Kirjoittaja Aihe: Jumalat juhlivat öisin, Deprendi miserum est | Camilla/Charles, K-11  (Luettu 2101 kertaa)

Upsila

  • aallotar
  • ***
  • Viestejä: 1 248
    • and here are all your lies
Title: Deprendi miserum est
Author: Upsila
Genre: angst, deathfic, draama
Pairing: Camilla/Charles
Raiting: K-11
Disclaimer: Donna Tartt on kirjoittanut Jumalat juhlivat öisin, mutta minä vain vähän lainaan.
Summary: Muinaiskreikan oppitunnilla voimme kaikki unohtaa hetken pelon ja keskittyä vain partikkeleihin ja sijamuotoihin, mutta miten kauan sinä luulet, että pystymme salaamaan tämän kaiken?

A/N: Kun sain luettua joululoman aikana Jumalat juhlivat öisin - teosta, ihastuin siihen kovin. Olin hieman hankalaa jotenkin kirjoittaa tätä ficciä kirjemuodossa, mutta piti silti yrittää. Tämä menee Perspektiiviä parittamiseen (kaksoset) ja Kirjehaasteen toiseen kierrokseen.


                                                                                              Deprendi miserum est


Charles,

miten voit? Minä kuulin, että Richard vei sinut sairaalaan kärsiessäsi kuumeesta ja pahasta nestevajauksesta. Sinä varmasti ymmärrät nyt, että tästä edespäin sinun pitäisi huolehtia itsestäsi paremmin.

Tiedätkö, en voi uskoa itsekään vielä, että päätin ryhtyä kirjoittamaan tätä kirjettä sinulle - kaiken tapahtuman jälkeen varsinkin. Enkä odota tietenkään, että sinä vastaisit kirjeeseeni takaisin milloinkaan. Sillä me kumpikin tiedämme, että miten satutit minua, vaikka sitä et suostukaan myöntämään. Oli Henryn idea, että minä muuttaisin asumaan Albemarleen väärällä nimellä, oli vain parempi pysytellä poissa ja kätkeä pelkoani. Uskon, että muistat vieläkin ohimossani olevan rupisen kohdan josta sinä olit kiskonut kourallisen hiuksiani irti; ja muistat varmaan myös savukkeesi jättämän syvän jäljen ihossani mustelmineen, etkös? Deprendi miserum est, sinä tiedät, että on surkeata jäädä kiinni.

Albemarleeseen muutettuani, tuntui kuin olisi helppo pyyhkäistä sinut ja muut kartalta pois vain yhdellä kädenheilautuksella. Olisin voinut aloittaa kaiken alusta puhtaalta pöydältä, kun ketään meistä ei epäilty kahdesta murhasta, mutta silti minä en pystynyt. Uskon, että Henry tietää meidän suhteesta, vaikka hän ei ole koskaan vihjannut sitä ääneen (hän lähinnä vain teeskenteli tietämätöntä ja luki arabiksi käännettyä kirjaansa hajamielisesti). Richardkin on nähnyt aivan omin silmin sinun suutelevan minua, omaa kaksoissisartaan ahneesti humalatilassa eikä se ollut ollenkaan veljellinen suudelma kuin me molemmat olisimme odottaneet. Ja Bunny. Hän oli kerran yllättänyt meidät, muistatko?

Tiedätkö, minä en tiedä nyt, että missä voisin olla aidoissani onnellinen. Kaikki on tapahtunut vain liian nopeasti, että sitä ei ehdi katua tai ajatella liikaa. Syyllisyyden tunne ja kiinnijäämisen pelko vaivaa kuitenkin minua vieläkin öisin, vaikka päivänvalossa sitä olisikin helpompi karistaa. Yöllä ne ovat vahvimmillaan ja toistavat kaiken tuskallisen hitaasti. Eivät ne jätä meitä rauhaan - mehän tahrasimme viattomuutemme itsekkyydellä ja luovuimme lähes vapaaehtoisesti kultaisesta tulevaisuudestamme. Kukaan meistä ei voi olla voittaja tässä pelissä.

Tänään on kovin kolea ja sateinen sää, mutta Francis ja Richard taisivat silti käydä tänään tapaamassa sinua, eikö niin? Luulen, että he yrittävät vain piristää sinua, sillä sinähän olet sitä mieltä loppujen lopuksi, että minusta on enemmän haittaa kuin hyötyä sisarena. Minähän lähdin vain ilmoittamatta mitään ja näin asian niin, että on parempi pysyä pois tieltäsi. Toivon, että et pane kuitenkaan pahaksesi.

Joskus minä ajattelen, että mitä mieltä Julian ja vanhempamme olisivat näistä veriteoistamme. He eivät saa tietää siitä luultavasti koskaan, mutta mitä he tekisivät, jos asia tulisi heille ilmi? Muinaiskreikan oppitunnilla voimme kaikki unohtaa hetken pelon ja keskittyä vain partikkeleihin ja sijamuotoihin, mutta miten kauan sinä luulet, että pystymme salaamaan tämän kaiken?

Olisi vain parempi, jos me kaikki voisimme siirtyä ajassa taaksepäin, unohtaa valvotut yöt ja syyssateet, olla vain. Viikonloput Francisin talossa olin ollut onnellinen. Oli ollut soutamista järvellä, krokettia ja maaliinammuntaa, kunnes Henry vahingossa ampui sorsaan kuoliaaksi ja pelästyi siitä kovin. Mutta olin nauttinut siitä ajasta hetken, kaikki oli hupsua ja kepeää.

Jälkeenpäin kaikki tuntui olevan hieman sumuista. Oli hermostuneita iltateehetkiä ja pakoreittien etsintää. Charles, sinä joit liikaa kuin pitäisi ja ajauduimme kaikki umpikujaan voimatta perääntyä enää takaisin rikoksien jälkeen. Kaikki särkyi lopulta ja niin mekin.

Kauneushan on lopulta kauhua vai mitä?

- Camilla.
« Viimeksi muokattu: 23.11.2014 20:02:21 kirjoittanut Beyond »
I'd rather have one sunflower from you than a million roses from any other boy.

Jinmuru

  • Fangirl
  • ***
  • Viestejä: 1 316
  • Ava (c) Okakettu
    • Tumblr
Vs: Deprendi miserum est
« Vastaus #1 : 10.01.2011 12:08:45 »
Äwäwäwäwäwäwäwäwä <3

Muistanko mää aivan väärin, vai mainitsitko sää, että sää luit tätä kirjaa? ^^

Noooo, joka tapauksessa kiva, että tätäki joku kirjottaa. <3 Charles/Camilla on mahtava paritus (yks niistä monista ;)). <3

Lainaus
Richardkin on nähnyt aivan omin silmin sinun suutelevan minua, omaa kaksoissisartaan ahneesti humalatilassa eikä se ollut ollenkaan veljellinen suudelma, niin kuin me molemmat olisimme odottaneet.

Ite lisäisin noin, mutta en sitte tiiä. ^^''

Mutta hei kiitos! <3 Ja sori rakentavan puute. :D Minä en sellaisia harrasta! xD

Dolls

  • ***
  • Viestejä: 2 079
Vs: Deprendi miserum est
« Vastaus #2 : 10.01.2011 22:59:14 »
Jumalat juhlivat öisin iski tajuntaani luettuani, mutta ficcien suhteen olen ollut varovainen, sillä pelkään niiden jollain tapaa pilaavan itse kirjan. Ficcarit kun tapaavat kirjoittaa hahmoihin lisää näkökulmia ja au-tarinoita, joista kyllä pidän, mutta tuntuvat jotenkin sopimattomilta Jumalien maailmaan. Valitsinkin tämän ensimmäiseksi Jumala-ficikseni, johon paneudun muutenkin kuin vain nopeasti lukaisemalla, parituksen ja arkisuuden vuoksi. Ei miljoonia repliikkejä, ei salaperäistä juonta - vain yksi kirje, jossa aikaa selittää kaikki.

Pidin tavastasi käyttää Camillaa, tyttöparka kirjoittaa veljelleen kirjeen joka alkuun tuntuu anteekipyytelevältä ja päättyy katkeraan iloon, kuinka hyvät päivät ovat takana päin. Kuinka he pelasivat krokettia ja asuivat Francisin huvilalla. Suhdetta veljeensä hän käsittelee varoen, peläten tietenkin asioiden kirjoittamista ylös, mutta yrittäen kertoa veljelleen että heistä tiedetään ja se kaikki on ohi. "Kukaan meistä ei ole voittaja tässä pelissä", upea lause joka tiivistää kaiken sen katkeruuden ja pelon, katumuksen ja halun entiseen.

Pidän arkisuudesta, kuinka asioita kerrotaan yksinkertaisesti mutta kutenkin nätisti, ei listaten. Valvotut yöt ja syysateet varsinkin ihastuttivat, juuri Camillan tapaista muistaa tuollaisia raskaiden aiheiden rinnalla, kuinka Henry pelästyi ampumaansa sorsaa. Tuollaiset menneiden hetkelliset muistelut, iloiset sellaiset, tuovat sellaisen lämmön tuulahduksen.

Lainaus
kun kukaan meistä ei epäilty
Minusta tämä menee joko "kun ketään meistä ei epäilty" tai "kun kukaan meistä ei ollut epäiltynä".

Lainaus
Kauneushan on lopulta kauhua vai mitä
Kirjoitin itse hetki sitten ficin tällä teemalla, ja minusta on ilahduttavaa että niin sinäkin. Rakastan tätä lausetta, laittaa miettimään ja pohtimaan asioita. Oli myös hyvin Camillamainen.

Kirjemuoto oli toimiva ja sujuva, sanoit tämän kirjoittamisen olleen hieman hankalaa mutta olen iloinen että näit vaivaa lopputuloksen eteen. Pidin tästä, ja ehkä uskaltaudun sukeltamaan syvemmälle Jumala-ficcien sekaan. Toivotaan. Kiitoksia <3
darling i'm a nightmare dressed like a daydream

Lils

  • ***
  • Viestejä: 2 080
    • tumblr
Vs: Deprendi miserum est
« Vastaus #3 : 09.06.2011 18:44:29 »
Lainaus
Minä kuulin, että Richard vei sinut sairaalaan kärsiessäsi kuumeesta ja pahasta nestevajauksesta
Tämä oli vähän ristiriitaisia ajatuksia herättävä aloitus. Oli hyvä, että toit esille, missä vaiheessa canonia liikumme ja mihin fic sijoittuu, mutta kuitenkin Camillan kirjoittaessa itse Charlesille tuntuu oudolta vääntää rautalangasta mitä on tapahtunut. Toisaalta se voi myös hahmottaa kaksosten välillä sitä, että Charles tietäisi kuinka perillä Camilla on (tietääkö tyttö vain pintapuolisesti?) mutta silti, ehkä turhan varmistava kuitenkin. Vaikea sanoa, mielipideasia kai - jäi vain mietityttämään.

Lainaus
"Kukaan meistä ei ole voittaja tässä pelissä"
Tästä pidin minäkin, tämä tiivisti niin paljon ja niin yksinkertaisesti. Kaikki tapahtumat, tunteet, koko kirjan (sekä tässä rinnalla sinun kauniin ficcisi) teeman ja luonteen - se ikuinen peli, kuka on viimeinen pystyssä, kuka jaksaa kestää selviää.

Camilla on hahmoista mielenkiintoisimpia (Henry ftw!), ulospäin kovin hyvin rakennettu, hallittu, hillitty, tasainen. Lähemmäs päästessä kaikki alkaa rakoilla, niin luonne, käytös kuin puhekin (pidin tuosta, miten väliin oli lipsahtanut yksi passiivi monikon ensimmäisen tilalle, kirjassakin tapahtui sitä välillä osoittamaan nuorten, no, nuoruutta) - Charles/Camilla alkoi olla jo ennen kirjan puoliväliä hyvin nähtävissä, ja Camillan kuoren rakoilua oli mielenkiintoista seurata. Tässä se jatkui, syvemmällä, eri näkökulmasta, täysin eri tavalla, oli tavattoman mielenkiintoinen ja vau.

Heeei pidin tästä kauheasti! Kauneus on kauhua ja näin, tässäkin. Ahdistava pakokauhu, epätoivo, katkeruus, menetys. (Hävisit pelin.) Deprendi miserum est.

Kiitos. <3
"Should I wear the purple dress?"
That's all she cares about
What a silly life she has