Mun mielestä Muumilaakso on ihan hyvä. Ei niin hyvä kuin Muumilaakson tarinoita. Toki, ei saisi vertailla Muumilaakson tarinoihin, mutta sitä tulee tehtyä alitajuisesti. Mutta joo, tykkään kyllä. Jaksot on olleet ihan kivoja ja mukana paljon hauskoja ja oivaltavia juttuja.
Olavi Uusivirta on aivan täydellinen valinta Nuuskiksen ääneksi, jopa Torikkaa parempi (sori vaan Timo, oot toisiks paras [tää on aika iso juttu, koska Torikka on aina ollut mulle ykkönen Nuuskiksena, en ois uskonu, ett joku ois joskus parempi]). Satu Silvo on Muumimammana aivan loistava, melkein yhtä hyvä kuin Ulla Tapaninen. Carl-Kristian Rundman on parempi Muumipappana kuin Haapasalo. Onkin harmi, että hän on vain ruotsinkielisen version Muumipappa (katsoin yhden jakson ruotsiksi yhdessä veljentyttären kanssa). Ja nyt kun on Muumipapasta puhe, niin mä kyllä nauraa räkätin, ku se halkas hattunsa ja liimas puolikkaat yhteen hunajalla.
Muumipeikon ääni tuntuu jotenkin oudolta, mutta kaiketi siihen tottuu (ja näin btw, Taron Egerton Muumipeikkona, mahtavaa!). Niiskuneidin ääni on ihan kiva, sopiva hälle. Nipsu ei kuulosta yhtään Nipsulta, mikä on harmi koska muuten Nipsu on aivan mahtava tässä uudessa versiossa. Todella Nipsumaista myydä viimeisiä lumipalloja ja etsiä tulppaa tulvan poistamiseksi (oli kyll perseest, ett siel oli oikeesti joku tulppa) – mutta eikös Nipsu pelkääkkään vettä?
Pikku Myy on aina ollut mulle rakkaus, ikisuosikkini. Eräs asia, jota en koskaan tule tälle uudelle sarjalle antamaan anteeksi on se, että se sai mut pienen pieneksi hetkeksi inhoamaan Myytä ekan jakson aikana. Se ei ole okei, en ole koskaan inhonnut Myytä enkä olisi sellaista hetkeä uskonut koskaan kokevanikaan. Mitä tulee Myyn ääneen, Kiti Kokkosesta puuttuu jotain, mikä on Myylle olenaista. Elina Salo on ainoa oikea Myy. Mutta on Kiti parempi kuin uudelleen dubattujen Muumilaakson tarinoiden tupakkaa koko elämänsä ajan polttanut Myy – siltä se ainakin kuulostaa.
Muumipeikon ja Myyn välit kummastuttavat myös meikää. On toki pitkä aika, kun kirjat olen lukenut, joten en muista oliko heidän välinsä kirjassa tuollaiset. Muissa versioissa (Muumilaakson tarinan lisäksi siis) ainakin he ovat olleet ystäviä.
Yks seikka, joka myös häiritsee mua, on muumien suut. Ne on niin paljon esillä ja pistää mun silmään jotenkin ikävästi. Toivottavasti siihen tottuu.
Mörön ensitapaamista odotan kovasti. Kiinnostaa miltä Mörkö näyttää tässä versiossa. Olen muutaman kuvan nähnyt, joissa parissa Mörkö vaikuttaa epäilyttävän lyhyeltä limakasalta. Toivottavasti asia ei niin ole.
Odotan myös Ninnin näkemistä tässä versiossa. Sekin on kuulemma joskus luvassa. Mahtaakohan Haisulia olla luvassa tulevissa jaksoissa?
Nuuskiksen ja Muumipeikon suhteessa on aina ollut sellainen vivahde, että se on enempi kuin ystävyyssuhde, mutta tässä versiossa se tulee enempi esiin Muumipeikon kohdalla. Ja se tuntuu olevan joillekin hahmoille selvä, kuten Niiskuneidille.
Vilijonkka oli jotenkin järkytys. Se oli jotenkin hermoraunio ja sitä oli odottanut sellasta topakkaa tätöstä. Hemulistakaan en ole päässy perille. Ja Piisamirotan näkeminen oli jotenkin yllättävää, en yhtää odottanut sitä mukaan näin aikaisessa vaiheessa. Olis kiva tietää, että miten se päätyi asumaan Muumitaloon (tai sen pihalle). En kyllä tunnistanut Hectoria, kun Piisamirotta puhui, mutta kyl hän on ihan sopiva ääni Piisamirotalle.
Sitten lopuksi niistä musiikeista. Ne ei mun mielestä yhtään sovi, on jotenkin kummallista katsoa muumeja ja kuulla siinä soivan poppia ja rokkia. Kolmannessa jaksossa ollu biisi oli kyllä kaunis ja sopi tunnelmaan hyvin. Se onkin ainoa, josta olen tykänny.
(Mua hieman häiritsi uusimmassa jaksossa, kun Muumipappa ja Muumipeikko meloivat sitä teatteri Emmaa. Ne ei ollut missään kiinni ja ihmettelin vaan miten ne ei tipu.)
Eiköhän tässä ollut nyt kaikki. Muuta ei ainakaa tähän hätää tule mieleen.
(Mua muuten harmittaa, etten saa koskaan sellasta versiota, jossa Uusivirta on Nuuskis ja Egerton Muumipeikko. Olisin niin onnellinen siitä versiosta.)
// Tän päiväne jakso oli huonoin tähän mennessä. Pakko leikkii, ettei koko jaksoa tapahtunu.
Muumipappa oli huono isä ja tosi itsekeskeinen. Siis mitä vittua? Miks Muumipapast oli tehty sellane?
Ja sitten ne sai mut taas inhoamaan Myytä! Se on anteeksiantamatonta.
Mutt Myy käyttäytys täs jaksos ku joku kiusaaja, ku se laitto se tuulettimen päälle Muumipeikon kiusaks. Miten ihmeessä Muumipeikko olsi muka nii lyhyessä ajassa oppinu uudet vuorosanat, jotka Muumipappa riipusti viime hetkessä? Ei vittu mitenkää, totta kai se tartti lunttilapui.
Onneks Nuuskamuikkunen, Nipsu ja Muumimamma pelasti edes hiukan. Ne oli koko jakson parhaimmat. Ja Nipsu ottamassa kultaisesta hännästä hyödyn ja rupesi myymään fanituotteita.
Kaupaksi kävi.