton viime vuonna </3, ja rahoittajamaista myös Espanjalla on ollut usein ihan hyviä biisejä, kuten D'Nashin "I Love You Mi Vida" tai Edurnen "Amanecer". Norjalla ja Virolla on kans ollut paljon loistavia biisejä. Oikeastaan mun olis helpompi sanoa ne maat, joiden kappaleista en yleensä pidä. Portugalin biisit on aina ihan katastrofaalisia, Itävallan ja Alankomaiden biisit on yleensä aika meh, ja sitten on maita kuten Venäjä ja Suomi, joilla on yleensä joko tosi hyvä biisi, tai sitten aivan joku järkyttävä myötähäpeää aiheuttava tekele.
Tänä vuonna mun suosikkeja on Tsekki, Latvia ja Autralia. Myös Venäjä, Ranska, Israel ja Armenia ovat <3
San Marino puoletaan oli mulle semmoinen guilty pleasure -kipale, joka on huono, mutta niin huono että se on hauska+hyvä (vähän kuten Georgian I'm a joker silloin 2012. Oikeastaan toivon nyt ainoastaan sitä, ettei se Ukrainan ärsyttävän poliittinen kiekuja tätä voita. En yhtään tykkää siitä kun politiikkaa sotketaan mukaan, kuten Armenia teki viime vuonna tai ne pari Venäjän "rauhalaulua" 2013&2014. Puola on kanssa aika mitäänsanomaton, mutta mä en usko sen menestyvän, joten en jaksa stressata sen finaalipaikkaa.
Uskotko Suomen tahalliseen huonojen edustajaehdokkaiden valitsemiseen? Onko UMK toimiva?
En usko siihen, että me tahallaan huonoja kappaleita valitaan, vaan siihen että me Suomalaiset ollaan tän asian suhteen yksinkertaisesti tyhmiä. Ja silloin kun kansa osaisi valita viisaasti niin siellä on joku helkkarin raati sössimässä hommat. En tuu varmaan koskaan pääseen yli siitä, ettei Nightwishia valittu edustajaksi silloin vuonna 2000, ja yhtä ärsyyntynyt oon siitä, että raatien takia nyt valittiin Sandhja. En tykkää Saara Aallosta erityisemmin, mutta se voitti yleisöäänet ja olisi varmasti pärjännyt viisuissa paremmin. Ehkä olis finaalissa jäänyt jonnekin sijan 20 paikkeille, mutta se olis sen huikeella lauluäänellä+taidolla yksissään päässyt kuitenkin finaaliin, vaikka biisi oli heikohko.
UMKssa on ollut paljon hyviä kappaleita, ja mielestäni Softenginen valinta osoitti, että UMKllakin voi menestyä, mutta toivoisin silti, että jos meillä on ne raadit niin me matkittais Ruotsia ja käytettäis ulkomaalaisia raateja. Suomalaisilla on usein vähän erikoisempi musamaku, niin että meidän valinnat ei aina uppoo muualle Eurooppaan. Oon kuullut monien sanovan Suomea siitä hienoksi viisumaaksi, että koskaan ei tiedä mitä täältä tulee.
Ovatko euroviisut enää laulukilpailu vai voitetaanko kisat muilla avuilla? Pitäisikö kansan päättää voittaja ilman tuomaristoa?
Nykyään show vaikuttaa viisuissa paljon, mutta lailaa pitää osata myös. Tuomaristo on ollut aika herkkä rokottamaan epävireestä. Itse tykkään siitä, että viisuista on tullut myös visuaalisemmat, mutta välillä toki kaipaa enemmän niitä herkkiä balladeja, joihin ei oo sotkettu mitään ylimääräisiä pyroja. Ja oon sitä mieltä, että yleisön pitäisi saada päättää, tai ainakin raadin valtaa murentaa. En tuu varmaan koskaan pääseen yli siitä että raadit lyttäs joukolla "Igrankan" (yleisöäänten kolmonen), niin ettei se päässyt edes finaaliin. Ja ihan yhtälailla ne naapurit antaa toisilleen pisteitä, vaikka raatien piti ehkäistä diasporaa, että se siitä.
Mikä on kaikkien aikojen suosikkiesityksesi?
Yhtä esitystä on vaikea valita, mutta Venäjän vuoden 2010 esitys on jäänyt ikuisesti mieleen. Siis, se biisi oli aika kamala, mutta se "I'm looking at your photo kohta" oli jotenkin niin koominen, että huomaan joskus eksyväni sen esityksen pariin ihan vaan sen kymmenen sekuntin takia xD. Samaiselta vuodelta on jäänyt mieleen myös se joku random ukkeli joka änkes sinne lavalle kesken Espanjan esityksen. Lordin veto oli totta kai myös todella mieleenpainuva, ja saan Kaliopin 2012-vuoden viisujen kiekaisusta edelleen kylmiä väreitä <3
Onko jokin todella ärsyttävä tempaus jäänyt mieleesi?
Ei niinkään tempaus, mutta raatien suorittama ryöstö Italialta viime vuonna ärsyttää edelleen. Pahinta tässä pari vuotta on toki ollut kuunnella sitä kun Venäjän edustajille on buuattu. Etenkin 2014 teki pahaa kun kyseessä oli kaksi nuorta tyttöä, jotka ei ollut edes tarpeeks vanhoja äänestään. Polinakin oli rakkaus, ja teki suretti paljon kattoa miten se itki kun yleisö iloitsi aina kun Venäjä ei saanut isoja pisteitä. Niin, ja Sergey on rakkaus, että jos joku kehtaa buuata sille huomenna niin äänestän protestina joka vuosi Venäjää. En tykkää, että politiikka sotketaan mukaan, vaikka itseäkin kuvottaa Venäjän päättäjät...
Minua ärsyttää Australian mukanaolo.
Tekisi mieli suuttua tästä kommentista, mutta hillitsen itseni, koska ymmärrän pointtisi. Ite nyt vaan satun kuulumaan niihin ihmisiin, jotka rakastaa sitä, että Australia on mukana. Kulttuuriltaan Australia on kyllä varsin Eurooppalainen, ja ne on lähettänyt tosi hyviä kappaleitakin. Tunnustan itse kuuluvani siihen, joka pettyy joka vuosi, kun kaikki Kiina -ja Korea huhut osoittautuvat valheellisiksi, koska mua oikeesti innostaa ajatus siitä, että viisut laajenis vielä lisää. Yhdysvaltoja en halua mukaan, mutta aah, Etelä-Korea viisuissa olisi kyllä <3
No, siellä Aasiassa ilmeisesti värkätään jotain omia viisuja, joten ehkä Aussit siirtyy sinne. Niin kauan kun jenkit pidetään erossa meidän formaatista niin en valita.
@Grenade: Muistaakseni luin viime vuonna jotain sellaista, että jos Aussit voittas niin kisat pidettäis silti Euroopassa. Muistaakseni ainakin Lontoota oli pidetty vaihtoehtona.