Kirjoittaja Aihe: Kaarnaveneitä, sallittu, angst  (Luettu 3238 kertaa)

Dolls

  • ***
  • Viestejä: 2 081
Kaarnaveneitä, sallittu, angst
« : 24.01.2011 20:57:50 »
Nimi: Kaarnaveneitä
Ikäraja: Sallittu
Paritus: ihan miten vain haluat, itse näin tämän minä/eräs henkilönä Theo/Dracona
Summary: tällä kertaa kuvana
Musiikki: James Blunt - Goodbye My Lover, ei siis lyriikat sovi, mutta taustamusiikki

Kirjoittajan huomautukset: Erittäin henkilökohtainen teksti, epäselvyys on huomattavaa.
Tutut ja tuntemattomat tuvat: luihuiset, Random10: Draco/Theodore, Albumihaaste#2: 30STM - This Is War - Alibi, FF100: 004.Sisäpuoli, FF25: 05.Kauas

Kaarnaveneitä

Hiukset aurinkosikermää, silmät pehmeää elohopeaa valuen kasvoista aina rispaantuneisiin lahkeisiin ja takaisin. Pientä pilkettä silmäkulmassa, hymyä vasten toista ja sanoja, joiden tarkoitusta ei voi tuntea (paitsi sen että kaikki on ohi jo nyt). Hän haluaa kysyä, ”mitä sinä tarkoitat”, sanat juuttuvat syvälle sydämeen sinne syvälle, tiedäthän kun sattuu jo valmiiksi? Tuijotuskilpailua maailman ääriin, jolloin vesiputous vetäisi heidät alas ja he pitäisivät kädestä viimeiset sekunnit, ehkä jos kaikki menisi hyvin.

Kaikki on yhtä suurta aallonmurtajaa, vaikka kaarnalaivat kelluvat ikuisesti. Pienet purjeet, pieniä toiveita, aava meri niin sininen, mutta pelko katoavasta kompassista ajaa rantaan ja arkeen. He istuvat oppitunnilla ja nojaavat vaivihkaa toisiinsa, kukaan ei huomaa, ei edes toinen heistä. Istuvat viikonloppuisin venesatamassa tuijottelemassa lähteviä purjeveneitä, uittavat kaarnaveneitä kalliolammikoissa, ilmassa tuoksuvat muistot ja häivähdys viime vuotta, yhteisiä lumihiutaleita ja päiväpeittoja. Istuvat joka paikassa, vahingossa, sattumalta, eivät missään kuitenkaan lopulta.

”Miten sinä pärjäisit ilman minua?”

”En minä pärjääkään.”

Ja taas hän hymyilee, ymmärtääkö hän että toinen on tosissaan. Ei kuitenkaan, ei edes vaikka aallonmurtaja murenee hiljalleen mereen ja viimeisetkin laivat lähtevät satamasta.
« Viimeksi muokattu: 14.06.2011 15:43:34 kirjoittanut Eeyore »
darling i'm a nightmare dressed like a daydream

humbug

  • ***
  • Viestejä: 26
Vs: Kaarnaveneitä
« Vastaus #1 : 24.01.2011 21:12:20 »
Tää oli kaunis sen sanan joka merkityksessä. En tajua, kuinka sait näsitä kahdesta näin herkät ja samalla he olivat täysin IC mielestäni. Tää oli surullinen, herkkä (olikos muita adjektiiveja?). Mä vaan istuin suu auki ja luin hämilläni sun hienoja kielikuvia (vai mitä lie) ja nautin joka sanasta. Mä viel lainailen lempparit.

Lainaus
Tuijotuskilpailua maailman ääriin
Tunnelma oli ihanan rauhallinen, helposti rikkoutuva. Tää kuvas sitä sanattomuutta hyvin ja sitä että hahmojen oli hyvä olla toistensa kanssa mutta samalla pelko riipi rinnassa mennettämisestä. Yksi mun lempi kohdista jeah, vaikka oli tää kyllä kokonaisuudessaan mielettömän hyvin kirjoitettu.

Lainaus
Kaikki on yhtä suurta aallonmurtajaa, vaikka kaarnalaivat kelluvat ikuisesti. Pienet purjeet, pieniä toiveita, aava meri niin sininen, mutta pelko katoavasta kompassista ajaa rantaan ja arkeen.
Ihana kohta, todella hellyttävä ja suloinen. Tuo loppu oli erityisesti mun mieleen, ja mun päässä se tarkottaa sitä että tyypit pelkää kadottavansa suunnan ja eksyvänsä. Tänhän voi kuvitella ihan kirjaimellisesti tai piilomerkityksillä, molempi parempi. =)

Lainaus
Ja taas hän hymyilee, ymmärtääkö hän että toinen on tosissaan. Ei kuitenkaan, ei edes vaikka aallonmurtaja murenee hiljalleen mereen ja viimeisetkin laivat lähtevät satamasta.
Lopetus oli niin katkera, suloinen ja piinaava. Tykkäsin ihan mielettömästi. Sinä se osaat kirjoittaa. Tässä saa taas itse kuvitella kaikkea (tyksin tulkinnanvaraisuudesta). Ja siis tämä haikeus ja muu on niin käsin kosketeltavissa. Wauh, tää oli melkoinen tunnelataus. Niin paljon tunnetta niin pienessä tekstissä. Kiitän ja kumarran, tää oli ihana!

shaya

  • jumalatar
  • ***
  • Viestejä: 843
Vs: Kaarnaveneitä
« Vastaus #2 : 24.01.2011 21:44:28 »
Apua nyt itkettää.

Pystyn samaistumaan tähän tekstiin ihan hirveän hyvin jo omalta kohdaltani, mutta sitten kun mietin vielä meidän tänpäiväistä keskustelua, niin... olen aika sanaton. Hyvin harvoin näin lyhyt teksti - tuplaraapale? - saa mua yhtä tunteelliseksi kuin nyt, joten propsit sulle siitä, ja iso annos myötätuntoa siihen tilanteeseen, joka on saanut sut kirjoittamaan tällaista (selkeä lause? ehkä ensikerralla). Molemmat valitsevasi biisit olivat nättejä, rakastan Alibia ja Goodbye My Loverkin oli jo aiemmin jäänyt positiivisesti mieleen, ja nyt vielä enemmän. Sopi loistavasti tunnelmanluojaksi!

Ehkä vähän yllätyin siitä, että sä olet kirjoittanut Draco/Theodorea, mutta en kyllä valita! Tähän tekstiin, vaikkei hahmoja mainittukaan, ja periaatteessa tämä olisi voinut olla originaali, nuo luihuispojat oli erittäin helppo kuvitella. Mietin aika pitkään, että kumpi oli kummassakin roolissa, koska molemmista pojista näkee kahdenlaista versiota ja omat fiiliksenikin ovat melko ristiriitaiset, mutta lopuksi päädyin siihen, että Theodore oli se ihastunut, ja Draco se, joka ei (halunnut) huomata mitään. Tuitui kävi ihan sääliksi kumpaakin, ihastuminen, varsinkin yksipuolinen sellainen, on ihan kamalaa, ja toisaalta, voin vain kuvitella kuinka tukalaa on esittää, ettei huomaa mitään, kun ystävällä on ihastus sinuun... (Tosin tämä on taas tätä mun omaa ylitulkintaa, enhän tiedä, tarkoititko tuon ystävän tietämään ihastuksesta, vai et).

Nimi oli kaunis, ja pidin siitä, että koko ajan oltiin veden äärellä ja vertailtiin suhdetta ja molempia hahmoja aaltoihin ja kaarnaveneisiin ja vaikka mihin kaikkeen. Taisit joskus jossain kommentissa sanoa mulle, että olet purjehtijatyttö - no, tästä tekstistä sen tosiaan huomaa! Kielenkäyttö oli kyllä ehdottoman lumoavaa ja taidokasta, nätisti soljuvaa ja takutonta, ja tuohon mereen ihan uppoutui ja sen suolaisen tuoksun lähes tunsi nenässään, vaikka itse olenkin enemmän ilmantyttöjä ja rakastan taivasta, en merta niinkään. Tunnelmaan vielä palatakseni - se istui nätisti tällaiseen kuvailevaan ja lyhyeen ficciin, ja tämä oli minusta ehdottomasti hyvä kokonaisuus - varmasti parhaita, ellei jopa paras teksti, mitä olen sinulta lukenut. Tuollainen rauhallisuus sekoitettuna pieneen katkeruuteen ja suruun ja kaipuuseen on ihan mielettömän toimiva kombinaatio!

Lainaus
Tuijotuskilpailua maailman ääriin, jolloin vesiputous vetäisi heidät alas ja he pitäisivät kädestä viimeiset sekunnit, ehkä jos kaikki menisi hyvin.
En oikeasti tiedä itkeäkkö vai awwitellakko vai mitä tässä tekisi, tämä teksti on vaan upea ja ihana ja rakastan tätä kohtaa ja itken tuolle dialogille. Ää. Anteeksi tämän kommentin täydellisen sisällötön ihkutus.

Kiitos vielä tästä upeasta lukukokemuksesta! :-*
At night I fell asleep with visions of myself, dancing and laughing and crying with them.

Lils

  • ***
  • Viestejä: 2 080
    • tumblr
Vs: Kaarnaveneitä
« Vastaus #3 : 24.01.2011 22:41:33 »
Pistin Goodbye My Loverin soimaan taustalle ja antauduin tunnelmaan, hymyilin vähän ja luin. Voi luoja, se oli sen arvoista! En myönnä itkeneeni, mutta tämä toi tunteet pinnalle ja jätti sellaisen kauniinhaalean, jotenkin haikean ja utuisen tunnelman jälkeenpäin, unenlämpöisen jos voisi sanoa. Kuvailu oli kaunista, vertauskuvat, ah. Kaarnaveneet olivat ideana niin hirveän kaunis, kaikki tuo vesiputouksesta putoaminen (Joka muuten jäi enemmän mieleen kuin mikään tässä ficissä, vau) ja kaikki tuollainen vain korosti sitä kokonaisuutta. Tässä ei ollut kliseistä eikä mitään sellaista ahaa-fiilistä, vaan omia ideoita ja sinunlaisuutta ja silti tuttavalliseksi puettuna, kauniisti, raskas totuus ja ajatukset lempeästi sanottuna.

Aallonmurtaja oli toinen hirveän kaunis juttu. Se mureneminen ja kaikki sai vain sellaisen liikahduksen mielessä aikaiseksi, jotenkin tunsin itseni pieneksi ja typeräksi ja tunnelma oli korkealla. Tuli hirveästi mieleen Inceptionin aallot ja se musiikki siinä taustalla, se tunnelma, se epätoivo, se kaikki mikä siinä elokuvassa on hienoa tunnelmallisesti, ja ikään kuin automaattisesti yhdistin sen tähän. Aallot ja vesi ovat kauniita, niitä voisi katsella ikuisesti – ja siirsit kauneuden tekstiisi täydellisesti.

En ole slashin ystävä, mutta Theo/Draco iskee aina. Se on hirveän kaunis ja hiljainen paritus, sellainen vakava jossa on kellontikitys taustalla ja teekupit. Se pistää ajattelemaan hirveästi ja yhdistettynä oikeanlaiseen tunnelmaan se on vain jotain hurjan erilaista, joka kerta. Ja sinä teit sen niin ihmeellisesti, niin hirveän kauniisti.

Vau. kiitä shaypsia vinkkaamisesta
"Should I wear the purple dress?"
That's all she cares about
What a silly life she has

Eulalia

  • Herkkusienijumbo
  • ***
  • Viestejä: 237
Vs: Kaarnaveneitä
« Vastaus #4 : 28.01.2011 19:53:47 »
Tunteet on pinnassa täälläkin, eikä tätä todellakaan voi kuvailla millään muulla sanalla kuin "kaunis". Ei voi, vaikka tekstin rakenteessa ehkä vähän vaikeaselkoisuutta paikoin olikin. Tämä oli kyllä niin ihastuttavan koskettavasti kirjoitettu, plussaa siitä, ettei paritus niin käynyt ilmi tekstistä. Näin saattoi samaistua hyvin tarinan tapahtumiin ja kaikkiin niin tunteisiin, jotka se herätti. Yllä mainittua paritusta en omalta osaltani tekstiin osannut kuvitella, johtui varmaan siitä, etten oikein syty kyseiselle parille. Pidempää kommenttia on vaikea raapustaa, tämä oli niin nätti, ettei kovin monipuolista saa aikaan :/

Eulalia

Brunburga Blue

  • ***
  • Viestejä: 483
    • Tales
Vs: Kaarnaveneitä
« Vastaus #5 : 28.01.2011 20:08:23 »
Wau. Niin kaunista. Kirjoitustyylissäsi maistuu verraton omaleimaisuus ja herkkä ymmärrys pieniä yksityiskohtia kohtaan. Ihanaa, en voi muuta sanoa. :)

Lainaus
He istuvat oppitunnilla ja nojaavat vaivihkaa toisiinsa, kukaan ei huomaa, ei edes toinen heistä.

Hello darkness my old friend
I've come to talk with you again