Olen
namin kanssa samaa mieltä C:n ja R:n suhteesta.
Mutta itse tulin tänne puhumaan
Maleficentistä, jonka näin eilen.
Siinä oli sekä paljon hyvää että jotain vähän kornia. Seuraava teksti
spoilaa:
Ensinnäkin Angelina Jolie oli kuin luotu Pahattaren rooliin. Parasta hänessä oli tumma ääni ja veistokselliset kasvot. Jolie näytteli mielestäsi sellaisella vakavalla otteella, kuitenkin ripaus huumoria lisänä. Joidenkin arvostelujen mukaan leffassa on liikaa ylinäyttelyä, mutta minusta Pahattaren kuuluukin olla vähän dramaqueen.
Toiseksi pidin musiikeista ja valon käytöstä. Välillä Pahatar-keiju kuvattiin enkelimäisenä luonnonrakastajana, välillä tummanpuhuvana S&M-tyyppisenä pahiksena. Once Upon a Dream on Lana del Reyn tulkitsemana hyytävän hyvä biisi.
Vähän omaan korvaan/silmään särähti, kun puhuttiin alusta asti Pahattaresta. Se ei vain jotenkin istunut sen sievän pikkutytön imagoon. Mutta ehkä keijuilla on omat nimeämisperinteensä, who knows.
Se, että prinssin suudelma ei herättänytkään Auroraa, oli ihan kiva vaikkei superyllättävä juttu (vrt. Frozen). Tämä sopii kuitenkin hyvin moderniin lastensatuun. Itse tosin toivoin, että Diavalin suudelma olisi herättänyt Ruususen. Sam Rileyn herkkä korppityyppi sopi muutenkin Pahattaren apuriksi ja omaksitunnoksi. Tykkäsin, miten Diaval näytti ihmismuodossaankiin korppimaiselta. Hänen ja Auroran suhdetta olisi voinut aluksi vähän pohjustaa, mutta sitten prinssi tuleekin ja Aurora luulee hetkeksi rakastuneensa mutta lopulta valitseekin Diavalin.. no joo, eniveis, minun haaveiluni ei toteutunut
Myös Stefanin hahmo jäi vähän mustavalkoiseksi pahikseksi - toki olisi ollut ehkä liikaa, jos Stefankin olisi ollut semmoinen väljyvä hahmo kuten Maleficent. Joka tapauksessa Stefanin teko antoi Pahattarelle oivan motiivin kirota Aurora. Lopussa oli vähän kornia, että Maleficent sai siipensä takaisin ja käytiin hurja lopputaistelu (btw pidin siitä hidastetusta ikkunasta ulos syöksymisestä) ja sitten hullu kunkku tippuu maahan. Toisaalta se taistelu ei ollut liian pitkä.
Ne kolme haltiakummia heittivät vähän liian "ennaltanaurettua" huumoria, mutta kai se lapsiin toimii.
Maleficent keskittyi leffana selkeästi enemmän tutkailemaan yhden ihmisen kehitystä kuin olisi suuri omaperäinen seikkailutarina. Eikä siinä mitään, Jolie tulkitsi roolin hyvin.