Mä itse pidin kyllä Hobiteista, joo, mutta enemmän mua häiritsee se, miten miljöö eroaa paikoin aika paljon siitä, millaseks se on kuvattu LotReissa. Esim. kääpiöiden matkalla Imladrisiin (tykkään nimestä Imladris enemmän kun Rivendellistä) miljöö muistuttaa enemmän Rohania kun sitä, millanen se oli LotReissa. Ei mua niinkään haittaa suuresti se, että leffat ottaa erittäin paljon vapauksia ja paikoin on ihan ihmeellisiä (esim. wtf Radagast ja hemmetin Rhosgobelin jänikset) ja Jackson on tehnyt joitain typeriä valintoja leffojen suhteen. Okei, itse elokuvakäsikirjoitusta (omasta tekstistäni) kirjoittaneena ymmärrän, että kirjoja ei pysty orjallisesti noudattaan elokuvien kanssa kovinkaan helpolla ja jotain vapauksia on pakko ottaa jotta homma toimii, mutta välillä tuli fiilis, että nyt mennään jo enemmän ficcien puolelle kun pysytään canonissa.
Sormusten herroista oon kyllä aina pitänyt, jostain syystä pidän Jacksonin Keski-Maasta elokuvissa todella paljon ja Hobiteissakin liityin välittömästi Thranduil-fanikerhoon, koska jotenkin vaan niissä haltioissa on tyyliä (vaikka en saakaan pois päästäni sitä mielikuvaa että Thranduil on melkein kuin Lucius Malfoy). Oon tykännyt näissä Jacksonin leffoissa esim. näyttelijävalinnoista (mua tosin on erittäin hellpo miellyttää elokuvien suhteen) ja esim. Lee Pace on huikea Thranduilina ja Benedict Cumberbatch on huikea Smaug ja onpa siellä pari muutakin fanityttöilyä aiheuttavaa näyttelijää eksynyt joukkoon (joitain mainitakseni Dean O'Gorman, Aidan Turner, Richard Armitage, Luke Evans ja James Nesbitt). Okei, Hobitit ei noudattele canonia niin paljon kuin toivoisin, mutta syystä tai toisesta pidän niistä(kin) vaikka en tiedä kuinka iso osa pitämisestä on ihan vaan uskollisuutta Tolkienille ja fanityttöilyä koko Keski-Maan takia ja kuinka iso osa on sitä elokuvan omaa ansiota. Ymmärän kyllä kritiikin elokuvista ja monesta asiasta oon samaa mieltä, mutta itse kyllä jostain syystä pidän elokuvista paljon. Ei vedä vertoja LotReille joo, mutta olkoon.
SPOILERS
Tosin alun jutut tulen kanssa, kun Smaug lähti tuhoamaan Esgarothia, oli oikein kivoja tälläiselle tallaajalle, jonka kaikkien aikojen pahin pelko on nimenomaan tuli. Kiva käydä katsomassa elokuvaa 3D HFR:nä ja heti alussa joutua kohtaamaan omista peloistaan pahin, vaikkakin ruudun välityksellä. Pakko myöntää, että olin helpottunut kun Smaug kuoli ja alettiin siirtyä eteenpäin, en tiedä johtuko se puhtaasti siitä, että pelkään tulta vai oliko siinä jotain muutakin.
Aiheutti leffa toki myös joitain naurahduksia ja fanityttöilyä, koska ohmygosh, haltioilla on asennetta, kun kääpiöt menee kyyryyn kilpiensä taakse (Dainin armeija), niin haltiat kirmaa niiden yli. Ja pakko myöntää, että harmitti, kun Thranduilin hirvi kuoli, vaikka kaverille koko ajan jupisinkin, että "hemmetin hirvi" tai "helkkarin poro", koska jotenkin epic että haltiakuningas ratsastaa hirvellä.
END OF SPOILERS