Kirjoittaja Aihe: Varjoissa ukkosen, S, J/S  (Luettu 2114 kertaa)

Hallahäive

  • ***
  • Viestejä: 719
Varjoissa ukkosen, S, J/S
« : 30.06.2012 20:15:05 »
Kirjoittaja: Hallahäive
Beta: Aina yhtä ihana Susimus.
Ikäraja: S
Genre: kevyt angst/ drama
Paritus: James/Lily, James/Sirius
A/N: Sain hetken kestäneen inspiraation puutteeni loppumaan ja sateisen hetken inspiroimana syntyi tämä. Toivottavasti joku pitää ja kommentit ovat tunnetusti kultaa kalliimpia ja maalaavat taivaalle sateenkaaria.
Disclaimer: En omista hahmoja, leikin vain Rowlingin leluilla.
Summary: Sodan varjot pimentävät näkökentän ja ainoastaan toisen sydämen valo karkottaa ne edes hetkeksi.

Varjoissa ukkosen

Siriuksen ullakkoasunnossa on pimeää kun James saapuu. Ulkona on ukonilma, eikä edes pienin kaistale kuunvaloa pääse tummien pilvien lävitse. Jamesin viitta on kuiva sateesta huolimatta, hän on ilmiintynyt suoraan rappukäytävään. Astellessaan portaita ylös neljänteen kerrokseen pysyen vain hädin tuskin pystyssä, hän kiroaa mielessään Siriuksen päätöstä asua yksin jästitalossa. Alakerrassa ei ole edes alkeellisia suojataikoja. Vasta kun hän on astunut sisään asuntoon, hän tuntee jalkojensa lukittuvan lattiaan ja kuulee tai pikemminkin tuntee omituisen värinän ilman halki. Hetkessä valot ovat päällä ja sauva tähdätty hänen rintakehäänsä.

”Hei.”

”James?”

Sirius on jo aikeissa heilauttaa sauvaansa ja poistaa jähmetysloitsun kun James kohottaa kulmiaan.

”Voisin käyttää monijuomalientä.”

Sirius huokaisee, mutta pysäyttää kätensä.

”Miksi eläimeksi Peter osaa muuttua?”

”Rotaksi.”

Sauva tekee kiepahduksen ja Jamesin jalat liikkuvat taas. Sirius kietoo kätensä hänen ympärilleen lyhyen halauksen ajaksi ja James kuvittelee huulien hipaisevan korvalehteään. Hän nostaa lasejaan ja astelee Siriuksen kuluneelle nahkasohvalle, heittää jalkansa yli käsinojan.

”Sinun ei pitäisi olla niin varomaton,” hän toruu ja Sirius tarjoaa parhaan loukkaantuneen ilmeensä, huulet hieman mutrussa ja vahva leuka koholla. Silmät kuitenkin säihkyvät, pilaten vaikutelman.

”Enkö muka tunnistaisi kuolonsyöjää sinusta?”

”On tarpeeksi paha että sellainen pääsisi ylipäätään sisään.”

Sirius pyöräyttää silmiään.

”Rakas Sarvihaara, kuinka monella kuolonsyöjällä on avain minun asuntooni? Tuo ovi ei aukea pelkällä alohomoralla.”

James antaa periksi ja sulkee silmänsä. Hetken päästä hän tuntee sohvan painuvan alas lisäpainosta ja Siriuksen sormet alkavat kulkea pitkin hänen niskaansa, lähettäen kylmiä väreitä alas hänen selkäpiitään.

”Miksi tulit?”

”Pitääkö olla syy?” Sormet punoutuvat sotkuisiin mustiin hiuksiin.

”Ei, mutta yleensä sellainen on. Tai ainakin nykyään.”

Siriuksen äänessä kuultaa surumielisyys ja Jamesin sydän tekee kiepahduksen. Sanat ovat liian totta. Sota luo varjoaan kaikkialle, ei säästä edes Anturajalkaa ja Sarvihaaraa. Mikä viekin ajatukset takaisin syyhyn...

”James?”

”Minä lähden huomenna kierrokselle.”

”Niin. Kuulin siitä aamulla. Älä sano terveisiä serkulle, jos sen näet.”

”Lilykin tulee.”

”...niin.”

Nyt Siriuksen äänessä kuultaa jokin teräksinen, James voi melkein maistaa tunteen, mutta se livahtaa pois hänen kieleltään yhtä äkkiä kuin Siriuksen ääni hiipuu.

”Miksi hän ei voi jäädä kotiin?”
”Mikset itse?”

James miettii hetken mitä sanoa, mutta tyytyy jatkamaan, kuin ei olisi kysymystä kuullutkaan. Ulkona jyrisee ukkonen.

”Ei hän tulisi jos minä en menisi.”

Hän katsahtaa myrskynharmaita silmiä kuin toivoen että hänen sanansa kielletään. Sirius pysyy hiljaa.

”Sirius, ei Lily kuulu tänne. Hän haluaa lapsen, voitko kuvitella?”

”...sinähän halusit perheen. Vihreäsilmäisiä pikkukelmejä ja—”

”En enää. En nyt. Tai siis haluan mutta...” Jamesin silmät kiiltävät ja Siriuksen sormet siirtyvät hänen käsivarrelleen.

”Tuntuu kuin se kaikki olisi ollut jonkun toisen elämää. Minä...minä rakastan häntä Sirius. Mutta ei se voi riittää. Kaikki on niin pimeää ja Lily ansaitsee jonkun paremman, jonkun joka voi unohtaa tämän sodan. Lily kuuluu valoisaan aikaan, mutta minusta tuntuu että elän yössä. Tiedätkö mitä tarkoitan?”

Siriuksen käsi pysähtyy, sormet kietoutuvat hänen omiensa ympärille.

”Ei kukaan voi unohtaa sotaa, James.”

Hänen äänensä on pieni, henkäys ulkoa kuuluvaan jylinään verrattuna.

”...Ehkä olet oikeassa. Mutta minua pelottaa. Kiltalaisia kaatuu ympäriltä, ihmisiä katoaa. Mitä jos jotain tapahtuu Lilylle? En antaisi ikinä anteeksi itselleni, että vedin hänet tähän. Tai jos sinä tai Kuutamo—”

”James, Lily on iso tyttö. Hän tekee omat päätöksensä. Minä ja Kuutamo ja Matis valitsimme itse liittyvämme kiltaan. Ei tämä hiton sota ole sinun syytäsi.”

James huokaa ja kuljettaa katsettaan pitkin sotkuista olohuonetta. Hän näkee nurkassa puolillaan olevan pullon tuliviskiä ja miettii milloin se on avattu ja miksei hän ollut paikalla. Siriuksen sanat kaikuvat hänen päässään ja hän yrittää uskoa niihin, sillä hänen paras ystävänsä ei valehtelisi hänelle.

”Olen vain niin väsynyt. Ihan mitä vaan voi tulla mistä vaan ja keneen vain voi sattua. Nyt mikään ei ole varmaa. En saanut unta kun mietin huomista, siksi tulin tänne.”

”Hyvä että tulit. Lily ei kestä sinun pyörimistäsi. Minä nukun muutenkin koiranunta, joten ei se minua häiritse.”

Sirius hymyilee hieman, se on villalankahymy, lämmin ja värikäs kalpeilla kasvoilla ja James muistaa siitä kaikki kerrat, jolloin Sirius on valittanut hänen levottomasta unestaan kun he ovat jakaneet sängyn Jamesin kotona. Hän pudistaa päätään ja vaikka tunteekin jo olonsa paremmaksi, on hänen saatava eräs ajatus pois rinnaltaan ennen uuden aamun kohtaamista. Sirius tuntuu lukevan häntä kuin avointa kirjaa, sillä hän ehtii ensin.

”Mikä siinä huomisessa eniten surettaa?”

”En tiedä minne olen menossa”, James kuiskaa.

”En minäkään.” Vastaus on lähes yhtä hiljainen, toinen ei halua rikkoa hetken haurautta kovilla äänteillä. Ulkona välähtää salama ja silmänräpäyksen ajan huone on kirkas. Välähdys muistuttaa häntä sodan tuomasta ohikiitävyydestä; samoin kuin salama, toivokin välähtää hetkittäin keskellä pimeyttä, jäädäkseen vain heijastukseksi silmäluomiin.

”En minäkään”, toistaa pehmeä ääni, ”mutta toivon että samaan suuntaan kuin sinäkin.” James nostaa silmänsä ja ne kohtaavat katseen täynnä tähtivaloa. Kenties hänen maailmansa ei pääse hiipumaan pimeyteen, ei niin kauan kun hänen silmänsä löytävät tuon majakan. Sillä Siriuksen silmissä hehkuu valo vain häntä varten, eikä se sammu, vaikka maailma olisi kuinka pimeä.

”Nukutaan nyt, jooko? Ehdit sinä murehtia aamullakin. Kukaan ei tee mitään väsyneellä aurorilla. Alituinen valppaus, tiedäthän.”

Sirius vetää Jamesin ylös sohvalta ja lähtee kohti makuuhuonetta. James ei pistä vastaan, seuraa vain ja käpertyy Siriuksen kylkeen kiinni kun he pääsevät sänkyyn. Yllättävän pian Siriuksesta huokuva lämpö saa hänen silmänsä painumaan kiinni ja ennen kuin hän nukahtaa, hän huomaa toisen hengittävän samassa tahdissa. Vakaat hengenvedot tuudittavat hänet uneen ja sinä yönä hän ei uneksi kertaakaan vihreistä silmistä ja kirousten valoista.
« Viimeksi muokattu: 27.05.2015 17:40:58 kirjoittanut Vanilje »
Who lives, who dies, who tells your story?

Ava by Auro, banneri by Ingrid

Sädekehä

  • Hömelö otus
  • ***
  • Viestejä: 1 180
  • Until you believe
Vs: Varjoissa ukkosen, k-7, J/S
« Vastaus #1 : 03.07.2012 13:45:39 »
Oi nams, uutta J/Sää. (:

Tässä oli mukavan erilainen näkökulma noihin kahteen poikaan kuin yleensä – tai ainakin lähes aina itse ajattelen Siriuksen ja Jamesin olevan riipiviä rakastavaisia, mutta tässä korostui ehkä enemmän ystävämielisyys, johon sekoittui kyllä muutakin, mutta silti Lily oli se rakkaus ja se ei ollut suuri, näkyvä ongelma. Viitteellisyys ja tulkinnanvaraisuus on jotain niin ihanaa, erityisesti tällä parituksella. Sait tähän kyllä hienosti juurikin tuollaisen hieman ympäripyöreän, tulkinnanvaraisen säväyksen, ja ainakin tällainen paatunut J/S-shipperi löysi paljon kaikkia ihania viittauksia ja merkityksiä kaikista noista kauniista lauseista sekä rivien välistä. Ja vaikkei tässä tullutkaan selkeää fyysistä kontaktia, juurikin nuo kaikki pienet kosketukset ja kylkeen käpertymiset olivat juuri ah niin ihania ja sopivat tämän ficin pehmeään tunnelmaan mainiosti ja paljon paremmin kuin kiihkeät suudelmat.

Tunnelma tässä oli ihanan haikea ja surumielinen, muttei kuitenkaan liian angstinen vaan kivasan pehmeä, tietyllä tapaa myös toiveikas. Sota oli kerrankin pääosassa luoden sitten varjojaan heidän kaikkien ylle, eikä ongelman ydin ollut se, kumman James valitsee. Tosiaan kivaa vaihtelua, ja muutenkin rikoit upeasti sen normin, että Lily on aivan hirveä biaatch ja aiheuttaa katkeruutta ja surua ympärilleen. Vähän aluksi hämäsi, kuinka avoimesti James puhui rakkaudestaan Lilyyn ja kuinka tyynesti Sirius siihen vastasi, mutta lopulta se kävi järkeen ja asetelma oli toisella lukukerralla huomattavasti loogisempi, ja huomasin kyllä tykästyväni tähän entistä enemmän!

Ja vaikka olen kuvitellut heidän suhteensa erilaiseksi, tässä oli sellainen mukava canonimainen tuulahdus ja hahmot pysyivät omina itsenään. Jamesin huoli oli realistista ja aitoa, ja onnistuit kuvailemaan tota sotaa hyvin. Oli myös mukavaa, että Remus ja Peter mainittiin. Muutenkin tässä korostui tuo taikamaailmassa eläminen jotenkin enemmän kuin yleensä (tai sitten vaan kuvitellen) ja pidin myös siitä, miten tässä kelmit ovat jo vanhempia, selkeästi kasvaneet jo ulos siitä huolettomasta nuoruudesta, vaikkei se kelmiys olekaan kokonaan kadonnut. Ideakin oli tässä jotenkin hirmu suloinen ja tuore; koskettavaa ajatella, miten James halusi Siriuksen viereen tunteakseen olonsa turvalliseksi.

Sirius, ullakkohuone jästiyhteisössä ja kulunut nahkasohva avatulla viskipullolla on kyllä aika klisee, mutta toimiipa se joka kerta! Kuvailu oli kaunista ja soljuvaa, hyvin mukaansa tempaavaa ja tätä oli miellyttävä lukea. Kirjoitat oikein nätisti ja taitavasti, ja sanavalinnat olivat paikoittain todella mahtavia. Villalankahymy oli hurjan ihana ja nätti, kuten myös se, miten James näki Siriuksen majakkana. Uij uij. <3

Dialogi oli sujuvaa ja sellaista miellyttävän väljää sekä hahmoille ominaista. Muutamassa kohtaa meni vähän sekaisin, kumpi oikein puhuu; erityisesti vähän siinä, kun puhuttiin lähtemisestä, mukaan menemisestä ja Lilystä. Saattoi silti johtua vaan omasta keskittymisen herpaantumisesta, sillä kokonaisuudessaan musta tämä oli kuitenkin hyvin selkeä, alusta loppuun hyvin rakennettu ja yhteen nivottu. : )

Suunnittelin lainaavani tähän lemppareitani, mutta en oikein osannut päättää, mistä olisin pitänyt eniten. Siispä totean vaan, että tämä oli oikein upea ja jään odottelemaan innolla, josko sinulta tulisi myöhemminkin ficcejä näistä pojista! Kiitoksia tästä!
« Viimeksi muokattu: 14.07.2012 00:06:36 kirjoittanut Sädekehä »
All I wanted was you

Ava by Sinderella

Hallahäive

  • ***
  • Viestejä: 719
Vs: Varjoissa ukkosen, k-7, J/S
« Vastaus #2 : 04.07.2012 16:31:17 »
Sädekehä: Voi että...kiitos kauheasti kommentistasi, se sai suupielet kääntymään ylös ja kirkasti päivääni. Olen iloinen, että tykkäsit, vaikka poikien suhdetta oli kuvattu erilailla kuin olet tottunut lukemaan. Itsekin onnistun näkemään "riipivät rakastavaiset", mutta toisaalta vielä vahvemmin päässäni on sielunveljet(: Jossakin mielessä on vaan niin hauskaa vihjailla kaikkea...


  Ideakin oli tässä jotenkin hirmu suloinen ja tuore; koskettavaa ajatella, miten James halusi Siriuksen viereen tunteakseen olonsa turvalliseksi.

Sirius, ullakkohuone jästiyhteisössä ja kulunut nahkasohva avatulla viskipullolla on kyllä aika klisee, mutta toimiipa se joka kerta! Kuvailu oli kaunista ja soljuvaa, hyvin mukaansa tempaavaa ja tätä oli miellyttävä lukea.

Rakastan kirjoittaa tilanteista, joissa hahmot ovat hieman haavoittuvaisempia ja olen varma, ettei sota ollut Jamesille(tai kellekään) helppoa aikaa ja mistäpä sitä lohtua paremmin löytyisi kuin Siriukselta ;)

Ja kliseethän ovat tunnetusti kliseitä syystä...

Hyvä myös, jos dialogi sujui suht kivuttomasti, vaikka välillä sulla jäikin puhuja mietityttämään. Pelkäsin, että Jamie pälpätti liikaa...
Mutta siis, kiitoksia kovasti, olen iloinen jos eksyt joskus myöhemminkin lukemaan tuotoksiani, J/S:ää on varmasti tulossa lisää, sillä pojat ovat tämänhetkisiä suosikkejani.(Kelmeissä ja varsinkin näissä kahdessa on vaan niin paljon potentiaalia.)
Who lives, who dies, who tells your story?

Ava by Auro, banneri by Ingrid

Funtion

  • Vieras
Vs: Varjoissa ukkosen, k-7, J/S
« Vastaus #3 : 04.07.2012 21:29:07 »
Mun piti jo aiemmin lukee tää, mut oon muka "ollut kiireinen", joten en tarttunut tähän vasta kuin Kommenttikampanjan patistamana. Hassua, miten viimeksikin luin sun tekstin nimenomaan Kommenttikampanjan kautta.. :') Pitäis ruveta oma-aloitteemmaksi!

”Rakas Sarvihaara, kuinka monella kuolonsyöjällä on avain minun asuntooni? Tuo ovi ei aukea pelkällä alohomoralla.”
Tää repliikki laitto hymyn huulille! Hah, ihana ja juuri sopiva Siriuksen suuhun!

Ööh. Vau. Mitä tähän voi sanoa?

Sun dialogis oli tekstin johtava lanka. Se veti tätä eteenpäin, jotenkin hieman kiihdyttäen koko ajan kovempaa. Jos yksikin repliikki olisi ollut edes hieman vääränlainen, tää ois poksahtanut kuin ilmapallo. Siks mä pidättelinkin hengitystäni toivoen, että dialogi jaksaa kantaa, on purevaa ja kulkee eteenpäin. Mut pakko kompata Sädekehää: välillä mä menin sekaisin, kuka puhuu ja mitä ja jouduin oikein lukemalla lukemaan uudestaan ja uudestaan, jotta sain selville repliikkien omistajat. Et ehkä mä oisin joihinkin kohtiin kaivannut enemmän sitä selitystä, kuka sanoi mitäkin.

Hahmoista muutama sana, tai no, oikeastaan vaan yks: IC. Mulle ei tullut hetkeksikään mieleen, etteikö tää keskustelu voisi olla aitoa ja etteikö nuo tapahtumat olisi voinut tapahtua. Joten siitä propsit!

Yllättävän pian Siriuksesta huokuva lämpö saa hänen silmänsä painumaan kiinni ja ennen kuin hän nukahtaa, hän huomaa toisen hengittävän samassa tahdissa. Vakaat hengenvedot tuudittavat hänet uneen ja sinä yönä hän ei uneksi kertaakaan vihreistä silmistä ja kirousten valoista.
Lempikohtani! Ehdottomasti! Tää oli vieläpä koko tekstin tunnelmallisen kohta. Kyllä muutenkin siellä oli se tunnelma, ukkoset ja jästiyhteisö, mutta erityisesti tässä mä tunsin olevani läsnä. Vau.

Tää oli kokonaisuudessaan upea teksti, mut tässä oli sellainen surullinen vire, mikä yleensä tuppaa olevaan kaikissa James/Sirius-teksteissä (koska Lily.) Mä kuitenkin pidin siitä vireestä. Mut toisaalta, tässä oli myös vahva ystävyyssuhde, ilman mitään paritusta. Juuri nää tulkinnanvaraiset tekstit on mehukkaimpia!

Kiitos paljon, pidin tästä ihan hurjan paljon! :D (Vaikka kommentti jäikin, noh, tällaiseksi.)

Ps. Niin ja ihanaa jos on tulossa lisää J/S:ää! En. Malta. Odottaa!

Hallahäive

  • ***
  • Viestejä: 719
Vs: Varjoissa ukkosen, k-7, J/S
« Vastaus #4 : 09.07.2012 11:25:10 »
fierté: Ooh, oletkin vaihtanut nimeäsi, kiva...Kesti hetken aikaa vastata, mutta siis kiitoksia taas kovasti kommentistasi.
Kritiikki otetaan dialogin puhujista vastaan ja yritän kirjoittaa selvemmin ensi kerralla ;)
Hahmoista muutama sana, tai no, oikeastaan vaan yks: IC.
Saanko halata sua?Kiitos, suurempaa kehua et olisi voinut antaa.

Eli siis, kiitos ja kiva jos voin tulkita, että aiot seuraavankin ficcini lukea:) sellainen tekee kirjoittajan hyvin onnelliseksi.
Who lives, who dies, who tells your story?

Ava by Auro, banneri by Ingrid