Kirjoittaja Aihe: Silkkipaperisiiville / S / Tajunnanvirtaa talvesta  (Luettu 1486 kertaa)

Nirvu

  • ***
  • Viestejä: 148
Nimi: Silkkipaperisiiville
Kirjoittaja: Nirvu
Tyylilaji: Lievä angst, oneshot, pohdiskelua ja toivoa
Ikäraja: S
Varoitukset: Ajatuksia kuolemasta ja sen jälkeisestä
Yhteenveto: Tajunnanvirtaa talvesta

A/N: Osallistuu haasteeseen Kolme tuntia (turpaan) tauotta. Tämä on kirjoitettu täysin tajunnanvirtana, joten älkää hämmentykö epäjohdonmukaisuuksista tai vastaavista. Tätä toki saa kommentoida ;) Kiitän ja kuittaan.

Silkkipaperisiiville

Hengitys huurusi ilmassa, ja hiukseni jäätyivät kiharaksi kuvaksi ilmaan. Huurteinen pallo, joka tuntui kummalliselta poskeani vasten.
Miksen minä voisi olla sisällä, hän pohti kuljettuani ohi, ja minä pudistin päätäni hetken mietittyäni. Ei hän ymmärtäisi, totesin mielessäni, ja jatkoin matkaani.

Sysimusta se oli, järvi, ja vaikka se oli jäässä, vaikkei sen pinta ollutkaan niin häilyväinen ja laineileva kuin normaalisti,- sillä eihän talvi ollut normaalia -, oli siinä silti sitä samaa mystistä kauneutta, kuin aina ennenkin.

Astelin hitaasti jäälle, ja jalanjälkeni painautuivat lumen pintaan, narahtaen, niin kuin aina lumi tihkusateen jälkeen teki. Suljin silmäni, ja päätin, että jos voisin olla joku muu, haluaisin olla pakkaskeiju, lumikuningatar ja jäänhenki, huurretta hengittävä ja lämmintä pelkäävä.

Nipistely varpaissani sai minut heräämään huurteisista kuvitelmistani, huokaisemaan, ja henkäisemään hengityksenkin kauniimmasta olomuodosta talven pimeydessä.

Talvi.

Miten olinkaan taas pärjännyt vuoden ilman talvea? Vuosi ilman kauneuden ruumiilistumaa, ilman pimeitä iltoja, ilman jäätyneitä oksia ja huurtuneita ikkunoita?
Jokainen talvi oli uusi ihme, ja minä koin itseni sen valtiaaksi, vaikken tuntenut edes sen perimmäistä sielua, edes sitä yhtä kuiskausta, joka kertoi tarinan.

Taivas antoi periksi tähdille, ja vaikka läheisen kaupungin valosaasteet estivät täydellisen näkymän, riitti se silti salpaamaan hengitykseni. Upea.

Minut valtasi halu lentää. Halusin avata siipeni, tuntea ilma niiden alla ja ohjata sitä kylmää virtaa, joka nostaisi minutkin silkkipaperisiipieni varaan, kurottaisin käteni tähtimereen, ja istuisin kuunsakaralle kuukausittain.

Jos minä joskus kuolen, haluan kuolla talvella, ajattelin hymyillen. Haluan, että minut poltetaan, ja että tuhkani sirotellaan tämän lammen jäälle. Niin, jos kuolen, sillä eivät kaikki kuole, jotkut vain unohtuvat taivaisiin liian kauaksi aikaa, eikä heitä sitten enää muisteta. Minä voisin olla yksi heistä, ja haluaisinkin, sillä kuolema on pelottava.

Hymyilin tuntiessani päivän ensimmäisen lumihiutaleen kasvoillani. Pian ilma oli sakea valkeista muodottomista hiukkasista, jotka vasta harjoittelivat lumihiutaleina oloa. Pakkasella ne suurimmat ja kauneimmat lähtivät omalle lennolleen, nyt oli suojainen ilma.
Minäkin vasta harjoittelin. Erona oli se, että minun harjoitteluni ei laskettaisi minuuteissa, vaan vuosissa, kymmenissä. Ehkä niiden aikana joskus ehtisin valmistautua. Ehkä minusta vielä tulisi kaunis ja kylmä, oma unelmani.

Ehkä.

Mutta vielä minä olin ihminen, vielä minä saatoin kävellä kotiin juomaan kaakaota. Ja sen teinkin, sillä minulla oli kylmä.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2013 00:03:45 kirjoittanut Nirvu »
"Syytän kirjastossa olevaa vihreäkaapuista ylipappia, jolla on kaksiteräinen kirves."
-Terry Prachett, Kiintoisia aikoja

Amppari

  • ***
  • Viestejä: 8
Vs: Silkkipaperisiiville / S / Tajunnanvirtaa talvesta
« Vastaus #1 : 09.12.2012 21:03:40 »
Päätinpäs nyt sitten kommentoida tätäkin :)

Kyllähän mää tykkäsin tästä, ja pystyin oikeesti samaistuun tohon.

Loppu oli vähän hassu, jotenkin töksähtävä, mutta mää päätin ignoorata sen ja keskittyä siihen puoleen josta mää tykkäsin.

Kuvailit talvee tosi nätisti, ja koska talvi on mun lempivuodenaika, se paransi tarinaa ennestään. Ja vielä se, että koska tunnen sut oikeesti, ja vietin koko viikonlopun sun kanssas, niin järvi josta tossa puhutaan on mulle rakas ;)

Ehkä paras kaikista oli "Pian ilma oli sakea valkeista muodottomista hiukkasista, jotka vasta harjoittelivat lumihiutaleina oloa..."
ihana :)<3

Ei mulla näköjään ollu mitään järkevää (taaskaan...)

- Amppari :)
"Niin mautonta mutta näyttävää" -Ismo Alanko

http://miinaaltonen.blogspot.fi

Nirvu

  • ***
  • Viestejä: 148
Vs: Silkkipaperisiiville / S / Tajunnanvirtaa talvesta
« Vastaus #2 : 09.12.2012 22:43:15 »
Amppari hei, millon sulla olis fiksua sanottavaa?:) no ei vaan, kiitos kulta, ja itseasiassa me ei ajatella samaa järveä, koska mulla on pohjana tohon paikkaan semmonen paikka, joka ei ees oo järvi, vitsit osaan selittää :D no mut joo, kiitti kommentista! :*
"Syytän kirjastossa olevaa vihreäkaapuista ylipappia, jolla on kaksiteräinen kirves."
-Terry Prachett, Kiintoisia aikoja

Vlad

  • Sudenmorsian
  • ***
  • Viestejä: 3 438
  • Loveatar
Vs: Silkkipaperisiiville / S / Tajunnanvirtaa talvesta
« Vastaus #3 : 16.12.2012 14:10:42 »
Kommenttikampanjasta, heipä hei!

Kapplaejaotus teki tästä omasta mielestäni hivenen raskaan lukea. Olisi ehkä helpompi, jos osa kohdista, joissa on painettu kerran Enteriä, olisi painettu sitä toisenkin kerran. (sekavat selitykseni)

Lainaus
Sysimusta se oli, järvi, ja vaikka se oli jäässä, vaikkei sen pinta ollutkaan niin häilyväinen ja laineileva kuin normaalisti,- sillä eihän talvi ollut normaalia -, oli siinä silti sitä samaa mystistä kauneutta, kuin aina ennenkin.
Tästä kohdasta tykkään, vaikka katsoisinkin, että tuohon "sillä eihän talvi ollut normaalia" riittäisi vain joko pilkut tai nuo viivat. Nyt se on ehkä vähän raskas. Ja kaksi virkettä virkkeessä lumikuningattaren edesä oli unohtunut välilyönti. Toinen välilyönti on unohtunut tästä tuosta Erona-sanan edestä: "Minäkin vasta harjoittelin.Erona oli se, että minun harjoitteluni ei laskettaisi minuuteissa, vaan vuosissa, kymmenissä." (joka muuten on myös aivan loistava kohta, yksi suosikeistani)

Lainaus
Niin, jos kuolen, sillä eivät kaikki kuole, jotkut vain unohtuvat taivaisiin liian kauaksi aikaa, eikä heitä sitten enää muisteta.
Uhh, tämä varasti kyllä sydämeni ihan kokonaan♥ Ihana♥

Kokonaisuudessaan tämä oli todella suloien ja herkkä teksti josta kyllä tykkäsin suunnattomasti. Muutaman virheenpoikasen bongasin ja teksti oli asettelultaan hivenen raskas, mutta silti valloittava. Sisällöltään teksti oli ihanan kevyt ja mun mielestäni suloinen.
I love not man the less, but N A T U R E more.

私は悪魔で執事ですから。



"Always"
1946-2016

Nirvu

  • ***
  • Viestejä: 148
Vs: Silkkipaperisiiville / S / Tajunnanvirtaa talvesta
« Vastaus #4 : 16.12.2012 14:19:42 »
Vlad kiitos älyttömästi!:) Juu, tuli vähän kiire tän kirjottamisen kanssa, joten asettelu ja hiominen yleensäkin saattaa olla vähän kummallisia, plus kirjotin tän siskoni läppärillä, jossa ei oo kirjotusohjelmaa, joten joo. nyt lopetan tekosyiden heittelemisen
Kiitos♥
"Syytän kirjastossa olevaa vihreäkaapuista ylipappia, jolla on kaksiteräinen kirves."
-Terry Prachett, Kiintoisia aikoja