Kirjoittaja Aihe: Buffy - vampyyrintappaja, Alikulkutunneleita, K-11, angst | Buffy/Spike  (Luettu 2776 kertaa)

Narina

  • Utopisti
  • ***
  • Viestejä: 148
  • Keittiösaksisyndrooma...
Title: Alikulkutunneleita
Author: Narina
Beta: -
Fandom: Buffy – vampyyrintappaja
Genre: angst
Rating: K-11
PoV: Spike
Pairing: Spike/Buffy
Warnings: raskasta kielenkäyttöä
Disclaimer: Kaikki Buffy-universumiin kuuluvat elementit kuuluvat kiistattomasti Joss Whedonille ja hänen tiimilleen.
Summary: Olipa sekin naurettava tapa kapinoida yhteiskunnan normeja vastaan, yrittää tulla huomatuksi, välitetyiksi. Sitähän me kaikki yritimme. Ei meille kaikille voinut olla tilaa tässä ankeassa paikassa.
A/N: Joo, jäin tuossa alkuvuodesta ihan totaalisesti koukkuun Buffyihin, ja nyt sitten päätin alkaa valloittaa kyseistä fandomia kirjoittamalla… On ihan äärettömän hankalaa kirjoittaa fanfictionia televisiosarjasta, mutta tässä kevään aikana tulee kyllä olemaan aikaa harjoitella, sillä tämä osallistuu OTP10-haasteeseen, ja samalla parituksella tulee ilmestymään vielä yhdeksän ficciä. ;) Lisäksi tämä ottaa osaa musiikkivideo-haasteeseen, ja innoitustahan olen siis hakenut Within Temptationin kappaleen "Utopia" videosta. Niin, ja sitten tämä osallistuu multifandom-haasteeseen. :)

*

Ennen elämäni oli kuin pimeä, itseään toistava alikulkutunneli. En tiedä, mitä minun elämäni alitti, mutta minä kuljin tunnelissa ja sillä hyvä.

Ympärilläni olevat olennon eivät kiinnostaneet minua – niihin jotka elivät itseni lailla varjoissa, oli helppo oppia suhtautumaan ivallisesti, kyynisen pilkkaavasti. Eikä minun ympärilläni sitä paitsi liian paljoa porukkaa ollut. Ainoastaan ne, jotka pelkäsivät liikaa lähteäkseen.

Kun oli kirottu elämään ikuisesti, oli pakko oppia suhtautumaan kanssaeläjiin välinpitämättömästi – eihän sitä kaikkea maailmaan mahtuvaa paskaa olisi muuten jaksanut. Onneksi julmuuden lahja sattui tulemaan vampyyriksi muuttumisen sivutuotteena; hillitön tappamisenhalu, verenhimo ja mielipuolisuus – verenimijän rakkaimmat kumppanit, jumalien lahja kaikille yön lapsille.

Sitten oli tietysti niitäkin luonnonoikkuja, joille ei sallittu samanlaisia mahdollisuuksia unohtaa maan kamaralla vallitsevaa sekasortoa ja barbarismia kuin kanssakärsijöille. Sellaisia, joita ei ollut kirottu sielulla, mutta jotka eivät kuitenkaan voineet elää tuntematta sen kummittelevaa haamua syvällä sisimmässään.

Sellaisia kuten minä.

Ikävöin koko olemassa oloni vaurioituneella voimalla niitä aikoja, jolloin katselin kieroutuneen mielihyvän vallassa sitä, kun nuorisorikollisenalku varasti sokealta kerjäläiseltä lompakon takintaskusta. Se oli sitä karua todellisuudessa selviytymistä; lait joutivat helvettiin, me olimme kaikki vain eläimiä. Meidän piti taistella pysyäksemme elossa – täytyi pitää kiinni hampain ja kynsin ja vain unohtaa kaikki muut ympärillään. Itsekkyydellä varmisti parhaiten, ettei tullut lyödyksi.

Ne olivat olleet aikoja, jolloin graffiteilla leikkivät kujataiteilijat olivat ainoastaan naurattaneet minua. Olipa sekin naurettava tapa kapinoida yhteiskunnan normeja vastaan, yrittää tulla huomatuksi, välitetyiksi. Sitähän me kaikki yritimme. Ei meille kaikille voinut olla tilaa tässä ankeassa paikassa.

Minä olin selkeä osoitus elämän kieroutuneisuudesta – ellen minä sitten ollut jokin vitun poikkeuksen vahvistava sääntö tai jotain muuta yhtä helvetin kornia. 

He eivät välittäneet minusta, vaikka minä välitinkin heistä. Tai, yhdestä vain, mutta maailman oikeudenmukaisuus kusi silti ja pahasti. Oliko minut luotu rakastamaan yksikseni? Miksi joku olisi halunnut suunnitella olion, jota kukaan ei haluaisi itselleen, omakseen, osoittamaan ja jakamaan rakkautta?

Minä inhosin sitä olentoa, joka minusta oli tullut hänen vaikutuksensa alla. Inhosin sitä, etten voinut enää katsella yhtä kylmänä prostituoitujen peliä ikivanhojen pankkipohatoiden kanssa, ja sitä, etten vain voinut seisoa vieressä ja seisoa, kuinka hulttio nappasi puolustuskyvyttömältä mummolta käsilaukun. Koko ajan mielessäni tulvivat kuvat hänestä, ja tavasta, jolla hän olisi käynyt väärintekijän kimppuun ja hakannut hänet tohjoksi – syyttänyt epärehellisyydestä, toiminut impulsiivisesti tunteen viemänä ja luottanut oman käden oikeuteen.

Siksi minä nykyään vetelinkin pikkulapsia pois autojen alta, kun näiden sokeiden äitien silmät olivat kiinnittyneet mainostauluihin tai hattukauppojen näyteikkunoihin. Se oli säälittävää – eihän kukaan koskaan saisi edes tietää, kuinka monelle kakaralle minä olin toiminut helvetillisenä suojelusenkelinä. Mitä merkitystä moraalisesti oikeilla teoilla niin ollen edes oli? Eihän kukaan niitä arvostanut. Kaikki ne lapsetkin vain itkivät lelujaan, jotka olivat tohjoontuneet muovinmurusiksi rekkojen renkaiden alla. Toivoivat kai sittenkin, että olisivat voineet liiskautua siihen paskaiselle asfaltille rakastamansa mötikän kanssa sen sijaan, että olisivat jääneet yksin tähän kylmään, kieroutuneeseen maailmaan ilman sitä ainoaa, elotonta ystäväänsä.

Nykyäänkin elämäni oli kuin alikulkutunneli, mutta enää se ei ollut pimeä, eikä päämääräni epäselvä. Tunnelissa hohteli keinotekoisen oloinen, kalsea sähkövalaistus, ja minä kuljin kohti aurinkoa.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2014 04:45:08 kirjoittanut Beyond »
"Söin porkkanoita päivän ja pelastin maailman."
(Kuusiraajainen purppuratähti)

Narina

  • Utopisti
  • ***
  • Viestejä: 148
  • Keittiösaksisyndrooma...
Vs: Alikulkutunneleita, K-15, angst
« Vastaus #1 : 22.04.2010 18:30:42 »
Guadalupe, kiitos ihan älyttömästi supersuloisesta kommentistasi! <3

Ihanaa, kun joku kertoo, että piti tästä jopa niin paljon, että odottaa tulevia ficcejä... Kohentaa itsetuntoa jotenkin mukavasti... ;)

Ja joo, pakko myöntää, että Buffy/Spikea on tällä hetkellä työn alla jopa kaksi kappaletta... Vaikka parista onkin ihan äärettömän hankalaa kirjoittaa, huomasin, että se on myös todella hauskaa... x)

Kiitos nyt kuitenkin vielä toisen kerran! Olet ihana, kun jaksoit kommentoida! <3

- Narina
"Söin porkkanoita päivän ja pelastin maailman."
(Kuusiraajainen purppuratähti)

~jemima~

  • ***
  • Viestejä: 16
Vs: Alikulkutunneleita, K-15, angst
« Vastaus #2 : 22.04.2010 20:45:33 »
avasin tämän vain ja ainoastaan erikoisen nimen takia, ja kannatti todella tehdä se!

ensiksi, kiitos tuosta biisistä, ihana biisi ja ihana video! <3

ficci myös tosi hyvä, mutta ihastuin tohon biisiin niin, että ei pysty järkevään ajatteluun!

mutta jos tätä on kerta tulossa lisää, luen kyllä ne muutkin!

Cora

  • Valencianista
  • ***
  • Viestejä: 733
  • Sí.
Vs: Alikulkutunneleita, K-15, angst
« Vastaus #3 : 04.05.2010 13:35:06 »
En ole vuosiin katsonut Buffya, mutta kun katsoin sitä, rakastin sarjaa suunnattomasti ja Buffy/Spike oli ehdoton lempi paritukseni. Eli en vain voinut olla avaamatta tätä, kun näin, että joku on kirjoittanut heistä OTP10 haasteeseen.  Buffysta muutenkin näkee todella harvoin ficcejä Finissä.

Tämä oli todella kiva pätkä. Hienosti kirjoitettu, osaat käyttää ihananaa kieltä ja Spiken hahmo oli IC kaikessa itseironiassaan ja kyynisessä pessimistisyydessään. Hieno teksti kaiken kaikkiaan.

Tuo musiikkivideo oli todella koskettava, katselin sen tuossa äsken, kun kiinnosti mihin olet tämän ajatuksen perustanut. Hieno toteutus hienosta musiikkivideosta.

Lisäksi täytyy vielä sanoa, että tykkään kovasti tuosta valitsemastasi otsikosta ja sen liittymisestä tekstiin. Alikulkutunneli todellakin sopii kuvaamaan Spiken elämää.

Kiitos siis tästä. Kirjoittelehan lisää, minä ainakin seurailen, millaisia ficcejä saat näistä kahdesta aikaan ^^

Cora

Narina

  • Utopisti
  • ***
  • Viestejä: 148
  • Keittiösaksisyndrooma...
Vs: Alikulkutunneleita, K-15, angst
« Vastaus #4 : 07.05.2010 18:01:10 »
Oi, kommentteja! <3

~jemima~: Heh, joo erikoisesta nimestä sen verran, että mulla oli oikeasti vaikeuksia keksiä sitä... ;) Päädyin valitsemaan sen loppujen lopuksi sen takia, koska alikulkutunneleista puhutaan sekä tekstin alussa että lopussa, ja ne vähän niin kuin rytmittävät tarinaa ja sulkivat sen kokonaisuudeksi... :) Utopia todella on ihan mahtava kappale, ja kivaa, kun säkin tykästyit! <3 Kiitos ihan järkyttävän paljon kommentistasi! :)

Cora: Kiitos, kiitos, kiitos ihanasta kommentista! <3 Tuntuu tosi kivalta kuulla kehuja, ja vielä enemmän ilahduttaa, kun ihmiset määrittelevät mielipiteitään, ja kertovat, mitkä asiat erityisesti tekstissä miellyttivät. :) Stressasin tosi paljon tuon Spike-kuvauksen kanssa, sillä kirjoitetussa muodossa tv-sarjojen ja elokuvien henkilöistä jää niin paljon pois - sananpainot, ilmeet, eleet... Oli siis tosi mukavaa kuulla, että olin onnistunut hänen kanssaan. :)

Piristitte päivääni todella! Kiitos teille molemmille vielä kerran! ;)

- Narina
"Söin porkkanoita päivän ja pelastin maailman."
(Kuusiraajainen purppuratähti)

MilzZzu

  • Vieras
Vs: Alikulkutunneleita, K-15, angst
« Vastaus #5 : 12.05.2010 21:30:51 »
Uuu, hyvä ficci! Tykkäsin tosi paljon,
Buffy/Spike on parituksena mieletön. Käytit
tosi hyvin kielikuvia sun muuta, kuulosti
ihan Spiken ajatuksilta. Kiiiiitos,tee lisää
näitä :D

Narina

  • Utopisti
  • ***
  • Viestejä: 148
  • Keittiösaksisyndrooma...
Vs: Alikulkutunneleita, K-15, angst
« Vastaus #6 : 18.05.2010 17:24:33 »
Kiitos ihan älyttömästi kommentista, MilzZzu! Piristit mieltäni ihan äärettömästi! <3 Kuten jo sanoinkin, Spiken kanssa oli ongelmia, joten merkkaa tosi paljon, kun joku kertoo, että hänen henkilönsä toimi. Kiitos!

- Narina
"Söin porkkanoita päivän ja pelastin maailman."
(Kuusiraajainen purppuratähti)

Dria

  • ***
  • Viestejä: 939
  • Femmeilijä
Vs: Alikulkutunneleita, K-15, angst
« Vastaus #7 : 23.06.2010 20:39:26 »
Kaunis ja hyvin kirjoitettu. Pidin toooosi paljon  :D niin paljon, että harkitsen etsiväni jostain Buffy vampyyrintappaja dvdt ja katsoa ne putkeen. Ei mitään tietoa onko tuo päähenkilö oma itsensä, mutta pidin hänestä paljon joka tapauksessa.
"Ajan pyörä pyörii ja aikakaudet tulevat ja menevät jättäen jälkeensä muistoja, joista tarinat syntyvät. Tarinat haipuvat myyteiksi, ja myytitkin on jo kauan sitten unohdettu, kun ne luonut aikakausi jälleen koittaa."
Ava by Cea