Kirjoittaja Aihe: solisluut. | K-11 | raapaleita kehosta ja mielestä | Spurttiraapale III –haasteen tuotoksia | 5/? 5.4.  (Luettu 1975 kertaa)

yami

  • ***
  • Viestejä: 576
  • Mustetahrapiraatti
[Uudet ikärajat huomioitu 2.11.-14.]

Ficin nimi: solisluut.
Kirjoittaja: yami.
Genret: Filosofinen angst, analysoiva (lääkis)draama, hipaisu romantiikkaa. Raapalekokoelma syömishäiriö-, mieli- ja kehonkuvapohdintojen ympärillä.
Ikäraja: S - K-11. Varmaan noihin ylempiin enimmäkseen.
Päähenkilöt:  Olivia + muita – katsotaan mitä tapahtuu...
Yhteenveto:  ”Anteeksi, ei ole tarkoitus satuttaa.” Olivia huomaa joutuneensa sotaan, mutta kumpi onkaan oikeastaan vihollinen – ruoka vai hänen mielensä? [Tämä kohta tullee täydentymään, kun idea kirkastuu paremmin...]
Varoitukset: Syömisvammailua kenties jo häiriöön asti. Mielenhäiriöitä ja mahdollisesti mielisairauksia.
Haasteet: Spurttiraapale III.
Tekijänoikeudet: Kaikki raapaleet ovat jokaista piirtoaan myöten minun (yamin). Ethän kopioi luvatta.

A/N: Olen halunnut jo pitkään kirjoittaa fiktion ja kaunokirjallisuuden keinoin tämän päivän suhtautumisesta kehoon ja nykyajan ulkonäkövaatimuksista ja niiden tavoittelun ja vaatimisen seurauksista. Raapaleiden avulla yritän aukoa myös omia takkujani selviksi, mutta nämä raapaleet eivät kerro minusta. Jokin ajatus on päässäni saattanut olla aika musertavanakin omien sisäisten taistojeni vuoksi, mutta olen jalostanut niitä raapalesarjaa varten isommiksi ja dramaattisemmiksi, jotta kirjoitettavaa olisi.

Olivian elämä sijoittuu lääkisympäristöön, mutta näitä raapaleita ei kannata lukea lääkiskuvausten perässä.

Tarkoituksenani ei ole loukata ketään syömishäiriötä sairastavaa tai sen kanssa tahtomattaan tekemisiin joutuvaa – sen sijaan toivon jokaiselle mahdollisimman nopeaa parantumista kamalasta sairaudesta.

Kommentit ovat enemmän kuin tervetulleita, ja parikin sanaa tekee minut onnelliseksi.
« Viimeksi muokattu: 02.11.2014 11:47:27 kirjoittanut yami »


Saadakseen täytyy joskus menettää.

yami

  • ***
  • Viestejä: 576
  • Mustetahrapiraatti
***

solisluut.

***

pommi.
100 sanaa

***

Et voi tietää millaista se on, ellet ole ollut lähellä. Koonnut murskautuneita sormia ja repeytyneitä jalkoja. Niellyt kyyneleesi, jotta voisit auttaa. Yrittänyt väkisin ommella viiltynyttä ihoa yhdeksi. Yrittänyt parantaa sanoilla – tehottomalla lääkkeellä.

Et voi tietää millaista se on, ellet ole ollut kohde. Työntänyt ikävät aavistukset pois hurmion ja syytöksen tieltä. Unohtanut kivusta hiiltyvät jalkapohjat. Katsonut peiliin liian monta kertaa. Unohtanut normaalin.

Mutta aavistus on.

Vaara liukuu alas selkärankaa epämukavin töytäyksin osuttuaan ensin lapaluiden väliin.

Kaksi olen ehtinyt saada kiinni ennen kuin ne ovat osuneet maahan ja räjähtäneet. Käteni ovat täydet.

Nyt kolmas tulee kohti, enkä tiedä miten ottaa se kiinni.
« Viimeksi muokattu: 01.04.2014 20:15:05 kirjoittanut yami »


Saadakseen täytyy joskus menettää.

yami

  • ***
  • Viestejä: 576
  • Mustetahrapiraatti
***

luutarha.
100 sanaa

***

Toiset haaveilevat solisluista ja lonkkaluista, siivistä selästä. Clavicula, os ilium (suoliluu), scapula.

Minun haaveeni ylittävät näkyvän rajan, ne ovat kosketeltavia.

Processus spinosus. Acromion. Spina iliaca anterior superior. Radius. Patella.

Tietämykseni kasvaa vähitellen niin, että se mikä on ensimmäiselle kivi, toiselle aita ja kolmannelle kehys, on minulle luuranko, luuhäkki ja luutarha.

Luutarha on yhtä kuin hautausmaa, enkä tiedä pääsenkö sieltä ulos hengissä lähdön päivänä. Jos edes haluan.

Ojennan käsivarteni ja tavoittelen sormenpäilläni ihmistä, jota koskea, mutta rintakehäni ei vielä voita häkkini luuta, ja minä jään hipaisun päähän.

Voisin huutaa, mutta en sittenkään halua. Vielä.

Haluan päästä ulos yksin, en paljastaa heikkoutta.


Saadakseen täytyy joskus menettää.

yami

  • ***
  • Viestejä: 576
  • Mustetahrapiraatti
***

bmi.
100 sanaa

***

Olivia miettii, milloin se tapahtui. Milloin hän ylitti tavoitepainonsa. Sen täytyi olla ennen yläastetta, koska mieleen on piirtynyt sitä paljon suurempi luku seitsemännen luokan terveystarkastuksesta.

Onko tavoitepaino silloin liian pieni? Voiko aikuinen koskaan olla niin painava kuin ollessaan ala-asteella? Olivia kysyy mielessään ja laskee taas kerran tavoitepainonsa BMI:n. Lähes yhtä kertaa kun kuulee painoindeksistä, muistutetaan, ettei se kerro koko totuutta.

Mutta hänen painoindeksinsä olisi tavoitepainossa normaali. Ei alarajallakaan.

Luentokalvoissa muistutetaan säännöllisesti lihavuuden riskeistä ja BMI:stä. Diabetes. Hedelmällisyys. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet. Kihti.

Olivia on niin kauan tuntenut olevansa erilainen, että haluaisi edes yhdessä asiassa olla normaali.

En jaksa enää olla iso.


Saadakseen täytyy joskus menettää.

Lasikuula

  • ***
  • Viestejä: 699
    • www.lasikuula.net
Nämä lyhyet tekstinpätkät ovat täynnä oivalluksia, suuri tunteita ja rakastan niistä jokaista. Tää on kerronnaltaan juuri sen tyyppistä tekstiä, jollaista rakastan lukea ja jota on aivan liian vähän. Korutonta, yksityiskohtaista mutta kuitenkin raakoja ja paljon puhuvia. Jokaisen tekstin kohdalla pystyin samaistumaan jollain tapaa johonkin kohtaan, tuntemaan ajattelijan tunteet itsessäni.

Nimi tälle raapale sarjalle on jo todella ihana. Yksinkertainen sana, joka on muutettu lauseen muotoon pisteen avulla. Ja kuitenkin se on vain nimi, joka on vieläpä kirjoitettu pienellä. Tykkään nimestä todella paljon ja se kertoo jo näistä pätkistä itsessään todella paljon!

Pommi oli hyvä aloitus tälle sarjalle. Viimeinen lause oli aivan mahtava ja pystyn hyvin kuvittelemaan hahmon tasapainoilemassa ensin kahden kamalan asian kanssa, kunnes kolmas paha asia astuu esiin ja aiheuttaa suuren sopan. Pudottaako yksi ja ottaa kolmas kiinni, vai pudottaa kaksi ja ottaa kolmas kiinni vai pudottaa kaikki ja kadota? Ihania vertauskuvia oli, kuten sanoilla - tehottomalla lääkkeellä ja hiiltyvät jalkapohjat.

Luutarhaan rakastuin rakastuin rakastuin! Tulkitsin sen niin, että päähahmo haluaa kuolla, jotta näkisi sen jonkun jota hautausmaalla käy tervehtimässä. Lisäksi uskoisin, että tässä kohtauksessa hahmo on oikeasti hyvin hyvin hyvin laiha. Sellaisen mielikuvan sain. Sen sijaan bmi:ssä hypättäisiin hieman ajassa taaksepäin ja hahmo on perusnormien mukaan vielä terve.

Bmi:ssä oli myös kohtia, joista taas ymmärsin että hahmo olisi jo laihtunut normaalipainon alapuolelle, että se tavoitepaino olisi ollut se normaalipaino (mitä hahmo ei halua uskoa tavoitelleensa joskus). Tässä pätkässä ehkä häiritsevintä oli, että Olivia mainittiin nimeltä aiemmista pätkistä poiketen.

Näitä pystyy tulkitsemaan yhdessä ja erikseen, mikä on todella hieno juttu. Ihania pätkiä ja tykkään tyylistäsi kirjoittaa näitä ;)

yami

  • ***
  • Viestejä: 576
  • Mustetahrapiraatti
Suuri kiitos pitkästä kommentistasi, Lasikuula! Yksikin kommentti tekee iloiseksi, ja vieläpä näin pitkä! (Ja vastaukseni tulee nyt vähän hassussa järjestyksessä, mutta älä välitä.)

Raapale on mulle tyylilajina uusi tuttavuus, ja näytän onnistuneen tavoitteessani, eli herättämään ajatuksia ja tunteita lyhyessä ajassa. On yllättävän kiehtovaa, opettavaista ja haastavaa yrittää ilmaista paljon pienessä sanamäärässä ilman että sanat jäävät vain helisemään tyhjinä ilmaan. Varsinkin kun olen tottunut kirjoittamaan pitkästi ja polveilevasti kokonaisia ajatussarjoja auki. :) Viimeistelykin on erilaista, kun Spurttiraapalehaasteen rajoissa yrittää saada joka päivä yhden raapaleen aikaiseksi.

Mitä lyhyempi teksti, sitä enemmän syntyy myös tulkintaeroja - tämä väite todistui mulle hyvin konkreettisesti nyt luutarha. -raapaleen kohdalla, sillä itse tulkitsen tekstin hyvin eri tavalla. Mutta hyvä niin. :)

solisluut. raapalesarjan nimenä tuntui heti oikealta, joten hyvä, että pidät siitä. Tyylivalintana se kun saattaa synnyttää mielipiteitä sekä puolesta että vastaan. Sana, lause, idea ja minusta vielä kuva (visuaalinen tehoste) muutamassa yksinkertaisessa tavussa. :)

Raapalesarja syntyy vasta sitä kirjoittaessa, joten on luultavaa, että aikahyppyjä Olivian elämässä tulee esiintymään enemmänkin. Olivia ja hänen historiansa alkaa vähitellen tulla minulle kuitenkin tutuksi. Olivian ajatuksia on kuitenkin varmasti lähes jokainen (nainen) ajatellut joskus, mutta Olivialla ne ovat saaneet liian suuren roolin.

Raapaleen kertoja tullee vaihtumaan aina silloin tällöin. bmi.ssä mietin kertojaa aika pitkään, mutta jätin sen hän-muotoon. Minäkertoja olisi ehkä saattanut sopia paremmin.

Toivottavasti löydät luettavaa näistä raapaleista vielä jatkossakin! Eli iso kiitos vielä kommentistasi!



A/N: Spurttiraapalehaasteeseen liittyvänä välihuomautuksena: seuraava raapale oli alunperin yksiosainen, mutta jatkui kaksiosaiseksi - osat on siis kirjoitettu eri päivinä, joten lasken ne haasteen suhteen erillisiksi raapaleiksi, vaikka niistä tulikin yhtenäinen teksti.



***

kuvajainen.
2 x 100 sanaa

***

Katson itseäni peilistä. Hymyilen – olen kaunis. Juhlapuku istuu täydellisesti,  iho piirtyy heleänä sitä vasten. Kumarrun eteenpäin ja sipaisen huulikiiltoa. Hymyilen taas. Olen odottanut näitä juhlia jo pitkään.

Katseeni karkaa kuvajaisesta, kun avaan korurasian. Rannekoru. Kaulakoru. Liikkeet ovat niin rutinoituneet, ettei peiliä tarvita. Korvakoruja pujottaessani vilkaisen peiliin ja hätkähdän.

Ote korusta irtoaa ja se tipahtaa lavuaariin, mutta en huolehdi siitä lainkaan.

Jokin peilissä on vialla.

Jokin minussa on vialla.

Nuo eivät ole onnellisen tytön silmät.

Eivätkä nuo terveen tytön kasvot.


Paksun meikkikerroksen takaa kuultaa nälkäinen iho. Haaleat silmäni alkavat kostua. Kurkkuani kuristaa.

Minussa ei ole mitään kaunista.


Peilikuvan suunpielet painuvat alaspäin.

*

Juhlasali täyttyy puheensorinasta. Olivian sormenpäät punertavat; hän sanoo nauraen kaivaneensa tippuneen korvakorun lavuaarista.

Isak näkee Olivian ja kurtistaa kulmiaan.

Tytöllä on kaunis hymy, mutta silmät eivät naura. Isak on tuntenut Olivian vasta puoli vuotta, mutta nuorukaisesta tuntuu yllättäen, että jokin on Olivialla huonosti.

Hän on kysyä, mikä on hätänä, mutta ei ehdi.

Kummastus sulaa, kun Isak, Olivia ja muu heidän porukkansa kerääntyy yhteen hetkeä ennen pöytiin siirtymistä ja vaihtelee kuulumisiaan viikonlopulta samalla kun otatuttavat pari ryhmävalokuvaa. Olivia nauraa, he nauravat.

Istumajärjestys on ennaltamäärätty, ja ryhmä hajaantuu paikoilleen.

Isak ei huomaa, kuinka Olivia mittailee tarjoiltuja ruoka-annoksia jähmettynein silmin.

Kukaan ei huomaa.


Saadakseen täytyy joskus menettää.

yami

  • ***
  • Viestejä: 576
  • Mustetahrapiraatti
***

ihanne.
100 sanaa

***

Taivas on musta ja marraskuu lumeton. Vaijereiden varassa roikkuvat katuvalot heilahtelevat kylmässä tuulessa, ja lukemattomat autot kulkevat ohi.

Oikea bussi ei tule. Paleltaa, vaikka työnnän kädet syvemmälle takin taskuihin.

Pitkän päivän jälkeen kukaan ei jaksa puhua, ja seuraa etsitään kännyköiden ruuduista.

Vain pysäkin katoksen joulunpunaisiin ja -hopeisiin pukeutunut alusvaatemalli jaksaa hymyillä. Hymyilisin itsekin tuolla keholla.

Joskus ihmettelen, kuka katsoo alusvaatemainoksia katujen varsissa. Minä ilmeisesti.

Mutta vaikutus piilee alitajunnassa. Kerran nähty, kerran opittu. Katso! Tässä on riittävä nainen. Ei täydellinen, riittävä. Vähimmäisehdot on asetettu, mukaudu.

Olen harannut vastaan jo kauan. Riittämättömyys on muuttunut jatkuvaksi olotilaksi.

Täytä normit – sopeudu – luovuta.

Tai katoat.


Saadakseen täytyy joskus menettää.