Kirjoittaja Aihe: Twilight: Olen jo jonkun kulta | K-11, Bella/Jasper  (Luettu 4620 kertaa)

Vanamo

  • tökkijämestari
  • ***
  • Viestejä: 951
  • HUDI
Ficin nimi: Olen jo jonkun kulta
Kirjoittaja: Vanamo
Beta: zilah, Suuret kiitokset!
Fandom: Twilight
Disclaimer: S. Meyerille kaikki kunnia twilightistä. Kappale on Elliott Smithin  Twilight.
Tyylilaji:Drama, angst.
Ikäraja: K-11
Paritus, Päähenkilöt: Bella/Jasper



                                                                              Olen jo jonkun kulta


Haven't laughed this hard in a long time
Better stop now before I start crying.
Go off to sleep in the sunshine
I don't wanna see the day when its dying.


Minulla ei ole ollut yhtä hauskaa ikinä. Kieputat minua ympäri ja ympäri, välillä painat huulesi hennosti kaulalleni. Nuuhkaiset hiuksiani ja sanot että tuoksun hyvältä. Se on oudosti sanottu, mutta selvästi tarkoitettu kohteliaisuudeksi.

En ole pystynyt nauttimaan elämästä pitkään aikaan, mutta sinun seurassasi hymyileminen ei vaadi ponnisteluja. Minusta kuitenkin tuntuu, että minun on aika lähteä. Jos jään vielä luoksesi, viileään syliisi, kyyneleet alkavat virrata kasvoilleni, sillä tiedän tekeväni väärin. Minun pitää olla tutussa, vihreässä makuuhuoneessa pian. Minun pitää lähteä pakoon, sillä jos jään vielä hetkeksikin lähellesi, en pysty enää lähtemään. Ja silloin en voi ikinä antaa itselleni anteeksi. Toisaalta, nyt on yö. Ehkä voisin jäädä ikuisesti luoksesi. Ehkä minun ei tarvitsisi enää nähdä päivää, voisin elää kaikki yöt kanssasi.

 She's a sight to see
She's so good to me
But I'm already somebody's baby
She's a pretty thing
She knows everything
But I'm already somebody's baby


Kun katson sinua, koko maailma näyttää paljon kauniimmalta.  Sinä olisit hyvä minulle; olisit liiankin hyvä.  En edes ymmärrä miksi sinä, maailman kaunein olento, kiinnitit tummien silmiesi katseen minuun.

Kun otan askeleen kohti hämärän baarin ovea, tiukennat otettasi ympäriltäni. Olen jo jonkun kulta ja sinä tiedät sen. Et vain välitä, sinäkin haluat minut. Ainakin käyttäydyt niin; teet olostani halutun ja se tuntuu hyvältä. Olen juuri aukaisemassa suutani, tietämättä kuitenkaan varmasti, sanoisinko lähteväni, vaiko jääväni, kun sinä kuiskaat hunajaisella äänellä pyynnön korvaani. Kysyt, tahtoisinko viettää loppuyön luonasi, kotonasi. Ehdotus saa kylmänväreet kulkemaan kehoni läpi, idea kuulostaa niin hyvältä.  Samalla se olisi kuitenkin väärin, tämä on pettämistä. Huomaat epäröintini ja nostat suloiset huulesi ihanaan, vinoon hymyyn. En voi kieltäytyä ja niinpä lähdemme käsi kädessä ulos baarista. Ulkona on pimeää ja vain harva katulamppu palaa, mutta minua ei pelota sinun vierelläsi. Sinun kainalossasi minulla on hyvä olla.

Kuljemme hetken hiljaisuudessa. Sinä katsot eteenpäin, mutta minä tarkkailen ilmettäsi. Se on tyyni, tosin silmissäsi on outo vivahde. En tiedä mistä tunteesta se kielii ja jos olisit joku muu, pelkäisin sen kylmyyttä. Sinua en kuitenkaan voi pelätä, teet oloni rauhalliseksi.

Nyökkäät päätäsi kohti yhtä pimeistä kujista ja kaarrat askeleesi sitä kohti. En vastustele, vaikka ihmettelenkin, miksi asut tällaisessa paikassa. Päälläsi on löysät farkut ja kauluspaita, jonka ylimmän napin olet jättänyt auki. Vaaleat hiuksesi kehystävät hivenen taipuisina kasvojasi. Et vain näytä siltä, että asuisit pimeän kujan varrella olevassa kerrostalossa. Yht´äkkiä pysähdyt ja työnnät minut pois kainalostasi. Lasket vasemman kätesi hennosti kaulalleni. Sydämeni lyö kiivaasti, mutta en pysty pelkäämään. Hymyilet ja katsot suoraan silmiini. Pian hymysi muuttuu kuitenkin irvistykseksi ja rinnastasi karkaa pieni murina. Minua ihmetyttää, mutten vieläkään ymmärrä pelätä. Minä vain tuijotan sinua palvovasti.

You're wonderful
And it's beautiful
But I'm already somebody's baby
And if I went with you
I'd dissapoint you too.
Well I'm already somebody's baby
Already somebody's baby


Mietin vieläkin, miksi valitsit juuri minut. Minusta ei enää tunnu väärältä olla kanssasi, pelkään vain, että huomaat, etten ole tarpeeksi hyvä sinulle.

Painat minut vasten kylmää tiiliseinää, eikä murina rinnassasi ole laantunut. Tunnen, kuinka painat huulesi kaulalleni. Odotan suudelmaa, mutta paljastatkin hampaasi ja puraiset minua. Hetkeen en tunne mitään. Ei kuitenkaan kulu kauaa, kun suunnaton kipu täyttää minut. Rauhallisen ja turvallisen oloni tilalle vyöryy pelko ja paniikki. Yritän huutaa, mutta kiljaisu jumittuu kurkkuuni. Kipukin alkaa hälvetä ja vaivun pimeään. En tunne enää mitään, en näe mitään, minun ei tarvitse murehtia mistään. Viimeisenä mieleeni painuvat sinun kasvosi.

 She's a sight to see
She's so good to me
But I'm already somebody's baby
She's a pretty thing
She knows everything
But I'm already somebody's baby
« Viimeksi muokattu: 23.11.2014 18:59:44 kirjoittanut Beyond »
Päästä runot ja hyrinä  elämääsi.


 ♥ava by Haava, banneri raitakarkilta♥
 

Kaarne

  • Unenkutoja
  • ***
  • Viestejä: 9 367
  • Lunnikuningatar
Vs: Olen jo jonkun kulta
« Vastaus #1 : 20.06.2010 12:02:11 »
Hiip. Ficcisi on valittu Twilight-lukupiirin viikon ficiksi. :)

Minusta tämä oli näppärä ja erilainen fic. Kappaleen sanat häiritsivät aluksi - en ole kovin hyvä lukemaan suomea ja englantia sekaisin - mutta loppuviimeksi nekin sopivat tähän ihan hyvin. Pidin siitä, että nimiä ei mainittu eikä tehty selväksi, oli Bella Edwardin kanssa vai jonkun muun. Lukijalle jäi kivasti aivotyötä etkä vääntänyt rautalangasta. :)

Lopetuskin oli samalla tavalla hieno. Jasper joko tappoi Bellan tai muutti tämän vampyyriksi. Kaksi tulkintavaihtoehtoa, joista kumpaakaan ei alleviivattu.

Ja, kuten jo tuolla lukupiirin puolella sanoinkin, minusta olit käyttänyt Jasperin kykyä upeasti hyväksesi tässä tarinassa. Nättiä työtä.


someone i loved once gave me a box of darkness.
it took me years to understand that this, too, was a gift.

kuriwe

  • Vieras
Vs: Olen jo jonkun kulta
« Vastaus #2 : 20.06.2010 15:35:30 »
Täällä rtoinen fic-piiriläinen :D

TYkkäsin paljoin. Hyvin tunteikas fic, joka jätti miettimään. Sopivan lyhyt ja silti hyvin kuvailtu.

Pidin siitä, että Bella ei ollut aivan tietoinen kaikesta. Tai siis kyllä sä varmaan ymmärrät :D

Kiitos tästä ficistä!

Fell

  • Vieras
Vs: Olen jo jonkun kulta
« Vastaus #3 : 20.06.2010 23:46:45 »
Ficcipiiristä iltaa! :3

Ensinnäkin sanon, ettei B/J-paritus oikein houkuttanut minua, kun Nevilla tämän viikon ficceröiseksi valitsi, mutta yllätyinkin iloisesti, kun paritus toimi sittenkin näin hyvin! Jasper ei oikeastaan ole koskaan saanut minulta sympatioita puolelleen, enkä siitä muutenkaan ole piitannut, mutta se taitaa johtua siitä, miten vähälle huomiolle hänet jätettiin kirjoissa - tässä hän oli erittäin toimiva hahmo.

Lainaus
Lopetuskin oli samalla tavalla hieno. Jasper joko tappoi Bellan tai muutti tämän vampyyriksi. Kaksi tulkintavaihtoehtoa, joista kumpaakaan ei alleviivattu.
Tätä jäin miettimään, sillä musta tuntui, että Bella kuoli, vaikkei sitä suoraan sanottukaan. Kuolemaan kun viittaisi se, ettei Bella kuulemma enää tuntenut kipua, mutta toki se muuttamisen vaihtoehto on olemassa - tuskin se kipu muuttumisessakaan heti alkaa. Useimmitenhan on juuri niin, että ensin sattuu, kipu laimenee, ja palaa pian takaisin korkojen kera.

Joka tapauksessa, pidin kovasti! Tykkään susta kirjoittajana ja parituskin oli tässä hyvä, kuten olen jo monesti toistellut : D

Kiituksia tästä ~

Vanamo

  • tökkijämestari
  • ***
  • Viestejä: 951
  • HUDI
Vs: Olen jo jonkun kulta
« Vastaus #4 : 21.06.2010 13:03:41 »
Nevilla, voi kiitosta, hymyilin täällä ihan suu korvissa kun oli tullut kommentteja ja tämä oli valittu viikon twilight-ficiksi.  :D Tahdoin tehdä tästä hieman arvoituksellisen, niin että lukijalle jäisi itse päätettäväksi, mitä todella tapahtui. En itsekään mitenkään kauheasti tykkää lukea kahta eri kieltä sekaisin, mutten myöskään halua laittaa kappaleiden suomennoksia, ne kuulostavat usein niin tönköiltä. Jasperin kuky on mielenkiintoinen, eikä Jasper/Bella parituksella ole finissä kovinkaan paljon ficcejä, ainakaan tämänkaltaisia. Kiitoksia paljon!  :-*

kuriwe, Ihanaa, että pidit.  :D Pituuttahan tällä ei mitenkään kauheasti ole, mutten viitsinyt väkisin venyttää. Ja Bella ei tosiaan ollut mitenkään perillä kaikesta.. Kiitos itsellesi!

Fell, Jasper on jätetty kirjoissa mielestäni aivan liian vähälle huomiolle. Hän on kiinnostava hahmo, ja vaikka pidän itsekin eniten perusparituksista, B/J parituskin on kiehtova. Lopun voi tosiaan päättää jokainen itse. Minulla on siitä oma käsitykseni, niin kuin varmasti kaikilla muillakin.  ;) Kiitos paljon ihanasta kommentistasi, olen otettu.   :D
Päästä runot ja hyrinä  elämääsi.


 ♥ava by Haava, banneri raitakarkilta♥
 

culliina

  • Jälleen täällä!
  • ***
  • Viestejä: 971
  • Illuxit novus dies
Vs: Olen jo jonkun kulta
« Vastaus #5 : 21.06.2010 16:35:02 »
Tykkäsin tosi paljo. Ihanasti kirjotettu ja Jasperista tosiaan on kirjoissa ihan liian vähän!
Yht'äkkiä kuitenkin kirjotetaan nykyään ihan vaan yhtäkkiä (tarkistinkin)  :)
Kunhan t*ppara häviää.

Ava a la zilah

Kotitonttu

  • ***
  • Viestejä: 478
Vs: Olen jo jonkun kulta
« Vastaus #6 : 23.06.2010 00:19:25 »
Tää oli hyvä fic, musta tuntuu et oon lukenu jonku saman tapasen aiemminkin, mut en kyllä varmaks muista.
Toi kappale sopi tähä. Tykkäsin. :)
Virheitä mä en huomannu ainakaan.
olkapäällä kyyhkynen vaikket sitä nää

EVOIRA

  • Vieras
Vs: Olen jo jonkun kulta
« Vastaus #7 : 28.06.2010 00:14:55 »
Twilight-ficcipiiristä hyvää yötä :")

Pakko sanoo et hyvä fic, vaiks epäilinki eka B/J paritusta. Oon oikeest kovin epäilevä : ) Mut hyvin se toimi, ainakin tossa =)

Ihana juoni, mut mua häirittee kaikissa ficeissä _enkun_ kieliset sanat välissä, koska en oo  todellakaa hyvä enkus ! Eli jätin ne taas lukematta, mutta ihana fic, jotenki sulonen ^^

Ja loppuu täytyy kritisoida sen verra, et mua jäi toisaalt häiritteen se, et ei kerrottu, et tuliks Bstä vampyyri vai kuoliks se. Ja koska sitä ei päätetty, päätin ite pikku päässäni et se kuoli. Muahahahaa. Joo oon ilkee.

Mutta pakko myöntää vielä kerran et oli ihana ja sulone :")

-Ira

immobitch

  • Superhero
  • ***
  • Viestejä: 638
  • Yea, I can fly.
Vs: Olen jo jonkun kulta
« Vastaus #8 : 27.07.2010 13:19:11 »
Uaah!
Rakastan tämän tekstin nimeä. Jo pelkästään se kannustaisi minua lukemaan tämän tekstin huolimatta siitä, että se oli ficcipiirin viikon ficci(olen siis uusin jäsen ja käyn kaikki tekstit näin jälkeen päin läpi).

Itse en henkilökohtaisesti niinkään välitä siitä, että biisien sanoja laitetaan tekstin väliin. Täytyy myöntää, etten lukenut lyriikoita ollenkaan. Se saa minut vain jotenkin sekaisin, mutta minun mielestäni olisi ollut huono idea laittaa lyriikoiden suomennokset alkuperäiskielen tilalle. Itse olisin ehkä laittanut biisin sanat joko ennen tai jälkeen tekstin, jottei itse tarinaan tule katkoja. Muuten erittäin loistavasti kirjoitettu ficci ja omassa päässäni päädyin päätökseen että Bella oli totaalisen IC lukuunottamatta tota pettämishommaa  ;D
Lueskelin myös kommentit läpi ja huomasin, että olit hakenut arvoituksellisuutta tekstiin, täytyy sanoa, että olet onnistunut siinä täydellisesti! Luettuani tekstin jäin melkein vartiksi miettimään että oliko toi blondi nyt James, Carlisle vai Jasper(koska olin tyhmä enkä tajunnut lukea keltaisella ollutta tietoiskua) ja myös bellan "kohtalon" auki jättäminen lisäsi vielä kyseistä efektiä.  ;D

Mutta tosissaan miellyttävälukuinen teksti, enkä kadu tämän lukemista!
ava & ban by raitis

Ewelyn

  • Musta joutsen
  • ***
  • Viestejä: 663
  • Death makes artist.
Vs: Olen jo jonkun kulta
« Vastaus #9 : 28.07.2010 14:10:06 »
Miitää? Enkö mä kommentoinutkaan tähän, vaikka eilen luin? Hemmetti. Korvaan sen nyt.  :D

Jootota, ihan ensiks haluun lainata immmortalia:
Lainaus
Rakastan tämän tekstin nimeä.
Itsekin rakastan ja se itseasiassa pakotti minut lukemaan tämän, kröh, jos ei paritusta oteta lukuun. Sitäkin rakastan ihan mielettömästi (ja voisin tappaa jos pääsisin näkemään Rathbonen livenä...)

Ja nyt Nevillaa myötäillen. Pidän siitä, että tässä on monia tulkintavaihtoehtoja eikä tarvitse tyytyä siihen yhteen pakolliseen. Ja aivan helposti parituksenkin voi muuntaa toiseksi, jos tuosta ei välitä. Kun eihän siinä niin suoraan rajattu.

Kappaleen sanoista myös sen verran, että itse en niitä koskaan lue missään ficissä, englanti kun on niin surkea minulla, että menisi varmasti koko vuorokausi tuonkin suomentamiseen.  :D Eli skippailen ne vain yli ja keskityn tarinaan.

Tämä ficci teki tosissaan ihmisen sanattomaksi, joten meikä lähtee tästä sössöttämästä ja muita lainaamasta. He ovatkin sanoneet kaiken mitä minulla olisi sanottavana.

~Ewe
And if you die before I leave
What on earth becomes of me
Look around there's no one here
To love me and hold me. 
Robbie Williams - Please don't die

Garesu

  • Vieras
Vs: Olen jo jonkun kulta
« Vastaus #10 : 17.08.2010 17:39:18 »
JazzBellaa, ihanaa! Tätä on todellakin aivan liian vähän, kuten myös Harry/Tomia.

Kauniisti kirjoitettu ficci, tosin tässä ei välttämättä tajua tuota paritusta ilman että se olisi kirjoitettu tietoihin. Mutta pitäähän elämässä olla jännitystä. ;) apua, nyt tuli kriisi, en keksi millään mitä sulle sanosin. Kehut annettu, pientä kritiikinpoikastakin.

No,

Kiitos. ;D Luen ehdottomasti lisää, jos kirjotat joskus JazzBellaa!

Garesu

Luci

  • ***
  • Viestejä: 1 174
  • mielikuvitusastronautti
Vs: Olen jo jonkun kulta
« Vastaus #11 : 04.05.2011 14:14:05 »
Ihanaa, että löysin tämän kommenttikampanjasta. En siis lukenut tätä kampanjan takia, enkä myöskään kommentoi, mutta sitä kautta löysin tämän ficin. En siis koskaan ikinä milloinkaan edes avaa Forksia tai LaPushia, joten Twilight-ficit on jääneet vähän vähemmälle vaikka tunnen kyllä fandomin. Enkä edes inhoa sitä, mutta en vain ikinä tule lukemaan täällä mitään Twikku-aiheisia tekstejä. Pakko myöntää, että tämänkin linkin avasin, kosken tiennyt, että teksti on Twilightiä. Taidan vähän offailla, anteeksi :--------D

Kuitenkin itse tekstistä sen verran, että tätä oli oikein mukava lukea (skippasin nuo lyriikat, olen pahoillani :S en siis tykkää lukea tekstiä joka pätkii.) Tykkäsin tekstin tunteellisuudesta ja myös siitä, että olet kirjoittanut Bellan näkökulmasta. Muusta näkökulmasta teksti ei todellakaan olisi ollut näin vaikuttava.
 
Kuten itse olit sanonut, halusit tehdä tekstistä arvoituksellisen ja siinä onnistuit kyllä loistavasti. Vaikka luin nuo alkutiedot ja tiesin, että tämä on Bella/Jasper parituksella esiintyvä teksti oli lukeminen silti myös päättelytyötä. Kun tekstissä ei kutsuta Jasperia nimeltä, niin aloin ainakin itse miettimään onko tyttö nyt Jasperin vai Edwardin vai ihan jonkun muun seurassa. Tuo tekstin loppu on myös ihanan mysteerinen. Selviääkö Bella? Tuleeko hänestä vampyyri, vai kuoleeko hän? Loppu herättää ajatuksia lukijassa ja se on mielestäni yksi todella hyvän tekstin merkeistä.

Muutenkin tuo loppu on jotenkin todella paljon mieleeni. Jasperhan on mielestäni aika IC, koska kirjoissahan hänellä on toisinaan vaikeuksia pysytellä erossa Bellasta (tai ihmisistä yleensä) ja tuo loppu sopii hyvin juuri hänelle. En usko, että loppu olisi lainkaan näin vaikuttava, jos Jasperin tilalla olisi joku muu Cullenin perheen miehistä.

Kiitos tästä! Voisinkin mennä etsimään lisää tekstejäsi...tai vaikka uskaltautua Twilight-osastoille! ; D

koete

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 1 108
  • ava: we♥it
Vs: Olen jo jonkun kulta
« Vastaus #12 : 04.05.2011 16:25:03 »
Hmm, en muista olisiko ollut ensimmäinen Bella/Jasper parituksella lukemani. Kuitenkin. Bella ja Jasper sopisi paljon paremmin yhteen kuin Bella ja Edward...  :P Ainakin tämän perusteella. Vaikka siis Bella kuolikin lopussa jos oikein ymmärsin?
Mietityttämään jäi, että kenen kanssa tuo Bella sitten oikein oli jo. Alussa mietin myös (kun en huomannut alkutekstejä lukea!), että kenen kanssa tuo Bella oikein oli. Vaaleat hiukset antoivat tietysti pientä vinkkiä, mutta vasta lopussa alkoi paljastua kun tuo Bella ei mitään muuta tuntenut kuin luottamusta, ei ollenkaan pelkoa, että ahaa, Jasperhan se siellä!
Eli koko pätkä oli mielenkiintoinen, täytyi pohtia itse koko ajan, että kuka on tuo Bellan vampyyriseuralainen, ainakin sellaiselle ihmiselle, joka ei huomaa alkutekstejä lukea.. Eli tosiaan paritus loppujen lopuksi selvisi, ilman noita alkutietojakin. Eihän muuten Bella olisi voinut tuntea tuollaista luottamusta, ei ollenkaan pelkoa. Hienosti oli siinä muuten onnistuttu kuvailemaan Jasperin kykyä. Uusi tapa, ei sanottu suoraan. :)

Tarinan kerronta oli hyvää, loppuun sopi nuo kappaleen sanat (niin kuin muihinkin  kohtiin joihin ne oli laitettu), sai vähän tuon lopun jäämään arvoitukselliseksi, että kuoliko se loppujen lopuksi vai ei.
Muutenkin kappale sopi tähän hyvin, vaikka en sitä nyt taustalla kuunnellutkaan lukiessani, sen kuitenkin muistin aika hyvin.
Mitäs muuta tähän sanoisi.

Kritiikkiä en osaa oikein antaa, ehkä pientä toistelua silloin tällöin ilmaantui, mutta muuten hyvä. Eikä sieltä ainakaan minun silmiini virheitä pomppinut. Joten, hienoa tekstiä oli. :)