Mäkin kävin kattoo uuden Star Wars-elokuvan heti 16.12 ja tykkäsin kans ihan himona!
Oon jostain viitosluokalta lähtien ollut fani eli sellaiset 10 vuotta, melkein puolet tähän asti eletystä elämästä.
Aivan ihanaa, että vihreän kankaan käyttö jäi minimiin. Se, että tehosteista suurin osa on tehty aidosti, eikä tietokoneella, näyttää mun mielestä niin samperin paljon paremmalta. Ja luo Star Wars-fiilistä, joka puuttui niistä prequeleista kokonaan.
Täysin samaa mieltä sun kaa tästä. Oon täs parin päivän aikana katsellut aika paljon noita kaikki kuutta aiempaa leffaa ja kaikennäköisiä arvosteluvideoita niistä. En oo ennen edes kiinnittänyt niin kovasti huomiota prequelesien tehosteisiin mut onhan ne aika järkyttävät kun niitä nyt tarkasteli. Ihan kamalat. Katselin niitä "making of"-videoita YouTubesta juurikin näistä 2000-luvun SW-leffoista ja se, että näyttelijät kuvas melkeinpä kaikki kohtaukset vihreän kankaan edessä, on varmasti ollut tosi haastavaa. Nyt tästä Force Awakensista tuli ihan erilainen fiilis, kun ympäristöt näytti luonnollisemmilta ja vihreää kangasta ei oltu käytetty läheskään niin paljoa. Mikähän noiden prequelesien ideana oli ees ollut, kun niitä ei voinut kuvata ollenkaan oikeissa ympäristöissä? Aika ajoin elokuvat näyttää ihan animaatioilta joihin on lätkäisty joku Anakin juoksemaan tai Padme istumaan.
Lisäksi moni on näyttänyt arvostelevan George Lucasin ohjaustaitoja ja varsinkin dialogin luomista. Yks kommentti jäi mulla takaraivoon. Siinä sanottiin, että Lucas pelkäis sitä, ettei katsoja tajua/osaa lukea hahmon tunnetilaa, ja myös sitä, että kohtaus jäisi liian tyhjäksi, ja sen takia on lisännyt kautta aikojen noita noloja repliikkejä näyttelijöiden suihin. Esimerkkeinä mm. Luken
"NOOOOOO!" vitosessa kun sai tietää isänsä henkilöllisyyden, Darth Vaderin
"NOOOOOO!" kolmosessa kun sai tietää Padmen kohtalosta, Anakinin
"I hate sand" (
), Obi-Wanin
"okei kohta pettää pokka koska tää on niin typerä repliikki: I saw Anakin... killing... younglings", Anakinin
"I HATE YOU!!!111" Obi-Wanille ja kymmenet muut hullunhauskat ja muuten vaan nolot repliikit, jotka ei nyt just tuu mieleen. Mun mielestä esim. Hayden Christensenistä oltais saatu paljon enemmän irti jos joku muu, vaikka toi uuden leffan JJ Abrams, ois ollut ohjaamassa myös kakkos- ja kolmoselokuvaa. Itse ainakin Anakinista kyllä tykkään mutta pakko myöntää että osa hänen repliikeistään on vähän hölmöjä.
Force Awakens eroaa mun mielestä juuri tuon vihreän kankaan käytös vähäisyyden lisäksi myös noissa dialogeissa. En mä ainakaan äkkiseltään muista että uudessa leffassa ois ollut noita noloja dialogeja tai one-linereita toisin kuin vanhemmissa elokuvissa. Ihan hyvin hahmojen ilon ja surun näki ilman jotain "jippii!" tai "eeeeei!!"-repliikkejä.
Rakastuin myös Kylo Reniin... really. Tää oli mulle luultavasti kaikista valoisin (heh heh) yllätys, sillä niinkin sieluttomasta rahanahneesta paikasta kuin Disney voi syntyä näinkin syväluotaava ja kiehtova pahishahmo? Jes. Näkee, että J. J. Abrams on ollut mukana tekemässä. Aistin ne Lost-vibat tänne saakka. Toivottavasti tulevaisuudessa kuullaan lisää myös Poe Dameronista.
Munkin mielestä Kylo Ren oli ihana. Varsinkin kun tietää nyt sen hahmon taustoista enemmän, siihen sai kunnon otteen. Sen näyttelijä Adam Driver on tosi hyvännäköinenkin, niin kuin Finnin John Boyega ja Poen Oscar Isaac. Ja ainakin Imdb:n mukaan Oscar Isaac on parhaillaan kuvaamassa Episodi VIII:a, että ehkä häntä nähdään ainakin vähän.
Tykkäsin
Eririnin tavoin myös Reystä tosi paljon. Ylipäätänsä just nää Finn, Rey, Kylo Renn ja Poe olivat ihanan raikkaita uusia kasvoja, ja yhteishaastatteluiden mukaan myös aivan tajuttoman ihania ihmisiä oikeassa elämässä. Varsinkin Finnin John Boyega on aika hauska äijä ja tosi karismaattinen kaiken lisäks ja vaan pari vuotta mua vanhempi
Juonipaljastus/kysymys:
Aloin itkee kun Ben/Kylo tappoi Han Solon. En oikein ihan tajunnut että oliko Kylo siis oikeasti harkitsemassa puolen vaihtoa pimeästä valoon vai kusettiko se vaan vanhaa isäänsä? Han oli jotenkin niin surkean näköinen kun se puhui pojalleen. Siinä kohtaa alkoi jo itkettää.Suosittelen leffaa kyllä kaikille. Ei niissä Episodeissa I-III mitään kovin pahaa omasta mielestäni ollut, mutta kyllä tää Force Awakens pesee ne mennen tullen!