Mihinkähän tää perustuu, et tytöt pääsee poikien makuusaleihin, mut pojat ei tyttöjen? Sukupuolista syrjintää? Nii ja mulla on itselläni suunnitteluvaiheessa ficci, jossa Tylypahkaan tulee oppilas (Sirren lapsi), joka ei tunnistaudu pojaksi, eikä tytöksi, hän pitää itseään sukupuolineutraalina ja kutsuu itseään neutriksi tai spn.ksi. Mihin hänen makuupaikkansa sijoitetaan? Miksi velhomaailmassakin ei voisi olla ns. muun sukupuolisia nuoria opiskelijoita?
Jaa-a, ehkä ne pitää tyttöjä jotenkin kypsempinä ja epäilee, ett pojat menee tirkistelemään? Ei mutta, Tylypahka perustettiin joskus vuonna 990. Silloin on varmasti ollut tiukat siveyssäännöt. Ja jos ei vielä silloin, niin sitten myöhemmin kyllä. Voisi kuvitella, että siihen aikaan on ajateltu, että tyttöihin voi luottaa poikia paremmin, ettei tapahdu mitään. (Potterwikin mukaan asianlaita on näin.)
Harryn ja kumppaneiden, jopa jo Kelmien aikana, se on kyllä melkoinen jäänne, josta olisi ollut syytä hankkiutua eroon. Omassa hc:ssani kyseisestä säännöstä on hankkiuduttu eroon ja pojilla on yhtäläinen pääsy tyttöjen makuusaleihin kuin tytöillä poikien.
Ottaen huomioon kuinka lgbtq+foobinen ihminen Rowling on, niin ei ole mikään ihme ettei velhomaailmassa tunneta muunsukupuolisia. Kyllähän velhomaailmassa varmastikin on muunsukupuolisia. Jos ficcisi tulee perustumaan 90-luvulle, kuten nyt oletan, niin voi olla ettei Tylypahkassa oltu tietoisia muunsukupuolisista. Toki asia riippuu siitä, miten itse koet velhomaailman ja Tylypahkan suhtautuvan lgbtq+ ihmisiin. Itse olen ajatellut, että velhomaailma on hieman jästimaailmaakin hitaampi asian kanssa ja on vasta 2010-luvun paikkeilla alkanut hyväksyvämmäksi.
Jos hahmosi tulee ficissä käymään koulua samaan aikaan Harryn ja kumppaneiden kanssa, voi olla hyvinkin mahdollista, että hänet ulkonäkönsä perusteella laitetaan jompaan kumpaan makuusaliin. Ihmisillä kun on kuitenkin tehdä oletuksia ulkonäön perusteella. Aina on myös mahdollista, että tehdään jotain kompromisseja, esim. oma erillineen makuuhuone tai kysytään kumpaan makuusaliin tämä mieluimmin itse haluaisi. Edelleen kuitenkin asia riippuu siitä, miten itse sen koet. Sun hc:si ei ole yhtään väärempi kuin jonkun toisen.
Toivottavasti tästä on jotain apua.