Kirjoittaja Aihe: Uusi tähti [S, haltian luonnollinen kuolema]  (Luettu 1295 kertaa)

elendir

  • haaveilija
  • ***
  • Viestejä: 139
  • oi jos silmät saisin kaltaisensa...
Uusi tähti [S, haltian luonnollinen kuolema]
« : 16.09.2011 14:44:47 »
Kirjoittaja: Elendir
Ikäraja: S
Varoitukset: kuolema, mutta onnellinen sellainen

A/N: Minua on aina häirinnyt ajatus haltioiden kuolemasta. Tuntuu, että ne vaan elävät ikuisesti kuolematta, ellei tule jonkunnäköistä sotaa, jossa kuolevat haavoihinsa. Kirjoitinpa siis haltialle luonnollisen kuoleman.


Kävelin satojen metrien korkuisten jalavien lomitse tuttua polkua pitkin. Satoja vuosia olin tutkinut metsää loppumattomalla uteliaisuudella, joka täytti päiviäni. Olin aina onnellinen ja tyyni. Tein työni innolla ja olin ystävällinen muita kohtaan. Vuosien kuluessa opin tuntemaan koko metsän, erotin kaikki tähtikuviot ja letitin monien hiuksia suippojen korvien ympärille. Koristelin koloni puulla. Opin laulamaan linnuille ja parantamaan eläimiä rukoilemalla.

En koskaan tiennyt mitä minulta puuttui. Kuvittelin elämän olevan siinä. Ampuessani jäniksen itse tekemälläni jousella tunsin riemua, joka oli ainoa tunne tyyneyden lisäksi, mitä olin aina tuntenut. Kuvittelin tietäväni kaiken.

Kolmensadan vuoden jälkeen olin metsästämässä kauempana kuin koskaan. Vaelsin kolme viikkoa vuorten yli päästäkseni metsään, jonka olin aina halunnut nähdä. En tiennyt, että siellä olisi toisia kaltaisiani. Melkein ammuin sinut, kun huomasin sinun istuvan oksalla parikymmentä metriä yläpuolellani. Tulit siihen niin hiljaa, että edes minä en kuullut.

Jähmetyin paikalleni ja vain katsoin sinua. Kaiken kokemani jälkeen vain sinun näkeminen pysäytti minut pitkäksi aikaa. Katsoimme toisiamme, sinä huvittuneena, minä ihmeissäni. Lopulta laskeuduit tasolleni kevein liikkein vieno hymy huulillasi. Et sanonut mitään, vaan kohotit kätesi tuttuun tervehdykseen. Vastasin ja kuiskasin nimeni. Kerroit minulle omasi ja viitoit minua lähtemään mukaasi.

Toinen maailma. Sinun kotisi oli minulle kuin vieras planeetta. Ainoa asia, joka oli minulle tuttu, oli sen asukkaat. Samanlaisia kuin minä itse. Opetit minulle tapasi. Miten hankit ruokaa, vietit aikaasi sadepäivinä, lauloit. Opetimme toisillemme kaiken kymmenessä vuodessa ja rakastuimme.

En tiennyt, mikä se tunne oli. Olin häkeltynyt sen voimakkuudesta. Tuntui kuin näkisin tähtikuviot eri tavalla ja erottaisin sinut kilometrien päästä. Olin niin onnellinen, että sattui. Kerroit minulle tuntevasi samoin. Tartuit käteeni ja aloit laulaa. Yhdyin lauluun ja upposin tunteen mukaan. Lauloin sydämeni ulos tähtenä samoin kuin sinä. Halasit minua ja vedit minut niin lähelle itseäsi kuin mahdollista. Tunsin kuinka sydämemme sulivat yhteen ja muuttuivat tähdeksi. Vapauduin kehostani ja leijailin valopisteen mukana ylemmäs ja ylemmäs taivaalle.


En ajatellut kuolevani. Tunsin sinut koko ajan lähelläni ja tiesin olevani turvassa. Matkasin vain toiseen maailmaan.



Jos leijuminen johtuu ilosta, tuleeko painovoimattomassa tilassa onnelliseksi? Tasan ei mene nallekarkit!

culliina

  • Jälleen täällä!
  • ***
  • Viestejä: 974
  • Illuxit novus dies
Vs: Uusi tähti [S, haltian luonnollinen kuolema]
« Vastaus #1 : 18.09.2011 19:56:44 »
Voih, ei näin kaunista voi olla! Niin tuskaisen herkkää. Kerroit haltijan elämästä niin kauniisti ja todentuntuisesti. Et pitänyt haltijoita ihmisinä, joilla on pidennetty elämä, vaan tajusit heidän olevan täysin eri laji täysin eri maailmasta. Kuulut niihin harvoihin, jotka erottavat toisistaan haltijan, menninkäisen, keijun, tontun, hobitin, vampyyrin ja ihmisen (= tiedät, että hilepallo aka Edward Cullen ole haltija, vaikka elääkin ihmistä pidempään). Juuri tuollaisia haltijat ovat.

Ajattelin lukiessani TLOTR:in haltijoita -täsmällisemmin Metsämaan tai Lothlorienin haltijoita. He ovat yksi olemassaoloni syy ja merkitys, rakastan heitä ja heidän ansiostaan rakastan TLOTR:iakin.

Tuntui ihanalta, kun haltija oli niin tyyni ja onnellinen elämäänsä. Usein kirjoitetaan, että pitkä elämä on masentava ja tylsä, mutta sinä tiesit oikein ja pidit sen kauniina. Juuri noin haltijat tuntevat. Musiikki oli piste i:n päälle ja kosketti minua todella syvältä. Itse olen musiikkisielu ja samoin haltijat -mitä he tekisivät ilman Lindirin tapaisia soittajia? Laulaminen ja musiikki kuuluvat minusta ehdottomasti heidän kulttuuriinsa ja ihanaa, kun muistit mainita siitäkin.

Ja ne tähdet, ah ne tähdet! Kaikista maanpäällisistä olennoista juuri haltijat rakastavat tähtiä. Kaikkihan tuntevat kauniin Elberethin, joka kylvi tähtiä taivaalle! Kaunista, niin kaunista. Loppu tuli niin yllättävästi, että sai tipan nousemaan silmäkulmaan. En osannut odottaa sitä enkä varsinkaan, että kuolema voisi olla näin kaunista.

Kiitos, mursit rajoja.

Elén sila lumén, omentíelvo!

~Culliina
Kunhan t*ppara häviää.

Ava a la zilah

elendir

  • haaveilija
  • ***
  • Viestejä: 139
  • oi jos silmät saisin kaltaisensa...
Vs: Uusi tähti [S, haltian luonnollinen kuolema]
« Vastaus #2 : 18.09.2011 20:48:06 »
Oi kiitos kommentista!

Täytyy tunnustaa, että omakin mielikuvani haltijasta on aika pitkälti TLOTR:sta peräisin, sillä ne olivat luultavasti ensimmäisiä kirjoja, joissa on haltijoita, joita luin pienenä. Osa kommentistasi taisi kyllä mennä ohi, sillä en (häpeäkseni) muista noista kirjoista juuri mitään, ja haltiakieltä osaan vielä vähemmän...

Musiikki on minullekin tärkeä osa elämää, eikä vähiten haltioiden esimerkillisen luontevan suhteen musiikkiin takia. Tuo teksti kyllä tuli päästä melko nopeasti, enkä oikeastaan ajatellut erityisesti millaisia tapoja haltioilla on, vaan enemmän vaikutelmaa, jonka olen heidän elämästään saanut.

Eiköhän tuossa jo taustaa tarpeeksi... Kiitokset ihanasta kommentista!
Jos leijuminen johtuu ilosta, tuleeko painovoimattomassa tilassa onnelliseksi? Tasan ei mene nallekarkit!