Kirjoittaja Aihe: Häkkilintu, Abraxas Malfoy/OC (het), S  (Luettu 2851 kertaa)

Kupla

  • Perisokea
  • ***
  • Viestejä: 916
  • So tell me, what is there to fear?
Häkkilintu, Abraxas Malfoy/OC (het), S
« : 14.12.2008 13:50:07 »
// Alaotsikko: FF100

Nimi: Häkkilintu
Kirjoittaja: Kupla
Genre: Angst, romance, deathfic
Paritukset: Abraxas Malfoy/OC (het)
Ikäraja: S
Vapausvastuu: En omista tässä tekstissä mainittuja hahmoja, paikkoja tai muita asioita eikä minulla ole mitään oikeuksia niiden käyttöön. En saa tästä rahallista korvausta.
Tiivistelmä: Kyllä sen huomaa, ettei ole oikea ihminen vaan pelkkä maalaus.
A/N: Minä en vieläkään osaa sanoa, mistä idea tähän tekstiin tuli. Osallistuu Sinun Potterisi! ja FF100-haasteisiin.
Sana: 010. Vuodet.


Maalaukset heräävät eloon, kun niiden yksityisen teatteriesityksen päähenkilö on kuollut. Kukaan ei ole vielä oikein ymmärtänyt, miten kuolleen noidan tai velhon sielu siirtyy kankaalle, mutta silti se siirtyy. Minä siirryin aikanani. Ja jos maalauksia on useampia, siirtyy omalla tavallaan niihin kaikkiin ja jakautuu pieniin palasiin. Luojan kiitos minusta on vain yksi kuva, mutta sekin on liikaa.

Se kuva sattuu olemaan erään kartanon seinällä. Ei ruokasalissa tai oleskeluhuoneessa, vaan ylimmän kerroksen tyhjässä makuuhuoneessa. Huone ei ole tyhjä perimmäisessä merkityksessään, vaan keskellä lattiaa on suuri ja pölyinen sohva. Se on käännetty minua kohti.

Minun tauluni puolestaan – se ei ole epämukava. Siihen vain kyllästyy vähitellen, kun istuu muutaman kymmenen vuotta ja katselee, kuinka pöly kimaltelee törkyisten ikkunoiden läpi siivilöityvässä valossa. Ajatukset juoksevat, värit haalistuvat. Kyllä sen huomaa, ettei ole oikea ihminen vaan pelkkä maalaus. Totta puhuen se ajatusten juoksu on vähintäänkin kummallista, eikä maku- tai hajuaistien puuttumiseen totu ikinä. Mieluummin olisin kuollut. Ainoa nautintoni on näinä vuosina ollut se, kun sain katsella aitiopaikalta sinun hidasta kuolemaasi. Se oli osa peliä.

Sinulla oli tapana koputtaa oveen ennen kuin tulit sisälle. Ovea avatessasi huhuilit pehmeästi minun nimeäni. Sinulla oli mielenkiintoinen ääni, hieman käheään vivahtava, joka vanhetessasi muuttui kröhiväksi ja hinkuvaksi.

”Metella?”

Käyttäydyit aina liioitellun kohteliaasti minua kohtaan. Yritit hyvittää viimeisiä sanojasi, pilkkaa, ivaa. Siinä sinä onnistuit, joskin tietämättäsi. Minä en osannut olla sinulle vihainen. Minä muistin vain hyvät hetkemme, nihkeät yöt ja syvälliset keskustelut. Unohdin kaiken pahan meistä kahdesta – sen, miten ärsytit minua, sait minut tuntemaan alemmuudentunnetta. Minä unohdin, kuinka yksikin väärä sana tai kosketus sai minut säntäämään pois tai sinut mylvimään raivoa, minun huoruuttani.

”Anteeksi etten ole päässyt käymään.”

Huora minä olinkin, tai ainakin houkka kun menin ihastumaan sinunlaiseesi mieheen. Sinä olit kova, kylmä ja epämiellyttävä, täynnä omaa erinomaisuuttasi. Se oli sinun merkkisi. En edes itse ymmärtänyt minkä takia pidin sinusta. Sinussa oli kuitenkin niin paljon muuta tuon kaiken alla. Myös sinussa oli pimeä puoli, vaikkakin olit oppinut sen piilottamaan. Ja jonkin sairaan kohtalon oikun takia sinun pimeä puolesi oli minun valoisani. Me olimme yhdessä kokonainen vuorokausi, sillä sinä olit aurinko ja minä kuu.

”Minulla on ollut sinua ikävä.”

Sinä pystyit myöntämään minulle virheesi ja minä annoin sinulle synninpäästön. Ja huvittavinta kaikesta oli se, että minä en osannut pyytää sinulta anteeksi. Minä, pehmeä ja taipuisa naisenalku, muutuin sinun seurassasi kovaksi ja järkkymättömäksi. Sinussa oli jotakin, joka sai minut kapinoimaan ja pakenemaan. Sinä sait minut tuntemaan itseni kokonaiseksi, ja kokonainen en ollut ilman sitä kaikkea julmuutta. Se kai kumpusi sielustani, kaikesta siitä rikkirevitystä. Ja sinä raatelit minua aina vain lisää.

”Ulkona on satanut lunta. Ainakin puoli metriä. Siellä on suuret kinokset, valo kimaltelee –”

Niin, sinä satutit ja haavoitit minua, hitaasti ja tuskallisesti. Piru vieköön, minä en edes tajunnut sitä ennen kuin liian myöhään! Silloin oli jo liian myöhäistä erota sinusta. Minä olin löytänyt oman sielunkumppanini. Sinusta en tiedä. Sinä et tainnut löytää mitään muuta kuin lisää omistushalua.

”Hiljaa! Minä en halua kuulla!”   
”Anteeksi Metella, olen pahoillani. En tajunnut.”


Kun koulu loppui ja me erosimme, minä tunsin helpotusta. Ja salaa keräsin joka ikinen sekunti lisää katkeruutta sinua kohtaan. Minulla oli sinua ikävä, aivan järjetön ikävä. Ja sinä et tullut. Minä en voinut nöyrtyä ja kutsua sinua. Se olisi ollut oman leikkimme sääntöjen rikkomista. Minä olin lapsi, hemmoteltu pikkutyttö jolta nyt juuri se lempinukke oli viety pois. Kaikki ne muut nuket ja lelut eivät pystyneet täyttämään ja korjaamaan sitä tyhjyyttä. Minä odotin sinua, odotin monta vuotta. Ja sitten minä kuolin, ja huomasin, että olinkin yllättäen sinun omistuksessasi! Minun olisi pitänyt arvata. Se oli niin tyypillistä sinulta.

Se oli pirullinen, aivan uskomaton temppu, jolla sait minut satimeen. Olin nyt sinun satakielesi kultahäkissä, aina nuoruudenkukkeudessaan. Sinulla oli tapana sanoa

”Minä en jaksaisi ilman sinua.”

mutta et koskaan muistanut, että vaikka pelkkä kuva olinkin, myös minulla oli tunteet. Sinä et ymmärtänyt, millaista oli elää ja katsella sinua. Sinä teit minulle uusia muistoja, jotka hävittivät alleen vanhat. Ja niissä muistoissa sinä vanhenit! Sinusta tuli kumara ukko, puolisokea, kaljuuntuva. Sinun kätesi täplittyivät maksaläikistä ja rypistyivät kun pergamentti. Siltikin minä rakastin sinua. Jossain siinä vanhuuden houreissasi sinä lakkasit rakastamasta minua, mutta et kehdannut myöntää sitä. Ja kun sinä sairastuit, sinulla ei ollut enää mitään syytä taistella vastaan.

”Sinä olet minun syyni elää.”

Ja nyt roikun tyhjässä huoneessa, katselen, kuinka alun perin viininpunainen sohva muuttuu yhä harmaammaksi. Odotan jotakuta.

Odotan sinua.
« Viimeksi muokattu: 29.11.2014 13:22:18 kirjoittanut Renneto »
I think I saw you in my sleep, darling,
I think I saw you in my dreams, you were
stitching up the seams on every broken promise
that your body couldn't keep.
I think I saw you in my sleep.
La Dispute: Such Small Hands

Sirina Black

  • Queen of the Beasts
  • ***
  • Viestejä: 4 172
  • Love is a killer that never dies.
Vs: Häkkilintu, Abraxas Malfoy/OC (het), K-7
« Vastaus #1 : 14.12.2008 14:10:04 »
Mielenkiintoinen ficci. En muista koskaan aikaisemmin lukeneeni Abraxas Malfoysta yhtään ficciä. No, kerta se on ensimmäinenkin. Avasin topicin aivan tuon otsikon takia. Siinä oli jotain todella koukuttavaa, joka sai avaamaan kiinnostuksen vuoksi ficin.

Löysin kaksi pientä virhettä (tai ainakin minusta siinä on virhe):
Lainaus
huomasin että olinkin sinun yllättäen sinun omistuksessasi!
-tuo toinen sinun- sana on liikaa ja että-sanan edestä puuttuu pilkku (huomasin, että olinkin yllättäen sinun omistuksessasi)


Ficci oli muuten todella hyvin kirjoitettu, ilman tönkköyksiä tms. En ole aikaisemmin lukenut ficciä jossa "paritettaisiin" ihmistä taulun (hahmon) kanssa.  ;D Kuvailit todella hyvin taulun hahmon tuntemuksia ja ajatuksia.

Lainaus
”Sinä olet minun syyni elää.”

Ja nyt roikun tyhjässä huoneessa, katselen, kuinka alun perin viininpunainen sohva muuttuu yhä harmaammaksi. Odotan jotakuta.

Odotan sinua.
Lopetus on aivan ihana. Tunnetta riittää, ikävöintiä ja angstisuutta. Sanalla sanoen: loistava!


*Sirina kiittää ja kumartaa*
Sodan ensimmäinen uhri on totuus.

Index librorum prohibitorum.
Tempora mutantur, nos et mutamur in illis.

Kahvin tulisi olla mustaa kuin helvetti, väkevää kuin kuolema ja makeaa kuin rakkaus.

Kupla

  • Perisokea
  • ***
  • Viestejä: 916
  • So tell me, what is there to fear?
Vs: Häkkilintu, Abraxas Malfoy/OC (het), K-7
« Vastaus #2 : 20.12.2008 16:41:08 »
Sirina, korjasinkin tuon virheen jo aikaa sitten, mutta vasta nyt muistin vastata kommenttiisi ;D En ymmärrä, mistä tuon tauluparituksen oikein vedin. Minä itse olen lukenut yhden tauluparitusficin, Fiorellan Voro/Lihava leidi. Se oli aika mielenkiintoinen.

Kiitos kommentistasi ;)
I think I saw you in my sleep, darling,
I think I saw you in my dreams, you were
stitching up the seams on every broken promise
that your body couldn't keep.
I think I saw you in my sleep.
La Dispute: Such Small Hands

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 726
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Häkkilintu, Abraxas Malfoy/OC (het), K-7
« Vastaus #3 : 31.12.2008 15:51:58 »
Vau, tämä oli hieno ficci! Ihastuin kerrontaasi ja tunnelmaan. Tässä oli surumielistä kaihoa, pettymystä ja salaista katkeruutta. Oikeastaan, jos tauluna oleminen olisi tällaista, niin muotokuvien maalaaminen velhoväestä olisi aika julma temppu! Vaikka ehkäpä sitä ei tiedä ennen kuin sen kokee....

Tämän myötä voi kuvitella, miten ikävystyttävää olisikaan olla tyhjän huoneen ainoa taulu, huh sentään. Kyllä Tylypahkan tauluilla kelpaa, kun on ainakin seuraa ja elämää ympärillä, mitä seurata. Tarina vastasi hyvin FF100 -sanaan Vuodet.

Kiinnostuin huomattavasti enemmän taulun naisesta kuin Abraxasista, joka jäi moninaisista tunteista huolimatta etäisemmäksi ja olisi voinut periaatteessa olla kuka ukkeli hyvänsä. Mutta omasta hahmostasi olit tehnyt viehättävällä tavalla elävän ja kiinnostavan, niin maalaus kuin olikin.

Lainaus
Siihen vaan kyllästyy vähitellen
Minä kirjoittaisin mieluummin vain kuin vaan, koska Metellan käyttämä kieli on muutoin niin huoliteltua.

Lainaus
Sinulla oli tapana sanoa

”Minä en jaksaisi ilman sinua.”

mutta et koskaan muistanut, että vaikka pelkkä kuva olinkin, myös minulla oli tunteet.
Tämä kohta oli jotenkin lumoava muotoiltuna tällä lailla! Ja lopetus oli todellakin kerrassaan ihana. Nautin kovasti tästä ficistä. :)

(Kiitos myös kiinnostuksestasi minun tauluficciini. Ihana, jos se innoitti tämän kirjoittamiseen jollain alitajunnan tasolla.)

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Kupla

  • Perisokea
  • ***
  • Viestejä: 916
  • So tell me, what is there to fear?
Vs: Häkkilintu, Abraxas Malfoy/OC (het), K-7
« Vastaus #4 : 02.01.2009 20:01:24 »
Fiorella, kommenttiisi on kovin vaikea vastata, ihan punastun kehuistasi ::) Sinun tauluficcisi on kyllä omalla tavallaan suoranainen klassikko (harvemmin lukee Vorosta tai tauluparituksia), ja mistä tietää, kyllähän sekin on saattanut innoittaa ja antaa hieman ajatusta, millaista taulussa on. Kiitoksia taas kerran ;D
I think I saw you in my sleep, darling,
I think I saw you in my dreams, you were
stitching up the seams on every broken promise
that your body couldn't keep.
I think I saw you in my sleep.
La Dispute: Such Small Hands