Kirjoittaja Aihe: Tarpeeksi ja vahva ja pärjään | S | raapale  (Luettu 1243 kertaa)

Moray

  • Whippitie Stourie
  • ***
  • Viestejä: 149
Nimi Tarpeeksi ja vahva ja pärjään
Kirjoittaja Moray
Ikäraja S
Varoitukset Lievää angstia.
Genre Draama, angst
Yhteenveto En minä yletä häntä koskettamaan.
A/N Osallistuu Vuosi Raapalehtien V -haasteseen ja Spurttiraapale kolmosen kierrokselle 11.


Toivon niin, ettei hän olisi täydellinen. Mutta kun ei hänessä vikaakaan ole, en löydä mitään moitittavaa tai näe mitään korjattavaa.

Jostain voisi vähän nipistää. Pikkuhiljaa hänen loputtoman sädehtivä jumalallisuutensa käy ärsyttämään. Miksi minä en osaa avata takakonttia tai sulkea sälekaihtimia romahtamatta, jos hän käden heilautuksella osaa täyskaadon ja kaunokirjoituksen?

Jos koskisin häntä, tarttuisiko minuun tuo taito? Vai sotkisinko minä hänet?

Vaikka eihän noilla tiedoilla mitään tee. En minä yletä häntä koskettamaan.

Eikä sillä muutenkaan niin väliä ole. Minä olen tarpeeksi ja vahva ja pärjään.

Tarpeeksi ja vahva ja pärjään.
Tarpeeksi ja vahva ja pärjään.

Hän olisi liikaa minulle yhtä kaikki.
« Viimeksi muokattu: 30.10.2015 21:09:35 kirjoittanut Moray »
looks like freedom but it feels like death
it's something in between, i guess

Wisteria

  • peilipallo
  • ***
  • Viestejä: 202
Vs: Tarpeeksi ja vahva ja pärjään | S | raapale
« Vastaus #1 : 31.10.2015 23:08:04 »
Kiinnostavaa ja tunnelmallista pohdintaa. Samaistuin todella paljon kertojan ajatuksiin jostakusta henkilöstä, joka on kuin täydellinen ja jumalainen, mutta kuitenkin aivan liian kaukana kosketettavaksi. On vaikeaa ymmärtää miten joku voi olla sellainen, aina vahva ja lähes täydellinen. Ja sekin on vaikea käsittää, miksi ei itse pysty samaan, vaan jää omasta mielestään jotenkin toisarvoiseksi, ei riitä tälle paremmalle henkilölle. Tuntui kuin kertoja olisi jopa kateellinen. Hänkin haluaisi olla virheetön ja osata asioita, mutta ei kuitenkaan kykene siihen, ja tuntee itsensä välillä riittämättömäksi, ei yletä koskettamaan.

Lainaus
Tarpeeksi ja vahva ja pärjään.
Oli hyvä ratkaisu käyttää otsikossa näitä sanoja, joita kertoja tekstissä hokee itselleen, yrittää vahvistaa uskoaan omaan itseensä. Joskus sitä on vaikeaa uskoa, että on tarpeeksi ja kykenee pärjäämään vastoinkäymistenkin keskellä. Saattaa toivoa olevansa joku muu, jolla asioiden kuvittelee olevan paremmin.

Lainaus
Mutta kun ei hänessä vikaakaan ole, en löydä mitään moitittavaa tai näe mitään korjattavaa.
Toisinaan jotakuta ihmistä katsoessa sitä ei tule ajatelleeksi, että ei välttämättä huomaa niitä kaikkia virheitä, tai ei huomaa niitä asioita joita joku toinen saattaa pitää virheinä. Jokaisella ihmisellä on oma tapansa katsoa ympäröivää maailmaa, ja tämän asian kertoja tuntuu hieman unohtavan. Hän pitäytyy omassa näkökulmassaan, eikä vaikuta osaavan ajatella, että muut eivät välttämättä näe tätä henkilöä yhtä säkenöivän virheettömänä.

Jäin pohtimaan sitä, millä tavalla kertoja tunsi tämän henkilön ja miten hän oikein oli tullut siihen tulokseen tämän virheettömyydestä. Tarkka havainnointi hänen elämästää: täyskaato, sälekaihdinten sulkeminen ja kaunokirjoitus saivat ajattelemaan, että he olisivat läheisiä, ehkä seurustelukumppanit tai hyvät ystävykset. Samaan aikaan tuo en minä yletä häntä koskettamaan, sai ajattelemaan heidän olevan kaukaisia, mutta saattoihan se myös toimia esimerkiksi vertauskuvana sille, että kertoja ei vain ymmärrä toisen henkilön virheettömyyttä, eikä osaa aivan asettua hänen asemaansa.

Kuten muutkin sinulta lukemani raapaleet, tämä oli hiottu kokonaisuus, joka toimi hyvin juuri raapalemitassa. Osaat kiteyttää hyvin olennaisen ja valita juuri ne tärkeät ja tarinan kannalta olennaiset lauseet, sekä jättää pois sen kaiken, joka ei ole aivan välttämätöntä.

Kiitos taas kerran, pidän kovin näistä sun raapaleistasi, ja siitä, miten paljon ne laittavat lukijan ajattelemaan! c:

- Wisteria
« Viimeksi muokattu: 31.10.2015 23:10:56 kirjoittanut Wisteria »
​det mørke vi har gør himlen klar, et andet sted

Moray

  • Whippitie Stourie
  • ***
  • Viestejä: 149
Vs: Tarpeeksi ja vahva ja pärjään | S | raapale
« Vastaus #2 : 01.11.2015 13:15:24 »
Kiitos taas kerran, Wisteria, imartelevaa että olet viitsinyt lukea ja kommentoida useamman. Ihana kuulla, että näinkin lyhyet pätkät herättää noin paljon ajatuksia! Kiitos kaikista kehuista ja toivottavasti jaksat lukea jatkossakin. (: Itsekin oon sun tekstejä lukenut ja tykännyt kovasti, nyt pitäisi vaan yrittää saada joskus lähetettyä kommentia sinnekin päin!
looks like freedom but it feels like death
it's something in between, i guess