Kirjoittaja Aihe: Kun toivon kipinästä syntyy liekki | K-11 | Jouludraama  (Luettu 2463 kertaa)

Black Pearl

  • Unicorn
  • ***
  • Viestejä: 212
  • It tastes like pink. IT TASTES LIKE PINK!!!!!!!
Ficin nimi: Kun toivon kipinästä syntyy liekki
Kirjoittaja: Black Pearl
Beta: Swizzy, jota ei voi muuta kuin ylistää ystävänä sekä betana :-*
Ikäraja: K-11
Genret: Drama, angst ja H/C
Vastuuvapaus: Kaikki on periaatteessa mun mutta kiitos hienosta nimestä kuuluu ihanalle KatieB:lle :-*
Haasteet: Jouluhaaste VII ja One True Something 20 -haaste

A/N: Tässä on nyt mun oma jouluficceröinen, joka on yhteinen lahja kaikille rakkaille muruilleni (koska oon liian laiska ja kiireinen kirjottamaan kaikille omaa ficciä 8'DDD) eli Swizzylle, KatieB:lle, ninagirlille ja Chèrelle <3 Hyvää joulun odotusta teille ja kaikille muillekin :-*

A/N 2: Tää on muuten eka ficci ikinä, jonka kirjotan edes osittain puhekielellä, vaiks oon aina sitä tarinoissa vierastanut, potato yeah! :D


Joulu on onnellinen juhla, niin ainakin kaikki sanovat. Silloin onnelliset ovat onnellisimmillaan, he syövät vatsansa täyteen juhlaruokia, saavat paketteja, tapaavat sukulaisia ja iloitsevat vuoden suurimmasta juhlasta. Tästä puolesta kerrotaan aina lauluissa ja saduissa. Kukaan ei koskaan tuo esille sitä karumpaa puolta. Jouluna onnettomat ovat onnettomimmillaan, he eivät saa rakkautta tai lahjoja osakseen, heillä ei ole ketään, joka välittäisi. Ei ketään, kenen kanssa juhlia.

*  *  *

Katariina juoksee, yrittää epätoivoisesti paeta todellisuutta. Tytön keho on täynnä mustelmia ja ruhjeita, vaaleanruskeat kiharat hulmuavat kylmässä pohjoisviimassa ja sinivihreät silmät ovat täynnä kyyneleitä. Hän ei halua enää palata kotiin. Siellä ovat vain alkoholisoituneet vanhemmat, jotka lyövät ja pilkkaavat häntä taukoamatta. Tänäkään vuonna Katariina ei saa yhtään lahjaa. Joulupöydässä on ainoastaan viinapulloja. Hän tietää, että kaikilla hänen ystävillään on kaikki hyvin, tusinoittain rakastavia ihmisiä ympärillä. Silti hänestä tuntuu, etteivät edes he välitä. Ettei kukaan välitä.

Katariina juoksee pimeään talviseen metsään. Hän pelkää pimeitä metsiä ja yleensä pyrkii välttelemään niitä, mutta nyt hänellä ei ole muutakaan paikkaa, minne mennä. Kaikkialla on vain pimeyttä ja hiljaisuutta. Tietysti on, ei kukaan nyt jouluaattoa vietä metsässä. Paitsi hän.

Tyttö istahtaa suuren kuusen juureen ja painaa päänsä polvien väliin. Hänen ripsivärinsä on sotkeentunut ja valunut mustiksi pitkiksi viiruiksi kalpeille poskille. Kuinka helppoa hänen olisi vain päästä pois tästä elämästä, lopettaa koko viisitoistavuotisen elämän ajan kestänyt kidutus. Ei se vaatisi edes paljon. Ainoastaan jonkin aseen tai veitsen sekä rohkeutta. Tai ehkä pelkkä vanhempien viinapullokin riittäisi.

Yhtäkkiä Katariinan korviin kantautuu askeleita. Aluksi vaimeita, mutta koko ajan tasaisesti voimistuvia. Aivan kuin joku tulisi häntä kohti. Hän kääntyy hitaasti ja näkee pimeyden keskellä pienen valon. Taskulampun valon. Valokeila osuu häneen, ja sen kirkkaus sokaisee hänet hetkeksi. Askeleet kiihtyvät, tulevat lähemmäksi. Kun Katariina kuuntelee tarkemmin, hän pystyy erottamaan myös toiset vaimeammat askeleet sekä pientä läähätystä. Koira?

Hetken kuluttua hänen edessään seisoo tyttö, arviolta samanikäinen kuin hän. Tällä on mustat pitkät hiukset, suklaasilmät ja hyvin vaalea iho, lähes valkoinen. Mukanaan tytöllä on ruskea luppakorvainen koira, ehkä labradorinnoutaja. Tyttö hymyilee arasti, mutta tämän katseessa on myös jonkinlaista huolestuneisuutta ja empatiaa. Katariina ei ole nähnyt vuosiin kenenkään katsovan häntä sillä tavalla.

”Mitä sä teet täällä?” tyttö kysyy. ”Onks sulla kaikki hyvin?”

”Ei oikeestaan”, Katariina huokaisee. ”Kotona mua vaan lyödään ja haukutaan, eikä ketään kiinnosta pätkän vertaa.”

”Mua kiinnostaa”, tyttö sanoo. ”Ihan kamalaa, et sulla on asiat noin huonosti.”

”Niinpä, ei oo kivaa, kun vanhemmat on koko ajan kännissä”, Katariina toteaa. ”Välillä tuntuu, että olis vaan helpompi luovuttaa, taivaassa mua varmaan kohdeltais paremmin.”

”Älä ees ajattele tollasia, itsemurha ei oo koskaan paras vaihtoehto”, tyttö tiuskaisee. ”Mä oon muuten Elli, mikä sun nimi on?”

”Katariina, mut sano vaan Kata”, Katariina vastaa.

”Oi, miten ihana nimi, mäkin haluisin!” Elli hihkaisee. ”Aioks sä Kata jäädä tänne metsään koko loppuillaks?”

”En mä tiiä, ei mulla taida mitään muutakaan paikkaa olla”, Katariina huokaisee ja katsoo surumielisesti lumen peittämää maata.

”Onpas”, Elli sanoo. ”Tuu meille.”

”Mitä?” Katariina kysyy ja nostaa katseensa hämmästyneenä Ellin ruskeisiin silmiin. Ne eivät näytä valehtelevan. ”En mä nyt teille voi noin vain tulla.”

”Voithan”, Elli vastaa hymyillen. ”Meillä on kiva ja lämmin talo, paljon ruokaa ja oon ihan varma, et äiti ja iskä ottaa sut mielihyvin kylään, kunhan vaan käyttäydyt kunnolla.”

”Oikeestiko?” Katariina kuiskaa, ja nyt hänen silmissään näkyy ensimmäistä kertaa toivoa.

”Tietty”, Elli lupaa ja hänen silmänsä sädehtivät kuin yötaivaan tähdet. ”Tuu vaan, lähdetään pois täältä metsästä.”

Katariina nousee hitaasti, katsoo kiitollisena Elliä ja silittää varovasti tämän koiran pehmeää turkkia.

”Sen nimi on Nekku, se on tosi kiltti”, Elli kertoo ja rapsuttaa koiransa päätä. ”Tykkäätkö sä koirista?”

”Joo”, Katariina vastaa arasti hymyillen. ”Mulla oli joskus pienempänä koira, mut sit se yhtenä päivänä vaan katosi eikä tullu enää takasin. Jäi varmaan auton alle tai jotain.”

”Kurjaa”, Elli sanoo hiljaa. ”Mut hei, lähdetään nyt jo menemään. Mulle alkaa tulla kylmä enkä haluu palelluttaa sua kuoliaaks.”

”Mennään vaan”, Katariina myöntyy ja lähtee seuraamaan Elliä pois pimeästä kolkosta metsästä. Hänen on vaikea peittää innostustaan. Nyt hänestä tuntuu, että vihdoin joku oikeasti välittää hänestä.

*  *  *

Kello lähestyy jo puoltayötä, kun Katariinan lähdön hetki koittaa. Hänellä on ollut elämänsä paras jouluaatto. Ellin vanhemmat ottivat hänet avosylin vastaan, antoivat hänelle ruokaa ja Elli suostui antamaan hänelle yhden lahjoistaan, pienellä vaaleanpunaisella sydämellä varustetun hopeisen kaulakorun. Se on ensimmäinen Katariinan joululahja ehkä kymmeneen vuoteen.

”Kiitos ihan hirveesti sulle”, Katariina kuiskaa ja hänen sinivihreät silmänsä ovat jälleen täynnä kyyneleitä, onnen kyyneleitä. ”Sä oot ihana.”

”Niin oot säkin”, Elli sanoo hymyillen. ”En mä vaan voinut jättää sua sinne yksin, se ois ollut ihan hirveen itsekästä. Sitä paitsi nyt mä sain uuden ystävän.”

”Niin mäkin, sä oot varmaan mun ensimmäinen oikee ystävä”, Katariina toteaa itku kurkussa. ”Saanko mä tulla taas huomenna tänne?”

”Joo”, Elli vastaa. ”Sä saat tulla ihan milloin sä ite haluat, vaiks joka päivä.”

Katariina ei vastaa mitään vaan halaa Elliä tiukasti. Elli vastaa heti halaukseen ja painaa päänsä Katariinan olkapäälle. He seisovat sylikkäin useamman minuutin hiljaisuuden vallitessa. Katariinasta tuntuu samalla oudolta mutta myös käsittämättömän hyvältä. Hän ei ole kokenut samanlaista läheisyyttä vuosiin, kukaan ei ole rakastanut häntä. Mutta nyt hänellä on ystävä, joka rakastaa häntä. Ja ihan yhtä lailla Katariina rakastaa Elliä, siksi on niin vaikeaa päästää irti.

Lopulta Katariinan on kuitenkin pakko irrottautua Ellistä, kävellä valkoiselle ulko-ovelle ja avata se.

”Kiitti kaikesta”, hän kuiskaa. ”Nähdään huomenna.”

Katariina sulkee oven ja astuu ulos pimeään jouluyöhön taskussaan Ellin antama koru. Ystävyyden koru.
 
« Viimeksi muokattu: 10.05.2015 14:26:05 kirjoittanut Pyry »

♥ 19.5.2009-20.3.2015 ♥

Black Pearlin tipuset ja Black Pearlin avatarha.

Ava by Ametrine, banneri by raitakarkki

ninagirl

  • ***
  • Viestejä: 173
  • Ava by flawless
Vs: Kun toivon kipinästä syntyy liekki | K-13 | Jouludraama
« Vastaus #1 : 15.12.2013 10:56:48 »
Ihana!! Kiitokset lahjasta!! 
Ystävyyden koru.
 
Aivan ihana lopetus!!

-nina-

Black Pearl

  • Unicorn
  • ***
  • Viestejä: 212
  • It tastes like pink. IT TASTES LIKE PINK!!!!!!!
Vs: Kun toivon kipinästä syntyy liekki | K-13 | Jouludraama
« Vastaus #2 : 15.12.2013 11:02:34 »
Kiitos nina lyhyehköstä kommentista (XD) ja kiva et tykkäsit :)

♥ 19.5.2009-20.3.2015 ♥

Black Pearlin tipuset ja Black Pearlin avatarha.

Ava by Ametrine, banneri by raitakarkki

KatieB

  • peruna
  • ***
  • Viestejä: 198
  • I'm not crazy, just a little bit insane ~
Vs: Kun toivon kipinästä syntyy liekki | K-13 | Jouludraama
« Vastaus #3 : 15.12.2013 20:23:31 »
Hiii tää oli ihana :33 Jouluna tosiaan kaikki ansaitsis ees yhen ystävän ja siks mwhiihii suloista, varsinkin toi Elli :3 Vähän kyllä hämmennyin että joku ottaa mettässä kyyhöttävän ruhjotun (?) näkösen naisenalun kotiinsa noin vaan, mutta ehkä maailmasta löytyy sellasiakin ihmisiä. Tai toivottavasti löytyy. Voi Katariina-ressukkaa, ei se ansaitte tollasta kohtaloa :c Ja siitäki haluun sanoo sen verran et ite en välttämättä olis noin avoin täysin tuntemattomalle ihmiselle :D

Puhekieliestä sen verran etta whoaaaa, osaat jopa käyttää sitä! Et käyttäny sitä ns. liikaa kuten mä ehkä näitä ihkuja kommentteja kirjottaessani, vaan tollee sopivasti ja sujuvasti, if you know what I mean :DD Aluks ajattelin että toi Kata on kauheen sisäänpäinsuuntautunut, mut sitten se tollee vaa jutteli esim

Lainaus
”Mulla oli joskus pienempänä koira, mut sit se yhtenä päivänä vaan katosi eikä tullu enää takasin. Jäi varmaan auton alle tai jotain.”
tällaisista arkipäiväisistä asioista kuten koiran jääminen auton alle :) Et kuvaillu sen ilmettä/puhetyyliä ton vuorosanan jälkeen, niin tuli vähän sellanen olo että tuo Kata on välinpitämätön. Tosin jos sillä on kurja olla kotona niin ei varmaan mikään kiinnostakaan... Okei lopetan tällasen turhan shaiban jauhamisen cx

Toi ystävyys/rakastaminen tuli hiukan äkkiä kuten jo sanoinkin, mutta sittaas se oli omalla tavallaan tosi suloista :3 Tuntui siltä että se Elli oli oikein varautunu siihen että joku yksinäinen sielu kaipaa kumppania tms. (ja kuinka kauniisti sanottu, eikö :'D )

Anyway haluun nyt kiittää ihkuihanasta lahjasta, oli oikein kivanen :---3 Huokus lämpöä ja joulua ja rakkautta. Kiitoksia ♥

anteeksi epämääräinen selittäminen täysin randomeista asioista.

Banneri by: Demeter
Ava by: Swizzy

Black Pearl

  • Unicorn
  • ***
  • Viestejä: 212
  • It tastes like pink. IT TASTES LIKE PINK!!!!!!!
Vs: Kun toivon kipinästä syntyy liekki | K-13 | Jouludraama
« Vastaus #4 : 15.12.2013 21:51:48 »
Voi muru :'3333 Hyvää kannatti odottaa, anteeks et oon mankunut koko viikonlopun :c

Kiitti hirveesti oikeestaan kaikesta mitä sanoit, ei tossa tainnut mitään negatiivista ollakaan ja jokaisesta jutusta onnistuit löytämään jotain hyvää :33 Puhekieltä oli hauska kokeilla kirjottaa, ehkä voin tulevaisuudessa käyttää sitä useamminkin, tosin vaan vuorosanoissa koska mulle tuntuu jotenkin vieraalta kirjottaa koko teksti puhekielellä.

Mut wää, mulle tuli kauheen jotenkin herkistynyt ja suloinen olo, kiitti überpaljon <3

♥ 19.5.2009-20.3.2015 ♥

Black Pearlin tipuset ja Black Pearlin avatarha.

Ava by Ametrine, banneri by raitakarkki

Swizzy

  • queen
  • ***
  • Viestejä: 1 009
  • have some pride
    • High-functioning fangirl
Vs: Kun toivon kipinästä syntyy liekki | K-13 | Jouludraama
« Vastaus #5 : 16.12.2013 20:14:23 »
Tässä oli kauhean söpö ajatus. :3

Lainaus
Joulu on onnellinen juhla, niin ainakin kaikki sanovat. Silloin onnelliset ovat onnellisimmillaan, he syövät vatsansa täyteen juhlaruokia, saavat paketteja, tapaavat sukulaisia ja iloitsevat vuoden suurimmasta juhlasta. Tästä puolesta kerrotaan aina lauluissa ja saduissa. Kukaan ei koskaan tuo esille sitä karumpaa puolta. Jouluna onnettomat ovat onnettomimmillaan, he eivät saa rakkautta tai lahjoja osakseen, heillä ei ole ketään, joka välittäisi. Ei ketään, kenen kanssa juhlia.
Toi oli mun mielestä koko tekstin paras kohta. Se herätti huomioimaan myös toisen näkökulman asiaan. Ja oli ihanaa, miten tässä onnettomasta tuli onnellinen. C:

Hahmot oli kivoja. Elli on just sellanen ihana ihminen, joita tarvis olla enemmän. Kata taas on hyvä onnettomuuden edustus (koska tasapaino pitää aina olla), joskin toisaalta Katariinan masentuneeksi varsin positiivinen suhtautuminen Elliin oli odottamantonta ja hiukan epärealistista, mitä jo betatessa sanoinkin. Harvoin onnettomat on positiivisia ihmisiä. Siinä mielessä tää teksti ois toiminu paremmin jos Kata ois ollu epäluuloisempi Elliä kohtaan, mut ollu kuitenkin suostuvainen tulemaan niille ja kaikkea, ja sitten lopussa alkanut uskoa Ellin hyvyyteen. Sillee hauraasti ja pienesti. Se ois ollu kaunista. Ei siis sillä etteikö tääki ratkaisu ois kiva.

Tykkäsin kuitenkin kauheesti tän ideasta ja näinhän olis ihanaa, jos ihmiset toimis. Ja oikeesti välittäis.

Kiitos joululahjasta! :3



Swizzy


22.3.2013 & 17.2.2015 ♥ raison d'etre

Ava: Demeter, banneri: minä

Black Pearl

  • Unicorn
  • ***
  • Viestejä: 212
  • It tastes like pink. IT TASTES LIKE PINK!!!!!!!
Vs: Kun toivon kipinästä syntyy liekki | K-13 | Jouludraama
« Vastaus #6 : 16.12.2013 20:27:14 »
Mweheew, kiitti rakas <3 Tosi ihana ja kaunis kommentti sultakin :3

Joo, ymmärrän kyllä sun pointin ja toi sun "parannusehdotus" kuulosti oikeesti tarkemmin ajateltuna ihanalta, oishan se ollut übersöpöä jos se ois noin mennyt mut Kata suhtautui tässä Elliin nyt tolla tavalla :) Vierastan kauheesti tarinoiden muokkaamista sen jälkeen kun oon ne ekan kerran kirjottanut.

Kiva et tykkäsit hahmoista ja tekstistä yleensäkin :3 Hyvää joulua sulle sinne palmupuiden alle :-* Onneks ehditään nähdä vielä huomenna koska en oo vielä valmis päästämään irti susta :'3

« Viimeksi muokattu: 26.12.2013 10:20:07 kirjoittanut Black Pearl »

♥ 19.5.2009-20.3.2015 ♥

Black Pearlin tipuset ja Black Pearlin avatarha.

Ava by Ametrine, banneri by raitakarkki

Kaatosade

  • pervektionisti
  • ***
  • Viestejä: 4 856
  • kiero ja sarkastinen
Vs: Kun toivon kipinästä syntyy liekki | K-13 | Jouludraama
« Vastaus #7 : 30.12.2013 02:12:01 »
Tämä oli monilta osin hurjan ihana. Karu mutta lohdullinen samaan aikaan.

Minäkin pidin hirveästi tuosta ensimmäisestä kappaleesta joka toimii ikään kuin johdantona koko tarinalle. Siitä, että jotkut ovat onnettomimmillaan jouluna, se on niin totta, jos olosuhteet ovat tietynlaiset, ja Katariinan tilanteen pystyi kuvittelemaan mielessään ihan liian helposti. Ei mikään ihme, että hän on jo itsemurhaakin miettinyt.

Ellin tapaaminen metsässä tuntuu johdonmukaiselta siitä syystä, että tämä on oletettavasti ollut siellä koiraansa ulkoiluttamassa kun huomaa Katariinan siellä yksinään istumassa. Mietin tilittääkö Katariina tuossa kohdatessaan tilanteensa tuntemattomalle vähän liian helposti, mutta ehkä epätoivoinen olo selittää sen, haluaa puhua edes jollekulle joka vaikuttaa yhtään kiinnostuneelta. Elli oli hurjan sydämellinen ottaessaan tytön sitten mukaansa, ja tästä vaikuttaisi versovan oikein kaunis ystävyys.

Puhekieli istui repliikkeihin kivasti, ei valittamista siinä kohtaa. Ja loppu oli aivan ihana, tuo koru ja sen saama merkitys.

Kiitoksia siis tästä. <3
Mitä tarinoita kertoisin sinulle hämärän rannalla
että haihtuisi surusi, suloinen ja surullinen nukkeni.   (Pablo Neruda)


Black Pearl

  • Unicorn
  • ***
  • Viestejä: 212
  • It tastes like pink. IT TASTES LIKE PINK!!!!!!!
Vs: Kun toivon kipinästä syntyy liekki | K-13 | Jouludraama
« Vastaus #8 : 30.12.2013 18:35:08 »
Kiitos sulle Pics hurjan ihanasta kommentista, se on vaan joka kerta yhtä mahtavaa kuulla, et omista teksteistä tykätään :3 Monet tunteet laimenee ajan myötä mut se ei varmaan koskaan haalistu. Saat nyt tosi lyhyen ja ytimekkään vastauksen kun tossa oli oikeestaan pelkkiä ihania kehuja ja niihin on vaikea vastata muulla tavoin kuin kiittämällä eikä mua nyt inspaa ruveta hölisemään turhia niin kuin yleensä. Siis kiitos tuhannesti <3

♥ 19.5.2009-20.3.2015 ♥

Black Pearlin tipuset ja Black Pearlin avatarha.

Ava by Ametrine, banneri by raitakarkki

Chère

  • Luuranko
  • ***
  • Viestejä: 16
  • Kiitos avasta rakas Black Pearl ♥
Vs: Kun toivon kipinästä syntyy liekki | K-13 | Jouludraama
« Vastaus #9 : 05.01.2014 15:53:54 »
Muiii! Kuten itse sanoit, koskaan ei ole liian myöhäistä joten kommentoinpa tätä "ficceröistä" nyt vasta. Aluksi; tykkäsin tosta alusta, ekasta kappaleesta tosi paljon, se oli jotenkin ajatuksia herättävästi kirjoitettu :33. Voi Katariina-raukkaa :'c.

Se kohta missä Elli ja koira ilmestyivät kuvioihin, oli vähän hämmentävä, koska Elli alko heti puhua Katariinalle aika avoimesti. Mutta se on tietty ihanaa, tollasia ihmisiä saa hakea. Toivottavasti tyttösten ystävyys oli kestävää sorttia  :). Ööö en saa nyt itestäni kauheesti mitään irti ja ficcikin oli sen verran lyhyt ettei hahmoihin sinänsä päässyt mukaan mutta tässä oli kieltämättä lämmin tunnelma :3. Mun piti vielä sanoa jotain mut unohdin mitä :0. Hyvä että Katariinan joulu kääntyi parempaan suuntaan mutta kamalaa että se joutui palaamaan takasin kotiin niiden juoppojen seuraan :cc.

"Tänäkään vuonna Katariina ei saa yhtään lahjaa. Joulupöydässä on ainoastaan viinapulloja." :'cc Tää oli hyvä kohta, joskin surullinen. Kiitos siitä että muistit minua alkusanoissa:3!
Mä sulan.

Black Pearl

  • Unicorn
  • ***
  • Viestejä: 212
  • It tastes like pink. IT TASTES LIKE PINK!!!!!!!
Vs: Kun toivon kipinästä syntyy liekki | K-13 | Jouludraama
« Vastaus #10 : 05.01.2014 17:40:25 »
Kiitti Chère kommentista, koskaan ei oo liian myöhäistä kommentoida :) Ei edes jouluficciä joulun mentyä.

Tää on munkin mielestä omalla tavallaan tosi surullinen mut sit kuitenkin lohdullinen ja sehän oli tarkoitus :3 Ja vaikka Kata joutuikin palaamaan omaan kotiinsa alkoholisoituneiden vanhempiensa luo tossa lopussa, sillä on kuitenkin siinä vaiheessa jo ihmisiä, jotka oikeesti välittää, eli tarina sai kuitenkin onnellisen lopun :3

Joo mut tota kiitos sulle, oot ihana <3 Anteeksi etten osaa kirjottaa parempaa vastausta :-[

♥ 19.5.2009-20.3.2015 ♥

Black Pearlin tipuset ja Black Pearlin avatarha.

Ava by Ametrine, banneri by raitakarkki