Täällä oli aiemmin puhetta Spotify wrappedista. Miltä teidän listat näytti?
Mulla top5 koostui seuraavista artisteista: Hozier, Taylor Swift, pehmoaino, Sufjan Stevens ja Nicholas Britell.
Hozieria kuuntelin tuntikaupalla parvekeremontin aikana kun yritin blokata äänet pois niin se hänet heitti ykköseksi, mutta myönnettäköön, että myös uusinta albumia
Unreal Unearthia on tullut luukutettua syksynkin mittaan. Ansaittu ykköspaikka siis!
Taylor Swift on pari vuotta keikkunut top5-artisteissa, vaikka en varsinaisesti mikään superfani olekaan, pari mun läheistä ystävää on näitä superfaneja niin heidän vanavedessään olen omiakin suosikkeja löytänyt.
Pehmoainoa en ollut aiemmin kuunnellut, mutta kesän keikka Ilosaarirockissa oli niin ihana, että loppuvuoden kuuntelin hänen biisejään ihan todella innolla! Ja odotan tammikuussa julkaistavaa levyä erittäin paljon <3
Sufjan Stevens oli mulle vähän yllätys, en häntä kovin paljoa ole kuunnellut, mutta uusin levy
Javelin kolahti! Ja vanhempaa tuotantoa on tullut siinä samassa myös kuunneltua, niin ehkäpä nelossija on ihan hyväksyttävä. Viime vuoden ykkönen eli
Nicholas Britell valahti nyt vitospaikalle, hän on listalla ihan puhtaasti siitä syystä, että sävelsi musiikit Successionin kaikille kausille ja olen viimeiset pari vuotta viettänyt syvässä Succession-kuopassa. Saa nähdä mahtuuko Britell enää ensi vuonna listalle nyt kun Successionia ei enää tule lisää (nyyh).
Kaiken kaikkiaan oikeastaan ihan yllättävä lista! Näistä en varsinaisesti laskisi lempiartisteiksi kuin pehmoainon ja ehkä myös Hozierin, mutta eivät muut listalle mahtuneet mitään inhokkeja ole. Olen jo vuosia seurannut musiikinkulutustani last.fm-sovelluksen kautta, ja sen mukaan viime vuoden kuunnelluimmiksi artisteiksi ovat nousseet myös Mitski ja Olivia Rodrigo. Etenkin loppuvuodesta olen näköjään kuunnellut paljon myös Troye Sivania ja Noah Kahania
Käytättekö te muut jotain sovelluksia kuuntelutottumustenne seurantaan? Spotify Wrapped on kyllä aina ihan hauska lisä tähän kulutusseurantaan, grafiikat ovat kivoja ja on hauska saada lisätietoa myös esimerkiksi omasta genrekulutuksesta – tämä vuosi oli esimerkiksi ensimmäinen pitkään aikaan kun ranskankielinen musiikki ei mahtunut edes genrelistalla viiden joukkoon.