Kirjoittaja Aihe: Zig-Ah-Zig-Ah (Albus, Severus ja Spice Girls, sallittu)  (Luettu 3432 kertaa)

Rowena

  • ***
  • Viestejä: 1 018
Nimi: Zig-Ah-Zig-Ah
Kirjoittaja: Rowena
Ikäraja: S
Genre: Draamahuumori
Henkilöt: Albus ja Severus
Vastuuvapautus: Rowlingin maailma ei ole minun, kuten ei myöskään Spice Girls.
Summary: Ysäri <3.
A/N: Ystäväni oli ihan fiiliksissä tajuttuaan, että Spice Girls oli suosionsa huipulla silloin, kun Taikamaailmassa oli pahimmat rytinät. Niinpä hän haastoi minut kirjoittamaan jotakin aiheesta. Ei tarvinnut kahdesti käskeä – viimeksi eilen kuuntelin Spice Girlsiä tiskatessani. Laittakaa tekin Wannabe taustalle soimaan!
Sataseen tämä menee sanalla violetti.



Zig-Ah-Zig-Ah


Severus Kalkaroksella oli elämänsä aikana ollut kaksi hyvää ystävää, Lily Evans ja Albus Dumbledore. Ensimmäiseksi mainittu oli maannut jo viisitoista vuotta setripuun alla Godrickin notkossa. Jälkimmäinen teki hyvää vauhtia kuolemaa.

Severusta sapetti.

Totta kai häntä suretti se, että Albus oli varomattomuuksissaan hankkinut sen pahuksen kirouksen käteensä. Mutta ei siinä vielä kaikki, sen lisäksi Albus oli pyytänyt Severukselta myös järjettömän suurta palvelusta. Kirottu Albus! Sanan kaikissa merkityksissä!

Severuksesta oli alkanut tuntua, että ystävyysjuttu ei ollut häntä varten ollenkaan. Lilyn kanssa oli ollut ihania, mutta myös aivan hirveitä hetkiä. Hänen kanssaan Severus oli nähnyt hyvin usein violettia. Aina ensin oli tullut huumaava päänsärky, sitten näkökenttä oli välähtänyt violetiksi. Kun Lily oli kuollut, oudot näköhäiriöt olivat loppuneet.

Mutta nyt sitten taas.

Viimeisen vuoden aikana Severus oli alkanut nähdä violettia myös Albuksen seurassa. Kiintyminen ei vain kerta kaikkiaan sopinut Severukselle.

Nyt Severus oli matkalla Albuksen työhuoneeseen kertomaan, että hän oli tullut toisiin ajatuksiin, että hän ei todellakaan tappaisi Albusta, ei, vaikka mies miten pyytäisi.

Severus seisahtui ovelle. Albuksen työhuoneesta kuului outoa mökää. Musiikkia se taisi olla, täydellisen kamalaa sellaista.

”Sisään!” Albus huudahti ennen kuin Severus oli edes ehtinyt koputtaa. Severus riuhtaisi oven auki ja häntä kohtasi täysin odottamaton näky. Albus oli raivannut tilaa työhuoneensa keskilattialle ja tanssi nyt jästimusiikin tahtiin. Hänen mustunut kätensä roikkui irvokkaasti mukana.

”Älä tule tuhlaamaan kallista aikaani”, Albus lauloi laulun mukana ja loitsi sitten musiikin hiljaisemmaksi. ”Tulitpa iskulla sisään. Käy istumaan!”

Severus tuijotti hetken Albusta mykistyneenä, ennen kuin harppoi tutulle tuolille Albusta vastapäätä.

”Miten sinä voit jammailla, vaikka teet kuolemaa!” Severus äyskähti, kun Albus istuutui omalle tuolilleen ja pyyhki hikeä otsaltaan.

”Mitä sanoit? Jammailla? Veikeä sana kerrassaan”, Albus myhäili. Severus tunsi päänsäryn tulevan. Hän nosti kädet ohimoilleen, mutta Albus jatkoi jutusteluaan:

”Tämä jästiyhtye on Spice Girls. Oletko kuullut? He ovat kovassa suosiossa.”

”Albus… mikä sinua vaivaa?” Severus äyskähti. Silmäkulmissa säti violettia.

”Ei yhtään mikään, ellei yhtä pientä kirousta lasketa.”

”Sinä kuolet, ymmärrätkö, kuolet!”

”Kyllä minä ymmärrän, Severus. Ymmärrän sen oikein hyvin. Mutta miksi sen pitäisi tarkoittaa, että en ennen sitä saisi elää?”

”Näinkö sinä haluat viimeiset päiväsi kuluttaa?”

”Ai jammailemalla? Voi kyllä. Minä olen nähnyt elämässäni niin paljon vaivaa, että nyt on juuri oikea hetki jammailla. Kuuntele näitä sanoituksia, ne ovat täynnä elämäniloa! Zig-Ah-Zig-Ah!” Albus lauloi laulun mukana jonkin käsittämättömän fraasin ja Severus vihasi sillä hetkellä kaikkea maailmassa.

”Voitko nyt vihdoinkin vakavoitua? Minulla on tärkeää asiaa.”

”Aiotko luistaa sopimuksestamme? Ei onnistu, Severus. Maistuisiko sitruunatoffee?”

Severus tuijotti karamelliaskia ojentavaa Albusta raivosta suunniltaan. Kaikki näytti violetilta. Severus huitaisi askin Albuksen kädestä lattialle.

”Minä en aio tappaa sinua. Se on liikaa pyydetty.”

”Liikaa pyydetty, sanoit? Muistaakseni sinä olet minulle kiitollisuudenvelassa.”

”Se on täysin eri asia!” Severus kivahti.

”Niinkö? Severus, sinä istuisit Azkabanissa, jos minä en olisi mennyt sinusta takuuseen Voldemortin kukistumisen jälkeen.”

”Tiedän sen kyllä.”

”Joten – kiitokseksi henkesi pelastamisesta saat ottaa minun henkeni.”

”Eikö ole mitään muuta vaihtoehtoa?” Severus kysyi hiljaa. Sama kammottava laulu alkoi soida radiossa alusta.

”Tiedät, ettei ole. Voitko huonosti? Näytät kalpealta.”

”Totta kai minä voin huonosti! Ainoa ystäväni haluaa minun tappavan itsensä, olen tehnyt lähes yhtä järjettömän lupauksen myös Narcissalle ja radiossa jästit laulavat jostakin… Zig-Ah… miksi sinä kuuntelet tätä sontaa?”

”Jotta en kuulisi omia ajatuksiani”, Albus sanoi ja oli yllättäen täysin vakava. Miehet tuijottivat toisiaan silmiin pitkän aikaa. Jossakin vaiheessa Severus tajusi, että päätä ei enää särkenyt ja violettiakin näkyi vain vasemman silmän alanurkassa.

Hitaasti Severus nyökkäsi. Albus hymyili.

”Minä tiesin, että voin luottaa sinuun. Olen aina voinut.”

Severus nyökkäsi toistamiseen ja nousi tuolilta. Hänen oli pakko päästä pois. Kun hän oli jo ovella, Albus sanoi:

”Severus. Vielä yksi asia.”

”Niin?”

”Ystävyys ei koskaan lopu!” Albus lauloi laulun mukana ja loitsi sitten musiikin korviahuumaavan kovaksi.

Severus löi oven kiinni perässään. Silmissä näkyi kirkkaanvioletteja tähtiä.



A/N2: So here is a story from A to Z!
« Viimeksi muokattu: 20.08.2017 01:23:19 kirjoittanut Rowena »

Nyyhti

  • ***
  • Viestejä: 3 914
Vs: Zig-Ah-Zig-Ah (Albus, Severus ja Spice Girls, sallittu)
« Vastaus #1 : 20.08.2017 14:22:50 »
Katsoin otsikkoa, että mitäshittoanyt. Ihana idea! Muistan, kuinka kaikki kaverit fanittivat Spice Girlsiä - itse en siihen aikaan pystynyt kuuntelemaan mistään musiikkia, joten en tiennyt bändistä muuta kuin että Victoria-nukke oli tosi nätti ja sillä oli hienot hiukset ja se näytti samalta kuin oikea ihminen :D

Mutta siis tämä ficci oli aivan huippu! Ja Wannabe taustalla soimassa kruunasi kokonaisuuden :D Teksti oli monin paikoin tosi vakavaa, ja sitten taas heti kohta aivan hillittömän hervotonta, mutta vakavuuteen palattiin ennen kuin meni överiksi. Kutsuisin tätä Äärimmäisen Vakavaksi Huumorificiksi :D Hahmot olivat aivan omia itsejään, ja Severus ja Spice Girls... :D :D :D Aahahaa en kestä! Voin niin kuvitella Dumbledoren kuuntelemassa ihan tosissaan tätä, jammailemassa, fiilistelemässä sanaa jammailu, ja Severuksen paheksumassa asiaa. Hieno ficci kerta kaikkiaan!
Never regret something that once made you smile.

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Zig-Ah-Zig-Ah (Albus, Severus ja Spice Girls, sallittu)
« Vastaus #2 : 23.08.2017 18:31:55 »
Tää on niinku just sellast huumorii, joka muhun uppoo! Tästäkin aiheesta, Spice Girleineen ja hassuine, vähän todellisuudesta irtaatuvine Dumbledoreineen oilisi saanut aikaiseksi hyvin perinteisen ääliöhuumorifikin, ja varmasti varsin hauskan ja viihdyttävän sellaisen. Vaihtoehtoinen näkökulma, eli tietyllä tapaa harvinaisen vakavasti kirjoittaminen ihan hupsusta aiheesta on kuitenkin viehättävä muunnois ja muistuttaa minua jostain kuivasta brittihuumorista. Hauska on vakavan ja absurdin yhteentörmäyksessä - onhan Spice Girls näin vakavassa yhteydessä ihan hillitön.

Toiseksi tämä oli kielellisesti todella hauska.

Lainaus
Severus Kalkaroksella oli elämänsä aikana ollut kaksi hyvää ystävää, Lily Evans ja Albus Dumbledore. Ensimmäiseksi mainittu oli maannut jo viisitoista vuotta setripuun alla Godrickin notkossa. Jälkimmäinen teki hyvää vauhtia kuolemaa.
Jo tämä aloitus tiivisti tyylin pähkinänkuoreen. Periaatteessa asiallinben ja kuiva pikkukappalle, mutta jotenkin aivan pirun huvittava, sillä tavalla lievästi mustalla tavalla.

Pidän tästä! Osoitat kirjoittaessa aivan esimerkillistä itsehillintää, ettet mene kokonaan parodian puolelle. Oma houkutukseni samassa tuilanteessa olisi ollut aivan liian suuri. Tällaisenään tämä oli 10/10, perfect score.

Kiitos.

jjb
Here comes the sun and I say
It's all right

Rowena

  • ***
  • Viestejä: 1 018
Vs: Zig-Ah-Zig-Ah (Albus, Severus ja Spice Girls, sallittu)
« Vastaus #3 : 04.09.2017 20:58:52 »
Nominal, ai että, Spice Girls -barbit <3! Rakastin niitä! Ja Spice Girls -tikkareita myös :D. Ihan mahtavaa, että panit Wannaben soimaan, mullakin se soi repeatilla, kun tätä kirjoitin. Ai että se on hyvä :D. "Äärimmäisen Vakava Huumorificci" on hieno luonnehdinta, käytän sitä genrenä, kun seuraavan kerran kirjoitan tällaista tekstiä.

Mimamu, absurdius ja ysäri, yksiä parhaita asioita maailmassa!

Jossujb, jes, mahtavaa, etten oo ainoa, johon tämmönen pikkumusta huumori uppoaa! Mä nautin tavattomasti sekä kirjoittaessani että ylipäänsäkin arjessani hetkistä, joissa vakavuus ja huumori kohtaavat. Niistä syntyy aina jotakin odottamatonta! (Isoäitini iski pahaa läppää kuolinvuoteellaan, silloin konkreettisesti tajusin, miten nauru voi helpottaa oloa myös siinä kaikkein suurimmassa surussa ja ahdistuksessa.)

Kiitos vielä, oli tosi kiva lukea kommenttejanne <3!

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 725
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Zig-Ah-Zig-Ah (Albus, Severus ja Spice Girls, sallittu)
« Vastaus #4 : 05.09.2017 00:29:39 »
Ai kamala, Spice Girlsit...  ;D Minä olin silloin niin iso ja aikuinen ainakin olevinani että paheksuin moista hömpötysmusiikkia, varsinkin kun sitä fanittivat kymmenvuotiaat pikkutytöt.  ;D ::) Pakkohan sitä oli kuunnella, kun radio tulvi niitä ärsyttäviä rankutuksia. Nyt kun joskus kuulee, iskee sellainen nostalgiafiilis päälle ettei tosikaan. Ainut niistä, joka oli edes jonkun verran mieleeni oli Geri Halliwell, joka oli vähän säpäkämpi ja ainoa joka näytti siltä, että vähän omaakin persoonallisuutta pisti esiin roolin takaa.

No, pystyin siis hyvin samaistumaan tässä Severuksen kärsivään fiilikseen.  ::) Tuollainen vakava tilanne ja ne hänen kiusallisen vahvat tunteensa ja sitten vielä pitää todistaa moista pelleilyä. Mies parka. Tykkään violetista, se on melkein lempivärini vihreän ohella, mutta tässä se teki melkein itsellekin päänsärkyä.

Tämä oli oikein hyvä draamahuumorin kuvaus, ja sellaisesta pidän kovasti, missä on jotakin syvempää pöllöilyn taustalla.

Lainaus
”Ystävyys ei koskaan lopu!” Albus lauloi laulun mukana ja loitsi sitten musiikin korviahuumaavan kovaksi.
Tämä mielikuva ja korvissa soiva rytmi tekivät lopetuksesta lähtemättömän. xD Kiitos vain. ;)

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Rowena

  • ***
  • Viestejä: 1 018
Vs: Zig-Ah-Zig-Ah (Albus, Severus ja Spice Girls, sallittu)
« Vastaus #5 : 09.09.2017 19:47:44 »
Fiorella, hahaha, hömpötysmusiikkia :'D! Geri oli munkin suosikki, paitsi ihan ensin se oli Victoria, mutta sit vähän isompana tyttönä juurikin Gerin asenne ja persoona viehättivät enemmän. Olin ihan murtunut, kun hän jätti bändin! Ja joo, nostalgiafiilis on taattu, kun SG pärähtää soimaan! Olin muutama vuosi sitten kaasona lapsuudenystäväni häissä ja ainoa toiveeni oli, että haluan kuulla illan aikana Wannaben. Olin ikionnellinen, kun rankan päivän jälkeen pääsin joraamaan sitä:'D.

Kiitos paljon kommentista! Toivottavasti Wannabe jäi soimaan päähän pitkäksi aikaa 8).
« Viimeksi muokattu: 09.09.2017 19:51:54 kirjoittanut Rowena »

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 632
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Zig-Ah-Zig-Ah (Albus, Severus ja Spice Girls, sallittu)
« Vastaus #6 : 16.03.2022 17:23:25 »
Potter-hahmoja ja Spice Girlsiä, ai että mikä yhdistelmä ;D Alkoi naurattaa jo enne kuin pääsin ficiä lukemaan, ja silloin naurattikin sitten enemmän. Hauskaa kontrastia siitä, että tämä on periaatteessa ihan vakavakin, ei mitään puhdasta ääliömeininkiä, mutta sitten on niin absurdia menoa että... 😂 Äärimmäisen Vakava Huumorifici on kyllä hyvä termi kuvaamaan tätä ficiä.

Ihan parasta kyllä kun Severus on menossa puhumaan Dumbledorelle Vakavista Asioista ja sitten huoneeseen tullessaan hän näkeekin tämän tanssimassa Spaissarien tahtiin :D Mä voin niin hyvin kuvitella sen tilanteen, ai että mikä ajatusten ja tunnelman muutos!

Lainaus
”Miten sinä voit jammailla, vaikka teet kuolemaa!” Severus äyskähti, kun Albus istuutui omalle tuolilleen ja pyyhki hikeä otsaltaan.
”Mitä sanoit? Jammailla? Veikeä sana kerrassaan”, Albus myhäili. Severus tunsi päänsäryn tulevan. Hän nosti kädet ohimoilleen, mutta Albus jatkoi jutusteluaan:
Dumbbis se niin vakavana, kun omasta kuolemasta puhe 😂 Onhan Spaissarien musa ja jammailu tärkeämpää kuin sellaiset sopimukset, että toinen hänet tappaa. Kalkaros-parka, kaikkee joutuu sekin kestämään. Ja tietenkään en kommentoi Dumbledore kokemuksia kirotun käden ja sovitun kuoleman ynnä muiden suhteen...

Lainaus
”Jotta en kuulisi omia ajatuksiani”, Albus sanoi ja oli yllättäen täysin vakava.
Ja sitten ollaankin taas vakavien asioiden äärellä. Mutta vain hetken. Koska friendship never ends ja niin pois päin ;D

Tää oli ihan mahtava ♥ Kiitän.
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Rowena

  • ***
  • Viestejä: 1 018
Vs: Zig-Ah-Zig-Ah (Albus, Severus ja Spice Girls, sallittu)
« Vastaus #7 : 03.06.2022 11:08:37 »
Larjus, kiitos ihanasta kommentista :D. Hauskaa, että tämä vanha ficci yhä ilahduttaa uusia lukijoita. Jos jokin mun teksteistä kuvaa mun maailmankatsomusta, niin se on kyllä tää. Kaikki kuolevat joskus, mut sitä ennen eletään.

Lämmintä kesää <3.