Kirjoittaja Aihe: Haamukipuja, S  (Luettu 1754 kertaa)

RoastedGarlic

  • pullatyttö
  • ***
  • Viestejä: 1 313
  • ilonpilaaja
    • Milkshakespeare
Haamukipuja, S
« : 23.07.2012 15:48:20 »
Kirjoittaja: RoastedGarlic
Ikäraja: S
Genre: hapuileva eroanalyysidraama
Yhteenveto: Minä halusin unohtaa kaiken muun, ottaa hänet kiintopisteeksi ja ankkuriksi ja planeetaksi jolle voisin olla kiertävä kuu.

--


Haamukipuja

Alussa se oli parasta mitä minulle oli ikinä tapahtunut. Se oli sitä että aamuyöhön valvottiin nenät vastakkain pelkästään hengittämässä ja kuuntelemassa sydänääniä, se oli sitä että vakuutettiin että ensi syksynä lähdetään yhdessä Keski-Eurooppaan – hitto, minä olisin lähtenyt vaikka Keski-Maahan, olisin kyllä löytänyt reitin kun hän olisi lukenut karttaa.

Meille kahdelle kaikki oli yhteistä. Meillä oli sama tarina, olisimme voineet olla sama ihminen jos emme olisi olleet kaksi erillistä. Me istuimme vastakkaisilla puolilla pöytää mutta oli aivan se ja sama oliko pöytää siinä välissä vai ei, kun me puhuimme toistemme päälle ja ainakin minä olisin halunnut kiljua: voi herrajumala miten sinä voitkin minua näin ymmärtää, minä en tiennyt että se olisi mahdollista, minä luulin ettei kukaan koskaan – ei tällä tavalla -

Tietenkin lopulta, kun me lakkasimme olemasta me ja hajosimme taas minuksi ja häneksi, minä huomasin ettemme me toisiamme tunteneet. Ehkä hänkin huomasi saman. Mutta me emme sitä koskaan huomanneet, niiden viikkojen aikana kun maailmassa sellainen yksikkö oli kuin me. Ja kuitenkin: me olimme yhtä niin vahvasti että ensimmäisestä yöstä saakka me nukuimme sykkyrällä iho ihoa vasten, niin vahvasti että hän oli minulle irti leikattu raaja ja kun minä päivisin tuijotin niitä loputtomia aakkostettavia arkistorivejä minä tunsin hänen poissaolonsa haamukipuna. Ja hullunkurisen pieniä olivat ne minuuttimäärät jotka kestin ennen kuin taas tahdoin kaivaa puhelimeni esiin, kun hänelle oli pakko saada kertoa jotakin sellaista, mitä aikana ennen häntä en olisi kertonut kenellekään.

Minä sanoin: sinä olet parasta. Minä halusin unohtaa kaiken muun, ottaa hänet kiintopisteeksi ja ankkuriksi ja planeetaksi jolle voisin olla kiertävä kuu. Halusin lopettaa ajelehtimisen ja rantautua hänen rantaansa, halusin sanoa: tässä on se mitä minä olen odottanut koko elämäni.

Hän voi tehdä mitä vain ja minulle hän oli täydellinen. Hänessä ei ollut virheitä; hänessä oli ominaisuuksia, ne olivat kiehtovia, minä opettelin ulkoa jokaisen luomen ja sen kuinka hänen kulmakarvansa nytkähtivät jos minä erehdyin kommentoimaan peilikuvaani itseinhoiseen sävyyn.

Minun iltani, silloin kun en ollut hänen sylissään, kuluivat siihen että minä istuin miettimässä kuinka minun etunimeni sointuisi hänen sukunimeensä, sillä tottahan minä sen ottaisin, ja läheltä piti etten vaatinut ystäviäni jo päivittämään tätä väistämätöntä muutosta minun nimeni kohdalle puhelintensa osoitekirjoissa.

Hänen ehdoillaan minä kaiken tein. Hän aloitti, hän vei ja minä vikisin, ja minä olin siihen niin tyytyväinen että olisin jatkanut vaikka läpi elämän, olisin vikissyt tahdon ja olisin vikissyt kivusta meidän lastemme syntyessä ja olisin vikissyt surun kyyneliä leskeytyessäni useita vuosia kultahääpäivämme jälkeen. Mutta hänen ehdoillaan me myös lopetimme, tämä on liian nopeaa minä en tiedä mitä minä haluan pidetään tauko. Hän oli jo päättänyt, ettei se tauko päättyisi. Kai helpompaa oli jättää mainitsematta, jättää minut pidättämään hengitystäni.

Rannassa minä sytytin palamaan hänen viestilappunsa joka nyt tuntui niin auttamattoman vanhalta – milloin nuo onnelliset päivät olivatkaan olleet? – huomenta kulta lähdin töihin jätin jääkaappiin persikkajogurtin sinua varten xoxo. Sytytin sen palamaan ja heitin veteen, irrallinen kipinä lensi kytemään rannan kuolleisiin lehtiin mutta sitä minä en enää nähnyt koska minä käännyin ja lähdin pois.
« Viimeksi muokattu: 13.11.2014 21:28:22 kirjoittanut flawless »
"Pardon me for breathing , which I never do anyway so I don't know why I bother to say it, oh God I'm so depressed. Here's another one of those self-satisfied doors. Life! Don't talk to me about life." -Marvin

Funtion

  • Vieras
Vs: Haamukipuja, K7
« Vastaus #1 : 21.09.2012 13:01:48 »
Se oli sitä että aamuyöhön valvottiin nenät vastakkain pelkästään hengittämässä ja kuuntelemassa sydänääniä, Se oli sitä että vakuutettiin että ensi syksynä lähdetään yhdessä Keski-Eurooppaan – hitto, minä olisin lähtenyt vaikka Keski-Maahan, olisin kyllä löytänyt reitin kun hän olisi lukenut karttaa.
Onks tää joku Taiteellinen Tehokeino vai miks toi toinen se-sana on kirjoitettu isolla? Pitäisikö siinä olla pilkun sijasta piste?

Rannassa minä sytytin palamaan hänen viestilappunsa joka nyt tuntui niin auttamattoman vanhalta – milloin nuo onnelliset päivät olivatkaan olleet? – huomenta kulta lähdin töihin jätin jääkaappiin persikkajogurtin sinua varten xoxo.
Haha, tykkäsin tästä kohdasta sillä jotenkin toi persikkajogurtti tuossa oli niin random, mutta vähän jäin miettimään tuota nyt-sanaa kun kerta teksti on imperfektiä. Se vaan särähti mun korvaani. En sano että se olis väärin, sillä siitä on ikuisuus kun mä oon viimeks kirjottanut imperfektissä niin etten muista miten sillä kirjotetaan, mut sanonpahan vaan että se räsähti korvaan. Tuntuu jotenkin... hmm, hölmöltä sanoa "nyt tuntui"...

Klikkasin tän randomisti auki otsikon perusteella eli terve. Haamukipuja kuulosti kivalta ja jo muutaman lauseen jälkeen tajusin, mihin suuntaan tää teksti menee ja mitä tuolla haamukivulla tarkoitetaan. Mulla tulee aina jotenkin levoton olo, kun luen näitä minäkertojalla kirjotettuja tekstejä, mutta pidin tässä siitä, ettei tää teksti puhutellut lukijaa; ettei lukija ollut sinä, niin kuin se yleensä on. Ihanaa että toi kertojan puhuma tyyppi olikin hän! Tää ois muuten tuntunut liian... ahdistavalta? Levottomalta. Tai ehkä se johtuu tästä mun levottomuudestani.

Damdidam, alussa oli varmaan viittauksia TSH:ään? Keski-Maa, meinaan. Tunnustan etten oo koskaan lukenut sanaakaan niistä kirjoista, mutta tuo Keski-Maa kuulosti tutulta. Olis varmaan järkevämpää googlata tää, mut mieluummin nyt vaikka nolaan itteni jos puhun vääriä, sillä laiskuus, laiskuus. Tän tekstin aihe itsessään -- genrenä eroanalyysidraama -- ei oikein kiinnostanut mua, mut mikäs siinä jos teksti on hyvin kirjoitettua, kuten se olikin. Pidin erityisesti noista kohdista, missä dialogi oli upotettu tekstiin; tämä on liian nopeaa minä en tiedä mitä minä haluan pidetään tauko. Tuossa tuli vähän sellainen hengästynytkin olo, kun ei ollut pilkkuja -- enkä sano tätä nyt mitenkään negatiivisena asiana.

Kokonaisuudessaan pidin tästä paljonkin. Luin tän kahteen kertaan ennen kuin sain yhdistettyä tän kokonaisuudeksi -- tai siis kun jotenkin tuo viimeinen kappale sotki kaiken ja piti miettiä et oliko tää kaikki mennyttä muotoa vai tapahtuiko jotain nykyhetkessä ja plaaplaaplaa -- mutta eipä se mitään haitannut. Hienoa tekstiä, tykkään sun kirjoitustyylistäs, siitä miten se on ihanan simppeli ja... no, kiitos tästä!

RoastedGarlic

  • pullatyttö
  • ***
  • Viestejä: 1 313
  • ilonpilaaja
    • Milkshakespeare
Vs: Haamukipuja, K7
« Vastaus #2 : 21.09.2012 13:51:11 »
fierté: Iso Kirjain oli Typo :D

Nyt-sanaa käytetään imperfektikerronnassa jonkin verran, koska olen sen itseeni muista teksteistä imenyt, vaikken yhtäkään osaa nimetä. Ymmärrän, että se särisee korvassa, jos ei ole kuullut usein, mutta mielestäni sitä kuitenkin voi käyttää.

Keski-Maa on TSH:sta, mutta se ei ole kovin merkittävää. Se vaan alkaa samalla tavalla kuin Keski-Eurooppa ja on suhteellisen mahdoton paikka mennä ellei aio mennä vaikka läpi harmaan kiven, jotain siihen suuntaan. Yhtä hyvin tässä voisi olla Atlantis tai Tylypahka tai Neuvostoliitto tai mikä tahansa mihin ei vaan voi mennä :)

Olen kovin kiitollinen kommentistasi, on niin mukavaa kuulla, mikä omissa teksteissä viehättää muita ja mikä häiritsee. Siitä on hyötyä, koska varmastikin kaikki kommentit jäävät jonnekin alitajuntaan odottamaan seuraavaa tekstiä. Siispä: kiitos ja kiva kun tykkäsit!

"Pardon me for breathing , which I never do anyway so I don't know why I bother to say it, oh God I'm so depressed. Here's another one of those self-satisfied doors. Life! Don't talk to me about life." -Marvin

nauha

  • ***
  • Viestejä: 339
  • Sunnuntaiteuras
Vs: Haamukipuja, K7
« Vastaus #3 : 08.10.2012 00:57:52 »
Lupasin heinäkuussa Auringonläikkää kommentoidessani, että palaisin kommentoimaan muitakin (silloin) uusia originaalejasi. Annoin sen jäädä, mutta nyt olen tässä taas.

Olen asettanut itselleni liian korkeat lähtökohdat tekstiesi kommentoimisen suhteen kirjoittamalla pelkkiä analyyttisia ja pohtivia kilometrikommentteja, enkä siksi uskalla enää lähteä kommentoimaan mitään, jos en ole varma siitä, että tiedän mitä sanoa. Nyt aion rikkoa kaavaa ja olla lyhytsanainen ja ehkä tunteileva.

Pidän tässä siitä, että tämä on niin kamalaa. Tunteminen ja rakkaus ja ikävä joka tuntuu haamukipuna, se on kaikki niin hirveää, että sen melkein haluaisi itse kokea, vaikka tietää, että siinä vain satuttaa itsensä.
Huomaan tulevani vähän kateelliseksi kertojalle, vaikka mikään ei lopulta järjestykään ja lopputulos on mahdollisesti liekkeihin leimahtava rantalehvistö.

Ehdoton lempikohtani on tämä:
Lainaus
Hänen ehdoillaan minä kaiken tein. Hän aloitti, hän vei ja minä vikisin, ja minä olin siihen niin tyytyväinen että olisin jatkanut vaikka läpi elämän, olisin vikissyt tahdon ja olisin vikissyt kivusta meidän lastemme syntyessä ja olisin vikissyt surun kyyneliä leskeytyessäni useita vuosia kultahääpäivämme jälkeen.

Ihan vain koska mielikuva vikisemisestä läpi elämän ja siitä mitä se tässä tarkoittaa. Tämä on oikeastaan se kohta, jonka vuoksi päätin kommentoida tätä, enkä esimerkiksi Koreografiaa, jonka myös luin tänä iltana uudelleen.
Tuntuu niin älyttömältä, että joku haluaisi elää jonkun muun ehdoilla vain jotta voisi olla sen ihmisen kanssa ja silti sehän on nimenomaan äärettömän ymmärrettävää.

Persikkajogurtti on absurdia ja ihanaa ja se, miten suhde loppuu älytöntä ja masentavaa. Kaiken yhteenkuuluvuudentunteen jälkeen vain minä en tiedä mitä minä haluan.

Rakastin jälleen ajoittaista välimerkittömyyttä ja tuota tuttua kirjoitustyyliäsi, joka pääsee oikeuksiinsa erityisesti originaaleissasi ja haluaisin ehkä kuristaa tarinan pojan, koska tuo ei tiedä mitä haluaa.

Kiitos

- Nau
Kaipaan hetkeä jonka toivoin sinun olevan minun

RoastedGarlic

  • pullatyttö
  • ***
  • Viestejä: 1 313
  • ilonpilaaja
    • Milkshakespeare
Vs: Haamukipuja, K7
« Vastaus #4 : 08.10.2012 16:39:46 »
Naunau: Voi sinua ihanaista kun aina jaksat kommentoida mun tekstejä!  :-* Et voi kuvitella miten paljon tuollainen piristää, kun oma kirjoittajaitsetunto on todella matalalla ja muutenkin on niin kestomaanantai ettei toista.

Ethän nytkään ollut lyhytsanainen tai mitenkään kaavaa rikkova, ja kyllä mää ilahdun myös lyhyistä kommenteista, ettäs tiedät :D

Ymmärrän, mitä tarkoitat tuolla, että haluaisi tuntea itse jotain tuollaista vaikka se olisikin kamalaa. Vaikka tällä hetkellä tekee mieli kuristaa lähinnä tuo minäkertoja, mutta se on ihan toinen tarina.

Kiitos kommentista vielä kerran <3
"Pardon me for breathing , which I never do anyway so I don't know why I bother to say it, oh God I'm so depressed. Here's another one of those self-satisfied doors. Life! Don't talk to me about life." -Marvin