Kirjoittaja Aihe: Hahmo kesäyössä [S]  (Luettu 2828 kertaa)

Black rose

  • Romanttinen rosvotar
  • ***
  • Viestejä: 81
Hahmo kesäyössä [S]
« : 19.07.2012 18:50:03 »
Kirjoittaja: Black rose
Ikäraja: S
Genre: romance, PoV sekä pieni angst.
summary: Salaperäisiä tapahtumia kuulaassa kesäisessä aamuöisessä puutarhassa.
A/N: Yksi kirjoittamistani lyhyt novelleista.
Innostus tähän tuli viime keväänä luettuani Sinikka Svärdin kirjoittaman runon “Kun ilta hämärtyy ja sytytän lyhdyn”.

Palautetta, niin risuja kuin ruusujakin, voisin mielelläni ottaa vastaan! Enjoy! 




HAHMO KESÄYÖSSÄ


Hämärä saapui sinä iltana aikaisin.
Taivaalla välkkyivät pienet kirkkaat tähdet, ja yölliset laululinnut visersivät metsikössä.
Lähes koko edellisen päivän oli hellä kesäsade piiskannut maata ja vehreää kasvillisuutta. Sade oli kuitenkin iltaa kohden lakannut, ja kuparinpunertava iltarusko oli värjännyt taivaanrannan maalauksellisen upeaksi.
Illan edetessä kostealta nurmelta oli alkanut nousta pikkuhiljaa läpikuultavan harmahtavaa usvaa, joka kietoi koko lähitienoon hellästi syleilyynsä.
Maisema oli muuttunut arvoituksellisen jännittäväksi - lähes aavemaiseksi.

Olin istunut jo pitkään suuren ikkunan äärellä ja katsellut usvaisen yön hiipimistä puutarhaan, sillä en vain ollut saanut unta.
Nousin hitaasti tuoliltani ja kävelin huoneestani ulos. Laskeuduin puiset portaat varovaisesti, sillä en halunnut herättää ketään.
Otin eteisen seinällä roikkuvan ennen vitivalkoisen, nyt jo hieman ruostuneen ja muutenkin ränsistyneen myrskylyhdyn, ja sytytin sen sisällä olevan vanhan kynttilän pätkän.
Valokeila, joka lyhdystä tuli, oli himmeähkö.
Hinkkasin yöpaitani hihalla vanhan lyhdyn likaista lasia ja sain valon hieman kirkkaammaksi.

Asetin käteni messinkiselle ovenkahvalle ja painoin sen hitaasti alas, jolloin kuulin lupaavan, mutta vaimean naksauksen.
Kirpeän kuulas kesäyö tervehti minua tuoksullaan, joka leijaili sieraimiini avatessani oven. Satakielen pulppuava liverrys puutarhan koillisnurkasta toivotti minut tervetulleeksi kesäiseen usvantäytteiseen yöhön.

Astelin kastehelmien kostuttamalla nurmella, joka kutitti paljaita jalkapohjiani. Tummanpuhuva yöperhonen lehahti pikkuruiset siipensä rätisten aivan kasvojeni vierestä.
Lähdin seuraamaan sitä hitain askelin.
Yöpaitani luonnonvalkea helma kastui kosteassa nurmikossa ja muuttui raskaaksi.

Äkkiä koko luonto tuntui hiljentyvän.
Pysähdyin aloilleni ja annoin katseeni kulkea läpi hiljaisen, nukkuvan puutarhan. Satakieli ei enää livertänyt, heinäsirkat eivät sirittäneet, eivätkä yöperhosetkaan pörräilleet kukasta kukkaan.
Oli aivan hiljaista.
Hiiskumattomuuden rikkoi vain kaukaisen metsikön puiden tasainen kohina niiden huojuessa pienessä leppoisassa kesätuulenvireessä.

Silloin huomasin vaalean läpikuultavan hahmon lähestyvän minua puutarhan perältä syreenipusikon takaa.
Pidätin hengitystäni ja olisin halunnut juosta karkuun, mutta en saanut jalkojani toimimaan. Suljin pelokkaana silmäni ja jäin vapisten odottamaan mitä tuleman piti.

Ei kestänyt kuin hetki, kun tunsin kylmänkalsean hengityksen ihollani ja vilpoisen kosketuksen poskellani.
"Älä pelkää", hän kuiskasi hiljaa samalla sivellen hiuksiani.
Rohkaistuin raottamaan silmiäni ja näin kauniit kasvot, joissa oli jotain tuttua. Ne olivat kuin sinun kasvosi, joiden piirteitä niin rakastin, mutteivät kuitenkaan. Sinun kasvosi ja hengityksesi olivat lämpöiset, mutta nämä olivat niin etäiset ja kylmänkalseat.

Kuiskasin käheästi nimesi, jolloin hän nosti viileille veistoksellisille huulilleen haikean hymyn.
"Kuka tahansa olisi onnellinen sinusta, mutta sinä olet minulle aivan liikaa. En voisi koskaan ansaita sinua täysin. Ikuisuus vaatii aina palkkansa", hän kuiskasi ja suuteli otsaani.
"Haluan sanoa hyvästi."

En ehtinyt kysyä häneltä mitään, kun aivan yhtäkkiä talon takaa kuului rastaan säikähtänyt rääkäisy.
Säpsähdin ja käänsi salamannopeasti katseeni äänen suuntaan. Mutta kääntäessäni katseeni takaisin puutarha oli tyhjä.
Henkilö, joka juuri oli puhunut minulle, oli poissa.
Henkeäsalpaava illuusio oli särkynyt ja kaikki oli taas kuin ennen - linnut liversivät, sirkat sirittivät pitkässä heinikossa.

Vilunväristys kulki ruumiini lävitse ja kiiruhdin takaisin sisälle, sydän yhä kurkussa pamppaillen. Aurinko oli juuri nousemaisillaan, sillä taivaanranta hehkui, ja kastepisarat kimmelsivät kuin helminauha aamun ensisäteiden pilkottaessa metsän takaa.

Pudistelin päätäni ja yritin unohtaa sen, mitä äsken koin.
Yritin selittää sitä itselleni liian vilkkaalla mielikuvituksellani, joka taas kerran oli onnistunut hämäämään minua. Tai sitten olin vain yksinkertaisesti nähnyt unta.

Myöhemmin samana päivänä sain kuitenkin ilmoituksen, joka vahvisti kaiken todeksi.

Sinä olit poistunut tästä todellisuudesta viime yönä vihollisen ilkeän luodin lävistämänä.


                                                                                                                                                              B.R
« Viimeksi muokattu: 07.11.2012 18:35:58 kirjoittanut Black rose »
Your silent whispers, silent tears...

StaCa

  • Vieras
Vs: Hahmo kesäyössä [S]
« Vastaus #1 : 07.11.2012 17:46:44 »
Loppu sai jutun toimimaan. Haikeahan tämä oli, muttei angstinen tai kurjuudessa vellova.

Mutta tässä on tosi paljon adjektiiveja ja adverbejä. Kuvailu on kiva asia. Siltikin liika on aina liikaa. Suosittelisin, että kävisit tekstin läpi ja ottaisit pois ne, joita ei tarvitse. Annan ihan esimerkiksi pari läpikäytyä kappaletta:

Lainaus
Olin istunut jo pitkään suuren ikkunan äärellä ja katsellut usvaisen yön hiipimistä puutarhaan, sillä en vain ollut saanut unta.
Nousin hitaasti tuoliltani ja kävelin huoneestani ulos. Laskeuduin puiset portaat varovaisesti, sillä en halunnut herättää ketään.
Otin eteisen seinällä roikkuvan ennen vitivalkoisen, nyt jo hieman ruostuneen ja muutenkin ränsistyneen myrskylyhdyn, ja sytytin sen sisällä olevan vanhan kynttilän pätkän.
Valokeila, joka lyhdystä tuli, oli himmeähkö.
Hinkkasin yöpaitani hihalla vanhan lyhdyn likaista lasia ja sain valon hieman kirkkaammaksi.

Asetin käteni messinkiselle ovenkahvalle ja painoin sen hitaasti alas, jolloin kuulin lupaavan, mutta vaimean naksauksen.
Kirpeän kuulas kesäyö tervehti minua tuoksullaan, joka leijaili sieraimiini avatessasi (typo) oven. Satakielen pulppuava liverrys puutarhan koillisnurkasta toivotti minut tervetulleeksi kesäiseen usvantäytteiseen yöhön.

Astelin kastehelmien kostuttamalla nurmella, joka kutitti paljasta jalkapohjaani. (vain yksi jalka?) Tummanpuhuva yöperhonen lehahti pikkuruiset siipensä rätisten aivan kasvojeni vierestä.
Lähdin seuraamaan sitä hitain askelin.
Yöpaitani luonnonvalkea helma kastui kosteassa nurmikossa ja muuttui raskaaksi.

Black rose

  • Romanttinen rosvotar
  • ***
  • Viestejä: 81
Vs: Hahmo kesäyössä [S]
« Vastaus #2 : 07.11.2012 18:55:52 »
Kiitoksia palautteesta!

Haikeahan tämä oli, muttei angstinen tai kurjuudessa vellova.

Sanoisin tuohon vain sen, että tekstin yksi genreistä on vain lievä, pieni angst. (niinkuin header:issa lukikin) eikä todellakaan angst. niin kuin se kokonaisuudessaan ymmärretään -surullisena ja kurjana. 

Vielä noista adverbeistä & adjektiiveistä... Tykkään itse asioiden ja miljöön tarkahkosta kuvailusta, joten tyylini on kirjoittaa noin, samoin kuvailla.
Joistakin kohdista tosin voin katsoa, jos saisin otettua "turhia" pois, mutta muuten en ala tekstiä pelkistämään. Tarinan koko idea ja tunnelma katoaa muuten!
Mutta mutta.... jos on niin ettei tyylini miellytä, ei ole pakko lukea.   
Your silent whispers, silent tears...

StaCa

  • Vieras
Vs: Hahmo kesäyössä [S]
« Vastaus #3 : 07.11.2012 20:12:30 »

Mutta mutta.... jos on niin ettei tyylini miellytä, ei ole pakko lukea.

En sanonut ettei tyylisi noin ylipäätään miellytä.
Palautettahan sinä tästä halusit? Minä kerroin, mikä mielestäni oli (sinänsä toimivan) tekstin heikkous. Kirjoittaja sitten itse tekee omat arvionsa ja mahdolliset muutoksensa.

yami

  • ***
  • Viestejä: 576
  • Mustetahrapiraatti
Vs: Hahmo kesäyössä [S]
« Vastaus #4 : 07.11.2012 21:06:50 »
Hassua, sillä minusta tässä novellissa kuvailun kuuluukin olla aika tärkeässä roolissa, kun toiminta/puhe ei ole suuressa roolissa. :) Tietysti liika kuvailu on aina liikaa, ja joskun pitää miettiä kuvailun ja muun toiminnan välistä tasapainoa. Novellia olenkin joskus kommentoinut Helmen puolella, mutta edelleenkin tykkään tästä. :)

yami (eli Valo) :)


Saadakseen täytyy joskus menettää.

Vloom

  • Vieras
Vs: Hahmo kesäyössä [S]
« Vastaus #5 : 11.11.2012 12:33:55 »
Kommenttikampanjasta päivää, mutta varoitan, olen huono kommentoimaan. ;D

Teksti koostui pääosin kauniista ja henkeäsalpaavasta, yksityiskohtaisesta kuvailusta. Nautin kovasti. :) Itselleni oli hieman epäselvä tuo keskustelukohta, mutta loppua kohdin tuli "It all makes sense!"-kohtaus. :D

Sulla on taito kuvailla tosi kauniisti, jota toivoisin itsellenikin. :D

En löytänyt tekstistä mitään epäkohtia tai mitään mikä olisi jäänyt häiritsemään, paitsi tämän:

"Mutta kääntäessäni katseeni takaisin puutarha oli tyhjä."

Mielestäni siellä jossain takaisin-sanan ja puutarhan välissä pitäisi olla pilkku, mutta saatan olla väärässäkin. ^^'

Mutta ihanaa tekstiä oli, kiva pikkuinen lukukokemus. :)

Black rose

  • Romanttinen rosvotar
  • ***
  • Viestejä: 81
Vs: Hahmo kesäyössä [S]
« Vastaus #6 : 13.11.2012 19:22:05 »

Mutta mutta.... jos on niin ettei tyylini miellytä, ei ole pakko lukea.

En sanonut ettei tyylisi noin ylipäätään miellytä.
Palautettahan sinä tästä halusit? Minä kerroin, mikä mielestäni oli (sinänsä toimivan) tekstin heikkous. Kirjoittaja sitten itse tekee omat arvionsa ja mahdolliset muutoksensa.

StaCa, en osoittanut tuota suoraan sinulle. Se oli vain ympäripyöreä heitto liittyen tyyliini kirjoittaa tarkahkosti kuvailevasti, joka on sitten heikkous tai rikkaus, mene & tiedä... Jokainen tekee miten parhaaksi näkee. Palautetta halusin, enkä sitä missäkään vaiheessa ole keiltänyt. Tosin palautteen antoon liittyy aina muutamia asioita, jotka palautteen antajan ja palautteen saajan pitäisi muistaa. Rakentavuus ja vastaanotto.
Mutta anyway... Kiitos nyt vielä kerran palautteestasi.

yami, kiitoksia uudelleen sinulle. Tämän novellin pääidea tosiaan juuri on kuvailun tärkeä & keskeinen rooli, koska toimintaa ja dialogia ei niin paljon ole ;)

Vloom, kiitos paljon kommentista! Mukava kuulla, että nautit tektistä.

"Mutta kääntäessäni katseeni takaisin puutarha oli tyhjä."

Mielestäni siellä jossain takaisin-sanan ja puutarhan välissä pitäisi olla pilkku, mutta saatan olla väärässäkin. ^^'
Juups. Tuosta kohdasta on tainut pilkku tosiaan pudota matkalla pois. Korjailen :)   
Your silent whispers, silent tears...

StaCa

  • Vieras
Vs: Hahmo kesäyössä [S]
« Vastaus #7 : 14.11.2012 11:56:06 »

StaCa, en osoittanut tuota suoraan sinulle. Se oli vain ympäripyöreä heitto liittyen tyyliini kirjoittaa tarkahkosti kuvailevasti, joka on sitten heikkous tai rikkaus, mene & tiedä... Jokainen tekee miten parhaaksi näkee. Palautetta halusin, enkä sitä missäkään vaiheessa ole keiltänyt. Tosin palautteen antoon liittyy aina muutamia asioita, jotka palautteen antajan ja palautteen saajan pitäisi muistaa. Rakentavuus ja vastaanotto.
Mutta anyway... Kiitos nyt vielä kerran palautteestasi.

Nimenomaan rakentavuus. Siksi yritinkin antaa esimerkin siitä, miten tekstiä saisi mielestäni (huom, minun mielestäni, vain yksi mielipide) kehitettyä parempaan suuntaan. Eikä vain tätä tekstiä, vaan myös omaa tyyliäsi kirjoittajana. Sen päälle sitten lukijat ovat varsin erilaisia, yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Jos haluat kirjoittaa paljolla kuvailulla, niin perskeles, siitä vain. Ei kannata ottaa liialti sydämeensä kritiikkejä. Itse olen pitänyt ohjenuorana sitä, että jos useampi kuin yksi ensilukija sanoo samasta asiasta, niin sitten siinä on todennäköisesti jotain vikaa. (Ja minulta saa harvemmin pelkästään kehuvaa kommenttia, sillä todella harvoin törmää täydelliseen tekstiin, sellaiseen jossa ei olisi mitään paranneltavaa. Kirjoitusfoorumit ovat siitä kivoja, että sitä palautetta on helpompi saada kuin internetin ulkopuolella. Sen sijaan palautteen laatu ja hyödyllisyys... noh, se on sitten ihan eri asia.)

</saivarteleminen>

Toistan nyt kuitenkin, että tämä oli hyvä teksti.

Black rose

  • Romanttinen rosvotar
  • ***
  • Viestejä: 81
Vs: Hahmo kesäyössä [S]
« Vastaus #8 : 23.11.2012 15:39:14 »
Sanottakkoon vielä vain (tämä mistä tämä kaikki nyt ilmeisesti lähti kipinälle), että tämän originaalin idea oli runskahkoissa kuvailuissa muun elementin (toiminnan & dialogin) ollessa niin vähäistä.
Muissa tekesteissäni kuvailu ei ole näin suuressa osassa, vaikkakin sitä melko paljon juuri tunnelman luonnin takia saattaakin olla.

 Anyway... en ole kyllä ottanut kommentistasi syvälle itseeni oikeen missäkään vaiheessa, sillä tajuan kyllä mitä ajat takaa. Tämä ruudun välityksellä kommunikointi saattaa tosin joskus aiheuttaa pieniä epäselvyykisiä itsekullekin ;)
Your silent whispers, silent tears...